Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Other Dust ismertető


  • Válasz írásához lépj be
7 hozzászólás érkezett eddig

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4753 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 20:45

Érdekes cikk, kösz.
Hadd kérdezzek vissza az elején felvetett gondolatra: mi az a mondjuk 3 fő dolog, mondjuk ami miatt az Other Dust jobb eszközökkel, időhatékonyabban kezeli a sandbox kampányozást, mint te tetted korábban? Más szóval, mik a rendszer/játék/setting legfontosabb okos megoldásai, amivel a sandbox játékok időzabáló csapdáit el lehet kerülni?

 

A sandbox kampányaim általában azért futottak zátonyra, mert

- vagy rengeteg melót öltem bele kezdés előtt, így nem volt energiám frissíteni a tartalmakat, vagy már az alapozási szakaszban elment az egésztől a kedvem

- vagy nem tudtam elkészülni az újabb szakasszal a következő játékalkalomig (időzavar)
 

 

Az Other Dust (de Crawford többi setting könyve is), azzal könnyít a mesélők terhén, hogy

 

1. nincs kész setting, nem kell 80-100-150 oldalt átolvasni. Még azoknál a sandboxoknál is, amiket jónak tartok (az Ádám által fordított Feketeláp, a necromancer-es Vault of Larin Karr, a Warhammer-etalon Death on the Reik, vagy a SaWo 50 Fathoms-a), nagyon sok idő elolvasni, megemészeteni, kijegyzetelni, bekönyvjelzőzni, (Feketeláp esetén kiegészíteni és csapatra szabni) mindez azért, hogy a játék közben persze ne találd meg az épp szükséges random encounter táblát.

Itt egy játékteret nagy vonalakban (6-8 város, 6-8 "rom", 3-4 fakció), még akkor is ha nincs ötleted, ki lehet dolgozni 4-6 óra alatt. Ehhez megvannak a szükséges táblázatok, amik tele vannak kalandötletekkel, megvannak a formanyomik (így mondja a HR nálunk), hogy csak különböző cellákat kelljen kitölteni, ne kézírással jegyzetelni, és a jegyzetek átláthatók legyenek.

 

2. a könyvet csak a játéktér kialakításakor, illetve a kaland összedobásakor "kell" használni. Maga az információ jól átlátható nyomtatványokra kerül a kaland/háttér kidolgozása közben. Játék közben csak előveszed a megfelelő település, rom vagy fakció lapot, és minden rajta van, ami kell. Nem kell össze vissza lapozgatni.

A 50 Fathoms például baromi jó cucc, de agyhúgykövet kapok az olyanoktól, mikor egy random encounter táblán az van, hogy "enemy are pirates, use sailor stats from p. 12312, their treasure is generated with the loot table on p. 423, if there is a survivor, see small adventure "on stranger tides" on p. 2342as3d". (de a Vault of Larin Karr-ban is van olyan, hogy a térkép, ami kell, nem azon az oldalon van, amire hivatkoznak...)

 

3. minden ami kell, megvan egy kiadványban. De tényleg minden. Összesen egy dolog jut eszembe, az NPC-k részére csinálnék két táblázatot: egyet menő nevekkel, egyet random mutációkkal, de tényleg ennyi, ami szerintem hiányzik.

 

4. a legtöbb sandbox kiadvány, és ez a legjobbakra is jellemző, semmilyen konkrét segítséget nem ad arra, hogy mit csinálj, mire figyelj, ha kell egy saját város, szervezet, kaland. Általában ilyen tanácsok vannak maximum, hogy "az üres helyeket töltsd fel saját helyszínekkel" vagy "természetesen a csapatra kell szabni a sandbox-ot". Aha, köszi.

 

 

Nyilván nem jó mindenre az Other Dust, de arra, hogy annyit kidolgozz és rendszerezz, ami "a következő játékra" kelleni fog, teljesen elég.

 

 

Sosem voltam a kidobálós táblázatok feltétlen híve, de kezdek rájönni, hogyha csökkenteni szeretnék a mesélői készülésen (szorosabban véve a világ megtöltésébe fektetett munkán), akkor közelebbi kapcsolatba kellene kerülnöm velük. Ez a településgenerátor egészen menőnek tűnik.

 

Nekem azért jön be jobban, mint egy kész setting, mert nagyon nagy segítség saját tartalom gyártásához, ÉS nagyon kevés energiabefektetéssel már lehet kezdeni a kampányt. Egy kezdő környezetet, akár az Other Dust-tal, akár a Red Tide-dal, akár a SWN-nel össze lehet rakni mondjuk egy délután (vagy kétszer pár óra).

 

Azt is megemlíteném, hogy a kidobálós táblázat csak mankó, inspiráció, segítség, de nem több, mint egy eszköz. Ha van olyan elem a táblán, ami beindítja a fantáziád, akkor ne dobj, hanem válaszd azt, ha van saját ötleted, akkor ne csavard addig, amíg be lehet szuszakolni valahova, hanem simán használd fel.

 

A példában az elemek azért lettek kidobálva, hogy megmutassam miket lehet vele csinálni, ha nincs ötletem egyáltalán. De közben a többi bejegyzést olvasgatva azért rengeteg saját ötletem is született.

 

A generálás menete is hasznos. Ha nem is akarsz dobni egyik táblából sem, maga az, hogy mondjuk Red Tide-ban van olyan táblázat, hogy "a város jellegzetes épülete" megmutatja, hogy nem árt, ha a saját városaidba kitalálsz egyet-kettőt, mert hangulatos és hasznos lesz később.

 

 

 

Nem tagadom, hogy "Masks of Nyarlathotep" -szinten monumentális, de játszható kalandot sosem fogsz generálni magadnak, de azért az nem is elvárás. (ami azt illeti, az egész rpg ipar is csak 5-10 évente termel ki egy-egy ilyen kalandot)

 

 

Jó kis cikk, de valahogy furcsa, hogy mindezt miért egy Basic D&D-szerű rendszerben? :titok:

 

Ingyenesen lehet hozzá fejleszteni, sokan ismerik. Kellően halálos, egyszerű.

Elvileg az Other Dust a Stars Without Number poszt-apok kitekintése, így kompatibilisek egymással.

 

Ha már DnD, akkor miért basic? Hozzátenni dolgokat házilag könnyű, vagy akár lecserélni D20 modern-re, viszont, ha gyárilag bonyolult, akkor nehéz úgy "vágni belőle", hogy ne legyen belőle baj.

 

(a Red Tide amúgy Labirinth Lord, nem ez a "módosított Basic")

 

Egyébként a "tartalom" nagy része (2/3 - 3/4) rendszerfüggetlen, általánosan használható.


Módosította galu22: 2016.01.27, 20:51


Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1077 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 17:34

@ Orastes

Az első ok a szerző többi munkájával való kompatibilitás. A második ok a D&D egyfajta lingua franca természete.



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6233 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 17:14

Jó kis cikk, de valahogy furcsa, hogy mindezt miért egy Basic D&D-szerű rendszerben? :titok:

Ratface

Ratface

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 275 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 17:05

Köszi a cikket, öröm volt olvasni!

cyberdog

cyberdog

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 88 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 14:14

Én is tervezek egy saját poszt-apokaliptikus játékot létrehozni a Sword Art Online 2 anime alapján. Ez a kis cikk megint adott pár ötletet meg némi lelkesedést a projekt folytatásához.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8209 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 13:05

Kösz az ajánlót! :sor:

 

Sosem voltam a kidobálós táblázatok feltétlen híve, de kezdek rájönni, hogyha csökkenteni szeretnék a mesélői készülésen (szorosabban véve a világ megtöltésébe fektetett munkán), akkor közelebbi kapcsolatba kellene kerülnöm velük. Ez a településgenerátor egészen menőnek tűnik. 

 

Glowface kérdéseire én is várom a választ. :ugri:



Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2937 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 10:45

Érdekes cikk, kösz.
Hadd kérdezzek vissza az elején felvetett gondolatra: mi az a mondjuk 3 fő dolog, mondjuk ami miatt az Other Dust jobb eszközökkel, időhatékonyabban kezeli a sandbox kampányozást, mint te tetted korábban? Más szóval, mik a rendszer/játék/setting legfontosabb okos megoldásai, amivel a sandbox játékok időzabáló csapdáit el lehet kerülni?

CikkBot

CikkBot

    Régi fórumozó

  • Admin
  • 6490 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2016.01.27, 08:10

Pár éve volt néhány sandbox kampányom, ami befuccsolt. Akkoriban ezt egyértelműen az időhiánynak róttam fel, és biztos voltam benne, hogy többet már sosem lesz annyi szabadidőm, hogy egy normális sandboxot futtassak. Kevin Crawford kiadványai azonban bebizonyították, hogy nem az időm kevés, hanem az eszközeim voltak rosszak.
Munkái közül az Other Dust címűt szeretném most bemutatni, ami egy teljes értékű, önálló, posztapokaliptikus szerepjáték, mely akár kiegészítőként vagy ötletbányaként is használható a szintén Crawford általa írt Stars Without Numberhöz, vagy bármilyen poszt-apokaliptikus szerepjátékhoz.

http://lfg.hu/75322/ismerteto/other-dust-ismerteto/


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]