Ugrás tartalomhoz


Fotó

Kampányépítés

játéktervezés kampány mesélés

  • Válasz írásához lépj be
65 hozzászólás érkezett eddig

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.04, 16:44

megadungeonjához még 2012 felé bevallása szerint a dungeon pár szintje volt meg, (...)az alapfüzetben található mintadungeonokat használtam. 

 

Érdekesség lehet, hogy alig-alig csinálok "dándzsontérképet", pld Star Warsban is többször lopóztak fel kisebb-nagyobb hajókra (vagy lékelőtöltettel jutottak be, ami kevésbé diszkrét) és így is szinte csak a saját hajójuk alaprajzával foglalkoztunk.

 

Egy-egy "encounter" helyszínét skicceltem csak le, ha és amennyiben szükség volt rá. 


Módosította KLM: 2020.04.04, 16:48


Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2582 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.04, 14:02

Azt, hogy mennyiből áll egy kezdőkészlet, nagyban befolyásolja, hogy magának vagy másnak írja a művész, előbbi esetben a fejében valószínűleg megvan a koncepció, amiből simán extrapolálhat, főleg ha nem szigorúan számszerű vagy konkrét dolgokról van szó, hanem a világ szélesebb featúráiról. Pl. Urban Pnakotikus Romok megadungeonjához még 2012 felé bevallása szerint a dungeon pár szintje volt meg, néhány vázlat a közeli településkről és általános elképzelés a világ hangulatáról (kb. Jodorowsky-OD&D délkelet-ázsiai elemekkel (bár ezek nekem annyira nem jöttek át) és pár különc hipszter vonással, pl. a minimálrendszer integráns részét képező szakálltáblázattal. Hasonlóképpen a régen befulladt, KéM-alapú Interregnum kampányomat posztminden, világvége után 10000 évvel hangulatúnak vizionáltam, bizonyos elemeket (települések (Narkedónia, ez milyen remek név), kis dungeonok) Narmor fanzinjából, a Kazamatából vettem át, a spirituális aszály után ébredező isteneket valós és fiktív mitológiákból (Buddha, Jézus, Cthulhu - hehe, melyik melyik?). Az írott anyag kb. 3 oldal volt +1 térkép és az istenek varázslatlistái, amikhez végül sose jutottunk el. Vagy frissebb példával a Pörgő Disznó hadművelet (Into the jungle) 2 oldal, bár a szörnyek statjait itt nem jegyzeteltem ki és az alapfüzetben található mintadungeonokat használtam. Kijött belőle 3 szessün, valószínűleg kijöhetne még egyszer ennyi. 

 

Publikálandó anyagnál ez nyilván nem megy, ott át kell adni a víziót meg a prózai adatokat is, bár az elsőt a nehezebb. A tehetségesebb OSR-szerzőknél megtalálható "impresszionista" stílus (néhány hatásos kép végtelen nemesi családfák helyett) erre igen alkalmas, ha jól használják. 


Módosította Marvin: 2020.04.04, 14:08


KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 22:40

 Mostanában már inkább fáraszt az egész bohóckodás, nem érzem, hogy a véletlennel szemben bármi esélyem lenne, 

 

Ezzel én kb. 2-3 év szerepjáték után így voltam, a pontelosztásos rendszerek azóta indulnak nagy előnnyel. 

 

Meg végül is nem csináltuk meg, hogy kiosztunk teljesen ugyanolyan, minimum 80%-ban kitöltött karakterlapokat... 



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2582 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 21:33

"Általában nem szeretik a játékosok az előre generált karaktereket. Persze van az a típus akinek tökmindegy de ő inkább a ballaszt."

 

Ehhez képest pl. klasszikus Helvéczia-kampányunkat egy mintakarakterrel (Vencel, a garabonciás) kepesztettem végig. Mostanában már inkább fáraszt az egész bohóckodás, nem érzem, hogy a véletlennel szemben bármi esélyem lenne, aztán ha kidobok egy béna nyomorékot, akkor erőlködjek vele jellemjáték címen, ha meg nem, akkor némi minimális egyéniséget szeretek belevinni, hogy aztán annál megalázóbb legyen a kinyúvadása. Ezért ideális pl. az Into the jungle, ahol szó szerint ágyútöltelékeket generálunk, pár dobással mégis felruházhatók annyi személyiséggel még ezek a 2 hp-s nyeretlenek is, hogy súlyuk legyen. (Nem akar valaki mesélni?)

 

Fentieknél azért figyelembe veendő, hogy évek óta szinte kizárólag OSR-közeli játékokat játszottam, mert csak olyanok voltak a környéken. Narrativistább, művészibb játékoknál, ahol az organikus karaktergenerálással magát a kampányt is erősen befolyásolja a játékos, ez nyilván nem így van, de hát ugye olyanokkal komoly ember ma már nem játszik, csak a pózer kamaszok.



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 20:15

Középföldét kivéve (ahol úgyis én tudom jobban mindenkinél) minden új zsánernél azért megbeszéltük eddig, ki mit ért az adott hangulaton, műfaji sajátosságokon. Ez a játékosokat segíti a karakteralkotásban, a mesélőt meg a kalandtervezésben. Ezeknél a játék előtti megbeszéléseknél a szükséges szabályvariánsok és opcionális játékmechanikák is szóbajönnek (pl. kalózosnál a közös hajónak külön karakterlap, amely a legénység jelemzőit is tartalmazza). Viszont mi eleve akkor kezdünk bele valami újba, ha az adott mesélőnek már van elképzelése az egészről, és nem helyben kell rögtönöznie.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 17:36

Van egy kapcsolódó téma, ami még foglalkoztad.

Még régebben meséltem pár sci-fi kalandot, ahol a visszajelzés az volt, hogy az első kalandok űroperásabbak voltak, mint a későbbiek.

 

A paraván mögött az történt, hogy nem nagyon volt időm felkészülni, kifejezetten vázlatokból meséltem. Később már rajzoltam térképeket (már olyat, ami tőlem telik), részletesebben kidolgoztam a konfliktusokat, stb.

Ez vezethetett az űroperás hangulatnak tartott helyszínek közti ugráláshoz: az első próbálkozások alatt nem voltak annyira kidolgozva a helyszínek, hogy átszínezett cyberpunk vagy d&d kalandnak lehessen nézni.

 

 

Ha ti nem általános fantasy-t meséltek, hogyan azonosítjátok be azokat a sarokpontokat, amitől érdemes eltérni a megcélzott hangulat miatt? Sci-finél gondoltam az atmoszférára, gravitációra, fura szokásokra magamtól is, de az egy jelenet-egy helyszínre nem.



T10

T10

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 596 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 11:09

A kampányötlethez (Kisstillű banda városi uralomra tör) találtam egy erre kihegyezett rendszert:

 

MOBSTERS
AN AMORAL ROLEPLAYING & STRATEGY-GAME

 

A Scorpio motort használja, gyors és elég halálos rendszer.

Alapból az alkoholtilalom korszakára és helyszíneire koncentrál, de lehet benne pár hasznos ötlet.

 

(Ha volt már és átsiklottam felette, elnézést.)



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.03, 05:43

Köszi a válaszokat, sejtettem hogy hasznos lesz :)

 

 

A megjelentetett sandboxok kezdeti részletessége is érthetőbb így.

Modern "gyári" sandboxot azért nem meséltem soha, mert nagyon sokáig tartott volna kijegyzetelni, hogy mi van az egyes hexekben, és utánanézni, hogy van-e valami folyamatban lévő esemény, ami így van elrejtve a térképen. 

(Még régebben használtam a Wilderlands-t, de azok a régiók azért elég üresek, azt tudsz betenni, amit akarsz.)



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 13:34

Dekszter: igen és ennek ez a szépsége. Ugyanúgy, mint amikor otthagynak valamit, mert "úccse fontos" aztán kamilláznak, mikor a fél világ leég miatta. ;)

Bulldy

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 13:04

Ezt követően a játékosok az első adandó alkalommal letértek a kijelölt útról, és teljesen ismeretlen terepre merészkedtek egy hangulatfestő félmondatba belekapaszkodva, a második játékülésen pedig kétszer is radikálisan átrendezve a mesélő eredeti elképzeléseit.  :gugye: Nem panaszkodom... a kezdőcsomag így is hasznosnak bizonyult, csak kicsit máskor/máshogy. Legalábbis olyan alapként, amire lehet építkezni. :)

 

campaignwreck.jpg



elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4436 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 12:19

Nagyjából ennyi nálam is egy kezdőkészlet:

  • Egy pár oldalas világleírás a játékosoknak, hogy elhelyezzék a karaktereiket, és legyenek "horgonyaik" a szettingben, amelyek mentén tudnak tájékozódni és kalandokba keveredni;
  • Térkép, ami megteremti a játékteret a mesélő és a játékosok számára is (ez a vizuális elem szerintem elég fontos egy ilyen szóbeli műfajban); 
  • Pár konkrét játékanyag, amivel el lehet indulni;
  • Mendemondák és kalandkampók, amelyek elindítják a karaktereket a cselekmény felé;
  • Plusz laza koncepciók a "kik itt a helyi főgórék/érdekcsoportok/konfliktusok", "erre mi van" és "ebből még mi lehet" terén;
  • ...és azok a szabályok és procedúrák (pl. találkozási táblázatok, utazási szabályok, stb.), amelyek az egészet összekötik.

Egy ilyen alapkészletből/kőlevesből már lehet kampányt indítani. Írtam is róla egy posztot pár éve: The Dirt Cheap Sandbox. Ennek a gyakorlati megvalósítása lett az Erillion-kampány, ami alapszinten a következőkből állt:

  • Rövid játékosi segédlet (2 oldal helyszínleírás, istenek leírása, egy csokor mendemonda, és pár kampányspecifikus szabály);
  • Mesélői és játékosi hextérkép;
  • Három "kalandmodul": Huberic of Haghill, egy egyoldalas településleírás, mint leendő kezdő bázis; A Titokzatos Udvarház (kézírásban 9 oldalas rom/dungeonkaland plusz egy veszélyes NJK, később megjelent az Echoes #01-ben); és a környékbeli hexekben található találkozások rövid leírása (ezekből a #03 szám ad ízelítőt - az otthoni anyagaim ennél kicsit rövidebbek, de azokat magamnak írom - eleinte asszem négy-öt kézírásos oldal volt);
  • Egy titokzatos levél, amelyet minden kezdőkarakter megkapott, egy busás családi örökséggel (kezdőlökés, alap csapatkohézió).

Ezt követően a játékosok az első adandó alkalommal letértek a kijelölt útról, és teljesen ismeretlen terepre merészkedtek egy hangulatfestő félmondatba belekapaszkodva, a második játékülésen pedig kétszer is radikálisan átrendezve a mesélő eredeti elképzeléseit.  :gugye: Nem panaszkodom... a kezdőcsomag így is hasznosnak bizonyult, csak kicsit máskor/máshogy. Legalábbis olyan alapként, amire lehet építkezni. :)



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 10:02

Szerintem a megjelent sandboxok már lemesélt kampányok, de amíg csak mesélői jegyzetként léteztek, még biztosan nem voltak ennyire kidolgozottak. :)



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 09:39

Általában így szoktam én is, de az alapján, amit én szoktam összeállítani nehezen tudom elképzelni, hogy azok az ötletek, amik megjelent sandboxokban vannak, hogyan merülnek fel a mesélőkben _előre_.

 

Az tudatosan tervezett nagyobb ívű fenyegetés is olyan téma, amivel fele-fele arányban vannak jó és rossz tapasztalataim. Van olyan játékos, aki nem szereti, ha neki kell gondoskodnia a történetről, van akit pedig zavar, hogy nem járhat a saját dolgai után, mert mindig jön valami ami ebben megakadályozza.

 

Kicsit elméleti kérdések, de hátha esik belőle valami hasznos. :)



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 08:37

Tapasztalatom szerint kezdésnek ennyi elég, utána meg majd meglátod, milyen irányba indulnak el a játékosok, és akkor azt a részt menet közben elkezded részletesen kidolgozni. A kampánymesélés kicsit olyan, mint amikor a közeledő vonat elé kell leraknod a síneket, hogy továbbhaladhasson. Érdemes a játékosokkal minden alkalommal konzultálni, hogy legközelebbre kb. mit terveznének a karaktereikkel. Én max. 2-3 mesével előbbre tudok kellő alapossággal tervezni, de néha eggyel is elég, ha nem játszunk túl gyakran azzal a kampánnyal.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.02, 07:23

Csak általános érdeklődés szinten: Ti mennyi anyagot szoktatok összeállítani egy kampányhoz?

 

A próbajátékon túl megcsináltam a kezdő pakkot, de nem tudom, olyan kevésnek tűnik... Van

- béna térkép (nem tudok értelmes térképet csinálni, célszoftverrel sem)

- nekem néhány segítség (véletlen nevek, d100 NPC jellemző, véletlen találkozások)

- két rövid bemelegítő kaland

- néhány pletyka (három kalandmodulhoz vezetnek, amiket szeretek, de ezeket még nem dolgoztam fel.)

- a bázis együtt fogjuk kidolgozni (beyond the wall)

- van két nagyobb ívű fenyegetés, aminek az előkészületeihez csináltam táblát és 3-4 random helyszínt, amit majd kidobok valahova, ha lesz rá alkalom (sárkány/barbár invázió) Meg ha érdekli a játékosokat.

 

 

Látva a megjelentetett sandboxokat, most kicsit furán érzem magam, hogy ennyi az egész.



Kaloz

Kaloz

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1154 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.10.05, 21:29

Seti: A Quiron-Pentád szerintem iskolapéldája annak, hogy a kevesebb néha több.



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.10.05, 19:49

 

Egyébként köszönöm a pozitív postokat. Érdekelne, kinek mi a tapasztalata azzal kapcsolatban, hogy milyen hatása van a kreált karaktereknek egy hosszabb kampányra. 

 

Nincs tapasztalatom, hosszabb kampányban mindig hagyta az aktuális mesélő is, illetve mikor meséltem, akkor én is, hogy a játékosoknak elég beleszólásuk legyen a saját karakterükbe.

 

A két dokumentált próbálkozás az - Star Wars d6-ban - annyi volt, hogy

  • "akkor most egy teherhajón ébredtek iszonyú másnaposan, ismeritek egymást régről, ki a karakterek?"
  • "egy járőrhajó legénysége vagytok, kell egy kapitány, gépész, stb." 

 

Érdekesség, hogy részben egymás átfedő parti játszotta mindkettőt, egymás után, ugyanazt a kampányt, két nézőpontból, de a "globális" eseményekhez képest ugyanakkor, közel egymástól indulva. Igen, láthatták a korábbi karaktereiket - és ha kellett volna, akár agyon is lőhették volna őket.

 

Az sem kizárt, hogy amikor már belegabalyodtak az eseményekbe, új karaktereket alkothassanak (akár ismert NJK-kat is átvéve), ha a pregenerált karaktereik kényelmetlenek lennének. Azt már az adott parti dönti el, hogy csak Józsi 4. tsz. barbárját cseréljék le egy 4 tsz. lovagra vagy mindenki más is....



aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1798 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.10.05, 19:41

Jókat ír ez a MérgesMesélő, de rettenetesen bő lére van eresztve, ezt kábé tizedennyiben felsorolva elég lett volna. Meg a nagy része elég alap, de persze nem lehet elégszer ismételgetni a dolgokat, hogy tanuljunk belőle.

 

Én esküszöm, egyetlen más RPG-s emberrel nem találkoztam még, aki az alapvető játékmotivációkról beszélt volna (pedig nem igazán lehetne azzal vádolni, hogy nem próbálkozom, momentán 9, témába vágó blogot olvasok rendszeresen, plusz korábbiak, amik megszűntek, vagy ilyen-olyan okok miatt ejtettem őket).



seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1039 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.10.05, 19:27

Nagymbear: Mikor legutóbb életutat szerveztünk mi is a Quiron-tenger déli partját választottuk, mert oda kb. bármilyen kaszt beilleszthető, csak ritka a nem ember. 

 

 

Én szintén azon a területen mesélnék. Inspirációnak meg elolvasnám a Quiron-Pentádról szóló függelékeket a Hollóidők, és a Vas Ideje című könyvekben. Vagy a Bíborgyöngyök trilógiát. Azokból szerintem rengeteg ötlet meríthető. A Pentád meg lényegében egy olvasztótégely, ahol sokminden elfér. Tudom-tudom, a vájtfülű fanok ki nem állhatják, de szerintem az egyik leginkább kalandozóbarátibb része Ynevnek. 



Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 994 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.10.05, 13:00

Jókat ír ez a MérgesMesélő, de rettenetesen bő lére van eresztve, ezt kábé tizedennyiben felsorolva elég lett volna. Meg a nagy része elég alap, de persze nem lehet elégszer ismételgetni a dolgokat, hogy tanuljunk belőle. A DungeonWorld játék is kifejti az első ülés fontosságát, ahol ott is az a téma, hogy mit játszunk, milyen karikkal, és kezd kialakulni a világ (ha nem adottat választunk).

 

Itthon életútra én biztos nem csinálnék karikat, van elég dolgom így is, nehogy már ezzel is én szarakodjak. Meg megint a DW-t hoznám fel: a történetalkotás egy közös feladat mesélő és játékosok részéről. Nem várható el, hogy a mesélő majd kitalálja a történetet, meg a környezetet, a játékosok meg csak élvezkednek. Igen is minél több terhet le kell venni a mesélő válláról. Ebben a DW zseniális. Az egyik kedvencem a nyomkövetés: ha sikerült, mondja meg a játékos, hogy miért lett vége a nyomnak. Ehhez persze nyitott mesélő kell, aki be tudja fogadni a játékosok ötleteit, nem egy irányítója a játéknak és a történetnek, inkább csak egy moderátor.

 

Kampányépítésben is nagyon jó dolgokat ír, remélem, karácsonyra kész leszünk a mesélői rész fordításával, abban van az is.

 

Persze azért jó, hogy leírod ezeket a dolgokat, az ilyen gyakorlati tapasztalatokból lehet a legtöbbet tanulni, szóval köszi! :-)




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]