Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Dungeon World: Mesélők könyve magyarul


  • Válasz írásához lépj be
45 hozzászólás érkezett eddig

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7596 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.06.10, 14:39

A letöltés mostantól a teljes Dungeon World alapkönyvre mutat, mely tartalmazza a Játékosok és a Mesélők könyvét, valamint a Játékfüzetet is:
http://lfg.hu/forum/index.php/files/file/609-dungeon-world-alapkonyv/

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 210 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.25, 19:42

Oké, tisztázódott bennem, hogy a Dungeon Worldnek van egy SRD része https://www.dungeonworldsrd.com

ami open, free CC és a többi, valamint a nagy 410 oldalas könyv változat, amit már jogvédett anyag. Ebből az előbbi került itt magyarul kiadásra.


Módosította Acelpatkany: 2018.04.25, 19:48


dulcimer

dulcimer

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 4 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.17, 10:23

Aki DnD-n vagy Maguson nevelkedett, és ilyen jellegű RP-vel még nem találkozott, nekik elég nehéz lehet átállni a DW mechanizmusaira. Nekem legalábbis nagyon nehéz volt megérteni és alkalmazni őket az elején.

Pl hogy nincsenek körök. Mind blown. 

A 7-9 komplikációi pedig nem megakasztják a játékot, hanem színesítik, bár nekem is hihetetlen fejtörést okozott a megfelelő kitalálásuk az elején.

 

Aki a fenti nehézségekkel szintén találkozott, annak van egy jó hírem! Van egy csodálatos Kézikönyv a DW-hez, ami pont ezeknek a mechanizmusoknak a megértetését segíti, elmagyarázza, amivel sokkal könnyebben eléred az "Áhhá!" pillanatot.

 

Ennek az útmutatónak a lefordítása még nincs kész, de arra sem kell várnotok hiába :)

Az lfg-re bizonyosan feltesszük, ha kész lesz.

 

Angolul elérhető a DW oldalán:

http://www.dungeon-world.com/downloads/ szekcióban, The Dungeon World Guide néven.

...vagy ezen a linken:

https://drive.google.com/file/d/0B8_Fz4m5hcoiTXpTbklDOF9iUHc/view

 



Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1062 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.09, 17:39

Szerintem az AW szövege nincs semmilyen CC licenc alatt. Vincent Baker egyszerűen csak áldását adta a mechanikáit használó játékokra (na nem mintha egyébként jogilag ez amúgy nem lenne amúgyis lehetséges).



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4028 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.07, 09:45

Nem kellett hozzátenni, már az AW óta így van. A PbtA szövege, magja CC licenc alatti, de ez nem tiltja meg, hogy könyvbe szerkesztve, képekkel, formázással ellátva ne kereshess belőle pénzt. Ergo a könyves kiadványokban nem is szerepelhet ez a kitétel, hiszen az egy önálló, származtatott munka.

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 210 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.07, 07:10

Oké, megnyugodtam. Érdekes, hogy csak a honlap tartalmazza ezt a kitételt. Vajon utólag tették hozzá?


Módosította Acelpatkany: 2018.04.07, 07:10


Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4028 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.06, 22:02

"The text of Dungeon World is released under a Creative Commons Attribution license. You can make, distribute, and even sell anything you like based on Dungeon World."

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 210 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.04.06, 21:41

Srácok, engem sikerült bepaliznotok a magyar szöveg Creative Commons jelzésével. Belepillantottam az eredeti angol nyelvű könyv impresszumába, és ott egy szó sincs CC-ről, viszont van egy All Rights Reserved. Mégis hogy gondoltátok, hogy ezt önkényesen módosítjátok? A kiadó honlapján ez egy jó pénzért megvásárolható könyv. Se nem ingyenes, se nem CC.

Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 933 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.21, 10:54

Hú, szuper ez a Frontos doksi, nagy segítség kezdőknek, aranybánya mindenkinek, köszi, hogy megosztottad!

A Téteket mi Kérdéseknek fordítottuk, görcsöltunk rajta egy ideig. Pedig a Tétek jobban illik ide, lehet, majd kijavítom.


  • dulcimer kedvelte ezt

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 962 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
2                                 

Kelt 2018.03.21, 09:14

Itt vannak a jegyzeteim, ha esetleg valakit érdekel, hogy milyen struktúrában érdemes szerintem készülődni a játékra, ha ténylegesen azt a reaktív módszert követnénk, amit a könyv ír, de van egy történet a fejünkben. A kalandfrontok mindig az adott kaland előtt készültek, a kampányfront az egész előtt. A kampányfronttól erősen eltértünk végül, nem jutottunk benne sokáig, mert inkább a játékosok cselekedeteire reagáltam.


  • BePe és Eberen_Orkodo kedveli ezt.

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 962 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
2                                 

Kelt 2018.03.21, 08:43

Az, hogy bármikor lehet egy fura balsiker, első alkalommal meglepi a KM-et, másodikra már készülni lehet rá. Én ezt úgy csináltam, hogy felsoroltam a várható helyszíneket és listáztam, hogy milyen veszélyek leselkednek ott a csapatra. Elsőre talán furcsa, ha "amiatt" keletkezik homokvihar a sivatagban, hogy egyikük elgondolkodott, milyen nyomot találhattak, de ezt egyrészt fel lehet oldani a fikcióban is értelmes dolgokkal (sokat foglalkoztatok vele, elmerültetek a könyvekben stb.), másrészt semmivel sem furcsább mint mondjuk a HP rendszer működése, ami majdnem minden szerepjátékban alap.

De nyugodtan lehet akár az is, hogy nagyokat hümmögve húzol egy strigulát a jegyzetekben, mivel (ha rendesen követed a KM szabályokat) elvileg vannak olyan események, amelyek eleve csak többszöri rontás esetén következnek be.

 

Nekem kifejezetten üdítő volt a játékot reagáló KM-ként mesélni. Volt alapszituáció, voltak szereplők és ilyesmik, de bármikor hagyhatta az ember, hogy a játékosok irányítsanak, és tényleg olyasmik lettek belőle, amire nem számítottam. Szerintem ez a szerepjátékoknak az egyik leglényegesebb része, ezért örülök, hogy van olyan egyszerűnek, és hagyományoshoz közelinek is mondható rendszer, ami hozza. Ami egy kicsit faramuci, hogy miközben valóban közel áll a hagyományoshoz, nem lehet átugrani a KM szabályokat, mert a játék valójában egészen máshogy működik mint egy D&D. (Story game alapokon.) Ezért nagy öröm, hogy a mesélők könyve is itt van magyarul, és az angolul kevésbé vagy egyáltalán nem értők is hozzáférhetnek.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4334 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.21, 06:47

 

 

Ezt a témát direkt nem hoztam fel, pedig valóban mókás kicsit :)

 

Szerintem ez egyfajta provokáció lehetett eredetileg, legalább addig is a játékról beszélnek, amíg ez a téma alapon. (például Baker stílusa, nyelvezete is ilyen lehet. "Uramatyám, hát káromkodik". Valójában semmit nem tesz hozzá a játékhoz, de legalább fárasztó)

 

Baker többször mondta, hogy az AW az emberi kapcsolatok játéka, és ehhez kellettek a "szex lépések" de ez elég kamunak tűnik. Szerintem azt ő sem gondolta komolyan, hogy ha egy külföldön szolgáló katona elmegy egy bordélyba, akkor arra van egy lépés a rendszerben, DE ha szerelmet vall valakinek, vagy megnyugtat valakit, mikor az ki van készülve idegileg, arra meg nem...



aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1576 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 23:40

Releváns.



Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 933 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 23:15

Annyival egészíteném még ki, hogy a komplikáció kitalálása csak harcon kívül okoz néha gondot. A harcban pont az adja a dinamikát, az alapján lépnek valami (saját maguknak) jót az ellenfelek.

Galu22-vel ellentétben pont azt érzem, hogy átad a játékosoknak egy csomó mesélői terhet. A komplikációnál is bármikor mondhatjuk, hogy "na, mondd meg te, mi történt". Kedvencem a nyomkövetés: találja ki a játékos, miért lett vége a nyomnak! Így lesz igazi közös történetmesélés. És legyünk a karakterek rajongója (DW alapelv)! Velük együtt szurkolok, és szeretném, ha - nagy nehézségek és kalandok árán - nyernének.

Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 933 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 22:58

Saját tapasztalatból annyit tudok mondani, hogy sokkal érdekesebb és dinamikusabb, meglepő fordulatokkal teli harcokat tudtam mesélni DW-ben, mint bármi másban. Egyszerűen ritka az ütöm-amíg-meg-nem-hal típusú összecsapás.

Viszont azt többször is éreztem egy rossz dobásnál, hogy "na, most mi a fenét találjak ki komplikációnak".

A DW (és társai) akkor jó, ha te és a csapatod szereti ezt a stílust. Én például mesélőként azért is szeretem nagyon, mert óriási terhet vesz le a vállamról, sokkal kevesebb készülődés is elég ahhoz, hogy egy jót játszunk, és sok kitalálandó dolog kitalálását tolja át a játékosokra.

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5092 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 16:43

 

Ami fontos és elsikkadt. Egy move-re dobás nem ugyanaz mint egy próba egy normál rendszerben.

Ez szép és jó - csakhogy a The Sprawl vagy két generációval újabb, mint a DW/AW, sőt, inkább a Thieves in the Dark-ból származik, mint akármelyik más PbtA-ból. :) Konkrétan a DW-ben (ha már ez a fejléc) a Hack and Slash van erre, ami harci akciónként értendő move, nem egy az egész harcra. Oké, hogy a DW is más, mint az őse, de általánosságban nem gyakran igaz, amit példának hoztál fel.

 

 

Oké ez igaz hogy van generációs különbség. Viszont pont a hack&slash amit sokat dobál a csapat, ott 7-9nél megsebez az ellenfél. Ennyi a komplikáció.

A defy danger az ahol a km-nek kell vmit kitalálnia kvázi semmiből és ott jöhet ilyen "felesleges" komplikáció. A lépések 90%+nál le van írva fixen mikor mi történik ez azért annyira nem vészes.



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4028 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 16:37

Ami fontos és elsikkadt. Egy move-re dobás nem ugyanaz mint egy próba egy normál rendszerben.

Ez szép és jó - csakhogy a The Sprawl vagy két generációval újabb, mint a DW/AW, sőt, inkább a Thieves in the Dark-ból származik, mint akármelyik más PbtA-ból. :) Konkrétan a DW-ben (ha már ez a fejléc) a Hack and Slash van erre, ami harci akciónként értendő move, nem egy az egész harcra. Oké, hogy a DW is más, mint az őse, de általánosságban nem gyakran igaz, amit példának hoztál fel.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4334 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 12:13

Megnéztem az SW-t gondolom a do something under fire-re gondoltál. Az az a move amit én úgy hívok hogy általános mentődobás (defy danger Dw-ben) én azt nem engedném harcra mivel az stresszes körülmények közt végrehajtott próbáról szól. Pl lőnek rád miközben az ajtó felé futsz....

 

Az lesz az. Viszont nem általános mentődobás, támadásra is használható, de csak ha úgy fogalmazod meg a tevékenységet, hogy még ne essen a seize by force hatása alá. (pl. fedezékből lőni vagy árnyékból támadni so sg. under fire, nem pedig seize by force)



auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5092 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 11:55

@Auer:

Konkrétan a Dungeon World-del sosem játszottam, az Apocalypse World-öt ismerem.

Ott két ez a két jellemző / move van harcra.

Hard / seize by force
Cool / act under fire

mindkettő alkalmas arra, hogy legyőzz egy NPC-t, a narrációtól függ, hogy melyikre kell dobni. (ügyes játékos ezért nagyon tud trükközni narrációval)

 

Megnéztem az SW-t gondolom a do something under fire-re gondoltál. Az az a move amit én úgy hívok hogy általános mentődobás (defy danger Dw-ben) én azt nem engedném harcra mivel az stresszes körülmények közt végrehajtott próbáról szól. Pl lőnek rád miközben az ajtó felé futsz....



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4334 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.03.20, 11:48

@Auer:

Konkrétan a Dungeon World-del sosem játszottam, az Apocalypse World-öt ismerem.

Ott két ez a két jellemző / move van harcra.

Hard / seize by force
Cool / act under fire

mindkettő alkalmas arra, hogy legyőzz egy NPC-t, a narrációtól függ, hogy melyikre kell dobni. (ügyes játékos ezért nagyon tud trükközni narrációval)


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]