Ugrás tartalomhoz


Fotó

Vampire V5


  • Válasz írásához lépj be
137 hozzászólás érkezett eddig

morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.12, 13:40

morgorito:

Amellett, hogy a te érveidre helyeseltem, azt nem mondtam, hogy csak egyszerusítésrol lett volna szó.

A DnD5e népszeruségéhez le kellett egyszerusíteni, és emellett meg is változott. Nekem nem a változásokkal van a bajom, hanem az egyszeruséggel. Egysíkú lett, cserébe tényleg bárki tud vele játszani, kulonosebb probléma nélkul.

A Vampire 5e nem tudom egyszerubb e, de mint jeleztem el bírom képzelni, hogy egyes változtatások, amik alapvetoen akár lehetnek pozitívak is, nem mindenkinek jonnek be. Konkrétan például eddig az éhség egy jól kezelheto probléma volt, és csak inkább szélsoséges esetekben volt érdekes. Addig az újban mindenki mindig éhes, és ezzel egy vérprofi herceg sem tud mit kezdeni igazán.

 

Teszem hozzá, az én tapasztalatom az, hogy a vampiret elég sokan amúgy is afféle maffia játékként játszák. A friss karakterek esetleg még moralizálnak, de egy ido után jon a politika, némi éloholtas felhanggal. Ezen próbáltak valószínuleg vágni, hogy legyen a horror "personal". Értheto erofeszítés, ahogy az NWoD is ezt próbálta elérni.

 

Maradjunk annyiban, hogy számomra nagyjából minden újítás csak negatívan befolyásolta a játékot, máshogy mondva pont kevésbé szórakoztam jól. Valószínűleg pont azért, mert nekem a Vampire nem ez.

 

A "maffia játék" megjegyzést csak részben tartom jogosnak. Szerintem egy jó Vampire játék esetén a politika mellett van misztikum is, illetve azért ott vannak a horror elemek is erősen (de nem mindig). A fiatal vámpírok moralizálása pedig érdekes, az első úgy tíz alkalommal. Azután már valami újszerűt kell kitalálni, hogy ne legyen egyszerűen unalmas. Mindezt persze, egy nagyon elnyomó "ha releváns szeretnél lenni elkéstél fél évezreddel" környezetben, ami pedig az én tapasztalatom szerint sokaknak nem jön be (ha úgy tekintenek rá, mint " egy tisztán intrikus játék ahol valójában nem nagyon tudsz előrejutni" akkor érthető is). Nekem meg pont ez adja a világ zamatát.



Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1770 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.12, 02:55

morgorito:

Amellett, hogy a te érveidre helyeseltem, azt nem mondtam, hogy csak egyszerusítésrol lett volna szó.

A DnD5e népszeruségéhez le kellett egyszerusíteni, és emellett meg is változott. Nekem nem a változásokkal van a bajom, hanem az egyszeruséggel. Egysíkú lett, cserébe tényleg bárki tud vele játszani, kulonosebb probléma nélkul.

A Vampire 5e nem tudom egyszerubb e, de mint jeleztem el bírom képzelni, hogy egyes változtatások, amik alapvetoen akár lehetnek pozitívak is, nem mindenkinek jonnek be. Konkrétan például eddig az éhség egy jól kezelheto probléma volt, és csak inkább szélsoséges esetekben volt érdekes. Addig az újban mindenki mindig éhes, és ezzel egy vérprofi herceg sem tud mit kezdeni igazán.

 

Teszem hozzá, az én tapasztalatom az, hogy a vampiret elég sokan amúgy is afféle maffia játékként játszák. A friss karakterek esetleg még moralizálnak, de egy ido után jon a politika, némi éloholtas felhanggal. Ezen próbáltak valószínuleg vágni, hogy legyen a horror "personal". Értheto erofeszítés, ahogy az NWoD is ezt próbálta elérni.



morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.11, 19:45

 

 

Mellesleg, az 5e DnD jó hasonlat. Az is hivatalosan DnD, meg fantasy, meg d20, meg támogatott a Forgotten Realms. De ha valakinek a 3.5 tetszik, akkor nem fogja azt érezni hogy az 5e egy egyértelműen jobb verzió.

A V5ot még nem igazán ismerem, de a DnD5E-t ismerem. Ott a motiváció az volt, hogy népszerubb legyen, és ehhez le kellett egyszerusíteni. Nekem meg ettol pont nem tetszik. Szóval simán el tudom képzelni, hogy valakinek a V5 újszeru megkozelítése nem tetszik.

 

 

Ahogy az 5e se csak egyszerűsítés volt a DnD-nél, itt se az. Mind a rendszer változott (néhol jelentősen) mind kicsit a játék feelingje.

 

Mint mondottam volt, valakinek bejön, valakinek nem.



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.11, 19:24

Chicago by Night adventure hooks - természetesen nem maradhat ki a klasszikus utalás az XX oldalra sem...


Módosította dekszter: 2019.12.11, 19:24


Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1770 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.10, 20:32

 

Mellesleg, az 5e DnD jó hasonlat. Az is hivatalosan DnD, meg fantasy, meg d20, meg támogatott a Forgotten Realms. De ha valakinek a 3.5 tetszik, akkor nem fogja azt érezni hogy az 5e egy egyértelműen jobb verzió.

A V5ot még nem igazán ismerem, de a DnD5E-t ismerem. Ott a motiváció az volt, hogy népszerubb legyen, és ehhez le kellett egyszerusíteni. Nekem meg ettol pont nem tetszik. Szóval simán el tudom képzelni, hogy valakinek a V5 újszeru megkozelítése nem tetszik.



morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.10, 17:07

Shiwo:

 

 

Én azért elkülöníteném, hogy miben módosít a rendszer, és miben a világ.. az, hogy az öregek eltűntek, hogy megszűnt a status quo, az úgymond a körítés, a történelem.. játszhatsz 5e-t ugyanúgy, hogy nem történtek meg a leírt események és minden olyan, mint 25 éve,max a Tremere klánhátrány más lesz.. vagy játszhattok az 1990es években.. és ha dark ages-t játszol v5 -tel, nem fog megváltozni a történelem, nem lesz ott is hírtelen kamarillás az asszamita klán.. az ilyeneken értelmetlen hőbörögni..

 

 

Szerintem azért a "valami nem tetszik és leírom miért" nem "hőbörgés". Ez olyan mintha minden filmkritka egyenlő lenne a film "fikázásával" (az most egy dolog hogy itthon Puzsér Róbert stílusában is lehet "kritikát" írni, de ez talán már nem ebben a topicban on).

 

Egyébként még valóban ezt lehet a legkönnyebben ignorálni. 

 

 

 

Hogy egyszerűbb a rendszer, hogy a bestia több szerepet kap, nekem jobban bejön.. az,hogy valaki rideg, számító, manipulatív, de béha bekattanhat, ahhoz nem kell vámpírt játszani, elég egy pszichopatát..

Ahogy az éhség megoldás is jobban tetszik, mert a régibe a vérpont nem volt más, csak egy statisztika, egy "manapont".. 8 volt vagy csak 2 ? Utóbbinál jobban spóroltál, de különösebb hatása nem volt, semmi nem éreztette, hogy a karakter már igazán éhes..

 

Hát, akkor mi egészen máshogy játszottuk ezt.

 

Alapvetően nem "néha" kattanhat be a vámpír, hanem pont akkor amikor éhes. Én őszintén nem játszanék senkinél, ahol a vérpont "manapont". Nem beszélve a könyvekben (lehet pont az alapkönyvben nem) megfogalmazott ajánlásokról az alacsony vérpontok kijátszására. Sajnálom hogy nálatok ez nem került a játékba. Nálunk ez alap.

 

Viszont ez azt is jelenti, hogy a Bestiát kordában lehet tartani, ha valaki megszervezi a rendszeres és gyakori táplálkozást. Egy Ventrue esetén ez például egy igen komoly kihívás is lehet.

 

És ha úgy alakul hogy -nem jut vérhez- akkor a Bestia egyre jobban teret nyer...

 

Nem kell ehhez véletlenszerű robbanás, vagy kocka. Ez lenne az amit simán ki lehet játszani. Szabályokkal -kötelezni- arra valakit hogy vagy gyilkoljon táplálkozás közben (tudomásom szerint az alap szabályok szerint csak így megy 0-ra a Hunger), vagy álljon fenn a "kitörés" lehetősége mindig, nekem erősen nem illeszkedik. 

 

Főleg nem mondjuk egy Öreghez, mert az ifjak között ez még elmehet. 

 

 

Rebootnak nem nevezném.. a Vampire the Requiem az egy reboot volt, más szabályokkal, más klánokkal..

 

Akkor más a definíciónk. Mert szerintem a VtR egy hasonló tematikájú, de alapvetően másik játék volt, ugyanattól a cégtől. Míg az ötödik kiadás megtartotta a neveket és hasonló dolgokat, viszont gyökeresen megváltoztatott elég sok dolgot. Ezért az előbb nekem egy új játék, és az utóbbi egy reboot. De ezen aztán tényleg felesleges vitatkoznunk. 

 

 

 

Hogy miért változott? Gondolom erre van igény.. a DnD-nek is bevállt az 5. kiadás egyszerűsége..

 

Hát, erről én nem tudok. Lehet. Alapvetően a Vampire sose volt egy bonyolult rendszer, az alapjait nézve. Sok új RPG-t elnézve pedig nem mondanám hogy minden egyre egyszerűbb lenne...van ilyen is, olyan is. Szerencsére most bull market van, tehát elfér sok termék. Jó dolog hogy "menő" a hobbi jelenleg.

 

 

Kiadhatnák 20 év után ugyan azt is.. javárjunk csak, ki is adták 20th Anniversary néven... játszhattok azzal is

 

Hát...már megbocsáss de azért ott volt más is. Nem igazán győzött meg arról, hogy jobb lenne mint a második kiadás. Főleg mert ott sikerült egyszerre nem sokat újítani és pár dolog lényegét komolyan félreérteni (mint Krynn-nel kitárgyaltuk a Dark Ages topikban, az "új" Bűn útja erősen "Road of Whatever I want" lett). Szóval nem értek egyet hogy 20th Anniversary beváltotta volna a reményeimet.

 

 

Akkor miért jött ki az 5 ? Őszintén? változott a tulaj, s az nem a régit fogja tolni, meg nem azért adott ki rá pénzt, hogy porosodjon a név..

 

Ez úgy a Disneynél az új Star Warsokkal se érdekelt nagyon. Attól még hogy szeretnének pénzt, nem kell tapsolnom és megvennem ha szerintem rossz lett a végeredmény...

 

Ki lehetett volna adni a régi egy modernizált változatát is, de nem akarták amit sajnálok. Mert amit kaptunk az nem egy ráncfelvarrás. 

 

Mellesleg, az 5e DnD jó hasonlat. Az is hivatalosan DnD, meg fantasy, meg d20, meg támogatott a Forgotten Realms. De ha valakinek a 3.5 tetszik, akkor nem fogja azt érezni hogy az 5e egy egyértelműen jobb verzió.

 

Itt nem egy upgraderől beszélünk, hanem egy új és jelentősen más játékról. 



Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1233 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.10, 11:35

Hogy egyszerűbb a rendszer, hogy a bestia több szerepet kap, nekem jobban bejön.. az,hogy valaki rideg, számító, manipulatív, de béha bekattanhat, ahhoz nem kell vámpírt játszani, elég egy pszichopatát..

 

 

Érdekes párhuzam, mert vsz sem a pszichopata, sem a vámpír nem kattan be. Előbbi soha nem is "kattant ki", csak nincs lelkiismerete, legfeljebb amíg érdekei úgy kívánják, addig betartja a külső szabályokat. Utóbbi meg nem bekattan, hanem teljesen elveszti az önkontrollt, majd a fenyegetés/éhség/stb. elmúltával ismét visszanyeri azt. Amit őrjöngés közben csinál, az nem "ő", nem a személyiségéből, vagy valamilyen korábbi traumájából fakad. 

Amúgy szerintem nem az a baj, hogy a messy critical miatt a bestia elő tud törni, mert őrjöngésre a régi rendszerben is dobni kellett bizonyos helyzetekben. Inkább az a gond, hogy ez kvázi random szituációkban történik, gyakrabban kell rá dobni, így nehezebb elkerülni, és ha bekövetkezik, akkor sem lehet pár körrel elhalasztani (akaraterővel, hogy gyorsan addig lelépj vagy kezeld a szitut). Szerintem túltolták a dolgot, túlságosan előtértbe akarták helyezni ezt a témát, pedig szerintem ennyire nem érdekes. Első kampámnyként, fiatal vámpírokkal tök jó, hogy a karakterek keresik az útjukat, próbálnak egy működő vérszerzési módot elsajátítani. Viszont ez néhány játék után ellaposodik, a fókusz átkerül az izgalmasabb sztorira - poitika, misztikum, stb.

 

Hogy miért változott? Gondolom erre van igény.. a DnD-nek is bevállt az 5. kiadás egyszerűsége..

 

 

Semmilyen nagy közösségi megkérdezésről vagy nyomásról nem tudok, ami ezeket szülte volna. Egész konkrétan az írok koncepciója volt ez, és szerintem még kicsit vissza is csavartak rajta, mert a tesztek során nem volt túl pozitív a fogadtatás (eredetileg csak 3 tulajdonság lett volna). Ráadásul nem is tartom kifejezetten egyszerűbbnek az új rendszert - ahogy a dnd5 sem elsődlegesen egyszerűségével verte meg a 4e-t.

 

Kiadhatnák 20 év után ugyan azt is

 

Az Onyx Path ki akarta adni az ötödik kiadást, de lecsapták a kezéről. Elsődlegesen az új kiadás a metaplotot lökte volna tovább, és nyilván a rendszer is változhatott volna anélkül, hogy bizonyos játékelemeket ennyire előtérbe tolnak. Ez egy hamis kettőség, amivel érvelsz, hogy vagy jelentősen átírják, vagy semmi sem változik. A kettő között millió árnyalat lett volna, és persze könnyen mehettek volna még messzebb az eredetitől az 5. kiadással, ha akartak volna.

 

ki is adták 20th Anniversary néven... játszhattok azzal is

 

Csak épp a hivatalos support megszűnt hozzá. Szerencsére az owod vonallal nagyjából kompatibilis a V20, de én még sok DAV20-as kiegészítőt szívesen láttam volna, mert nagyon jó iránynak tartottam. Sajnos az új V5 vonallal nem várhatok további anyagokat, de abban reménykedem, hogy ehhez is fog majd készülni dark ages szabálykönyv, és akkor azzal majd talán teszek egy próbát.

 



Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.10, 09:07

Én azért elkülöníteném, hogy miben módosít a rendszer, és miben a világ.. az, hogy az öregek eltűntek, hogy megszűnt a status quo, az úgymond a körítés, a történelem.. játszhatsz 5e-t ugyanúgy, hogy nem történtek meg a leírt események és minden olyan, mint 25 éve,max a Tremere klánhátrány más lesz.. vagy játszhattok az 1990es években.. és ha dark ages-t játszol v5 -tel, nem fog megváltozni a történelem, nem lesz ott is hírtelen kamarillás az asszamita klán.. az ilyeneken értelmetlen hőbörögni..

Hogy egyszerűbb a rendszer, hogy a bestia több szerepet kap, nekem jobban bejön.. az,hogy valaki rideg, számító, manipulatív, de béha bekattanhat, ahhoz nem kell vámpírt játszani, elég egy pszichopatát..

Ahogy az éhség megoldás is jobban tetszik, mert a régibe a vérpont nem volt más, csak egy statisztika, egy "manapont".. 8 volt vagy csak 2 ? Utóbbinál jobban spóroltál, de különösebb hatása nem volt, semmi nem éreztette, hogy a karakter már igazán éhes..

Rebootnak nem nevezném.. a Vampire the Requiem az egy reboot volt, más szabályokkal, más klánokkal..

Hogy miért változott? Gondolom erre van igény.. a DnD-nek is bevállt az 5. kiadás egyszerűsége..

Kiadhatnák 20 év után ugyan azt is.. javárjunk csak, ki is adták 20th Anniversary néven... játszhattok azzal is

Akkor miért jött ki az 5 ? Őszintén? változott a tulaj, s az nem a régit fogja tolni, meg nem azért adott ki rá pénzt, hogy porosodjon a név..

morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 22:51

más világ inkább a requiem (:   itt a világ ugyan az, a játékrendszer módosult

 

"Ez érdekes, ha valaki ragadozót akar játszani."

 

hát pont ezaz..  a vámpír egy ragadozó.. nem az a kérdés, hogy azt akarsz-e játszani, a vampire-ben az vagy, mindig is az voltál, csak a régi rendszer ezt egyedül leírásban, szavakban adta vissza, nem a játéktechnikában...

 

persze lenyomhatod a hunger-t nullára, emberséged lemegy 2-3-ra, ott azért már tényleg nem számít az életük

 

hogy mennyire veszted el a kontrolt.. azért a játékos is tehet javaslatot a messy critical megvalósulására, részben kontrollálva az eseményt.. 

 

meg hát ügye két eset van rá.. amikor két hunger kockából jön össze a 00, meg amikor egy sima és egy hunger kocka... utóbbi eset kivédhető Willpower-rel.. három sima kocka újra dobható, senki nem mondta, hogy a 10-es dobásoddal ne tehetnéd meg.. lehet kevesebb lesz a kockasiker, lehet így sikertelen a próba, de elkerülheted vele a bestia hülyeségeit.. 

 

Hát pedig ez más világ. Mert a világ szabályai, a világot benépesítő alakok, a játék hangulata változott meg. A nevek egy része marad, de a tartalom más. Ezért mondom hogy reboot, és nem egy új kiadás.

 

És egyébként, pont azért nem mondanám hogy a vampire-ben -mindig is- egy állatias ösztönökkel küzdő ragadozó vagy, mert nem csak a játékmechnika, hanem a világ legnagyobb része is a politikával és az egyéb szarkavarással (horror, misztikum) foglalkozott. Nem is beszélve a különböző utakról és az olyan szettingegről mint a Dark Age ahol az emberség nem az alapjárat, és a karakterek egy alternatív középkor feudális urai is lehetnek.

 

Szóval lehet teljesen más a fogalmunk a Vampirerről, de mint mondottam volt, az állatiasság mindig csak egy extrém helyzet volt az én tapasztalatomban, és nem a norma. És az emberség messze nem az egyetlen, csak a legegyértelműbb út volt. Nem mintha a többit könnyebb lenne járni (alapvető hiba ha a mesélő nem fordít rá figyelmet), de azok más irányba visznek el.

 

Szóval, nem igazán látom át, hogy miért nem módosult a játékrendszerrel a világ is, főleg azért, mert a kevesebb Öreg és a generáció hangsúlyának csökkenése szerintem alapvető tematikus változás. Számomra fontos elem volt, az újszülöttek teljes esélytelensége egy direkt konfrontációban. A szenvedés egy statikus társadalomban, a felfele nyal, lefele tapos stb. Ezek mind olyan dolgok, amik eléggé kiestek a pixisből az ötödik kiadásban, pedig régebben erősen támogatott játékfajta volt, mind a szabályok mind a világ szempontjából.

 

 

 

 



Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 22:34

más világ inkább a requiem (:   itt a világ ugyan az, a játékrendszer módosult

 

"Ez érdekes, ha valaki ragadozót akar játszani."

 

hát pont ezaz..  a vámpír egy ragadozó.. nem az a kérdés, hogy azt akarsz-e játszani, a vampire-ben az vagy, mindig is az voltál, csak a régi rendszer ezt egyedül leírásban, szavakban adta vissza, nem a játéktechnikában...

 

persze lenyomhatod a hunger-t nullára, emberséged lemegy 2-3-ra, ott azért már tényleg nem számít az életük

 

hogy mennyire veszted el a kontrolt.. azért a játékos is tehet javaslatot a messy critical megvalósulására, részben kontrollálva az eseményt.. 

 

meg hát ügye két eset van rá.. amikor két hunger kockából jön össze a 00, meg amikor egy sima és egy hunger kocka... utóbbi eset kivédhető Willpower-rel.. három sima kocka újra dobható, senki nem mondta, hogy a 10-es dobásoddal ne tehetnéd meg.. lehet kevesebb lesz a kockasiker, lehet így sikertelen a próba, de elkerülheted vele a bestia hülyeségeit.. 


Módosította Shiwo: 2019.12.09, 22:35


morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 22:20

pont ez a lényeg, és az ötödik kiadás elég jól visszaadja, amit a korábbi részek annyira nem tudtak.. 

 

hogy a vámpírban élő bestia egy ösztönlény, egy éhező türelmetlen vadállat, ami folyamatosan ott motoszkál az agyában, várva az alkalmat, hogy átvehesse az uralmat..   s minél éhesebb a vámpír, annál könnyebb a dolga..  az L.A. by Night websorozatban sokszor "beszél is" a karakterekhez a bennük élő szörnyeteg, és ott az egyik fejlesztő a storyteller... 

 

és a vámpír egyensúlyoz a szörnyeteg és az emberi lét, az emberi normák között (a Szabbatos nem, de az egy külön kategória..)

 

a régebbi kiadásokban annyira nem adta magát a dolog, ott 1-2 vérponttal ugyanúgy elvoltál, mint mondjuk 5-6 -tal, az emberiséget meg visszanövelted XP-ből.. 

 

itt vagy folyamatosan fennáll a veszélye, hogy az önkontrolt elveszítve a bestia át-átveszi az irányítást, vagy csontszárazra iszod az embereket, akkor viszont rövid úton a béka segge alatt lesz az emberség.. 

 

amit régi rendszerekkel ellentétben itt piszok nehéz visszatornászni..  komoly humanitárius viselkedést kell mutatni, és akkor TALÁN engedi a mesélő, hogy jó sok XP-ből (új x 10 !!!) egyel visszanöveld.. 

 

nem egyszerű, de hát erről szól a játék.. 

 

Ez érdekes, ha valaki ragadozót akar játszani.

 

De én inkább egy kipofozott szabályrendszert vártam, a lore vadhajtásainak lenyesegetését, de a központi elemet meghagyva. 

 

A ragadozói lét jobban tetszik mint egy lehetséges szélsőség, és nem az alapvető állapot. Szóval alapvetően preferálom ha ez maximum a háttérben mint kiegészítő elem jelenik meg, és nem dominálja a játékot. A hideg számító embertelen szörnyeteg (aki elvesztheti a fejét és tombolhat, feltétles módban) nekem jobban tetszik mint a folyton (költői túlzás) kitörés veszélyes vulkán.

 

Egyébként azért, VtM-ben se engedte mindenki az út/emberség XP-vel való fejlesztését (én csak is akkor engedem, szépen lassan ha valaki meggyőzően képviseli annak az ösvénynek a magasabb értékeit), vagy azt hogy valaki éhesen vérpatakok mellett sétáljon.

 

Igazat megvallva, a saját konklúzióm az, hogy nagyjából az egyik változtatás se tetszik, szóval hiába akartam szeretni, nem nagyon való nekem. 

 

Azt hiszem erre mondják azt, hogy ízlések és pofonok. Csak azt sajnálom hogy mostantól valószínűleg jó darabig ez lesz a vonal. Ideális esetben meglesz mindkettőnek a rajongói tábora, tekintve hogy eléggé más a két világ, gyakorlatilag ez nem egy új kiadás hanem egy reboot, és mivel én nem erre számítottam, ezért csalódtam.


Módosította morgorito: 2019.12.09, 22:22


Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 22:11

pont ez a lényeg, és az ötödik kiadás elég jól visszaadja, amit a korábbi részek annyira nem tudtak.. 

 

hogy a vámpírban élő bestia egy ösztönlény, egy éhező türelmetlen vadállat, ami folyamatosan ott motoszkál az agyában, várva az alkalmat, hogy átvehesse az uralmat..   s minél éhesebb a vámpír, annál könnyebb a dolga..  az L.A. by Night websorozatban sokszor "beszél is" a karakterekhez a bennük élő szörnyeteg (nem csak a Malkávhoz (: ), és ott az egyik fejlesztő a storyteller, szóval még azt se mondhatjuk, hogy biztos hülyén játszák (: 

 

és a vámpír egyensúlyoz a szörnyeteg és az emberi lét, az emberi normák között (a Szabbatos nem, de az egy külön kategória..)

 

a régebbi kiadásokban annyira nem adta magát a dolog, ott 1-2 vérponttal ugyanúgy elvoltál, mint mondjuk 5-6 -tal, az emberiséget meg visszanövelted XP-ből.. 

 

itt vagy folyamatosan fennáll a veszélye, hogy az önkontrolt elveszítve a bestia át-átveszi az irányítást, vagy csontszárazra iszod az embereket, akkor viszont rövid úton a béka segge alatt lesz az emberség.. 

 

amit régi rendszerekkel ellentétben itt piszok nehéz visszatornászni..  komoly humanitárius viselkedést kell mutatni, és akkor TALÁN engedi a mesélő, hogy jó sok XP-ből (új x 10 !!!) egyel visszanöveld.. 

 

nem egyszerű, de hát erről szól a játék.. 

 

 


Módosította Shiwo: 2019.12.09, 22:12


morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 17:29

A messy critical nem azt jelenti, hogy megölöd, hanem azt, hogy a bestia segít sikerre vinni a dolgot..vagy csak simán bekavar.. az inkább benne van a pakliban, hogy megsérted a maszkabált.. simán hozhattok olyan eseményt, amire amúgy nem lenne képes a karakter, illetve mi úgy játszunk, hogy bár a mesélőé a végső döntés, de a játékosok is dobhatnak be ötletet, hogy mi történik

Ötletek szociális messy criticalhoz :
- automatikusan használod a dominate diszciplinádat, akkor is, ha nem lenne rá szükség
- automatikusan felturbózod a karizmádat a próbához (ami persze éhség-próbával jár)
- a bestia megzavarja szavaid, és elszólod magad ("olyan gyönyörű vagy, hogy a legszívesebben itt helyben kiszívnám a véredet")
- netán meggyőzés megerősítéseként a bestia "rásegít" egy megfélemlítés próbával is..

Megfélemlítéskor sem ölöd meg feltétlebül, de mondjuk lehwt fél kézzel felemeled, hogy a lábai a levegőbe lógnak miközben vörös szemekkel fogaid kieresztve rásziszegsz.. ha eltudod vele felejtetni utólag, még élve meg is úszhatja..

Nálunk megesett pár példa messy critre, bár nem szociális esetek..
- autó átkutatásakor a karakter kitépte a kesztyűtartót
- tremere pókot keresett komponensként..talált is, csak elég hangosra sikeredett ahogy a méretes fémkukát, ami mögött lapult, félrehajította..
- netes böngészéskor a karakter sikeresen feltört egy adatbázis.. örömében összezúzta az egeret és a billenytűt
- a karakter átkutatta éjszaka a lakást..caak közbe a hűtőt felborította, amire persze felébredt a szomszéd


Ha nagyon nincs rá ötlet, a főérték-boost szinte mindig bevethető...

 

Hát, ez sokkal softosabb értelmezés, mi mindenképpen erőszakra asszociáltunk (nem kell megölni feltétlen valakit, ahhoz hogy ez probléma lehessen a karakter szempontjából), egy ilyen értelmezés sokkal játszhatóbb, habár még mindig nem teljesen jön be ez (főleg mert nem igazán függ az önkontrolltól).

 

Alternatív szabályként próbáltuk azt, hogy nem csak gyilkolással lehessen nullára vinni a Hungert, de azzal kicsit ki lett herélve a rendszer (alapvetően ez lett a legtöbb új elemmel és végül ezért is hagytuk a dolgot, sajnos nem jött be).

 

Mindenesetre köszönöm, ha valamikor újból megpróbáljuk akkor valami hasonlót fogunk alkalmazni. 



Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.09, 17:00

A messy critical nem azt jelenti, hogy megölöd, hanem azt, hogy a bestia segít sikerre vinni a dolgot..vagy csak simán bekavar.. az inkább benne van a pakliban, hogy megsérted a maszkabált.. simán hozhattok olyan eseményt, amire amúgy nem lenne képes a karakter, illetve mi úgy játszunk, hogy bár a mesélőé a végső döntés, de a játékosok is dobhatnak be ötletet, hogy mi történik

Ötletek szociális messy criticalhoz :
- automatikusan használod a dominate diszciplinádat, akkor is, ha nem lenne rá szükség
- automatikusan felturbózod a karizmádat a próbához (ami persze éhség-próbával jár)
- a bestia megzavarja szavaid, és elszólod magad ("olyan gyönyörű vagy, hogy a legszívesebben itt helyben kiszívnám a véredet")
- netán meggyőzés megerősítéseként a bestia "rásegít" egy megfélemlítés próbával is..

Megfélemlítéskor sem ölöd meg feltétlebül, de mondjuk lehwt fél kézzel felemeled, hogy a lábai a levegőbe lógnak miközben vörös szemekkel fogaid kieresztve rásziszegsz.. ha eltudod vele felejtetni utólag, még élve meg is úszhatja..

Nálunk megesett pár példa messy critre, bár nem szociális esetek..
- autó átkutatásakor a karakter kitépte a kesztyűtartót
- tremere pókot keresett komponensként..talált is, csak elég hangosra sikeredett ahogy a méretes fémkukát, ami mögött lapult, félrehajította..
- netes böngészéskor a karakter sikeresen feltört egy adatbázis.. örömében összezúzta az egeret és a billenytűt
- a karakter átkutatta éjszaka a lakást..caak közbe a hűtőt felborította, amire persze felébredt a szomszéd


Ha nagyon nincs rá ötlet, a főérték-boost szinte mindig bevethető...

Módosította Shiwo: 2019.12.09, 17:03


morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.12.08, 20:09

Messy Critical valóban halálos a legtöbb halandóval szemben, de azért az elég ritka...és a ritkasága megoszlik a támadás és az egyéb próbák között.. és ha véletlen be is figyel a harcban, nem csökken egyből a Humanity-d, hanem kapsz egy Strife-ot... ha nem gyűjtöd agyba-főbe a Strife-okat, akkor kaland végen lesz 2-3 kockád, amivel elég egy sikert dobnod, hogy ne csökkenjen a Humanity-d... bár matematikai esélyek miatt hosszú távon még így is csökkenhet a vámpír Humanity értéke, kétlem hogy ezen "véletlenek" folytán 2-nél többel csökkenne több száz év alatt.. persze ha állandóan harcba keveredtek, vagy ha bűnözői életmódot folytat a vámpír, akkor lényegesen nagyobb rá az esély.. de egy átlagos vámpír, aki nem keveredik úgy lépten-nyomon balhékba, mint a játékosok, meglehet, hogy az életbe nem támad meg senkit, és úgy nem fog Messy Crit miatt véletlenül gyilkolni..de játékos karakternek is megvan a lehetősége, hogy elkerülje az ilyen bonyodalmakat (pl Dominate-tel elkerüli a harcot)

 

Te..én teljesen elfelejtettem ide válaszolni.

 

Na, a probléma az, hogy ha jól értelmezem ez bizony harcon kívül is játszik. Tehát akár egy lopakodás, akár egy megfélemlítés következménye is lehet egy durva testi sérülés, akkor is ha a játékos -explicit- nem akarta ezt tenni.

 

Namármost, a kutatás közben nem fog ez megtörténni, de ha parti tagjai rendszerint lépnek emberekkel -bármilyen- interakcióba, problémás lesz a Messy Criticalok száma elég gyorsan.

 

Lehet mi értelmeztük a szabályokat rosszul, mondjuk. 


Módosította morgorito: 2019.12.08, 20:09


strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8247 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.11.29, 15:34

Most 8 dolcsi a pdf alapkönyv:
https://www.drivethrurpg.com/product/256795/Vampire-the-Masquerade-5th-Edition



Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.09.03, 08:35

Messy Critical valóban halálos a legtöbb halandóval szemben, de azért az elég ritka...és a ritkasága megoszlik a támadás és az egyéb próbák között.. és ha véletlen be is figyel a harcban, nem csökken egyből a Humanity-d, hanem kapsz egy Strife-ot... ha nem gyűjtöd agyba-főbe a Strife-okat, akkor kaland végen lesz 2-3 kockád, amivel elég egy sikert dobnod, hogy ne csökkenjen a Humanity-d... bár matematikai esélyek miatt hosszú távon még így is csökkenhet a vámpír Humanity értéke, kétlem hogy ezen "véletlenek" folytán 2-nél többel csökkenne több száz év alatt.. persze ha állandóan harcba keveredtek, vagy ha bűnözői életmódot folytat a vámpír, akkor lényegesen nagyobb rá az esély.. de egy átlagos vámpír, aki nem keveredik úgy lépten-nyomon balhékba, mint a játékosok, meglehet, hogy az életbe nem támad meg senkit, és úgy nem fog Messy Crit miatt véletlenül gyilkolni..de játékos karakternek is megvan a lehetősége, hogy elkerülje az ilyen bonyodalmakat (pl Dominate-tel elkerüli a harcot)

Módosította Shiwo: 2019.09.03, 08:36


Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 989 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.08.31, 21:22

Mivel ez csak egy alkalom volt, inkább csak a benyomásaimat tudtam megosztani. A táplálkozás nálunk se volt halálos, bár az én karakterem nem is táplálkozott, mert a végére is csak kettes volt az éhsége. 

 

A Touchstone rendszerről nem tudok véleményt nyilvánítani, hogy hosszabb távon jó-e, nem éreztem olyan átütőnek ezt a mechanikát.

 

Egyébként nyilván sokat számít az egyéni ízlés, nálunk például a feleségemnek az nem tetszett, hogy "mindenre dobni kell" (a sok Rouse check), nekem ez nem volt gond.



morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.08.31, 14:53

 

 

Egy nyári szerepjátékos hétvégén végre volt szerencsém kipróbálni a V5-öt. Nekem nagyon bejött mind a világ módosításai, mind az új szabályrendszer.

 

A világban jó, hogy az öregek bábozásáról a hangsúly áthelyeződött a fiatalok túlélésére. Ha megsérted a Maszkabált (azaz nem rejtőzködsz elég jól az emberek elől), akkor jön az új inkvizíció, és elpusztít. Teljesen más alaphangulata lett ezzel a játéknak, sokkal sötétebb, reménytelenebb. (Nyilván most is lehet máshogyan játszani.)

 

A rendszerben nekem nagyon tetszik a Rouse check, amit a vér dolgaiban módosít a vérpotenciál. Sokkal életszagúbb, hogy nem fix vérpontod van, amiről tudod, mikor fog elfogyni. Ehelyett szinte minden egyes használat előtt dobsz egyet két-három kockával, és ha van ötösnél nagyobb, akkor nem leszel éhesebb. 

 

Az is nagyon hangulatos, hogy az éhség sem egy fix hatás, hanem a kockatartalékodat kezdi "mérgezni", sosem lehetsz biztos benne, mi történik.

 

A diszciplínáknál is tetszik, hogy több verzióból választhatsz, így különbözőbbek a karakterek ebből a szempontból is.

 

Nálam ez jelenleg a legjobb vámpír verzió.

 

Nekem homlokegyenest más az élményem a kiadással, ezért bátorkodok pár dolgot megkérdezni.

 

Nálatok nem merült fel a probléma egy olyan társadalommal, ahol elméletben a gyilkolás elkerülendő, de az éhség (játékmechanika miatt) miatt matematikailag 20-30 elég csúnyán tud "aprítani" főleg hosszútávon? Nekünk eléggé megölte a hangulatot a kényszerített gyilkolás. Főleg, mert a régebbi rendszerek abszolút támogatták (no, nem volt nekik egyszerű) az olyan karaktereket akik aktívan el akarják kerülni. Itt ez nagyjából lehetetlen. Főleg mert a gondos tervezés és igen gyakori (halálmentes) táplálkozás sem túl megbízható megoldások, amit én inkább érzek megszorításnak mint érdekes mechanikának.

 

A Touchstone rendszer ugye kiüti minden eddig Humanity/Path rendszert, viszont eléggé egy típusú vámpírra van írva (aki valamiért megszállottan ragaszkodik emberekhez, dolgokhoz az előző életből). Tárgyakkal vagy ideákkal értelmezve viszont nem eléggé megkötő, és elég nehezen fejez ki az emberségétől már teljesen elszakadt vámpírt. Őszintén szólva nem látom át, hogyan lehetne ezzel lemodellezni mindent amit régen játszani lehetett, hiába jött a fejlesztők felől ilyen irányú ígéret. 

 

 

Nem is beszélve arról, hogy a vámpírt létet magát definiálták újra (és tették egyben sokkal jobban keretek közé szorítottá). Hiszen ha -mindenki- szörnyeteg lesz, fel is út, le is út (ugye megint matek miatt), akkor rengeteg koncepció szintúgy ugorhat az ablakon. Olyan dolgok mint az "embertelenül emberi" Emberség 8-9 vagy akár 10, esetleg a szigorúbb önkontrollt gyakorló hideg és számító vámpírok nem igazán érződnek valid karakternek, ha ugye megint ott van a fránya gyilkolás.

 

A diszciplínáknál nálunk az összevonások nem nagyon jöttek be, főleg az Árnyjárás/Nekromancia keverése fejvakarós.

 

Ha viszont az ember nem használja az újdonságokat, akkor nagyjából teljesen értelmetlen használni, mert nem új opciókról van szó, hanem eléggé alapvető változtatásokról.

 

Igazat megvallva, az én érzésem az, hogy ez sokkal közelebb van egy új játékhoz, mint a régi modernebb verziójához. Inkább csak a legújabb reboot. Nem ugyanaz az érzés.

 

Ami nem baj, csak akkor lehet nem ötödik kiadásnak kéne hívni, legalábbis szerintem. 

 

 

senki nem kényszerít a gyilkolásra..  mi 5 játékalkalom alatt nem öltünk meg senkit éhség miatt.. (csak pár thin-bloodedet, de azok meg ránk támadtak..) 

simán megvagy nélküle, csak akkor a Hunger 1 kábé konstans, és a 2-3 a napi jellemző..  ha meg elmész a Hunger 4-ig étkezés nélkül, akkor meg magadra vess, de még az sem feltétlen jár azonnal gyilkolással...    Blood Potency 5 fölött már érdekesebb a téma, de akkor helyből 8. generációs vagy, vagy alacsonyabb..  de még ott is megoldható, csak esélyesebben belehal az illető.. viszont az jellemzően nem játékos karakter kaliber, le is van írva, hogy inkább a mesélő érdekében vannak bent a statok hozzá.. 

szvsz ha gyakran gyilkoltatok az éhség miatt, az nem a rendszer hibája, hanem a tiétek.. de hát ilyen a bestia, megkísérti a vámpírt... 

 

 

Én úgy értelmeztem hogy messy sucess (vagy hogy is hívják) minden esetben halálos/közel halálos sérülést okoz, teljesen függetlenül a többi kocka eredményétől. Az pedig előjön azért akkor is ha csak egy van belőle...

 

Lehet szabályfélrértelmezés esete áll fenn, mert -kifejezetten- próbálta a party elkerülni a halálesetet.



Shiwo

Shiwo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2019.08.30, 21:00

 

Egy nyári szerepjátékos hétvégén végre volt szerencsém kipróbálni a V5-öt. Nekem nagyon bejött mind a világ módosításai, mind az új szabályrendszer.

 

A világban jó, hogy az öregek bábozásáról a hangsúly áthelyeződött a fiatalok túlélésére. Ha megsérted a Maszkabált (azaz nem rejtőzködsz elég jól az emberek elől), akkor jön az új inkvizíció, és elpusztít. Teljesen más alaphangulata lett ezzel a játéknak, sokkal sötétebb, reménytelenebb. (Nyilván most is lehet máshogyan játszani.)

 

A rendszerben nekem nagyon tetszik a Rouse check, amit a vér dolgaiban módosít a vérpotenciál. Sokkal életszagúbb, hogy nem fix vérpontod van, amiről tudod, mikor fog elfogyni. Ehelyett szinte minden egyes használat előtt dobsz egyet két-három kockával, és ha van ötösnél nagyobb, akkor nem leszel éhesebb. 

 

Az is nagyon hangulatos, hogy az éhség sem egy fix hatás, hanem a kockatartalékodat kezdi "mérgezni", sosem lehetsz biztos benne, mi történik.

 

A diszciplínáknál is tetszik, hogy több verzióból választhatsz, így különbözőbbek a karakterek ebből a szempontból is.

 

Nálam ez jelenleg a legjobb vámpír verzió.

 

Nekem homlokegyenest más az élményem a kiadással, ezért bátorkodok pár dolgot megkérdezni.

 

Nálatok nem merült fel a probléma egy olyan társadalommal, ahol elméletben a gyilkolás elkerülendő, de az éhség (játékmechanika miatt) miatt matematikailag 20-30 elég csúnyán tud "aprítani" főleg hosszútávon? Nekünk eléggé megölte a hangulatot a kényszerített gyilkolás. Főleg, mert a régebbi rendszerek abszolút támogatták (no, nem volt nekik egyszerű) az olyan karaktereket akik aktívan el akarják kerülni. Itt ez nagyjából lehetetlen. Főleg mert a gondos tervezés és igen gyakori (halálmentes) táplálkozás sem túl megbízható megoldások, amit én inkább érzek megszorításnak mint érdekes mechanikának.

 

A Touchstone rendszer ugye kiüti minden eddig Humanity/Path rendszert, viszont eléggé egy típusú vámpírra van írva (aki valamiért megszállottan ragaszkodik emberekhez, dolgokhoz az előző életből). Tárgyakkal vagy ideákkal értelmezve viszont nem eléggé megkötő, és elég nehezen fejez ki az emberségétől már teljesen elszakadt vámpírt. Őszintén szólva nem látom át, hogyan lehetne ezzel lemodellezni mindent amit régen játszani lehetett, hiába jött a fejlesztők felől ilyen irányú ígéret. 

 

 

Nem is beszélve arról, hogy a vámpírt létet magát definiálták újra (és tették egyben sokkal jobban keretek közé szorítottá). Hiszen ha -mindenki- szörnyeteg lesz, fel is út, le is út (ugye megint matek miatt), akkor rengeteg koncepció szintúgy ugorhat az ablakon. Olyan dolgok mint az "embertelenül emberi" Emberség 8-9 vagy akár 10, esetleg a szigorúbb önkontrollt gyakorló hideg és számító vámpírok nem igazán érződnek valid karakternek, ha ugye megint ott van a fránya gyilkolás.

 

A diszciplínáknál nálunk az összevonások nem nagyon jöttek be, főleg az Árnyjárás/Nekromancia keverése fejvakarós.

 

Ha viszont az ember nem használja az újdonságokat, akkor nagyjából teljesen értelmetlen használni, mert nem új opciókról van szó, hanem eléggé alapvető változtatásokról.

 

Igazat megvallva, az én érzésem az, hogy ez sokkal közelebb van egy új játékhoz, mint a régi modernebb verziójához. Inkább csak a legújabb reboot. Nem ugyanaz az érzés.

 

Ami nem baj, csak akkor lehet nem ötödik kiadásnak kéne hívni, legalábbis szerintem. 

 

 

senki nem kényszerít a gyilkolásra..  mi 5 játékalkalom alatt nem öltünk meg senkit éhség miatt.. (csak pár thin-bloodedet, de azok meg ránk támadtak..) 

simán megvagy nélküle, csak akkor a Hunger 1 kábé konstans, és a 2-3 a napi jellemző..  ha meg elmész a Hunger 4-ig étkezés nélkül, akkor meg magadra vess, de még az sem feltétlen jár azonnal gyilkolással...    Blood Potency 5 fölött már érdekesebb a téma, de akkor helyből 8. generációs vagy, vagy alacsonyabb..  de még ott is megoldható, csak esélyesebben belehal az illető.. viszont az jellemzően nem játékos karakter kaliber, le is van írva, hogy inkább a mesélő érdekében vannak bent a statok hozzá.. 

szvsz ha gyakran gyilkoltatok az éhség miatt, az nem a rendszer hibája, hanem a tiétek.. de hát ilyen a bestia, megkísérti a vámpírt... 




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]