Ugrás tartalomhoz


Fotó
* * * * * 2 Szavazat

Blades in the Dark ismertető


  • Válasz írásához lépj be
21 hozzászólás érkezett eddig

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4447 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.12.02, 13:07

"a játék legnagyobb előnye: ez nem kíván alapos felkészülést a mesélőtől"

Acélpatkány: ez nagyon jó, főleg időhiányos, de játszani vágyó mesélők esetén.

 

 

Szerencsére elég sok segítség van online, ami manapság már sokat könnyít.

 

 

Nálunk minden második héten találkozik a csapat, netto hat órát tudunk játszani nagyjából. Szerintem egy hat órás játékra olyan 2-4 órát szoktam készülni, szétosztva a két hét alatt.

Egy dolog van, amivel sok időm menne el, a térképkészítés. Mivel nagyon béna térképeket tudok csak készíteni, továbbá gyűlölöm minden percét a rajzolgatásnak, ezért inkább arra szánok öt percet, hogy egy meglévő modulokat végigpörgessem vagy online keressek egyet. 

 

 

A mesére való felkészülés egyébként szórakoztat, ha több szabadidőm lenne, vagy ha ritkábban játszanánk, akkor valószínűleg felkúszna az 1:1 arányig (hat óra játék, hat óra felkészülés).

 

Nagyrészt tudatosan szorítottam le ennyire, diákként még simán tudtam 10-12 órát rászánni egy játékalkalomra. Az ötlet általában a felkészülésen kívül jön (pl. araszolok a Szerémi úton).

A felkészülés alatt inkább listákat szoktam összeírni, amik segítenek ha rögtönöznöm kell valamit. Nyomozásnál ez gyakran előfordul, mert a játékosok mindig fel akarnak keresni valakit, aki egyébként logikusnak tűnik, de nem dolgoztam ki :)

- jól hangzó személyneveket

- hangulatosnak gondolt helyszíneket véletlen találkozásokhoz (szerintem jobb, ha az NPC, akinél nem vettem figyelembe, hogy a játékosok felkereshetik, az Óváros téren dolgozik egy újságosbódéban, a bazilikával szemben, mint az, ha a "játékosok megérkeznek a címre")

- 1-2 jellemző érdekességet random NPC-k részére, ilyesmi. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak hogy ne legyen minden statiszta egyforma. Pl. legutóbb tetszett nekik, hogy a néni akit ki akartak hallgatni egy ötvenes évei elején járó dáma volt 23 éves szeretővel, akit a beszélgetés alatt végig fogdosott az asztal alatt. Érdekes módon általában azok az NPC-k maradnak meg a játékosokban jobban, és lesznek visszatérő vendégek a kalandban, akik nem illenek a környezetbe. Pl. a lovag, aki úgy beszél, mint aki be van tépve.

 

 

Mostanában olvastam néhány Prachett-regényt, és abban vannak olyan szereplők, akik először idegesítettek, de beláttam, hogy így furán azért maradandóbbak. (pl. az absztinens vámpír, aki kifejezetten kényelmesen - melegítő+papucs + öltözködik)


Módosította galu22: 2018.12.02, 13:09


Olman

Olman

    Magiszter

  • Fórumita
  • 2457 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.12.02, 08:42

"a játék legnagyobb előnye: ez nem kíván alapos felkészülést a mesélőtől"

Acélpatkány: ez nagyon jó, főleg időhiányos, de játszani vágyó mesélők esetén.

Thirlen

Thirlen

    Browncoat

  • Fórumita
  • 1112 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.30, 13:33

Emberek, kicsit elsikkadt, de a nagy kérdés az, hogy megvennétek-e magyarul? Acélpatkány lejjebb írta, hogy fordítja, de jelen állás szerint ha nem lesz elég jelentkező (lásd https://www.kalandhorizont.hu/), akkor nem adja ki. Szóval akit érdekelne, az nyilatkozzon ott.



WCB

WCB

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 439 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.29, 20:07

Ez a játék a Leverage-t juttatta az eszembe, a teljesen más világ ellenére... nem lepődnék meg ha onnan is inspirálódott volna a szerző.

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 255 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.29, 17:02

Amit az ismertetőben és a hozzászólásokban még nem olvastam, az a játék legnagyobb előnye: ez nem kíván alapos felkészülést a mesélőtől. Persze ismerni kell a szabályokat, és azok alapján le kell tudni vezetni egy játékot, csakúgy, mint a társasjátékok esetében, de nagy sztoriívvel, nyomok elhelyezésével, intrikával nem kell törődni, mert minden jön magától. Igen, el kell olvasni a 300+ oldalas könyvet, de utána nem kell azzal a szabállyal törődni, hogy legalább a tervezett játékidő felét a mesélő felkészüléssel, vázlatolással, jegyzetkészítéssel, tervezéssel kell, hogy töltse, különben szétfolyik minden. A Blades-ben minden feszes, akkor is, ha spontán találják ki a résztvevők, hogy most előveszik ezt a játékot.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4447 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.29, 05:44

Nem olvastál te még fénymásolt gygaxiánus DMG-t, az a bajod...

 

Tudod mi hiányzik neki? Egy jó háború!  :bezzeg:



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2293 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.29, 00:13

"Ami engem nagyon zavart: a könyv olvasása előtt azt hittem hogy angol tudásom kiváló. Sok-sok éve először szabályosan szótáraznom kellett olvasáshoz. Nem tudom, hogy miért volt szükség rengeteg helyen olyan kacifántos kifejezések használatára, amelyekt élő nyelvben alig, vagy sohasem hallani. Nagyon megnehezíti a kezdő játékosok dolgát mindez."

Nem olvastál te még fénymásolt gygaxiánus DMG-t, az a bajod...

Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2293 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.29, 00:10

Volt szerencsém hozzá, sőt elvileg még benne vagyok egy futó kampányban, csak jó régen nem volt szessününk, vagy csak nem tudok róla. A világ kicsit tán túllihegett, legyen benne viktoriánus köd + sötétség, tengeri zsírmonszterekből kifőzött olajból delej, ha jól emlékszem, darkulás és démonok, mert az menőn néz ki, és slussz, ennek fényében az olyan tudományos kérdések, hogy mégis mit esznek az ottaniak, enyhén szólva sokadrangúak. A jelenetes rendszert sok újhullámos indie csodához képest inkább merevnek és korlátozónak éreztem, mint felszabadítónak. ("Ott vagy a süllyedő csónakon, mit teszel?" Kösz, éppen a bálba akartam menni, de majd jól átélem ezt a csónakos dolgot művészileg.) A galu22 által említett túlságos könnyűséget nem tapasztaltam, sőt elég hamar el lehet lőni mindent és szívni nagyokat, ha adsz kockát másoknak. Ezzel együtt az egész még mindig szórakoztató, de inkább a társasjáték-szerű menedzsment, mint bármi más elem miatt.

Steel

Steel

    Unknown

  • Fórumita
  • 472 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 19:38

Szerintem a játékot egy 6-8 alkalmas "életútra" tervezték. Más kérdés, hogy alkalmas-e rá, (majd pár hónap múlva válaszolok erre ha minden jól megy).
 

 

Pl megtámadják a csapat bázisát. Ez meló h visszaverik a támadókat? Nem? akkor nem használható a meló specifikus képesség

 

 

 

az elején tényleg van ilyen, de a fontosabb értékeket már akkor is fel lehet húzni négyesre, és onnan hamar ötösre. Abból meg nem valószínű, hogy nem tudsz dobni egy négyest.

 

Próbáltam utalni erre, hogy a játék nem azok számára készült akik az ehhez hasonlókon fennakadnak. A játék célja hogy érdekes sztorit alkossunk, amelynek részei a bukások is. Ha valaki kimaxolásra törekszik (ne adj isten győzelemre), meg mindenre szabályt meg balance-t keres annak ez a játék nem való.

Narratív stílus kedvelőinek szól, annak pedig tök jó.

 

 

 túl nagy ahhoz, hogy igazán jó fókuszált mini legyen, pedig nagyon jó kis újítások lapulnak benne, és a nyelvezete túlírt ahhoz, hogy elővegyem egy gyors bemutató játékra és odaadjam az érdeklődő játékosoknak.

Több szeretne lenne mint fókuszált mini, de egyébként teljesen igazad van, ez nem kezdőknek való. Úgy gondolom olyan játékosoknak íródott akik szeretnének egy kicsit elrugaszkodni a klasszikus rpg stílustól mivel már sokat játszottak és friss élményekre, új megközelítésre van szükségük.



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 255 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 19:06

A nyelvezetét speciel érthetőbbnek tartom, mint a Trail of Cthulhu nyelvezetét. A szótárat lassan meg sem nyitom, egyből írom google-be a kérdéses szavakat, hogy mindenféle szlengre és ritka/régies szavakra megtaláljam a magyar megfelelőt.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4447 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 18:47

galuval ellentétben én inkább úgy éreztem, hogy nagyon sok alkalommal kockáztat a karakter; többször egymás után is elég necces dobásokat kell megdobni, így előbb-utóbb óhatatlanul borul a küldetés.


az elején tényleg van ilyen, de a fontosabb értékeket már akkor is fel lehet húzni négyesre, és onnan hamar ötösre. Abból meg nem valószínű, hogy nem tudsz dobni egy négyest.

Ráadásul egy rafináltabb, vagy storygame-ekben jártas játékos meg tudja fogalmazni úgy a cselekedeteit, hogy az esetek többségében a számára ideális próbát dobhassa.

 

Viszont valóban érdekes, eredeti játék született, amiben benne van valami a Thief/Dishonored hangulatából - és ez nem semmi.


Szerintem néhány alkalmas thief minikampányra tök jól működhet az Into the Odd.


 

Ami engem nagyon zavart: a könyv olvasása előtt azt hittem hogy angol tudásom kiváló. Sok-sok éve először szabályosan szótáraznom kellett olvasáshoz. Nem tudom, hogy miért volt szükség rengeteg helyen olyan kacifántos kifejezések használatára, amelyekt élő nyelvben alig, vagy sohasem hallani. Nagyon megnehezíti a kezdő játékosok dolgát mindez.


Ez elég megszokott dolog ilyen játékokban, talán valamennyi marketingértéke van. Ez a játék más, mint a többi, egy kúl hipszter közösségbe tartozol.



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4121 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 17:43

Úgy vélem, John Harper és Grant Howitt korunk legjobb játéktervezői abban a tekintetben, hogy izgalmas, újszerű, ugyanakkor egyszerű, reális modellezési mechanikákat hoznak be a köztudatba a roppant fókuszált, narratív játékaikkal. Nagyon érzik ezt az "indie"-stílust és bevallom, rajongok a mini-játékaik többségéért (párat le is fordítottam már) - ugyanakkor a BitD valahogy nekem sem nyerte el a tetszésem. Kipróbálni nem volt még alkalmam, de az olvasottak alapján egyetértek az előttem szólókkal: túl nagy ahhoz, hogy igazán jó fókuszált mini legyen, pedig nagyon jó kis újítások lapulnak benne, és a nyelvezete túlírt ahhoz, hogy elővegyem egy gyors bemutató játékra és odaadjam az érdeklődő játékosoknak.

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5132 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 12:42

Kösz az ismertetőt.

Játszottam más, hasonló küldetés alapú játékkal (sprawl). Pár alkalomra jók de egy idő után monoton favágómeló lesz, és nehéz nem melót mesélni. Pl megtámadják a csapat bázisát. Ez meló h visszaverik a támadókat? Nem? akkor nem használható a meló specifikus képesség

Steel

Steel

    Unknown

  • Fórumita
  • 472 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 11:18

Kiváló játék, nekem nagyon üdítő és érdekes volt a szerepjátékhoz való hozzáállás, amennyiben tényleg azt próbálja sugallmazni, hogy írjatok közösen egy sztorit, a mesélő pedig inkább kérdéseket tegyen fel mintsem konkrét tények elé állítsa a játékosokat. Meg kell szokni a játékot, a flashback rendszert, meg a többi progresszív elemet, de szerintem nagyszerű kis gamet sikerült összehozni. A szabálymángorló kockavetők kerüljék messzire viszont.
Ami engem nagyon zavart: a könyv olvasása előtt azt hittem hogy angol tudásom kiváló. Sok-sok éve először szabályosan szótáraznom kellett olvasáshoz. Nem tudom, hogy miért volt szükség rengeteg helyen olyan kacifántos kifejezések használatára, amelyekt élő nyelvben alig, vagy sohasem hallani. Nagyon megnehezíti a kezdő játékosok dolgát mindez.

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 255 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 10:46

Engem az érdekelne, hogy ezt hogyan oldják meg a világleírásban? Azt, hogy ha nincs fény, akkor nincsenek növények sem, és akkor az emberek mit esznek? A mélységek mágikus lényeit, és mindenki csak húst eszik?

 

Külön részek foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Mivel a fotoszintézisről le kellett mondani, maradt a kemoszintézis.



NoiseEHC

NoiseEHC

    Logikarendőrség

  • Fórumita
  • 649 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 10:10

Engem az érdekelne, hogy ezt hogyan oldják meg a világleírásban? Azt, hogy ha nincs fény, akkor nincsenek növények sem, és akkor az emberek mit esznek? A mélységek mágikus lényeit, és mindenki csak húst eszik?



elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4296 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 09:19

Köszönjük az alapos ismertetőt!

Egy korai tesztverzióval játszottam, és annyira bejött, hogy mindjárt vettem egy utó-kickstarteres kiadást. Azóta egy kicsit úgy érzem, hogy bár az alapkoncepció kiváló, szükségtelen szabályrétegek is megjelentek a játékban, és túlbonyolítottak vagy csak túlmagyaráztak néhány dolgot, ami eredetileg nem működött rosszul. Még így sem született igazán szabálynehéz játék, de ahhoz képest, amire szívesen használnám (néhány alkalmas tolvajos játék), kicsit sok.

galuval ellentétben én inkább úgy éreztem, hogy nagyon sok alkalommal kockáztat a karakter; többször egymás után is elég necces dobásokat kell megdobni, így előbb-utóbb óhatatlanul borul a küldetés.

Illetve az apokaliptikus szetting nekem már sok, de ezen pont nagyon könnyű változtatni.

Viszont valóban érdekes, eredeti játék született, amiben benne van valami a Thief/Dishonored hangulatából - és ez nem semmi.

Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 255 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 09:09

A játék készítője (tervező, író, tördelő, illusztrátor egy személyben) az a John Harper, aki megalkotta a Holló Úrnőt és a Lasers and Feelings játékot is, és a Blades in the Dark előtt elkészítette a Ghost/Echo mini RPG-t, ami szintén ezen a világon játszódik, és akár hosszú kampányokat is lehet játszani a 4 oldalas leírás alapján. A Ghost/Echo magyarul is elérhető Slágerzson jóvoltából: https://theszeusz.blog.hu/2013/08/13/ghost-echo

 

A Blades in the Dark is megjelenhet magyarul, ha te is beszállsz a támogatók körébe. Itt lehet jelentkezni: https://www.kalandhorizont.hu

 

A játék egyébként bevallottan PbtA alapú, némi módosítással a kockák számát és a célszámokat illetően (több esély van a sikerre).


Módosította Acelpatkany: 2018.11.28, 09:11


strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7849 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 08:45

Köszi az ismertetőt. A játék mechanikájáról a Dungeon World, hangulatáról a Shadowrun jutott eszembe. A kritikákat olvasva viszont inkább ötvözném az említetteket. Van esetleg ilyen ötvözet már?


Off: Van egy Shadowrun PBTA verzió, ha esetleg:
https://swse.neocities.org

kavarajavarava

kavarajavarava

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 77 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 08:32

Köszi az ismertetőt. A játék mechanikájáról a Dungeon World, hangulatáról a Shadowrun jutott eszembe. A kritikákat olvasva viszont inkább ötvözném az említetteket. Van esetleg ilyen ötvözet már?


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]