Ugrás tartalomhoz


Fotó
* * * * * 1 Szavazat

Warhammer Fantasy kalandbeszámoló #8


  • Válasz írásához lépj be
9 hozzászólás érkezett eddig

Cthulhu

Cthulhu

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.20, 20:22

Mivel kérdés volt a szabályrendszerrel kapcsolatban, és a mágiarendszerről a beszámolókban nem, csak itt a hozzászólások között írtam korábban, ezért talán itt még néhány szó arról, hogyan jelenik meg a WHFRP 2nd Edition mágiája nálunk:

 

Nagyon tömören: Majdnem sehogy. Ez azért van, mert egyfelől a második kiadás mágiarendszere nem éppen a szívem csücske (egyébként nem tartom különösen rossznak sem). Másfelől pedig az első játékmegbeszélések során (még Heideldorf előtt) nem igazán mutatkozott érdeklődés a játékosok részéről a varázshasználó karakterek iránt. Tudván, hogy legfeljebb egy vagy kettő ilyen karakterünk lesz, nem is nagyon akartam a konverzióba energiát feccölni. 

 

Ezért inkább a Symbaroum rendszerét vettem alapul, amiben akkor valamivel több fantáziát láttam (bár azért itt sem volt rózsakert, lásd lentebb). Ahogy korábban írtam, mindenfajta varázslásért ideiglenes Korrupció Pont jár, ami viszont ha nem lép át egy bizonyos határt, akkor idővel elenyészik. Így jön át az, hogy a varázslás végső soron a Káosz erőivel való manipuláció.

Van egyfajta véletlen esemény is, arra az esetre, ha a mágiahasználó nagyon elrontja a próbáját, de arra eddig még nem volt példa. Itt ugyan vettem némi ihletet a 2nd Editionből, de a játékosok csak annyit tudnak, hogy valami kellemetlen dolog lesz. Az a tapasztalatom, hogy ez az ismeretlen elem egy további kellemes ízt ad a dolognak (ellentétben azzal, ha a játékos pontosan tudja, hogy milyen esélyei vannak). 

 

Nincsenek mindenféle szelek vagy tagozódások az alapirányzatokon belül (varázsló, pap vagy káosz), mert ennyire differenciált mágiarendszerre eddig nem igazán volt igény (én legalábbis nem éreztem). A varázshasználók megpróbálkozhatnak idegen iskolák mágiájával is, de ez minimum némi extra Korrupció Pontot jelent (meg gyakran rosszabb hatásfokot is). Az általam kissé szegényesnek és harcközpontúnak vélt Symbaroum-os varázslatlistát néhány első és második kiadású WHFRP-s spell-lel egészítettem ki. 

 

Összességében a dolog elműködik, elég egyszerű, és jól visszaadja azt a hangulatot ami szerintem a Warhammer mágiájára jellemző, vagyis hogy a varázslás veszélyes dolog, ahol legfeljebb csak csökkenteni lehet a káros behatást, de egy kisebb katasztrófa állandóan ott lebeg a varázsló feje felett. A veszélyeket lehet valamennyire mérsékelni, de teljesen megszűntetni nem. A mester és a tejfelesszájú tanítvány között az a különbség, hogy az előbbi több varázslatot ismer, azok lényegesen potensebbek, és nagyobb biztonsággal tudja elsütni őket (feltéve hogy az irányzatán belül marad). 

 

Egyedül a gyógyítómágiát érzem némileg túl erősre sikeredettnek - ezzel lehet hogy kezdenem kéne valamit, de nem vagyok benne biztos, hogy túl etikus lenne a kampány közepén olyasvalamit nerfelni amire az egyik játékos már elég sokat áldozott.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8025 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.20, 08:21

Szeretem a játékalkalmakról szóló beszámolókat elolvasni. Köszönöm a cikk megírásba fektetett munkádat. Várom a folytatást.


Jó hírem van! :)
http://lfg.hu/87519/vegyes/warhammer-fantasy-kalandbeszamolo-9/

zsolln08

zsolln08

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 225 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.19, 22:40

Szeretem a játékalkalmakról szóló beszámolókat elolvasni. Köszönöm a cikk megírásba fektetett munkádat. Várom a folytatást.

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4197 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.16, 12:14

Tegyük hozzá, hogy ez a Symbaroum mágiarendszere! Az eredeti WFRPG-ben (akármelyik kiadásban) a varázslás a Káosz erőinek manipulációja és ennek megfelelően a nagy hibázás komoly következményekkel is jár (és ninncsenek mágiaszintek, csak ún. wind-ek, amik tematikus varázslat-körök limitált spellekkel).

morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 321 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.15, 22:08

morgorito:

 

Mágia nagy vonalakban: A játékos követ valamilyen mágikus tradíciót: varázslói, papi vagy káosz. Mindegyikhez tartozik valamennyi alapvarázslat, amiket viszonylag könnyen meg lehet tanulni. Továbbá elhintettem a csapatnak, hogy a közreadott lista korántsem teljes, és valóban lépten-nyomon fel szoktak bukkanni újak. Ráadásul minden varázslatnak három szintje van - ezt úgy kell elképzelni, hogy a varázsló annyira jól ismeri az adott spell-t hogy képes sokkal hatékonyabban, jobb eredménnyel elsütni.

Léteznek még rituálék, ami egy magasabb foka a dolognak, de odáig még nem jutottak el a játékosok.

 

Maga a varázslás egyszerű: A játékos dob a megfelelő képességére, amit a célpont mágiaellenállása módosít (amennyiben ez releváns). Ha a dobás sikeres, a mágia létrejön, ám minden esetben jár némi ideiglenes Korrupció Pont. Ezek viszonylag hamar el szoktak enyészni, de voltak már szorult helyzetek és ha befigyel egy permanens pont, akkor onnantól elindul egy spirál.

 

A Hedge Wizard ráadásul valóságos Korrupció Pont mágnes, így a karakternek óvatosnak kell lennie. Filipet tudomásom szerint kifejezetten nem harci karakternek alkotta meg a játékosa - ebből is adódtak a nehézségei. Ő inkább dumagép, és ezt a szerepét nagyon jól csinálta: mind játékosi, mind statisztikai szinten sokkal erősebb szociális, mint mágikus szempontból. Meglátásom szerint ezt fokozta, hogy a játékos gyakran pont olyankor nem nyúlt a mágiájához, amikor igazán erős lehetett volna vele (általában ekkor jutott eszébe félni a Korrupció Pontoktól). 

Egyébként nem kiugrott, hanem natúr tehetség - egy futó szál volt neki, hogy meg szeretett volna tanulni rendesen varázsolni, nem csak kontárkodni.

 

Gerhart játékosa megérdemelne egy külön fejezetet, de egyfelől nem szeretném kibeszélni őt a háta mögött, másrészt pedig szpojlerveszélyes is lehet. Maradjunk annyiban, hogy szerintem egyszerre a legjobb és a legrosszabb játékos akit egy mesélő megkaphat a csapatába. :)

 

Áh, szóval azért szabadabb volt a dolog mint ahogy a lore szerint szokott működni. Ez tulajdonképpen pozitívum.

 

Köszönöm a választ.



Cthulhu

Cthulhu

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.15, 21:26

morgorito:

 

Mágia nagy vonalakban: A játékos követ valamilyen mágikus tradíciót: varázslói, papi vagy káosz. Mindegyikhez tartozik valamennyi alapvarázslat, amiket viszonylag könnyen meg lehet tanulni. Továbbá elhintettem a csapatnak, hogy a közreadott lista korántsem teljes, és valóban lépten-nyomon fel szoktak bukkanni újak. Ráadásul minden varázslatnak három szintje van - ezt úgy kell elképzelni, hogy a varázsló annyira jól ismeri az adott spell-t hogy képes sokkal hatékonyabban, jobb eredménnyel elsütni.

Léteznek még rituálék, ami egy magasabb foka a dolognak, de odáig még nem jutottak el a játékosok.

 

Maga a varázslás egyszerű: A játékos dob a megfelelő képességére, amit a célpont mágiaellenállása módosít (amennyiben ez releváns). Ha a dobás sikeres, a mágia létrejön, ám minden esetben jár némi ideiglenes Korrupció Pont. Ezek viszonylag hamar el szoktak enyészni, de voltak már szorult helyzetek és ha befigyel egy permanens pont, akkor onnantól elindul egy spirál.

 

A Hedge Wizard ráadásul valóságos Korrupció Pont mágnes, így a karakternek óvatosnak kell lennie. Filipet tudomásom szerint kifejezetten nem harci karakternek alkotta meg a játékosa - ebből is adódtak a nehézségei. Ő inkább dumagép, és ezt a szerepét nagyon jól csinálta: mind játékosi, mind statisztikai szinten sokkal erősebb szociális, mint mágikus szempontból. Meglátásom szerint ezt fokozta, hogy a játékos gyakran pont olyankor nem nyúlt a mágiájához, amikor igazán erős lehetett volna vele (általában ekkor jutott eszébe félni a Korrupció Pontoktól). 

Egyébként nem kiugrott, hanem natúr tehetség - egy futó szál volt neki, hogy meg szeretett volna tanulni rendesen varázsolni, nem csak kontárkodni.

 

Gerhart játékosa megérdemelne egy külön fejezetet, de egyfelől nem szeretném kibeszélni őt a háta mögött, másrészt pedig szpojlerveszélyes is lehet. Maradjunk annyiban, hogy szerintem egyszerre a legjobb és a legrosszabb játékos akit egy mesélő megkaphat a csapatába. :)

 



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 321 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.15, 20:47

morgorito:

 

Nagyjából fején találtad a szöget. Úgy emlékszem, hogy a 7. játékülés végén hangsúlyoztam a csapatnak, hogy ez itt egy nyomozós fejezet. Az Enemy Within kampány egyik erőssége szerintem, hogy a különböző játékstílusok viszonylag jól váltogatják egymást benne: van kalandozás, nyomozás, intrika, felfedezés, stb. Ez itt a nyomozós rész lett volna. Egyébként Herwig kifejezetten úgy érkezett a csapatba, hogy több hasznos képességet is hozott, amiket szerintem itt elég jól kamatoztatott is. 

 

Tudomásom szerint egyedül Gerhart játékosának nem tetszett ez a rész. Neki ezért külön szálat találtam ki, de mivel nem vette a fáradtságot, hogy kapcsolatba lépjen a tolvajcéhhel, ezért nem tudtam beindítani. Ez talán nem is baj, mert utólag azt mondta, hogy egy "Blades in the Dark"-szerű betörős/rabolgatós/orvgyilkosos szál is csak kismértékben lett volna érdekesebb számára. Tudomásom szerint viszont a többieket érdekelte a nyomozás, és itt a 8. játékalkalom végén egészen jól álltak. Bár sok másodlagos részletet kihagytak, igazából már csak egyetlen fontos kirakósdarabka hiányzott nekik - de erről a következő fejezet elején bővebben írok.

 

Ha megkérdezhetem, pontosan hogy jelenik meg a mágia ebben a rendszerben?

 

Ugye a warhammer fantasynak van egy elég sajátos megközelítése, ami eléggé elüt a klasszikus "spell lista" jellegű varázslótól, mindenki tipikusan csak a egy-egy szeletét uralja a mágiának.

 

Esetleg ez korlátozta a varázslót (teszem azt, eléggé "használhatatlan" volt az adott szituációban)? Vagy ő egy olyan jellegű hedge wizard volt, aki inkább csak pár mágikus trükköt ismer, és nem kiugrott. Lehet elsiklottam efelett.

 

Egyébként nagyon rendben tűnik maga kaland, igazán érdekes az ami eddig történt.

 

Azt viszont hozzátenném hogy a szemfényvésztó játékosa lehet nem teljesen van barátságban a szettinggel (lásd. korábban az, hogy nyilvánosan árult varázstárgyat akart szerezni egy olyan helyen ahol a mágia inkább szitokszó), és annak a hangulati elemeivel. Legalábbis így tűnik számomra. 



Cthulhu

Cthulhu

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.15, 20:19

morgorito:

 

Nagyjából fején találtad a szöget. Úgy emlékszem, hogy a 7. játékülés végén hangsúlyoztam a csapatnak, hogy ez itt egy nyomozós fejezet. Az Enemy Within kampány egyik erőssége szerintem, hogy a különböző játékstílusok viszonylag jól váltogatják egymást benne: van kalandozás, nyomozás, intrika, felfedezés, stb. Ez itt a nyomozós rész lett volna. Egyébként Herwig kifejezetten úgy érkezett a csapatba, hogy több hasznos képességet is hozott, amiket szerintem itt elég jól kamatoztatott is. 

 

Tudomásom szerint egyedül Gerhart játékosának nem tetszett ez a rész. Neki ezért külön szálat találtam ki, de mivel nem vette a fáradtságot, hogy kapcsolatba lépjen a tolvajcéhhel, ezért nem tudtam beindítani. Ez talán nem is baj, mert utólag azt mondta, hogy egy "Blades in the Dark"-szerű betörős/rabolgatós/orvgyilkosos szál is csak kismértékben lett volna érdekesebb számára. Tudomásom szerint viszont a többieket érdekelte a nyomozás, és itt a 8. játékalkalom végén egészen jól álltak. Bár sok másodlagos részletet kihagytak, igazából már csak egyetlen fontos kirakósdarabka hiányzott nekik - de erről a következő fejezet elején bővebben írok.

 

 



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 321 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.15, 19:52

Olvasva ezeket az összefoglalókat, az az érzésem támadt, hogy a játékosok vagy nem szeretik a nyomozó kalandokat és/vagy nincs sok tapasztaltuk velük.

Nem mondom, játékosként nekem is voltak rossz húzásaim (nem egyszer, és nem is kevés), de itt nekem úgy érződik hogy koncepció szinten van más elvárás.Az hogy a szélhámos karakter (és ha jól sejtem a játékos) -egyáltalán nem is akar részt venni a dologban-, számomra erről tanúskodik, illetve ha jól veszem ki a karakterek nagyobbik része nem igazán alkalmas erre/nem ért a beszédhez/nyomozáshoz vagy egyszerűen nem használja a tudását.

Be kell valljam hogy én először a varázslót és szélhámost képzeltem, mint a nyomozást hajtó erőt, de a gyakorlatban úgy néz ki ez -nagyon- máshogy alakult.

Az még megérthető lenne (sőt gyakran előfordul) hogy a játékosok egy-két szálra koncentrálnak, de itt mintha az történt volna, hogy tényleg semmit nem bontottak ki, az információk egészen kis töredékét használták fel.

Ezen a ponton felmerül a kérdés bennem, nem volt-e kommunikációs probléma mind a kampány jellegével kapcsolatban, mind arról hogy mit szeretnének a játékosok?


Módosította morgorito: 2019.03.15, 19:53


CikkBot

CikkBot

    Régi fórumozó

  • Admin
  • 6383 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.03.14, 23:51

Történt ugyanis, hogy kaptam egy megkeresést valakitől, aki olvasta a korábbi beszámolókat, és kedve támadt csatlakozni a kampányhoz. Imígyen került a csapatba Herwig Walthari von Wolfram, az Altdorf-i nemesi családból származó tudós és önjelölt inkvizítor és boszorkányvadász-tanonc. A Nuln-i egyetem korábbi diákjaként Herwig hasznos képességeket hozott a nyomozásba, szükség esetén pedig harcban is hasznossá tudja magát tenni - hogy mennyire, az kicsivel később ki is derült. Haladjunk azonban az eseményekkel a maguk sorrendjében.

http://lfg.hu/87516/vegyes/warhammer-fantasy-kalandbeszamolo-8/


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]