Ugrás tartalomhoz


Fotó
* * * * * 1 Szavazat

DnD rajongók figyelmébe - új setting készül Kisarta néven (DnD5e)


  • Válasz írásához lépj be
50 hozzászólás érkezett eddig

kukac

kukac

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1013 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 10:22

 

tar 242: "...az idegenlégió, az afrikai és ázsiai zsoldosseregek, a szervezett bűnözés, az életveszélyes hegymászó- és barlangásztúrák, stb."

 

Komolyan? Ezekben vannak okkult könyvek, sokszoros valóságok, sárkányok, álmokból kilépő igéző monszterek és soroljam még? Mert akkor rohanok.

 

Ja, hogy te a mindennapok banális, kisszerű és  unalmas problémáit feltétlenül okkult és misztikus jellegű izgalmakra cserélnéd.

Hát ez esetben sajna valszeg tényleg nincs sok lehetőség a váltásra - én csak a "szokásos, unalmas evilági problémák" "nem szokásos, izgalmas, evilági problémákra" történő lecserélésére írtam néhány hirtelen eszembe jutott lehetséges példát.

 

 

Vagy csak szeretnének szórakozni anélkül, hogy életveszélybe sodornák magukat. Asszem kevés szerepjátékos halt meg szívrohamban mikor egy szál varázslóval indult útnak hogy megkeresse szülei gyilkosait téren és időn át.

 

Ugyanakkor vannak akik Simsel, meg szimulátorokkal játszanak. Pedig nem feltétlenül veszélyes, és teljesen hétköznapi. Azért lássuk be, egy Cities: Skylines elindítása egy fokkal könnyebb, mint egy 200k fős városban polgármesterséget nyerni.

 

Ezeknek a fajta játékoknak az a célja, hogy szórakoztassanak. Nem a valódi világ helyett, hanem mellett. 



tar242

tar242

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 09:17

tar 242: "...az idegenlégió, az afrikai és ázsiai zsoldosseregek, a szervezett bűnözés, az életveszélyes hegymászó- és barlangásztúrák, stb."

 

Komolyan? Ezekben vannak okkult könyvek, sokszoros valóságok, sárkányok, álmokból kilépő igéző monszterek és soroljam még? Mert akkor rohanok.

 

Ja, hogy te a mindennapok banális, kisszerű és  unalmas problémáit feltétlenül okkult és misztikus jellegű izgalmakra cserélnéd.

Hát ez esetben sajna valszeg tényleg nincs sok lehetőség a váltásra - én csak a "szokásos, unalmas evilági problémák" "nem szokásos, izgalmas, evilági problémákra" történő lecserélésére írtam néhány hirtelen eszembe jutott lehetséges példát.



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1020 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 09:12

Szerintem a menekülésnek ez a szerepjátékos formája is egyfajta csoportos terápia, és segít abban, hogy a valódi problémákat könnyebben dolgozzuk fel. Dramatizálsz egy csomóféle konfliktust, és teljesen mindegy, hogy sárkány vagy nem sárkány, mert a pszichológiai mechanizmusok a lényegesek.



Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1211 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 09:01

Az egyik mesélőnk kb. 1 hónapja kezdett bele egy dark souls kampányba velünk, de a sima DnD5 alapkönyvet használtuk karakteralkotáshoz. Annyi volt a különbség, hogy ha nem ember fajt választottál, akkor is embernek kezelt a világ, csak kicsit hasonlítottál a választott fajodra, pl. a törpe alacsony ember volt. Nem volt 100%-osan jó így az adaptáció, nyilván a kasztok sem voltak világspecifikusak. Ettől függetlenül jól szórakoztunk, szóval én vevő lennék egy ilyen settingre - mondom ezt úgy, hogy eddig kb. csak 20 órát játszottunk a kampánnyal, és be van tervezve még biztos 15-20 óra.

 



scaurus

scaurus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 672 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 08:03

OFF

Hát, nem tudom.
Tolkien mindenesetre a somme-i csata és az I. VH. egyéb borzalmai után mégis inkább Középföldét választotta.

 

Lehet, volt benne menekülés a valóság elől, mert mondjuk a somme-i csata valósága borzalmasabb volt, mint Morgoth kitalált sötétsége, plusz, ugye Középföldén ő maga alkotta a szabályokat és mozgatta a bábokat.

 

Nyilván sokan, sokanféle indíttatásból és sokféleképpen játsz(ott)unk, de bennem mindig is motoszkált az érzés, hogy az asztali szerepjáték egyfajta menekülést is jelent a valóság valódi kihívásai elől, és a játékosokat igazából az asztaltól fel kéne állítani és ki kéne lökni az ajtón - ahogy Gandalf tette Bilbóval.

Hangsúlyozom, én szeretem az asztali szerepjátékot (mégha kb. 20 éve nem is játszom), de semmivel nem tartom komolyabb dolognak mint mondjuk filmnézést, társasjátékozást vagy könyvolvasást.

Ahogy bármilyen hobbi túlzásba vitele, így az asztali szerepjátéké is, sokszor valamiféle túlkompenzálást jelent - szerintem.



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1020 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 07:18

Hát, nem tudom.
Tolkien mindenesetre a somme-i csata és az I. VH. egyéb borzalmai után mégis inkább Középföldét választotta.

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6565 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.24, 06:58

tar 242: "...az idegenlégió, az afrikai és ázsiai zsoldosseregek, a szervezett bűnözés, az életveszélyes hegymászó- és barlangásztúrák, stb."

Komolyan? Ezekben vannak okkult könyvek, sokszoros valóságok, sárkányok, álmokból kilépő igéző monszterek és soroljam még? Mert akkor rohanok.


Nincsenek. De a fizikai és mentális igénybevétel, valamint kimerülés miatt fellépő hallucinációk egész valóságosak lesznek. ;)

Bulldy

scaurus

scaurus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 672 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.23, 22:29

Komolyan? Ezekben vannak okkult könyvek, sokszoros valóságok, sárkányok, álmokból kilépő igéző monszterek és soroljam még? Mert akkor rohanok.

A valóság is lehet olyan szép - sőt szebb! -, mint a hazug ábránd.
(Fekete István)
:) :) :)

Módosította scaurus: 2019.07.23, 22:30


Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2460 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.23, 18:10

tar 242: "...az idegenlégió, az afrikai és ázsiai zsoldosseregek, a szervezett bűnözés, az életveszélyes hegymászó- és barlangásztúrák, stb."

 

Komolyan? Ezekben vannak okkult könyvek, sokszoros valóságok, sárkányok, álmokból kilépő igéző monszterek és soroljam még? Mert akkor rohanok.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4754 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.22, 21:28

Akik ezekben működnek, azoknak többnyire valóban jóval nagyobb léptékű, izgalmasabb és nagyon-nagyon veszélyes problémái vannak ezen való világ keretein belül


(OFF)A katonaság nem igazán izgalmas, de legalább jó monoton őrségek váltják egymást a kantinban való unatkozással. (fejlett világbeli seregekben mondjuk szokott lenni playstation)


A szervezett bűnözés meg... Mivel semmihez nem értő, dolgozni nem akaró emberekből mindig túlkínálat van, az alsó és középső szinteken nem fizet túl jól. Igazából akkor fizet jól, ha már törvényt csináltathatsz magadnak, vagy rendőrök őriznek. De ukrán oligarcha nem tudsz lenni elhatározással, csak sarki díler, ami meg szintén nem egy különösebben változatos munka :)(/OFF)


tar242

tar242

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 780 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.22, 19:21

tar242: "...ezen valódi problémák mellett nincs energiájuk és/vagy kedvük foglalkozni pluszban még egy kitalált karakter kitalált nyűgjeivel is."

Csakhogy ezek a problémák általában végtelenül banálisak, unalmasak és kisszerűek (még a halálunk is), össze sem hasonlíthatók a dark fantasy vagy a horror nagyszabású, regényes pózerkedéseivel. Ha pl. választanom kéne, akarok-e V:tM-mintájú vámpír vagy okkult nyomozó lenni, gondolkodás nélkül ugranám a fejest. Most komolyan, mit vesztenék? Az adóbevallást meg a nyomorúságos öregséget?

Khm - amennyire én látom magam körül, aki VALÓBAN (tehát tényleg komolyan, nem pedig álmodozás szintjén)el akarja kerülni a mindennapok banális, unalmas és kisszerű problémáit és helyettük VALÓBAN (tehát tényleg komolyan, nem pedig álmodozás szintjén) izgalmas életet akar, az bizony meg tudja teremteni magának, mivel erre meglehetősen sok lehetőség van azoknak, akik hajlandóak tenni érte és persze merik vállalni az amúgy nem kis kockázatot és nem kevés kellemetlenséget, kényelmetlenséget és lemondást: ott vannak az állami és magán erőszakszervezetek, az idegenlégió, az afrikai és ázsiai zsoldosseregek, a szervezett bűnözés, az életveszélyes hegymászó- és barlangásztúrák, stb.
Akik ezekben működnek, azoknak többnyire valóban jóval nagyobb léptékű, izgalmasabb és nagyon-nagyon veszélyes problémái vannak ezen való világ keretein belül is és valószínűleg ők azok akik a legjobban röhögnek azon a különös ötleten, hogy a valódi problémákért, izgalmakért és veszélyekért valami fura kitalált világról kellene fantáziálni, amikor ezeket átélni itt van a lehetőség mindenki orra előtt, aki VALÓBAN hajlandó tenni érte és egyben vállalni némi nem kicsi, ámde annál izgalmasabb kockázatot.

Módosította tar242: 2019.07.22, 19:22


Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1077 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.20, 10:44

@galu22
Felesleges megpróbálni megfeleltetni a soulslike műfajt asztali játékok esetében: ahogy az RTS vagy a platformer, ez is egy video játék műfaj. Persze lehet elemeket átvenni belőle, de akkor sem lesz soulslike belőle.

@THE_Eye
Szvsz a Darkest Dungeon közelebb áll a roguelite (sic) műfajhoz, mint a soulslike-hoz. Többek között azért is, mert (1) nincs stamina/dodge mechanika benne, ami player skill-ből megy (2) és mert a harcok nehézsége számértékektől függ (vagyis mindegy, mennyire vagy tapasztalt játékos, akkor sem tudod legyőzni a boss-okat, mert nincsenek meg a kellő statok).



aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1766 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.20, 10:28

 

(nem reprezentatív minta, de a tapasztalatom az, hogy az elvileg komoly, családos emberek sokkal inkább vevők a fekete-fehér mentalitású, "light" világokra, mint a gimisek-főiskolások)

Ennek oka az, hogy a felnőtt, családos embereknek éppen elég valódi életbeli saját problémájuk van (nem beszélve még a családtagok problémáinak óhatatlanul rájuk eső részéről), és ezen valódi problémák mellett nincs energiájuk és/vagy kedvük foglalkozni pluszban még egy kitalált karakter kitalált nyűgjeivel is :)

 

 

 

Azért szerintem az is szempont, hogy amikor már nem elég az "ú, mennyire dárk és felnőtt" a wow-faktorhoz, az ember rájön, hogy a műfaj nagyon könnyen fullad unalomba vagy nevetséges önparódiába, és a szerepjátékosok túlnyomó többsége egyszerűen alkalmatlan arra, hogy elkerülje ezeket a buktatókat. A negyvenegyedik évezred komor sötétjében nincs más, csak izzadtságszagú erőlködés etc etc.

 

 

Galu: Hogy most mi is az a "soulslike" hosszas lenne boncolgatni, amit Petrus írt a "brooding hero"-ról, az tökéletesen áll rá. Ami még hozzá tartozik, az a hiányos történetmesélés, aminek a lényege, hogy a játékos belemélyedhet a körülötte lévő világ dolgaiba, amihez némi kutatás kell (a játékokban tárgyak leírásai tartalmaznak részleteket) és sok minden így is a képzeletre van bízva, vagy csak csinál, amit akar, és lemond erről a rétegről. Viszont ha vállalja az energiát, akkor a körülötte lévő világban az egyes NPC-k és néha a főellenségek is némi plusz hátteret kapnak, így (ami egy videojátékban kötelező) a megölésük sokszor érzelmi szálakat penget (már amennyi egy ilyen keretbe belefér).

 

 

Érdekes ezeket olvasni, mert nekem a Dark Souls mindig egy alapvetően optimista játéknak érződött. A világ nem lesz elbaszottabb a játékos ismételt kudarcai miatt. Az ellenfeleknek végtelen alkalommal neki lehet futni, ami nem csak egy mechanika, hanem a játék tényleges valóságát tükrözi. A játékos ugyan csak ember, és egy idő után megunja, de a névtelen élőhalottnak nincs jobb dolga, mint újra és újra nekirohanni az ellenfeleknek, amivel előbb vagy utóbb csak sikerrel jár. Kerüljön akárhány próbálkozásba, az a nyomorult máglya újra és újra fel fog lobbanni, mert mindig lesz olyan halhatatlan, akinek van elég monotóniatűrése ahhoz, hogy felnőjön a feladat sziszüphoszi léptékeihez.

 

(És ha megszámlálhatatlanul sok ciklus után végül tényleg kialszik a tűz? Akkor eljön a tengerek kora. Az élet megy tovább.)

 

(Abba meg ne is menjünk bele, hogy ez egy japán játék, és a designer elsősorban nem a jellegzetesen nyugati, végletekig individualista "majd én megmutatom, tökegyedül lenyomok mindenkit, git gud scrub" szellemiség jegyében tervezte, hiába alakult ki körülötte ez a rajongói kultúra.)



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4278 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.20, 09:24

Marvin:
Inkább úgy mondom akkor, hogy a Kult időtállóbb ma is, mint a Vampire. Te a '90-es évek Vampire-jét említetted, erre mondtam én, hogy ha ma jelenne meg (ugyanúgy), akkor "amilyen ipari mennyiségben zabálja a YA-közönség a legrosszabb vámpíros-farkasemberes regényeket", ehhez fogják igazítani is a játékosok, nem ahhoz a dark urban horror-szerűséghez, ami volt.

Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2460 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.20, 07:15

(Írd le nyugodtan, hogy Lovecrafttal (-tel?).)

Petrus, azt azért vitatnám, hogy a Kult olyan globális, jellemzően zsidó-keresztény misztikából táplálkozik a sephirottal, sötét és világos arkangyalokkal, démonokkal meg a többivel. És amekkora világsiker volt az Alkonyat-széria, meg amilyen ipari mennyiségben zabálja a YA-közönség a legrosszabb vámpíros-farkasemberes regényeket mindmáig, abban sem vagyok biztos, hogy egy kortárs vámpíros játék nem szólna nagyot (a fenti közönségréteg igényeihez igazítva, amitől az idősebb rajongók valszeg hánynának, de itt nem is az ő meghódításuk a cél).

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4754 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.19, 20:31

Csakhogy ezek a problémák általában végtelenül banálisak, unalmasak és kisszerűek (még a halálunk is), össze sem hasonlíthatók a dark fantasy vagy a horror nagyszabású, regényes pózerkedéseivel.



Ez igaz, maga a horrorfilm műfaj is erre épül. Viszont az általam jobban szeretett horrorokban azért szokott lenni ellenpontként humor is.
(filmben ilyen Sam Raimi, például a Pokolba taszítva, nyomtatott formában pedig most olvastam az ÉJféli iskolákat, ami helyenként már annyira brutál, hogy nagyon viccesnek hatnak a nézőpont karakterek reakciói)


Most olvasom (először o_O) a Frankensteint, ez nálam pont ezért közel sem működik annyira. Ugyanez van Lovecraft-tal is.

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4371 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.19, 20:27

Rögtön kiesik egy egyébként sem túl nagy piac két szegmense: akik a rendszert vagy a karakteroptimalizálást szeretik, meg persze azok, akik eleve nem akarnak darkulni. (nem reprezentatív minta, de a tapasztalatom az, hogy az elvileg komoly, családos emberek sokkal inkább vevők a fekete-fehér mentalitású, "light" világokra, mint a gimisek-főiskolások)

 

A gimiseknek még van mit bizonyítaniuk.  :sherlock:

 

“When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.” - C.S. Lewis



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2460 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.19, 18:47

tar242: "...ezen valódi problémák mellett nincs energiájuk és/vagy kedvük foglalkozni pluszban még egy kitalált karakter kitalált nyűgjeivel is."

Csakhogy ezek a problémák általában végtelenül banálisak, unalmasak és kisszerűek (még a halálunk is), össze sem hasonlíthatók a dark fantasy vagy a horror nagyszabású, regényes pózerkedéseivel. Ha pl. választanom kéne, akarok-e V:tM-mintájú vámpír vagy okkult nyomozó lenni, gondolkodás nélkül ugranám a fejest. Most komolyan, mit vesztenék? Az adóbevallást meg a nyomorúságos öregséget?

Így pl. sose értettem, a lovecrafti "kozmicizmusban" (újabban így tisztelik) mi olyan szörnyű. Az ember magára hagyva meghal vagy megőrül az értelmetlen, közönyös univerzumban - húha, ne csináljátok már, tényleg? Ez kb. (sőt nem kábé, hanem pontosan) a mi világunk, amiben élünk, csak a legcsekélyebb érdekesség nélkül. CoC-ban legalább vannak menő okkult monszták és sötét titkok, amiktől jól be lehet csavarodni.

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4278 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.19, 18:39

Amúgy nem hiszem, hogy a kárhozatos-darkulós modor alkalmatlan lenne a hosszú távú játékra, ha így lenne, nem aratott volna akkora sikert a '90-es években Vámpírtól a Kultig, mindössze a fókuszt kell máshová tenni, a kérdés nem az, hogy mennyit raboltam össze a dungeonból, hanem a rablás következményei. Éppen a degeneráció fokozatos folyamata és az erkölcsi döntések súlya miatt igényel ez stílus a hosszabb kifejtést.

A '90-es évek nem hiszem, hogy összevethetők a 30 évvel későbbi rpg-s állapotokkal, márpedig most pont a máról van szó, hogy működhetne-e egy ilyen rpg a piacon. Ha a Vampire ma jönne, biztos vagyok benne, hogy tizedakkora hype lenne körülötte, és évek múltán érdekes kis niche-játékká degradálódna. Jó időben volt jó helyen, rengeteg szemét (és kevés jó dolog) táplálkozott belőle, de a mai kiábrándult, "influenszelt" perc-emberi poszt-emo-YA közegben egész más értelemben dolgoznák fel a játékosok (és szerintem pl. a Blade mindig is jobb szintézise volt a Vampire-nek, mint a Vampire maga :) ). Viszont a Kult, ami más, globálisabb gyökerekből és misztikumból táplálkozik, talán rétegjátékként, de ugyanúgy megállná most is a helyét, akár hosszabb távon is (az új kiadás egész jól szerepelt, úgy olvastam, bár főleg csak a régi rajongókat vonzotta be).

THE_Eye

THE_Eye

    Csillagvadász

  • Fórumita
  • 1262 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.19, 18:33

És ha már "soulslike": én a Darkest Dungeonst ide sorolom, míg a Warhammert nem, mert egészen más mechanikákra épül, pl. az erőteljesen kihangsúlyozott Káosz-Rend szembenállásra, míg előbbi sokkal inkább az emberi oldalt közelíti meg (ebből a szempontból a Bloodborne vadász-szörnyeteg vonal még tovább lép eggyel). De erőteljesen ilyen a Blasphemous is (vagy legalábbis az lesz, ha végre kitolják már...).




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]