Ugrás tartalomhoz


Fotó

DnD mesélők


  • Válasz írásához lépj be
4472 hozzászólás érkezett eddig

SirThomas

SirThomas

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2046 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.09, 21:43

Valami ilyesmire gondolsz a totem megkötése alatt? (a shadowrunban sosem mélyedtem el, nekem mindig bonyolult volt a rendszer)

 

Közel jársz, ilyesmi. Bulldy szépen leírta egyébként. Ami a lényeg, hogy a (!)karakter szemszögéből nem ő választ, hanem a totem választja őt. Nyilván a játékos irányítja a kérdést, de nem a technikára akartam kihegyezni.

De mondok egy példasztorit (nem lejátszott, de stílusban lehetett volna). A játékos jelzi, hogy pappal jönne. Megkapja a listát, amit vélhetően többségében ismer, elvégre földi panteont használsz, ha jól vettem ki a szavaidból. Out of character megkérdezed, hogy melyik tetszetős neki, ha van biztos vlasz, akkor sima ügy, ha nincs, akor kicsit rávezeted azzal, hogy elmeséled a vallás vagy az istenség pár aspektusát, dogmáit, mittomén. Lényeg, hogy a játékos tudja, mit szeretne (és te is). Innen indul a kaland. Nevezheted BlackBox-nak is, mert ezt larpoknál annak neveznénk. Lényege, hogy a karakter múltját meséled, azt az epizódot, amikor kialakul benne, hogy márpedig ő a választott istenség követője lesz. Legyen mondjuk ez a háború istene (pl. Mars/Ares). A karaktert bemeséled egy lehetetlen harci konfliktusba (rablók támadják meg, véletlen egy csata közepébe téved stb). A játékos a karakterével ugyanúgy cselekszik, mintha normál játék lenne, csak ugye nem igazán vannak statjai, meg varázsolni sem tud. Szóval gyakorlatilag 0. szintűnek tekintheted. Persze a játékos is érzi ezt, nyilván megpróbál kikecmeregni hogy a helyzetből. Itt jössz te a képbe, szép lassan, misztikusan beleszövöd a kalandba, hogy egy felsőbb hatalom felfigyelt rá (az istenséghez illő körítés jön ide), aminek a végére kiverekszi magát a szorított helyzetből. A maga erejéből képtelen lenne rá, gyakorlatilag az istenétől kapott varázslat teszi képessé rá. Ha jól illeszted a szitut, akkor ezek a segítő varázslatok lehetnek azok, amiket a karakter papként is megtart. Annyi a különbség, hogy ott, akkor, nagyobbat ütöttek, mert az volt az első alkalom... Azóta küzdhet a karakter, hogy az elsőhöz azonos szinten tudja esetleg életében még alkalmazni a varázslatot.De ez már egy kicsit túlmutat az eredeti dolgon és a motivációs témakörben gázolunk térdig... 

Bocs, nem volt túl összeszedett, amit írni akartam, de egy kicsit fáradt is vagyok már ma este. Bocs. Remélem így érthető, hogy mire gondoltam bevezető kaland alatt.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6104 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.09, 21:02

Nem, SR-ben a játékos választ a karakternek totemet (tehát nem véletlenszerű dobás dönt), de a játék világában a totem felkeresi a karaktert és tudtára adja miért őt választotta. A totem és a sámán kapcsolata nem főnök-szolgáló viszony, inkább baráti, mivel a totem olyan sámánt választ, akinek hasonló a személyisége. Pl. a lustálkodni szerető Aligátor nem fog egy izgága sámánt választani, azt inkább Mosómedve veszi pártfogásába.

Isten-pap viszonyban pl. elképzelhető, hogy Snolog papjának hívja a tivornyáiról híres fogadótulajdonost, hogy alapítson hasonló intézményegységet egy fél kontinenssel odébb lévő városállamban, amit egy zord hadúr ural. Snolog fölajánl néhány varázslatot és megkérdi a delikvenst, hogy szerinte miféle csodákra lehet szükség. Snolognak belefér mondjuk a Személy Bénítása ("Ellenfeleim érezzék úgy, mintha egy ültő helyükben elfogyasztottak volna egy tucatnyi fogásból álló lakomát!"), de a Tűzgolyó nem ("Hisz a tűz célja nem más, mint az áldott meleg és az étkek finomra sütése!")

Ilyesmi.

Bulldy

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.09, 20:00



Szia Galu!

Bocs, hogy belepofátlankodom, de nem egészen értek valamit. Nekem úgy tűnik, hogy egy csomó energiát beletolsz egy olyan dologba, amiből a végén az lesz, hogy a játékos dob 2-t egy listáról a varázslatokért. Ez nekem egy kicsit (nem kicsit) overkill, ráadásul a te energiáidat sem tükrözi a végeredmény. Ha nmem jó, amit Bulldy írt, akkor esetleg megpróbálkozhatsz egy olyannal, hogy a játék elején adsz egy istenséglistát (az viszonylag kevés erőforrásból megy és nem is kell teljes legyen), a listáról elbeszélgetsz a játékossal (kiválasztja, hogy melyik tetszik neki), majd megbeszélitek, hogy ehhez az istenséghez milyen varázslatok illenek. A lényeg, hogy te moderálod a beszélgetést, tippeket adsz, ő pedig választ. Azért lenne (szerintem) jobb így, mert a választás interaktív, mindketten azt kapjátok, amit akartok ÉS nem terhelted túl magad feladatokkal (már bocs).

Ad abszurdum a párbeszéd lehet eleve kaland is, ahogy az SR-ben a totem keresi meg a sámánt és nem fordítva. Egy kis misztika, egy kis álomutazás szerű akármi és kész a kaland, mindenki játszik és a végén pedig lesz egy papod is. Mi kellhet még?  

Szóval összességében imho a kevesebb több. 

 

Alapvetően igazad van :)

 

Még régebben volt egy nem középkorias játékban DnD pap, ahol a játékos azt találta ki, hogy olyan karaktert szeretne, mint Ginko. Ezt valójában nem túl könnyű lemodellezni, de azt találtuk ki, hogy minden reggel a helyszínhez illő varázslatokat (szellemeket) tud megkötni. Így - magától - kategorizálta a varázslatokat úgy, mint tengerpart, vadon, civilizált vidék, hegy/barlang, és ezekből generálta le, hogy milyen szellemek (varázslatok) elérhetők a környéken.

 

De hasonló az Elric rpg is: ott idéz a varázsló egy démont vagy elementált. (ami csak közdémon lehet egészen addig, amíg Elric maga nem idézi meg Arioch démonurat) Ez a démon nagyrészt (általában 2/3 részben, de kemény varázslók ezt csökkenthetik) véletlenszerű, de ha sikerül bebörtönözni, naponta egy feladatot teljesít. Feladat lehet egy varázslat végrehajtása, verekedés egy harcban, egy varázslat elvégzése, stb.

 

 

Valami ilyesmire gondolsz a totem megkötése alatt? (a shadowrunban sosem mélyedtem el, nekem mindig bonyolult volt a rendszer)


Módosította galu22: 2018.01.09, 20:03


SirThomas

SirThomas

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2046 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.09, 09:53

Szia Galu!

Bocs, hogy belepofátlankodom, de nem egészen értek valamit. Nekem úgy tűnik, hogy egy csomó energiát beletolsz egy olyan dologba, amiből a végén az lesz, hogy a játékos dob 2-t egy listáról a varázslatokért. Ez nekem egy kicsit (nem kicsit) overkill, ráadásul a te energiáidat sem tükrözi a végeredmény. Ha nmem jó, amit Bulldy írt, akkor esetleg megpróbálkozhatsz egy olyannal, hogy a játék elején adsz egy istenséglistát (az viszonylag kevés erőforrásból megy és nem is kell teljes legyen), a listáról elbeszélgetsz a játékossal (kiválasztja, hogy melyik tetszik neki), majd megbeszélitek, hogy ehhez az istenséghez milyen varázslatok illenek. A lényeg, hogy te moderálod a beszélgetést, tippeket adsz, ő pedig választ. Azért lenne (szerintem) jobb így, mert a választás interaktív, mindketten azt kapjátok, amit akartok ÉS nem terhelted túl magad feladatokkal (már bocs).

Ad abszurdum a párbeszéd lehet eleve kaland is, ahogy az SR-ben a totem keresi meg a sámánt és nem fordítva. Egy kis misztika, egy kis álomutazás szerű akármi és kész a kaland, mindenki játszik és a végén pedig lesz egy papod is. Mi kellhet még?  

Szóval összességében imho a kevesebb több. 



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.08, 19:56

Galu, miért nem csinálod azt, hogy veszel 6-8 istent / panteon, mindegyikről írsz 4-5 mondatot (játéktechnika nélkül), majd a játékosok elé biggyeszted őket, és amelyik érdekli őket, mint JK, azt kidolgozod. Az NJK státuszú papokat meg ráérsz később, ha kellenek egy-egy sztoriba.

 

Mondjuk ez sem rossz ötlet, abszolút időbarát. KéM-es pályafutásom során csak Fedafuce (x2), Mereszkán (x1) és Snolog (x4) papok voltak játékos kézben. Snolog népszerűsége meglepett, pedig azt hittem a játékosok nem fogják értékelni, de mindenki szerette a vallást, ahol csak lazulni kell :)

 

A brigád veterán játékosai egyébként régebben vérkomolyan játszottak Tharr és Arioch papokat. Úgy tűnik így felnőtt fejjel visszatért a gyermeki énjük vagy nem tudom... direkt keresik az önmagában már vicces koncepciókat. (most például van egy érettebb korú, jelentős túlsúllyal bíró tolvaj karakter, aki egyrészt imádja a gyerekeket, és leginkább "jó fej nagybácsi" a csapatban, nem pedig a köpönyegbe burkolózó, sunyi, atletikus tolvaj)

 

 

A 2. és 3. kategóriához olyan istenségek kellenek inkább, amelyeknek kevés aspektusuk van, és inkább specifikusabbak. Az 1.-höz igazából még ki sem kell feltétlen dolgozni mindegyiket, elég, ha a mesélő nagyjából tudja, hogy az adott környéken mely kultuszok milyen eséllyel fordulhatnak elő. ...

Ami még hasznos támpont lehet, hogy nem csak a népeknek vannak istenei, de lehetnek városoknak, nemzetségeknek, családoknak is (pl. a Gladiátorban a kipakolt szobrocskák, amelyekhez Maximus imádkozott, amolyan "házi" istenek, most nem ugrik be a nevük), mesterségeknek, tevékenységeknek stb. - így áthidalhatóak a kulturális különbségek.

 

Ezek a városi istenségek ismerősek, egyébként ez is zavart meg a föníciai/karthágói (a M&M-ben "Mídia") istenek kapcsán. De részben az egyiptomiak is ilyenek: van az istenség szent városa, legfeljebb máshol is tisztelik.

 

Abban igazad van, hogy jobbak a specifikus istenségek. Már elkezdtem összeírkálni egy listát, hogy melyik istennek milyen varázslatai legyenek. Vannak, akiknél első nekifutásra összejött egy tízes-tizenötös lista (Aphrodité, Héphaisztosz, Mithras, Dionüszosz, Apolló), de van, akinél megálltam három-négy elemnél. (Héra, Árész).

Például Árésznál a pusztítás, tombolás, hősiesség a lényeg, így adja magát a   bátorság  , a  rettegés  okozása, valami erő  növelés és valami harci áldás, de más? 

 

 

 

Vagy dolgozza ki a játékos magának. ;)

A KéM-ben ott a pap osztály kiindulásnak, mond, hogy értelmes keretek közt lehet képességet, fegyverhasználatot, páncélviseletet, varázslatokat módosítani.

 

Ez nem fog menni. Eleve azzal nehezen boldogulnak, főképp a pap karakterek játékosai, hogy túl sok varázslatból lehet válogatni.

 

Erre azt találtam ki, hogy találják ki a karakter témáját, és csinálok hozzá nekik egy 12 elemet tartalmazó varázslatlistát. (ebből kettőt ismernek első szinten, d6-tal kell kidobni. Utána szintenként d12-vel egy újabbat.) Téma alatt olyat értek, hogy nekromanta, sivatagi próféta, piromán, stb.

Szoktam arra figyelni, hogy legyen a listán harci és harcon kívüli varázslat is.

 

A legutóbbi piromán listája például ez volt: füstmérgezés (stinking cloud), hamvak meséi (speak with dead, csak el kell égetni a tetemet), hő nélküli lámpás (light), izzó érintés (tüzes chill touch + heat metal + cauterize), kémtűz (clairvoyance, de lángba kell nézni), koromőr (alarm), lobogó köpönyeg (fireshield), lángoló szívek (bátorság), szalamandrabőr (prot. from fire), parázsba ugrás (teleport, de sebez rajta, mert csak tűzből lehet kilépni), tűz elbájolása (fireball), tűzbörtön (wall of fire)



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6104 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.08, 10:07

Vagy dolgozza ki a játékos magának. ;)

A KéM-ben ott a pap osztály kiindulásnak, mond, hogy értelmes keretek közt lehet képességet, fegyverhasználatot, páncélviseletet, varázslatokat módosítani.

Bulldy

Nocturna

Nocturna

    Night-time Spirit

  • Fórumita
  • 3256 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.07, 23:50

Galu, miért nem csinálod azt, hogy veszel 6-8 istent / panteon, mindegyikről írsz 4-5 mondatot (játéktechnika nélkül), majd a játékosok elé biggyeszted őket, és amelyik érdekli őket, mint JK, azt kidolgozod. Az NJK státuszú papokat meg ráérsz később, ha kellenek egy-egy sztoriba.



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5986 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.07, 22:40

Nekem az egyik kedvenc istenképem az ősi, kevés autentikus római isten papjainak a szabályzata, történelmi  jellegű fantasy környezetbe passzos:

http://jesz.ajk.elte.hu/notari17.html


  • SirThomas és Ork kedveli ezt.

Garaboncias

Garaboncias

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 431 Hozzászólás
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.07, 21:20

Ezeket a házi isteneket asszem lareseknek hívták: https://en.wikipedia.org/wiki/Lares

 

Ó, köszönöm, majdnem, de ez a szócikk már segített. A Penates-re gondoltam:

https://en.wikipedia.org/wiki/Di_Penates

 

Ha jól látom, a kettő között annyi a különbség, hogy az egyik helyhez kötött, a másik hordozható.



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1989 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.07, 19:32

Ezeket a házi isteneket asszem lareseknek hívták: https://en.wikipedia.org/wiki/Lares



Garaboncias

Garaboncias

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 431 Hozzászólás
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.07, 18:38

A 2. és 3. kategóriához olyan istenségek kellenek inkább, amelyeknek kevés aspektusuk van, és inkább specifikusabbak. Az 1.-höz igazából még ki sem kell feltétlen dolgozni mindegyiket, elég, ha a mesélő nagyjából tudja, hogy az adott környéken mely kultuszok milyen eséllyel fordulhatnak elő.

Speciel pont kelta istenből rengeteg van, és ráadásul a legtöbbükről alig tudunk valamit, mások meg résleges átfedésben is vannak egymással, úgyhogy velük lesz a legnehezebb dolgod. A germán és a mediterrán népek panteonjai azért kezelhetőbbek. Az is megoldható, hogy három nagy panteont dolgozol ki: germán, kelta, mediterrán, és ezen belül a különböző variánsokat kulturális eltéréseknek fogod fel.

Ami még hasznos támpont lehet, hogy nem csak a népeknek vannak istenei, de lehetnek városoknak, nemzetségeknek, családoknak is (pl. a Gladiátorban a kipakolt szobrocskák, amelyekhez Maximus imádkozott, amolyan "házi" istenek, most nem ugrik be a nevük), mesterségeknek, tevékenységeknek stb. - így áthidalhatóak a kulturális különbségek.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.06, 12:42

Galu, itt egy lista, egészen tűrhető:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Egyiptomi_istenek_list%C3%A1ja

 

Azért nehéz a helyzet, mert Egyiptom nagy volt, más istenek voltak népszerűek a birodalom egyes részein, illetve gyakran jelenségeket és szimbólumokat testesítettek meg (égbolt, áradás, nap ) nem voltak annyira emberközeliek, kézzelfoghatóak. :hogymi:

 

Köszi! Nekem mindig az ebben a nehéz, hogy ne dolgozzak ki feleslegesen 15-20 istenséget, hanem hogy kiválasszam azt a hármat-négyet, amit érdemes JK papként választani. (azaz hiába volt köztiszteletben álló istenség Démétér és Hesztia, az aratás és az otthon melege azért nem annyira érdekes egy bronzkori s&s világban. Akkor már jobb Artemisz...)

 

 

Én onnan közelíteném meg a kérdést, hogy mi az, amire a kampány során szükség van játékosi és mesélői részről az istenektől, a természetfelettitől? Mik azok az isteni és természetfeletti funkciók, amelyek biztosan kellenek? Milyen gyakorlati szerepet töltenek be? És ha ezeket megválaszoltuk, utána ezekhez a válaszokhoz keresnék deitásokat a történelmi mitológiai panteonból.

 

A gyakorlatban három szintet tervezek:

1. (istenség iránt nem elkötelezett, de hívő személyek) ha elég nagy áldozatot mutatnak be egy istenségnek, akkor kaphatnak segítséget. Pl. Orpheusz áldozatot mutat be - ha jól emlékszem Hérának - és így át tudnak hajózni Trója előtt, elkerülve kikötőbe vontatást. De ha jól emlékszem Argosz is kapott egy villám sújtotta (ez egy szó?) ágat Zeusztól, amit beépített az Argóba. De küldetésért, áldozatért lehetne kapni egy tetszőleges időpontban felhasználható (nem megújuló) varázslatot is, mint a Kard és Mágiában.

2. isteni kegyelt. Bármilyen karakterosztály rendelkezésére áll. Választani kell egy istent, aminek hozzáfér a varázslatlistájához (~10 varázslatot tervezek). Naponta egy varázslatot használhat fel. Ezt a kegyelt státuszt valamilyen más előny helyett (+2 sebzés egy fegyverrel, orvtámadás, stb.) lehetne választani, azaz nincs ingyen.

3. pap. A klasszikus varázsló karakterosztály, az istenhez rendelt varázslatlistával. Az memorizált varázslatokat viszont kicsit átírkálnám. KéM-ben ugye az van, hogy a memorizált varázslat kisüthető gyógyításként. Szerintem itt jobb lenne, ha nem a kézrátételes gyógyítás és az élőholtak elűzése lenne mindenkinek, hanem Aphroditénak charm person, Zeusznak villám, Apollónak jóslás (vagy betegség gyógyítása/okozása), stb.

 

 

Az, hogy a kidolgozott istenek közül melyek fontosak a világban, gyakorlatilag mindegy. Árészt a görögök nem igazán tisztelték (trákok és rómaiak inkább), de mégis jobban játszható, mint a városállamok kialakulása szempontjából megkerülhetetlen Démétér.



Garaboncias

Garaboncias

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 431 Hozzászólás
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.05, 22:04

Én onnan közelíteném meg a kérdést, hogy mi az, amire a kampány során szükség van játékosi és mesélői részről az istenektől, a természetfelettitől? Mik azok az isteni és természetfeletti funkciók, amelyek biztosan kellenek? Milyen gyakorlati szerepet töltenek be? És ha ezeket megválaszoltuk, utána ezekhez a válaszokhoz keresnék deitásokat a történelmi mitológiai panteonból.

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5986 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.05, 21:32

Akik szerintem még eléggé jók ezekből:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ap%C3%B3phisz

https://hu.wikipedia.org/wiki/Anhur



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5986 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.05, 21:21

Galu, itt egy lista, egészen tűrhető:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Egyiptomi_istenek_list%C3%A1ja

 

Azért nehéz a helyzet, mert Egyiptom nagy volt, más istenek voltak népszerűek a birodalom egyes részein, illetve gyakran jelenségeket és szimbólumokat testesítettek meg (égbolt, áradás, nap ) nem voltak annyira emberközeliek, kézzelfoghatóak. :hogymi: 



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.05, 20:24

SZERK: Illetve a Minotaur Quarterly több számában is van olyan anyag, ami pont passzol ide. Külön szám a Sivatagi Királyságról (kvázi-Egyiptom), meg vannak cikkek Hyperborea- és kvázi-Mezopotámia témában is.

 

És igen. Ezeket első körben nem szedtem le, feltételeztem, hogy az ilyen infók bekerültek az Atlas of Mythica kiadványokban, de nem.

(mondjuk Mezopotámia vonalon érdekes megoldás, hogy a hagyományosabb Istár-Marduk-Kingu vonal helyett Mithras egyistenhit van - ami inkább perzsa -, de azt hiszem tetszik)

 

 

Lehet talán valamit kezdeni az állatfejű (kezdetben mind az volt szinte) istenekkel, mint Basztet, Szobek, Szét stb. Esetleg az állatok királya - alakváltás - lykanthrópia vonalon?

 

 

Mivel jó lenne, ha azért nem lehetne őket egy-az-egyben megfeleltetni az Olümposziaknak*, nekem is ezek akadtak fenn a szitán. Hórusz, Szet, Ízisz (mágia, átverés) Thoth (tudás, kutatás, logika, írás), Basztet. Első körben bőven elég ennyi.

Még Rá-n gondolkodtam, de kábé ugyanaz, mint Mithras, legalábbis kalandok közben. (történészek azért ne tépjék le a fejem :D)

 

 

 

*habár... Ez kifejezetten meló spórolós megoldás. Árész (akit más helyeken Mars, Apophis vagy Tyr néven tisztelnek)



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1989 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.04, 09:46

Egyiptomi istenek közül még Hórusz fogható fel bosszúálló fényistenként (mindenféle démonok, élőhalottak és hasonlók ellen), asszem Ozirisz fiaként bosszulta meg apja feldarabolását és afféle tűzhozó paladinként volt előadva valamelyik Legends & Lore-ben, sőt egy WW-kiadványban az örökéletű múmiák egész mítosza a Szét-Hórusz ellentétre volt felhúzva. Ozirisz lehet általános feltámadás-, gyógyítás-, visszatérés-isten.

 

Lehet talán valamit kezdeni az állatfejű (kezdetben mind az volt szinte) istenekkel, mint Basztet, Szobek, Szét stb. Esetleg az állatok királya - alakváltás - lykanthrópia vonalon?



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.04, 07:39

Szia Premier,

 

Nem gondoltam, hogy valaki valójában foglalkozott a M&M játékkal. (úgy értem azon túlmenően, hogy átfutotta, megállapította, hogy elég jópofa, és kész. Valahogy úgy alakult, hogy eddig nem tudtam mesélni, de most lesz egy minikampány)

 

Mostanában (az utóbbi 5-6 évben) egyébként is jobban szeretem a fókuszált játékvilágokat, amik nem jók mindenre, de egy-két kiváló kampányt le lehet benne mesélni. Úgy is mondhatjuk, hogy manapság szívesebben használok Mazes&Minotaurst, Backswords and Bucklerst vagy Al-Qadimot settingként, mint Inner Sea World Guide-ot, Forgotten Realms-t, vagy Scarred Landst.

 

(heh, nemrég összeszámoltam, és feltételezve, hogy fogok tudni szerepjátékozni nyugdíjas koromig, havi egy játékkal számolva nem fogok végigérni a már meglévő anyagaimon)

 

 

 

M&M revised edition Companionban van egy általános Druidikus Hit, az nem jó?

 

 

 

És tényleg. A célnak megfelel (bár a kelleténél kicsit jobban rámegy arra, hogy egy-az-egyben megfeleltesse a görög isteneknek a druida hitet, de ennél többet tényleg nem érdemes rááldozni egyelőre.)

 

 

Illetve a Minotaur Quarterly több számában is van olyan anyag, ami pont passzol ide. Külön szám a Sivatagi Királyságról (kvázi-Egyiptom), meg vannak cikkek Hyperborea- és kvázi-Mezopotámia témában is.

 

 

Ennek utánajárok. Mezopotámia fejben már megvan (nem fogom kidolgozni az összes istent, de felületesen ismerem annyira, hogy 4-5 érdekesebbet fogok találni.)

 

 

Egyiptommal kapcsolatban vagyok még meglőve. Oké, hogy van Rá, Ozirisz, Ízisz és Hórusz, de szerintem játékosként nem annyira érdekesek. (talán Bastet)

 

Föníciában úgy emlékszem, hogy a városoknak voltak istenei, olyan neveken, mint Melqart, Baal... Viszont ha már hajós nép, akkor lehetne Dagon az istenük. ("jobb ha nem figyel fel ránk, mert lehúz a tenger aljára" alapon, nem a valódi aratási istenség formában).

 

 

(OFF)

Egyébként már ebből is látszik, hogy hol szoktam elvinni magam rossz irányba a saját settingjeimnél. Kifejezetten erőltetnem kell, hogy ne befolyásoljon a forrásként használt történelmi háttér a kelleténél jobban.

(/OFF)



Premier

Premier

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 548 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.04, 02:25

M&M revised edition Companionban van egy általános Druidikus Hit, az nem jó?

 

Ha nem, akkor a keltáknál probléma, hogy a "kelta" fogalom elég sok népet fed le, és mindegyiknek megvannak a saját istenei.

 

Csak a gael (~ír) kelta pantheonjából így hirtelen eszembe jut:

 

- Dagda. Atyaisten-figura, kicsit humoros beütéssel. Botjának egyik végével életet, a másikkal halált oszt, a földön húzva árkot ás. Üstje soha nem fogy ki, ő maga bármennyi kását megeszik. Hárfája hat az érzelmektre és évszakokra. Számos istennőt meg.... 

 

- Dian Cécht, a gyógyítók istene. Üstje/kútja feltámasztja a holtakat, kivéve azokat, akiknek levágták a fejét.

 

- Donn, a holtak és az alvilág istene.

 

- Goibniu, a kovácsisten.

 

- Lugh, a fiatal harcosisten, aki emellett minden mesterséghez és művészethez is ért.

 

- Manannán mac Lir, a tenger fia. Vízen futó harci szekere és láthatatlanná tévő köpenye van.

 

- Ogma, a nyers erő istene. Köze lehet a gall Ogmioshoz is, aki az ékeszólás istene is. 

 

- Brigid - Dagda felesége, hajnal- és termékenységistennő.

 

- Macha, Medb és Morrigan, az uralkodás és háború istennői, akik egyszerre három külön és egyetlen személy. Morrigan varjú formáját is magára tudja ölteni, csata előtt pedig egy közeli vízben mossa azok véres ruháját, akik meg fognak halni.

 

Bár mondjuk pont M&M-ben lehet, hogy inkább a gallokból kéne kiindulni...

 

 

SZERK: Illetve a Minotaur Quarterly több számában is van olyan anyag, ami pont passzol ide. Külön szám a Sivatagi Királyságról (kvázi-Egyiptom), meg vannak cikkek Hyperborea- és kvázi-Mezopotámia témában is.


Módosította Premier: 2018.01.04, 02:29


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4189 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.01.03, 21:19

Üdv.

 

Valahogy úgy szokott alakulni, hogy egy hosszabb kampány után mindig van 2-3 rövidebb, ami befullad. Így járt a Vornheim-Gloriana kampány is, kb. 10-11 alkalom után végelgyengülésben elhunyt.

 

 

Mindegy. Beszélgettünk a srácokkal, és a közös nevező az lett, hogy meséljek Mazes&Minotaurs-t. Ennek örülök, mert szerintem jó a M&M*. Mivel az egyik karakter kelta hyperboreai, a másik pedig sivatagi lesz, érdekelne, hogy szerintetek melyik isteneket lenne érdemes kidolgozni a meglévő görögök mellé. Mindet nincs kedvem megcsinálni, viszont annyira nem vágom a bronzkori istencsaládokat, hogy könnyen kiszúrjam az érdekeseket.

 

 

Ezek a kultúrák vannak: kvázi-mezopotámia, kvázi-kelták, kvázi-egyiptom, kvázi-fönícia

 

 

Magamtól csak annyit tudok, hogy Istár biztosan választható patrónus lesz. A neve miatt érdekes lehet Tiamat és Marduk. 

 

 

De kellene 3-4 tipp a érdekes, kalandozók számára alkalmas kelta, egyiptomi, föníciai istenekhez, azokat nem annyira vágom. (azaz az otthon lángjának őrzője, és az aratás istene nem lesz jó)

 

 

 

 

 

 

 

*a legjobb része az, hogy elkerüli azt a hibát (amibe én mindig beleesem), hogy a történelem rátelepedjen a játékra, és a fantasztikum kárára menjen. Felismerhető a játéktér, beazonosíthatók az elemek, de csak annyira bronzkori mediterráneum, mint amennyire a hagyományos DnD európai középkor. Valójában végigolvasva a három pdf-et úgy, hogy figyelmen kívül hagytam az illusztrációk által sugallt hangulatot, ez egy tök jó Kull játék. Úgyhogy teszünk egy próbát, elsőre minimális energiabefektetéssel.


Módosította galu22: 2018.01.03, 21:20



[Fantasy háttér] [Sötét háttér]