Ugrás tartalomhoz


Fotó

DnD mesélők


  • Válasz írásához lépj be
4816 hozzászólás érkezett eddig

aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1770 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.15, 13:51

a JK-k ... jó nyomozós-intrikus partihoz méltóan mindent túlterveznek .. meg túlaggódnak (...)


ötven felett az embernek nem csak az arca, hanem a partija is olyan lesz, mint amilyet megérdemel



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.15, 11:17

Persze, nyilván játéstílus kérdése, vannak műfajok amik nem működnek pontos erőforrásmenedzsment nélkül. A példámmal arra akartam kilyukadni, hogy az erőforrásmenedzsment sem feltétlenül igényel pontos időmérést. Vadonbanjárós játékstílusnál nekem a pointcrawl a legszimpatikusabb, ahol két közeli helyszín mindig "egy út" távolságra van egymástól, ezért csináltam én is azt, amikor a játékosaim kitalálták, hogy még a dungeon előtt ide-oda akarnak menni (nevelőfatertól pénzt lejmolni a szomszéd városban meg ilyenek) hogy akkor elmenni a szomszéd városba egy dobás az étel/ital kockán, visszajönni mégegy. A dungeonban a nagyobb struktúrális váltásokat vettem alapul, amikor a fényforrásokra dobattam, pl. amikor egy szűk, lejtős részhez értek, akkor megkérdeztem, hogy milyen sorrendben mennek, ki viszi a fényforrást, és akkor már az illető dobjon is az usage die-al. De pl. gyakori narratív "időegység" a jelenet: egy harc, egy szoba/terület alapos átkutatása, egy NPC kikérdezése egy jelenet, két jelenet között lehet menedzselni az erőforrásokat. Persze ez nem mindenkinek jön be, valakinek kényelmesebb, ha ez egzakt időhöz van kötve, amit követni lehet.



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1776 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.15, 01:01

Morgorito,

 

én közismerten gonosz mesélő vagyok :D

 

Ugyanakkor mind szeretett világocskám, mind a játékosaim szórakoztatása fontos a számoma.

 

Meg a saját böcsületem is, és hát mesélőként én vagyok a karakter szeme, füle, világra vonatkozó tudásának emlékezete ... tehát amiről reális hogy tudjanak a karakterek, arról szólnom kell a játékosoknak. ( Vagy előre vagy amikor kaland közben előkerül. )

 

De vannak olyan sztoriszálak, tervezett történések a kalandsorozatban és/vagy a világban, amiről hóttziherbiztos hogy nem tudnak a JK-k.

 

Szóval azt tudtam, hogy lesz egy nomád támadás valamikor. Vagy hogy legalábbis ez a terv. Hogy ez végül nem lett, az a JK-k ténykedésének a következménye ... bár nem úgy ahogy én azt elképzeltem. ( Gondoltam hogy majd bekommandóznak a nomád táborba és ott jól elteszik láb alól a vezért. Hát, ők nem olyanok.  Ok, párszor balhéztak nomádokkal, de nem ez volt a lényeg.  Hanem amikor találtak egy döglött sárkányt, és mindenki abba a téves elképzelésben volt hogy valamiképp ők ölték meg ... az volt a fordulópont. Merthogy ezután az egyik komolyabb nomád sámán, Lótökű felvette velük a kapcsolatot ... jó dolog a hírnév ugyebár. Lótökű ajánlata az volt, hogy ha elteszik neki láb alól az öregsámánt (akinek ugye sejtjük ki szeretne a helyébe ülni ), akkor ő elintézi hogy a nomádok ne támadják meg a várost. Sőt még infókkal segít is nekik az eksönben.  ... Deal.  ... A következő deal már más jellegű volt: rádumálták Lőtökűt, hogy közös erővel támadjnak meg és rohanjanek le egy közeli másik várost... a hajókat a kalóz-klán biztosította, amelyikkel eddigra a JK-k összecimbiztek. Deal. Mindenkinek megérte, kivéve annak a balszerencsés másik városnak. ( A dolog igazából egy erődemonstráció volt a Hecegség részéről ... ) ... Mellékesen ez volt az a pillanat ahol végleg eldőlt hogy "ezek NEM jó jelleműek" ... ( Jóval több mint ezer halottja volt az akciónak, meg számos embert a hercegségbe hurcoltak néhány évre dolgozni. )

 

Viszont mindeközben a Meghrebi Birodalom nem nagyon csinált semmit. OK, volt néhány szanaszét hagyott kötélcsapda ( Egy "ott felejtett" kötél, rajta valamiféle csomóírásos "felirat"  ... ugyan ki gyanakodna egy koszhodt kötélre a sárban amiről más madzagok lógnak le. ... Akit megfog a kötél, abból kiszorítja a szuszt. Meg a lelket is. ... No és miután az alany meghalt, akkor kezd dolgozni igazából a csomóírásos felirat! ..  és aztán felkel a néhai ... és a dolog innentől válik igazán durvává. Kifejezetten a terror fegyvere ...  amit a maghrebiek vetettek be a Hercegség ellen. Legalább volt mit leverni a partinak. ... Meg a nomáldokat is ők bujtogatták... Mindegy. 

 

Szóval miközben a parti csinálta a szokásos dolgait, egyszer csak derült égből villámcsapás szerűen beparkolt a hercegség fővárosának a kikötőjébe egy maghrebi csatagálya, avval, hogy ők diplomácia küldetésbe jöttek ... A gálya utasa/tulajdonosa a Nagyon Nemes Pafurik úr előadta a hercegnek, hogy Császára beérné avval, hogy ha a Herceg hűségesküt tenne a császárnak, valamint hűsége jeléül évi meghatározott adót róna le ( hajóépítéshez való fában) valamint átadná neki a Hercegség által eltulajdított meghrebi tulajdont, konkrétan a csajszit aki a herceg jegyese volt ekkor. ( Később felesége.. ) Ja, és ezesetben szabadon bocsátják azt a kb 500 hercegségbeli foglyot, akik idefele a gályán eveztek ...  ( Lehetetlen helyzet, vagy a kedvesét kell kiszolgáltatnia, vagy a népe akad ki azért, hogy a foglyok/rabszolgák ott maradnak a gályán.. )

 

Azt hogy az Igen Nemes Pafurik úr mikor fog beállítani, nem tudták, nem tudhatták előre a JK-k, Igazából ezt senki nem is sejtette ... ezúttal még a herceg csaja se ... a dolog ugyanis egy maghreben belüli kavarásból eredt, az egyik ottani politikai frakció szerette volna a Birodalom figyelme az ő kedven célpontjuk ellen fordul ... és ehhez komolyan szerették volna, ha a Hecegséggel való nézeteltérést jegelik. Szóval ők komolyan gondolták ezt a békeajánlatot .. birodalmi szempontból ez egy egészen gáláns ajánlatnak tűnt. ( És olyannak, ami kellőképp helyreteszi azért a hecegecskét is ... )

 

A Birodalom belseje persze messze van... az ottani palotákból sok minden másképp látszik, onnét nézve mások a realitások. ( Pafurik urat és teljes követséget felkoncolták a kikötőben. Igazából a szegénynegyed lakosságát tüzelték fel és vették rá a hajó megrohanására, az hogy a JK-k meg a herceg biztonsági szolgálatának pár másik embere is részt vett ebben az eksöben, az a feledés homályában maradt.  ( A parti tűzalakban mászkáló boszorkánymestere meglátogatta a hajó naftavetőjét ellátó tartályt .. )

 

Hogy jön ez az időmenedzsmenthez? ... Mondjuk úgy, baromi kellemetlen lett volna, ha a Nagyon nemes Pafurik úr csatagályája pont akkor fut be, amikor a hegylakók is épp a Hecegség ellen vonulnak :D ... akkor valszeg nem lett volna más megoldás, békét kellett volna kötni a két ellenség közül azzal, amelyikkel lehet ... kerül amibe kerül. És ugye a Maghrebi Birodalom stratégáinak pont valami ilyesmi lehetett a terve ...

 

OK, kicsit morcos vagyok a játékosaimra: mindíg végtelen sokat szöszölnek a tervezgetéssel... gondoltam olyan kalandsorozatot mesélek majd nekik, ahol time-szenzitív hogy megcsinálnak-e "időben" dolgokat ... és ezek egy részéről nem is tudják hogy sürgős :D

 

Komolyan, a JK-k ... jó nyomozós-intrikus partihoz méltóan mindent túlterveznek .. meg túlaggódnak. Komolyan, olykor még a budira is csak gonosz, élet, élőholt, ellenség csapdák és veszély észlelése után mennek csak ki.  ( Ok, persze, ez is az én bűnöm... miután egyszer egy NJK orgyilkos megvárta az alkalmat míg az első partitag kimegy a dolgát intézni, és szó szerint akkor ütött rajta a játszó karakteren amikor az épp leolt gatyával volt ...  )

 

Néha tisztára paranoiásak ..  nem értem, miért.


Módosította Sics: 2020.02.15, 01:05


morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 551 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 21:37

Sicsnek volt egy nagyon jó gondolata korábban, amire most reagálnék. Pontosan:

 

 

Még egy gondolat ide: kérdés, hogy a karakterek mennyire vannak tudatában a dolog time-szenzitív voltának

 

Ez szerintem egy borzasztóan érdekes felvetés, hiszen valójában a történetre ez komoly hatással lehet.

 

Én személy szerint igyekszek mindent úgy alakítani, hogy ami -valóban fontos- időkeret szempontjából arról tudjanak a játékosok.. Hiszen ha nem így lenne, akkor a szerepjáték egyik számomra lényeges eleme, a szabad döntések (az hogy mi szabad és mit nem arról megint hosszasan lehetne beszélni) és a következményeik, sérülne, főleg mert tudtuk nélkül beleerőszakolom őket egy szituációba.

 

Tehát ha a királyi herceg esküvője egy héten belül lesz, és nekik meg kell akadályozniuk hogy ezalatt meggyilkolják az örömapát/anyát/az udvari bolondot aki valójában egy elátkozott félisten, akkor ezzel ezt az első adandó alkalommal egészen tisztán közlöm velük.

 

Viszont ha ez a véletlen nem destruktív a játékkal kapcsolatban, akkor a tapasztalatom szerint a legjobb ülések kerekedhetnek ki belőle. Például pont akkor járnak egy NPC háza közelében amikor egyébként azt meggyilkolnák, és őt megmentve az egész kalandot (vagy akár egy kalandsorozatot) már az elején gyökeresen megváltoztatják, megtalálják az éppen haldokló nagymestert akit meg kellett volna keresniük hosszas nyomozással stb.

 

És mindez pont a fenn emlegetett szabadságot erősíti meg, hiszen ha nem lettek volna -pont ott ahol, akkor amikor- a dolgok -valóban- teljesen máshogy alakulhattak volna. Mondhatni ekkor nem csak a választás illúziója van meg, hanem ténylegesen, akkor is ha véletlenül, a játékosok döntései felforgathatják a történeteket. 

 

Kicsit összefoglalva, szerintem fontos hogy a játékosok tudjanak azokról az időérzékeny elemekről amik a játék fontosak, őket érintik és reakciót "követelnek". Viszont emellett igazán meg tudja fűszerezni a játékot, ha teljesen véletlenül akadnak valamibe -pont azért- mert nem tudták hogy ebben az időben ott valami fontos fog történni. 



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4803 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 20:08

Az idő múlása így egy folyamatos nyomást jelent, amitől izgalmasabb a játék. 

 

Erre nem gondoltam, de egyetértek.

 

Egyébként én arra szoktam rá, hogy fordulónként mindenképp dobok, a lehetséges eredmények között ott van a véletlen találkozás is. (pech esetén többször kijöhet egymás után).

 

 

Most nincs nálam a legutóbbi jegyzet, de valami olyasmi, hogy

1: fáklya 2: fáklya és/vagy már lámpás is  3: étel-ital 4: fenntartható varázslatok leesnek 5: véletlen találkozás 6: véletlen találkozás előrejelzése (pl. tipikus példa a basilisk szoborkert, még szörny nélkül)


Módosította galu22: 2020.02.14, 20:09


chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2017 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 18:49

Az idő múlásának számítása szerintem nem azért fontos, mert a csapatnak elfogyhatnak a fényforrásai. Ezt megoldják röhögve, ugyanis a fáklya is, meg a hordár is olcsó. :)

 

Az, hogy a mesélő szól a játékosoknak, hogy húzzanak le egy fáklyát, egy jelzés, hogy megint eltelt hat forduló, és ezzel fokozza a feszültséget. Az idő múlásának a legfontosabb következménye szerintem (ha következetesen kezeljük) az átlag 2-3 fordulónként végrehajtott random encounter check, mivel a random enci egy sok erőforrást igénylő, a csapat állapotától függően potenciálisan akár halálos kihívás, ami kevés haszonnal kecsegtet (hentre, oldschoolban legalábbis, nagyon kevés XP jár). 

 

Az idő múlása így egy folyamatos nyomást jelent, amitől izgalmasabb a játék. Nem tudod megcsinálni, hogy kifejleszted a tökéletes csapda- és titkosajtókeresési módszert, és az egész dungeont végigkocogtatod/ráeresztesz 5 millió pockot/végigszórod liszttel a falakat huzatot keresve, etcetc, mivel a rendszer (legalábbis a tipikus oldschool D&D-ben) explicit meghatározza az adott területen végrehajtott titkosajtó/csapdakeresés időtartamát, a mesélő meg minden harmadik 10x10' után dob a d6-tal, hogy mi jön szembe.

 

És így rögvest más megvilágításba kerül, hogy hol keresünk csapdát és titkosajtót, és az is, hogy hány fordulóra vagyunk a kijárattól, és mikor döntünk úgy, hogy mostmár irány haza. És ettől a player agency kap egy plusz réteget.

 

(Ez az izgalmi faktor persze erodálódik, ha a varázslónak megvan a teleportáció, de nem is olyan gyorsan, mint elsőre gondolnánk. Azt fogja memorizálni? Nem cseszi el a százalékdobást és biztonságban sikerül megérkezni a célzónában? Nem keveredik a parti valami antimágikus zónába? Agyonveri-e a varázslót öt lesből támadó csíra goblin egy szerencsés meglepetésdobásnak és néhány bemákolt támadódobásnak köszönhetően? Meg ilyenek. :))

 

 



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4803 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 17:45

Én alapvetően szerencsésebbnek tartom, ha valami objektív időfaktor helyett a játékvilág akciói a karakterek akcióihoz igazodnak... Az ilyen lámpa/fáklya dobásokat elég hasraütésszerűen kezeltem, amikor úgy tűnt, van értelme a dolognak, de igazából engem nem izgat, ezek hogy állnak, nem tartom különösebben érdekesnek, ha a karakterek azért vonulnak vissza a dungeonból, mert be kell vásárolniuk, vagy vaksötétben maradnak.

 

 

Ez a megcélzott hangulattól és a kampány témájától függ (nálam).

 

Jobb példa nem jut eszembe, mint hogy a Conan novellákban ez nem kerül szóba. A főszereplő a novella elején egyszerűen csak ott terem a konfliktus helyszínén, éppen felfeszíti a zárat egy emeleti ablakon, vagy a dzsungelben áll egy húsevő gorillákkal teli ősi templom előtt.

 

Ugyanakkor van egy másik stílus, játékra legalább ennyire alkalmas stílus: a Szürke Egerész visz magával másfél kilós hússzeleteket (vagy néhány tüzelő szukát), mert valamivel le akarja foglalni az dobermanokat, amíg átlopakodik az udvaron.

 

Ha a kampány megcélzott hangulata az utóbbi, akkor érdemes lehet tételesen kezelni a rendelkezésre álló felszerelést.

 

 

Két egyéb gondolat:

- ha nincs auditálva a felszerelés és a készletek, akkor néhány kalandtípus, elsősorban a túlélés a vadonban a hetekig-hónapig tartó expedíciók és a barlangászat néhány képzettségdobássá és véletlen találkozássá silányul. (ez önmagában nem biztos, hogy baj, pl.Conan probléma nélkül kijut a pikt őserdőből egy szál karddal. Az odajutás-visszajutás akár teljesen ki is hagyható, de ha nem szeretnéd kivágni, akkor nehéz megkerülni a készletezést)

- ha fel vannak írva a tárgyak a karakterlapra, az nagyon sok esetben inspirálja a játékosokat alternatív megoldásokra. Mire jó egy üveg rakia a hátizsákban? Megihatod húzóra, ha meg akarod hánytatni magad (pl. mérget ittál). Lecimbizhetsz valakivel. Berúgathatsz valakit. Fertőtleníthetsz vele sebet. Vagy egy eszközt (pl. ha szerinted mérgezett egy felület). És ez csak egy üveg pia...


Módosította galu22: 2020.02.14, 17:46


Talbot

Talbot

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 59 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 15:57

Két csatlakozó gondolat:

 

Én a meséimben gyakran használom az időt, mint (a legfőbb) ellenfelet. Persze nincs benne semmi magfizika: felépítek egy idővonalat (script), ami részletesen tartalmazza a kisebb-nagyobb eseményeket, azok egymásra hatását (ami előre kiszámítható, a többi úgyis rögtönzés lesz) a játékosok beavatkozási lehetőségeit, miegyéb. És játék közben a léptéktől függően figyelni kell, hogy a) hányat üt a toronyóra, b) milyen fázisa van a holdnak, c) milyen évszak van. ÉS bizony ha nem jól sakkoznak, és nem érnek oda időben, akkor a) kapcsolatot holtan találják, b) és tényleg Franz volt a farkasember, c) felébredt/elaludt a medve/sárkány, miegyéb. Ez nem minden esetben azt jelenti, hogy függöny le és márciusban újra kezdjük, hanem pl. nagy kitérőt kell tenniük vagy extra erőforrásokat kell elégetniük, hogy meg tudják oldani a kalandot. De néha, az is lehet, hogy bizony gémóver...

 

HA már a Pendragon meg a birtoképítés említve lett, behoznám az Ars Magicát. Nagyon élveztem, mivel kifejezetten saga-léptékben lassú tempóban játszottunk, és erre a játék szerkezete is épített: az adott szezonban a varázslóink nekifogtak a tanulásnak/fejlesztésnek, a bajtársak meg csatlósók intézték ügyes-bajos dolgaikat. ÉS ha jól emlékszem, 10 napra tudta megszakítani a magister az adott évszakban a labortevékenységét, szóvail igencsak össze kellett rántani a dolgokat, mert 10 (+10) nap nem sok mindenre elég. Ott hetekig (game-time) terveztünk egy expedíciót...

 



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1776 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 13:43

Wisp:

 

Én úgy vagyok vele, hogy van amikor fontos az idő és erőforrás menedzselés.

 

Dungeonban fáklyák és kaja .. esetleg. Bár a leölt szörnyek egy része is ehető végül is. ( van olyan karakterem aki szerint igen :D ... bár a zombiról lesújtó véleménye van ... ) Meg bizonyos szint felett világítás aligha gond, és sanszos hogy az étel-ital se.  Sivatagban még izgalmasabb a víz kérdése. ... Szóval ha van valami olyan fontos erőforrás ami korlátos mennyiségben áll a parti rendelkezésére és minden nap használódik el belőle, akkor ugye kiszámolható hogy meddig tart .. ez pedig kihatással lesz a parti döntéseire, már feltéve hogy szeretnének nem kifogyni belőle.

 

A lerobbant űrhajós példa érdekes. ... Én nem nyúltam volna bele (miatta) túlzottan a világban. Másflél év nem a világ, a bolygók a helyükön lesznek még :D ... Esetleg néhány fixes kapcsolat már nem. Valami történik velük... valaki más lép a helyükre. A csapat hírneve kissé megfakul ... Esetleg ilyesmik. ... Ha a kalandom idő-szenzitív, akkor meg nem másfél évre fog lerobbani az űrhajó, hanem ... csak annyi időre ami még nem cseszi el a kalandot és annak "hitelességét".

 

Vagy épp megtörténnek a világban azok az események, amit a parti megakadályozni lett volna hivatott .. és ebben az új helyzetben lesznek innentől.



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.14, 09:57

Én alapvetően szerencsésebbnek tartom, ha valami objektív időfaktor helyett a játékvilág akciói a karakterek akcióihoz igazodnak. Asszem auer blogján olvastam, hogy a Rouge Trader kampányukban egyszer valami másfél évre lerobbant a hajó egy rossz dobás miatt, és ha lemodellezi, hogy ezalatt mi történik a világban, akkor egy csomó érdekes esemény kárba vész, mert a karaktereknek esélyük sem lett volna résztvenni bennük. Tudom, ez elég szélsőséges példa, a legtöbb játékban nem nagyon van benne a pakliban, hogy a játékosok évekre kiessenek a forgalomból, de akkor is, szerintem a legtöbb esetben a mesélő csak megköti a saját kezét azzal, ha eldönti, hogy x. időpontban ez mindenképp megtörténik. Az idővel az írók/rendezők/forgatókönyvírok is folyton csalnak, hányszor láttuk már, hogy egy a filmben öt perces bunyó alatt csak pár másodpercet haladt a bomba számlálója. Szerintem jó ökölszabály, hogy amivel a játékosok nem tudnak interferálni/interaktálni az nincs/nem fontos. 

 

Erőforrás menedzsment: én Black Hack-et meséltem egyszer (kétszer - dupla alkalom volt, dupla TPK-val), ott ugye usage die van. Azt csináltam, hogy amikor a karakterek elmentek A-ból B-be akkor dobattam élelemre és vízre, amúgy meg amikor megálltak pihenni. Az ilyen lámpa/fáklya dobásokat elég hasraütésszerűen kezeltem, amikor úgy tűnt, van értelme a dolognak, de igazából engem nem izgat, ezek hogy állnak, nem tartom különösebben érdekesnek, ha a karakterek azért vonulnak vissza a dungeonból, mert be kell vásárolniuk, vagy vaksötétben maradnak. Amúgy is elég szarul dobtak kezdő pénzre, valószínűleg ha kifogynak valami erőforrásból, bedobtam volna, hogy jé, ott a goblinok lámpaolaj/élelem-raktára, mekkora mázli.

 

Szóval én dungeoncrawlingban sem éreztem különösebben fontosnak az idő szigorú követését, amikor az első csapat beadta a kulcsot, akkor kitaláltam, hogy a goblinok hogy szerveződnek újra a dungeonban a saját veszteségeik fényében, aztán másnap mehetett a második csapat.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4803 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 19:51

Hogy tovább bonyolítsam a kérdést: ha kazamatajárásnál vannak rivális kalandozócsapatok, nekik is ugyanúgy tartjátok számon az idő múlását, mint a játékosok esetében, vagy más módszeretek van erre? Egyáltalán, hogyan kezelitek a rivális csapatok mozgását, valamint hatásukat az adott dungeonra?

 

 

Dungeon környezetben

Az idő múlását (a dungeon fordulókat) szoktam figyelni, és bőszen húzatom le a lámpásolajakat, fáklyákat a csapattal.

 

Kifejezett megadungeont nem szoktam mesélni, de olyan helyeket, ahol több érdekelttel lehet érdemi alkudozást folytatni igen. Ilyen esetekben a riválisokat általában scriptelni szoktam, ami csak a terveiket jelképezi. Amikor (nem pedig ha  :)) a játékosok beleavatkoznak, átváltok rögtönzésre, szem előtt tartva az elsődleges céljukat.

 

 

Nagyobb léptékben

Ha a játékosokat érdekli az ilyesmi, akkor sandbox környezetben is szoktam szimulálni az érdemi szereplők, szervezetek tevékenységét. Városállamok, egyház, zsoldoskompánia, ilyesmi. Jellemzően két kaland között nézem meg, hogy mit terveznek vagy mivel próbálkoznak.

Erre egy nagyon egyszerű módszer van Kevin Crawford kiadványaiban. (pl. Godbound, Spears of the DAwn) Van egy összetettebb is (SWN, an echo...), de az már túl pepecselős nekem, és a játékosokat sem érdekli olyan részletességű felbontás.

 

 

 

 

Azzal egyetértek, hogy ezek elég jól működnek "tipikus D&D" kalandoknál. Máshol, például Pulpnál nem annyira (Piszkos Fred, Conan, stb.).

 

Ide tartozik még, hogy van olyan, ami túlzás. Egyszer próbáltunk Pendragont játszani, ami elég jó, de a kalandok közti év lemodellezése elvitt egy órát a játékalkalomból, és mindenki nagyon unta. (kinek születik gyereke, kinek készül el a freskója, kinek a rokona lesz bolond, stb.) Egyébként sok véleményt olvastam online, hogy mennyire menő az utódokkal foglalkozni, tehát valószínűleg csak nekünk volt túl sok belőle, sokan szeretik.


Módosította galu22: 2020.02.13, 19:52


chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2017 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 19:10

 Én személy szerint régebb kevésbé voltam fogékony a pontos időkezelésre a kampány egészét tekintve, de újabban nemcsak a kazamatán belüli időt tartom számon (ugye ott a véletlen találkozások miatt elengedhetetlen - már ha originál hangulatban akarjuk játszani), hanem a teljes kampányt így strukturálom. A legújabb kampányvilágomhoz külön naptárt is kidolgoztam emiatt.

 

Dettó, de én kinyomtattam a naptárat, a napok múlásának adminisztrációját pedig rábíztam egy játékosomra. Persze én is figyeltem, de általában a kezdő- és záró dátumot írtam csak fel a session logra.

 

A fordulók és órák múlását a dungiban viszont én vezettem továbbra is.

 

(Azt tapasztaltam, hogy mindkettőnek a hatása sokkal komolyabb a kampány menetére nézve, mint amit akkor tulajdonítottam neki, amikor legyintettem az egészre. ;))

 

És egyébként a rendesen lejátszott kalandok közötti átugrott idő is számított nálunk, mivel ettől függöttek olyan cseppet sem lényegtelen dolgok, mint pl. hogy hány tekercs megírására van ideje a varázslónak (a többi költség mellett), ami nem kicsit befolyásolta a csapat egészének a hatásfokát.

 

Addig nem jutottunk, hogy a birtokigazgatós-várépítős mókába is belecsapjunk, de ott megintcsak lényeges lehet a történet, hogy mennyi idő alatt húzzák fel a falakat, mennyi bevételed jön be, meg hány random dombi óriás téblábol a birtokodra, sattara-sattara.

 

OK, több éves kimaradásoknál már én is legyintenék valószínűleg, de az megint más tészta. :)



chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2017 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 19:00

Garabonciás: nem fordul ilyen elő gyakran, de egy rivális csapatnak biztosan nem számítanám ugyanúgy az idő múlását. Azért nem egy szimulációt futtató számítógép vagyok. :) Inkább valami absztrakt random mechanizmusra bíznám, hogy hogyan sikerül az expedíciójuk, és hogy ennek milyen hatása van a csapatra meg a helyszínre nézve. Amikor korábban ilyen volt nálunk, akkor az ex has és az inspirációs d6 módszert használtam.

 

Az idő ~precíz (de legalábbis következetes) számítása szvsz elsősorban a játékosok döntéseire gyakorolt hatása miatt fontos (erőforrások beosztása, időigényes és nem triviális hasznú cselekvések - hallgatózás, csapda- és titkosajtókeresés, hasonlók - megkockázatása). Egy csapat NPC esetében ez nem játszik, mert nekik nincs játékosuk. :)

 

Bár persze ha a mesélőt szórakoztatja, és valahogy még az idejébe is belefér egyéb teendői mellett úgy, hogy ne lassítsa le nagyon a játékmenetet... biztos erre is ki lehetne találni valamit. Pl. nyilvántartani, épp hol jár a rivális csapat, és szobánként egy-egy kockadobással eldönteni, hogy sikeresen megtalálják-e a kincset, csapdát, legyőzték-e a szörnyet, meg strigulázni, hogy hozzávetőleg mennyire vannak rottyon HP-ból és varázslatokból. Én mondjuk nem tenném ezt, ahogy nem futtatok le szubrutinokat a dungeon minden lakója számára sem, csak eldöntöm, hogyan reagálnak és épp mi van velük.

 

Spoiler



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1075 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 16:57

Hogy tovább bonyolítsam a kérdést: ha kazamatajárásnál vannak rivális kalandozócsapatok, nekik is ugyanúgy tartjátok számon az idő múlását, mint a játékosok esetében, vagy más módszeretek van erre? Egyáltalán, hogyan kezelitek a rivális csapatok mozgását, valamint hatásukat az adott dungeonra?

Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 13:51

 

A nyomozós filmeknek is sokszor jót tesz az időfutás jelleg, utolérni a gyilkost, mielőtt újra lecsap stb. S ugyanígy működhet ez kampányokra áttéve: a nagy összeesküvés felgöngyölítésében nem lényegtelen, hogy 1 vagy 2 hét telik el, mert annyival több ideje van a másik félnek, annyival többen halnak meg stb. Vagy nem?

 

Ha eredetileg ezt jelenti a "strict time records" akkor egyetértek.

Annyi kiegészítéssel, hogy csak gyakori játékalkalmak esetén van értelme. Ha ritkábbak a találkozók, mint 3-4 hét, nem fog emlékezni senki a holtidőre (a lényegi játékre sem biztos!). Ilyen esetekben talán érdemesebb elhagyni az egészet, és kifejezetten epizodikus kalandokat mesélni. 

 

 

Az évek óta (talán 6 vagy már 7?) futó online Dragonlance kampányunkban Tyr alaposan vezeti, hogy melyik nap mi történt, s mivel immár két csapattal tevékenykedünk, így párhuzamosan látjuk, hogy a csapatok időben hol járnak egymáshoz képest. A csapatváltások között olykor valós évek is eltelnek! így rendkívül hasznos, hogy vissza tudjuk olvasni, mi történt pár nappal, héttel korábban. Szóval olyan kampányokban is jól jön a kötött időkezelés, amelyek csak ritkán ülnek össze, s olykor akár több hónapnyi kihagyás is van egy-egy játékalkalom között. Persze ehhez nem árt, ha a mesélő a játékosoknak is megmutatja a kampánynaplót, így őket is segíti az emlékezésben. 


Sics: Igen, van élet az LFG.HU-n, csak egy kicsit ásni kell. ;) A Kockák és Sárkányok Találkozó végén az egyik beszédtémánk épp az volt, hogy elégedetlenek vagyunk a Facebook és a MeWe nyújtotta lehetőségekkel, s régen bezzeg minden jobb volt. Hát itt az ideje visszatérni az LFG.HU-ra, s beindítani a beszélgetéseket. :)



anarion

anarion

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 812 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 12:41

Nekem ilyen szempontból - bár nem dnd - bejön a Blades in the Dark rendszere, ahol az idő nem lineárisan telik, hanem a játékosoknak lehetőségük van múltban megtett dolgokat is lejátszani. A kalandok "vágjunk a közepébe" alapon kezdődnek, és amikor a játékosok elkadnak, akkor jön a "pörgessük vissza, hogyan készültünk fel erre az akadályra dolog".

 

Ennek pedig a végén olyan feelingje van, mint a heist filmekben, amikor utólag mutatják meg, hogy mit tettek előzőleg a szereplők, hogy úgy alakultak a dolgok ahogy stb...



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1776 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 12:22

De sok jó hozzászólás rövid idő alatt :D

 

***

 

Nyomozós (és esetleg intrikus) kalandok és az idő:

Jogos felvetés. Van amikor kifejezetten van jelentősége.

Vannak olyan idővonalak a meséimben, amiknek vannak olyan történései, amik adott ("scriptelt") időpontban meg fognak történni, már ha a karakterek valamely akciója nem interferál az adott történéssel. Mondjuk a terrorista/emberrabló megöli a túszt, vagy elküldi néhány kisebb-nagyobb testrészét ... a keresett személy lelép a városból, a környékről sőt tán a térképről is ... Meghal a beteg akinek határidőre kellett volna gyógyír ... A csempészek átadják a csempészárut és hazamennek, a parti lekési az átadást (mert túl lassan derítették ki hogy hol és mikor lesz ) és így nem tudja azt megakadályozni az átadást ... meg az is beláthatatlan távolságba kerül, hogy elfogjon ott valakit és kiverje belőlük azt, amit ők tudnak és ami jó lett volna a további nyomozgatáshoz.

Rengeteg ilyen dolog kitalálható, és reális részei a meséknek!

 

Ha az adott mesében van ilyen time-szenzitív történés vagy cél, akkor ez már ok arra, hogy odafigyeljünk az idő múlására. Persze vannak olyan mesék is, ahol ez nem szempont: hogy egy sokezer éves sírkamrát mikor keres fel és rabol ki a JK parti, az végül is mindegy.( Ha csak nincs a képben másik, rivális sírrabló csapat, akiket értelemszerűen meg kéne előzni ... és akkor hopp máris time szenzitív lett a kaland.  )

Még egy gondolat ide: kérdés, hogy a karakterek mennyire vannak tudatában a dolog time-szenzitív voltának :D

***

Tervezgetés, előkészületek: nekem ezzel nincs bajom, ha soká tart. Feltéve hogy a parti ezt élvezi... Szerintem valójában a csapatnak több idő néha a tervezés, mint tényleg ezzel foglalkozó profiknak ... akiknek van számos kész tervük bizonyos típusú objektumokra.  Akkor szoktam odahatni mesélőként, ha úgy érzem, hogy a tervek további reszelése már nem javít érdemben az esélyeiken ... vagy ha kezd unalomba fulladni a tervezgetés.

Információk forrása: ez nagyon változó, pont Shadowrunban ... de más esetben is .. legtöbbször nem túl jó ötlet a felmérő futam. ... Nyilván ha egy kaszinószálloda a célpont akkor be lehet oda menni és felmérni ... de ha egy a nyilvánosság számára nem látogatható és jól őrzött objektum, akkor örüljön a behatoló ha egyszer meg tudja csinálni a be és kijutást. Sok "gyenge pont" csak egyszer használható ki ... meg ha felzaklatják az őröket, akkor utána egy darabig még keményebb lesz a hely biztonsága.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4803 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 09:27

Shadowrun-like játékok: Hat órátok van a gonosz terroristák által a túszok levágására adott határidőig. A helyet már kinyomozták (nagy nehezen). Ekkor elkezdenek tervezni... tervezni... tervezni...

 

Itt azért csak nem várhatok IRL hat órát, hogy végre megszüljék, a 80% az első pillanatban elcsúszó tervüket. Ált. itt amikor kezdenek beakadni 10 perc IRL/1 óra gameworld váltásban szoktam csinálni.

 

Ti ezt hogy kezelitek?

 

 

Szerintem ezeknek a játékoknak ez az egyik fő vonzereje (játékosként).

Van ez az Ocean's Eleven tuti terv hangulat, ami gikszer esetén átvált Fast&Furiousba. Ez ellen szerintem nem érdemes kezdeni, ez a Shadowrun lényege.

 

 

Nálam két trükk segített:

- a Night's Black Agentsből lenyúltam az előkészületek (preparedness) képzettséget. Ez tulajdonképp egy erőforrás (mint a HP vagy a varázslatrekesz), amit már az akció közben lehet elkölteni. Csak olyan dolgokra, amit a karakter korábban, offscreen már elintézett. Pl. Nem tudnak bejutni, az egyik játékos megszólal: megnézem, hogy a kuka aljára van-e ragasztva a belépőkártya, amit a szakács ígért nekem tegnap.

- ne legyen időlimit, de ne add ki papíron összegezve az infókat. Ha van idejük akár két-három alkalommal bejárni a helyszínt, az mesélőként érdekesebb, mint ha tervrajzokat bámulnak. Akár nyilvános, akár magánterület a cél, a felderítő futam és előkészületek általában érdekesebb, mint tervrajzokat bámulni. (kb. úgy, mint mikor az Brad Pitt és George Clooney bejárja a kaszinót, az öreg meg megszáll a szállodában. Igazából a szerverszobát keresik és azt mérik fel hány biztonsági őr van. Még szintén az akció előtt az egyik tag karbantartóként bemegy a korábban beazonosított szerverekhez, és egy laptop+jackdugó kombóval -  :D - feltöri a CCTV hálózatot)

 

 

 

 

 

A nyomozós filmeknek is sokszor jót tesz az időfutás jelleg, utolérni a gyilkost, mielőtt újra lecsap stb. S ugyanígy működhet ez kampányokra áttéve: a nagy összeesküvés felgöngyölítésében nem lényegtelen, hogy 1 vagy 2 hét telik el, mert annyival több ideje van a másik félnek, annyival többen halnak meg stb. Vagy nem?

 

Ha eredetileg ezt jelenti a "strict time records" akkor egyetértek.

Annyi kiegészítéssel, hogy csak gyakori játékalkalmak esetén van értelme. Ha ritkábbak a találkozók, mint 3-4 hét, nem fog emlékezni senki a holtidőre (a lényegi játékre sem biztos!). Ilyen esetekben talán érdemesebb elhagyni az egészet, és kifejezetten epizodikus kalandokat mesélni. 


Módosította galu22: 2020.02.13, 09:31


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4803 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 09:12

Üdv!

 

Valamennyire fontos figyelemmel kísérni az idő múlását mert a játékvilág közben azért él.

 

A kik csinálnak? Mit csinálnak? Hogyan csinálnak? Mennyi időre van ehhez szükségük nagyjából? Sikerülhet nekik ha a csapat nem tesz ellenlépéseket vagy nem segít? Ezekre a kérdésekre folyamatosan keresni kell a választ az NPC-kel kapcsolatban szerintem.

 

 

 

Ezzel egyetértek, csak nem értem Narmor idézete pontosan mire vonatkozik.

 

Azt figyelembe szoktam venni, hogy telik az idő, de azt már általában nem, hogy három hét vagy huszonnégy nap az út Diego Garcia-ra. (vagy hogy a nyomozásra 48 óra vagy 50 áll rendelkezésre)

 

 

Ha alapvetően arra gondol (tényleg nem egyértelmű), hogy a kazamatákban eltöltött időt mérjük, akkor pedig szerintem stílustól függ. Ha a játékban szerepet kap az erőforrásmenedzsment (pl. Darkest dungeon) akkor sokat segít, ha nem fontos (pl. Conan vagy Solomon Kane egy ellenséges templomban. Általában se fáklya, se étel nincs náluk) akkor pedig csak akadályozza a játékot.

 

Szóval általánosságban nem tudok rá válaszolni.



Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.13, 09:05

Shadowrun-like játékok: Hat órátok van a gonosz terroristák által a túszok levágására adott határidőig. A helyet már kinyomozták (nagy nehezen). Ekkor elkezdenek tervezni... tervezni... tervezni...

 

Itt azért csak nem várhatok IRL hat órát, hogy végre megszüljék, a 80% az első pillanatban elcsúszó tervüket. Ált. itt amikor kezdenek beakadni 10 perc IRL/1 óra gameworld váltásban szoktam csinálni.

 

Ti ezt hogy kezelitek?

 

SR kapcsán mindig csak ezeket a vég nélküli tervezgetéseket hallom... :D Én beleőrülnék, utálom a bő lére eresztett tervezgetést játékosként. Semmiképp nem jó hagyni az időt elszaladni, D&D-hez visszakanyarítva, túlzott tervezgetés esetén jönnek a random encounterek, azok kibillentik a játékosokat a hamis biztonságérzetükből. A föld alatt végső soron 2 fordulónként kell dobni véletlen találkozásra, ami 20 perc mindössze. Szóval elég gyakran szembe találkozhatunk valamivel, akkor is, ha csak egy helyben álldogál a csapat.




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]