Ugrás tartalomhoz


Fotó
* * * * * 1 Szavazat

Az FU második kiadásának bétája


  • Válasz írásához lépj be
13 hozzászólás érkezett eddig

wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.06, 01:15





Szimmetrikus előny és hátrány alatt pontosan mit értesz?

Ha arra gondolsz, ami a Fate-ben van, (hogy egy ponért kihasználhatod egy Aspect előnyét, míg ha hátrányod származik az aspectedből, akkor kapsz egy pontot) akkor nem teljesen, de alapvetően ezt a karma-szellemiséget követi az FU is. Illetve te, mint mesélő, azért adsz Dráma pontot, amiért szeretnél, pl. akár a rossz dobásokért is lehet.
A Fate (nyilván szándékosan) aszimmetrikus. Míg a Sors Pont költése bónuszt ad a dobásra (+2 vagy újradobás), addig a megszerzése teljesen elrontja a próbát (tehát nem hátrányt ad a dobásra), vagy valami nagyon rossz történik (és nem is lehet dobni). A cél (szerintem) az volt, hogy a játékos akkor szerezzen Sors Pontot, ha feladja a narratíva fölötti kontrollját, amit a kockadobással gyakorolt.
Ha a FU nem így működik, akkor a Dráma Pont amolyan resource management lesz csak, mert néha kisebbet dobok, hogy később nagyobbat tudjak dobni. Tehát a (úgy látszik nem túl pontosan feltett :) ) kérdés az erre a témakörre vonatkozott.
Lehet, hogy a kérdés pontos volt, csak az én fogalomismeretem hiányos :)

Resource-management: részben igen, de nem csak.

Azért is Dráma pontot kapsz, ha kijátszod a drive-odat, amik általában nem a dobást befolyásolják, hanem inkább ilyen "nem is lett volna mire dobni, de most a Paladdin hülye becsületkódexe miatt a nyakunkba szakadt egy párbaj" helyzetek.

Inkább úgy foglalnám össze a Dráma pontokat, hogy minél többet teszel bele a játékba, annál többet kapsz vissza. Bedobtál valami király onelinert, mielőtt kiütötted a heti gonoszt? Dráma pont. Asztal alá ittad a helyi falu bikáját? Dráma pont. Viszaadtad az ellenfélnek az elejtett rapierját? Dráma pont. Általában, ha a játékos időt és figyelmet szán valamire, ami nem előnyös számára a szó mechanikai értelmében, viszont jót tesz a hangulatnak vagy a sztorinak, akkor kap egy dráma pontot.

Te pedig, mint GM, adhatsz dráma pontot bármilyen viselkedésért, amit biztatni akarsz. Dungeoncrawler? Drámapont minden felfedezett/elsikkasztott kincsért. A karakterek mind card-carrying villain-ek? Dráma pont, ha megalázzák a legyőzött ellenfelet, vagy védteleneket szekíroznak. Harcművészet? Dráma pont a látványos/kreatív stuntokért.

wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.06, 00:40

A fejlődés nekem sem hiányzik a FU-ból, meg úgy nagyjából egy szerepjátékból sem. Aki pontokat akar gyűjtögetni, maradjon otthon wowozni, a többiek jutalma pedig maga a sztori. A FU pedig különösen alkalmas olyan történetek megalkotására, ahol a játékos karakterek annyira kompetensek, amennyire a történet megkívánja.

Ezzel a bekezdéssel nagyon nem tudok egyetérteni. Egyrészt ahogy írtam a cikkben, szerintem hiba a fejlődést azzal asztal alá söpörni, hogy az ilyen gamist guilty pleasure. Rengeteg történet van, ahol a karakterek fejlődése, erősödése központi téma. Nem mindegyik ilyen, ezért nincs is szüksége minden RPG-nek fejlődésre, ez tény. Egy Fiasco-ban vagy Swords without masters-ben elég bugyuta is lenne. De egy univerzálisnak, zsárfüggetlennek szánt rendszernek úgy gondolom, biztosítania kell az opciót, különben nem éri el a célt. Szerintem amúgy a Lady Blackbird vagy //Insert zsáner here// World játékok azért is lettek részben olyan népszerűek, mert mindkettő foglalkozik a kérdéssel, és biztosít egyszerű, jól használható fejlődési szabályokat, amik nem vonják el a figyelmet a sztoriról, hanem motiválják is a belevonódást.

Amúgy ez WoW-os hasonlat szerintem nagyon sarkított és fekete-fehér, nem hiszem, hogy a történet élvezete és a pontok (vagy arany, vagy bármilyen más achievement/reward) gyűjtögetése kizárná egymást. Nekem speciel mindkettőre van igényem, és bár külön-külön is lehet élvezni a kettőt, mégis az a legjobb, ha egyensúlyban vannak.

Kedvenc hasonlatom erre egy sokat tapasztalt RuneQuest és egy 20. szintű D&D karakter összehasonlítása. Az RQ karakter nagyjából ugyanazokkal a képzettségekkel és varázslatokkal fog rendelkezni, mint egy induló karakter, de mindegyikben sokkal hozzáértőbb lesz, míg a D&D-s karakter hatalmas featlistákat és varázslatlistákat halmoz fel, és a sok lehetőség között elvész a játékos.
Az előbbi eset olyan, mint amikor a zöldségkésből profin megfent séfkés lesz, a második eset, amikor a bugylibicskából svájcibicska lesz.

Itt pedig már te is inkább arról beszélsz, hogy milyen legyen a fejlődés, nem arról, hogy kell-e. :) Viszont erre nincs univerzálisan jó válasz. Valamikor nem jó, ha a karakterek svájci bicskák, de valahol meg ez zsánerelem. A kalandozófantasy szerintem tipikusan olyan, ahol oké, ha a karakterek széleskörű kompetenciával rendelkeznek. A RuneQuestet nem ismerem, de személy szerint azt sem szeretem, ha nem tudok letérni a karakterem kezdeti életpályájáról és elemenni más irányba, mert elég hülyén fest, ha a 21 éves sivatagi nomád karakterem elkerül valahogy a tengerre, és 20 év kalózkodás után még mindig nem tud úszni, viszont kimaxolta a Túlélés: Sivatag skilljét, mert azzal indult :D (Mondjuk úgy tudom, eredetileg a RuneQuestből jön az "az fejlődik, amit használsz" módszer, így gondolom ott ez pnt nem nagyon fordul elő). De ott vannak az olyan karakterek, mint Széltoló vagy Yabbagabb, akik tanultak egy kis varázslást, de nem voltak túl jók benne, ezért ilyen zavarosban halászó simlis alak lett belőlük, némi felszedegetett kocsmai bonyó tapasztalattal. Szóval eléggé svájcibicskák, de egyikük sem az a táphuszár :)

De a Cthulhu nyomában purista karakterfejlődését is járható útnak tartom a FU esetében: egy újabb képesség felvételéhez hanyagolni (törölni) kell egy régit. Pontértékek és leírók száma nem növekszik. Az embernek nincs ideje arra, hogy az összes képzettséget, amivel valaha is foglalkozott, párhuzamosan egyformán profi szintre emelje.

Ez teljesen jó és működőképes lehet, de én azért viszketnék teljesen kihúzni valamit, amiért a karakterem megdolgozott. Szóval ez már az ízlések terepe, de to be fair, az hogy nem maxolunk ki/fejlesztünk tovább egy skillt, nem jelenti azt, hogy teljesen elfelejtjük. Bár scanner típusú emberként, akinek sokféle, változó érdeklődése van, sajnos tapasztaltam, hogy mennyire el tud sorvadni a tudás, amit nem használunk, de talán pont ezért nem akarok még egy RPG-ben is ezzel szembesülni :D

Jól csinálva amúgy egy karakter lehet svájci bicska, és mégsem veszik el a játékos a statok között. Az Advenced Fighting Fantasy karakterek pl. elég kompetensek induláskor, viszont a lassú fejlődés miatt igen hosszú út, mire leverhetetlen félistenek lesznek, és jó esély van rá, hogy a kampány el sem jut addig a pontig. A Troika! ezt mégegy lépéssel tovább viszi: ott a random kidobott tulajdonságok nem is növelhetőek, és a skillek is csak a CoC-os fölédobásos módszerrel fejlődnek egyre lassuló ütemben, új skill tanulásához meg tanár kell. Hasonló kicsit a Black Hack-hez, ami egy barebones DnD variáns. Ott nincsenek is skillek, csak tulajdonság alá dobás, szintlépéskor a tulajdonságok nőnek, szintén CoC-os módszerrel.

A DnD 3e meg 4e pedig szerintem jól csinálják amit csinálnak, csak egy olyan játékosi élményt céloznak, ami engem nem hoz lázba. Ezért szrintem nem érdemes az FU-val összeméregetni őket.

NoiseEHC

NoiseEHC

    Logikarendőrség

  • Fórumita
  • 707 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 23:42

 

Szimmetrikus előny és hátrány alatt pontosan mit értesz?

 

Ha arra gondolsz, ami a Fate-ben van, (hogy egy ponért kihasználhatod egy Aspect előnyét, míg ha hátrányod származik az aspectedből, akkor kapsz egy pontot) akkor nem teljesen, de alapvetően ezt a karma-szellemiséget követi az FU is. Illetve te, mint mesélő, azért adsz Dráma pontot, amiért szeretnél, pl. akár a rossz dobásokért is lehet.

 

A Fate (nyilván szándékosan) aszimmetrikus. Míg a Sors Pont költése bónuszt ad a dobásra (+2 vagy újradobás), addig a megszerzése teljesen elrontja a próbát (tehát nem hátrányt ad a dobásra), vagy valami nagyon rossz történik (és nem is lehet dobni). A cél (szerintem) az volt, hogy a játékos akkor szerezzen Sors Pontot, ha feladja a narratíva fölötti kontrollját, amit a kockadobással gyakorolt.

Ha a FU nem így működik, akkor a Dráma Pont amolyan resource management lesz csak, mert néha kisebbet dobok, hogy később nagyobbat tudjak dobni. Tehát a (úgy látszik nem túl pontosan feltett :) ) kérdés az erre a témakörre vonatkozott.



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 328 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 21:23

A fejlődés nekem sem hiányzik a FU-ból, meg úgy nagyjából egy szerepjátékból sem. Aki pontokat akar gyűjtögetni, maradjon otthon wowozni, a többiek jutalma pedig maga a sztori. A FU pedig különösen alkalmas olyan történetek megalkotására, ahol a játékos karakterek annyira kompetensek, amennyire a történet megkívánja.

 

Kedvenc hasonlatom erre egy sokat tapasztalt RuneQuest és egy 20. szintű D&D karakter összehasonlítása. Az RQ karakter nagyjából ugyanazokkal a képzettségekkel és varázslatokkal fog rendelkezni, mint egy induló karakter, de mindegyikben sokkal hozzáértőbb lesz, míg a D&D-s karakter hatalmas featlistákat és varázslatlistákat halmoz fel, és a sok lehetőség között elvész a játékos.

Az előbbi eset olyan, mint amikor a zöldségkésből profin megfent séfkés lesz, a második eset, amikor a bugylibicskából svájcibicska lesz.

 

De a Cthulhu nyomában purista karakterfejlődését is járható útnak tartom a FU esetében: egy újabb képesség felvételéhez hanyagolni (törölni) kell egy régit. Pontértékek és leírók száma nem növekszik. Az embernek nincs ideje arra, hogy az összes képzettséget, amivel valaha is foglalkozott, párhuzamosan egyformán profi szintre emelje.



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 21:12

Ráférnek a rendszerre a karakterfejlődési módszerek. Kíváncsi vagyok a végeredményre.


Leginkább azért nehéz megoldani, mert a Tulajdonságoknak/Leíróknak/Címkéknek (mikor hogy hívják őket) nincs számértéke, amit növelni lehetne, így a fejlődés egyetlen módja az újabb és újabb címkék felvétele, amitől idővel vagy mindenki Jack of all trades lesz, vagy legyőzhetetlen lesz a saját területén. Ezt a Trademarkok valamennyire orvosolják: minden Trademark egy széles területet jelöl, és tartozik hozzá egy sor Trigger, amik megmutatják, melyik helyzetben ad kockát a Trademark. Fejlődésért a Triggereket fel lehet oldani, a feloldott tiggerek pedig további kockát adnak releváns helyzetben.

Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1075 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 20:52

Ráférnek a rendszerre a karakterfejlődési módszerek. Kíváncsi vagyok a végeredményre.



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 16:50

Szimmetrikus előny és hátrány alatt pontosan mit értesz?

 

Ha arra gondolsz, ami a Fate-ben van, (hogy egy ponért kihasználhatod egy Aspect előnyét, míg ha hátrányod származik az aspectedből, akkor kapsz egy pontot) akkor nem teljesen, de alapvetően ezt a karma-szellemiséget követi az FU is. Illetve te, mint mesélő, azért adsz Dráma pontot, amiért szeretnél, pl. akár a rossz dobásokért is lehet.

 

Azért nem tud a rendszer teljesen úgy működni, mint a Fate, mert itt nincsenek tulajdonságok és képzettség, mindent a leírók kezelnek, amiknek nincs számértékük. (A negatívak egy rossz, a pozitívak egy jó kockát érnek). Szóval ha a karaktered született pilóta, akkor azt a Született pilóta tulajdonsága mondja meg, nincs "Pilot" skill, amit fel lehetne vinni magasra.


Módosította wisp: 2020.02.05, 16:52


wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 16:33

A Dráma pontokat hogyan szabályozza? Gondolom, hogy valami bónuszra vagy sikerre lehet költeni (vagy nem?), de hogyan lehet szerezni? Ami érdekelne, hogy az előnye és a hátránya szimmetrikus vagy nem? Miért?

 

Extra Akció kockákat lehet venni belőlük, illetve a teljes próbát újradobni. Úgy néz ki, hogy összerakod a kockatartalékot -> ha akarsz, veszel még kockát pontból -> dobsz -> eldöntöd, hogy megtartod az eredményt, vagy egy pontért újradobod -> ha újradobod, előtte vehetsz még további kockákat ha akarsz és van pontod. Újradobni csak egyszer lehet, és mindenképp a második eredményt kell megtartani. Ezt amúgy pont egy kicsit túlkomplikáltnak érzem, de az első kiadásos módszert is lehet használni: dobás előtt extra kockákat vehetsz, míg dobás után újradobhatod a kockákat egyesével, egy pontért egyet.

Még arra is lehet használni őket, hogy ha kapnál egy állapotot, akkor egy pontért azt negálhatod, de később már nem költhetsz pontokat gyógyulásra.

 

Mindenki minden ülést három ponttal kezd (alapból, gritty játékoknál lehet kevesebb, hősies játéknál több), többet alapból ön-szivatással lehet szerezni (a Hátrányok, illetve a Motiváció (Drive) kijátszása, illetve ha más módon veszélybe sodrod a karaktered, és ez érdekesebbé teszi a játékot). Ezenkívül még lehet javasolni vagy épp magunknak kérni dráma pontot, ha úgy gondoljuk, valaki valami nagyon menőt és hangulatosat csinált. Az egyik javaslat szerint be lehet tenni középre egy tálat tokenekkel, és bármikor, amikor úgy érzed, ebből adhatsz egyet egy másik játékosnak. Ezt nyilván ki lehet használni tápolásra, de az FU egy erősen cooperatív játék, ami feltételezi, hogy a felek képesek tiszteletben tartani egymás szórakozását. Van olyan javaslat, hogy ha valaki nagyon sok pontot felhalmoz, akkor a GM kérdezze meg, hogy mire spórolja őket, majd rakjon be olyen szituációt, ahol a játékos szívesen felhasználja őket.

 

Van olyan alternatív szabály, ami nem-narratívan kezeli a mágiát, e szerint az is drámapontból működik. Én ezt annyira nem érzem személy szerint szerencsésnek, de mivel alapvetően elég könnyű drámapontot szerezni, működőképes lehet. Asszem az új SLA Industries ismertetőben olvastam, hogy ott a varázsló karaktereknek mágia, a többieknek szerencse tulajdonsága volt. Ez is értelmezhető így, a nem-varázsló karakterek így menőbbek lesznek az akció jelenetekben, mert több pontjuk marad dobást javítani, meg sebzést negálni.

 

Szimmetrikus előny és hátrány alatt pontosan mit értesz?


Módosította wisp: 2020.02.05, 16:35


NoiseEHC

NoiseEHC

    Logikarendőrség

  • Fórumita
  • 707 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 15:59

A Dráma pontokat hogyan szabályozza? Gondolom, hogy valami bónuszra vagy sikerre lehet költeni (vagy nem?), de hogyan lehet szerezni? Ami érdekelne, hogy az előnye és a hátránya szimmetrikus vagy nem? Miért?


Módosította NoiseEHC: 2020.02.05, 15:59


wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 15:33

Acelpatkany: Az látszik, hogy Nathan nagyon sok inspirációt és motivációt merít azoktól, akik aktívan használják és módosítgatják az FU-t, pl. a mostanában elég inaktív fejlesztői blogon is sokszor hivakozik rajongókkal folytatott beszélgetésekre, és ezek a szabályok szinte mind be is kerültek a bétába.

strato: Az első kiadás olyan velős és annyi jó ötlet van benne, hogy legalább átolvasás és alkalomadtán egy rövid próba erejéig mindenképp érdemes esélyt adni neki :) Ha nem is válik go to kampány-rendszerré, két dologhoz mindenképp ideális: kezdőknek, illetve gyors rögtönzött játékokhoz. Még modul sem szükséges, a játék alap időenysége a jelenet, és csak a csapaton múlik, hogy hogy kapcsol össze két jelenetet. Ha nincs idő részletes modult írni, elég kitalálni a négy-öt legfontosabb jelenetet, majd egyikről a másikra ugrálni, a de/és dobások elég meglepetést tudnak generálni egy elég basic történetben is.

Sajnos kevés éles tapasztalatom van nekem is, életem első mesélése egy FU/WaRP hibrid rendszrerben volt, az tök jól ment. Aztán amikor a családomnak meséltem, épp a Black Hackre voltam ráindulva, ezért azt használtam. Utólag azt mondom, az FU jobb választás lett volna, akkor elkerülhető lett volna a két ülés alatti két TPK :D Ha legközelebb találok pár kezdőt aki szívesen játszana, tuti az új FU szabályokat fogom használni.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8272 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 13:51

Köszönöm a címlapot és a szerkesztést :)

 

Ellenkezőleg: köszi az ismertetőt. :sor:

A FU eredeti kiadása itt van letöltve a gépemen angolul és magyarul is már évek óta, de nem mélyedtem el benne soha komolyabban. Az összefoglalód alapján talán itt lenne az ideje.



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 328 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 13:29

Az jó, hogy Nathan visszanyúlt a meglévő FU hackekhez is. Mi most Vörös Ködöket tolunk, aminek szintén a FU a lelke, és mesélőként is imádom, hogy ennyire egyszerűek a próbák, a játékosok is imádják (teljesen kezdőtől a rutinosig), hogy mi mindent képes szabályozni a kocka.

wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 11:59

Köszönöm a címlapot és a szerkesztést :)



CikkBot

CikkBot

    Régi fórumozó

  • Admin
  • 6526 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.05, 07:39

Nathan Russell Freeform Universal nevű szerepjátékával akkor találkoztam először, amikor slaGerzson feltöltötte a játék fordítását az oldalra (ezúton is köszönet neki!). Egyike volt azoknak a játékoknak, amiket átolvasva rögtön éreztem, hogy valami „kattan”, ha úgy tetszik, szerelem volt első látásra. Talán mert elsőre könnyen átláttam a játék logikáját, így úgy éreztem, bátran nyúlhatok hozzá (emlékszem, a DnD-től azért ódzkodtam évekig, mert nagyon töredezettnek és obskúrusnak éreztem a próba-támadás-mentődobás felosztást, pedig használat közben semmi gondot nem okozott, amikor végre kipróbáltam az 5. kiadást). Vagy talán mert olyan érzésem volt tőle, mintha a zseniális Lady Blackbird rendszerét áramvonalasították volna tovább egy (ahogy a címe is mutatja) zsánerfüggetlen, univerzális rendszerré.

http://lfg.hu/95395/ismerteto/az-fu-masodik-kiadasanak-betaja/


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]