Ugrás tartalomhoz


Fotó

Síkjárók Kis Kocsmája - Offtopic


  • Válasz írásához lépj be
5619 hozzászólás érkezett eddig

Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2580 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.18, 11:22

"Minden bepipált doboz után büntetőkockát kapsz. Azaz két dobozt kipipálva 3d20-at dobsz, és a két jobbik nem számít."

 

Ezt hogy sikerült leszűrni? Értelmezésem szerint 4 stressz a limit, alatta semmi sincs, fölötte hátrány (2 dobásból a rosszabb). Esetleg stresszelve + leterhelten 3, de ebben sem vagyok biztos. 



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4987 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.18, 09:31

Mi történik akkor, ha a stressz eléri a limitet? Minden karakternek eltérő stressz értéke van, vagy a csapatnak van, egységesen?


Mindkét játékban más.
ItJ-ben négy darab stressz-doboz van. Minden bepipált doboz után büntetőkockát kapsz. Azaz két dobozt kipipálva 3d20-at dobsz, és a két jobbik nem számít.

CE-ben úgy van megoldva, hogy három véletlen esemény tábla van. A "kissé szerencsés felfedezések" közül akkor sorsol a játék, ha 70-nél magasabb az épelme. A "nagyon brutál" események közül akkor, ha 30-nál alacsonyabb. 31-69 esetén pedig a normál táblázatot használja.

A normál táblázatban is van olyan, hogy kimegy valaki bokája, de a brutál táblázatban ilyen elfertőzödött seb, meg kannibál hordár stílusú események történnek.

 

Ezzel szemben alább azt részletezed, hogy mindenféle "unalmas cuccot" kell beáldozni a haladásért. Ha ezeket nem írod fel tételesen, akkor hogyan áldozod fel őket?


Az unalmasat úgy értem, hogy például hegyvidéken nem kell könyvelni az ételt és italt, csak azt, ami konkrétan kell: épelme, mászófelszerelés, épelme visszatöltő dolgok.
Annyira kevés dolog, hogy ezt már tényleg csak direkt lehet elszabotálni, de azért átadja a felkészülés fontosságát.

Amit könyvelni kell a CE-ben:

Haladást segítő dolgok: dinamit (utat robbant hegyen), fáklya (barlang), mászófelszerelés (hegy), víz (sivatag), kötél (dzsungel), machete és száraz ruha (őserdő), szerszámok (kincskereséshez kell).

Épelme visszaadó dolgok: csoki, whisky, kokalevél, konzerv otthonról, ilyesmi.


 

Továbbá: hogy kezeli a játék a kapacitást (inventory slotokat), a cuccok helyigényét? Ez ki van dolgozva öszvérre, hordárra, stb. is?


Érdekes módon elég hasonló.
ItJ-ban annyi tárgyat cipelhetsz, amennyi az erő értéked (2d6+3). Néhány tárgy több helyet foglal, a lőszer is helyet foglal, stb.

CE-ben ennél jóval kevesebbet tudsz magaddal vinni. Ennek az az oka, hogy az étel/ital/sátor/takarmány/fegyver/lőszer/ruha nincs a felszerelések közt felírva, de a játék feltételezi, hogy van a csapatnál. Nem kell vele foglalkozni, de kevesebb inventory-t kapsz a vártnál.
Emberek általában két "doboznyit" tudnak magukkal vinni, a hordár típusú karakterek hármat, egyes "civilizált" karakterek (pap, festőművész) csak egyet. A málhásállatok esetén a típustól függ, például két szánhúzó kutya együtt négyet, egy öszvér hármat, a teve négyet, a chasmosaurus hatot. Van továbbá egy karakter, az animal handler, ami az állatok teherbírását növeli +1-el. (pl. két husky 4, a handler +2, de ad a kutyaknak bónuszt, úgyhogy összesen 8)

Egy dobozba fér az alábbiak közül valami, de vegyíteni a játékban nem lehet: 1 kincs, 20 csoki, 20 whisky, 20 kötél, 20 szerszám, 10 dinamit, stb.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy egy négy fős expedíciónak 8 inventory áll rendelkezésre (+/-1), 11-12 ha visznek magukkal málhásállatot, de akkor rosszabbak harcban (egy teve nem harcol, egy angol katona vagy egy beduin társ igen)

 

Egyébként létezik optimálishoz közelítő összeállítás:

- 1 inventoryban 1 db mászófelszerelés (felmászni a partraszálláshoz legközelebbi hegyre, és felfedni a régió nagy részét). Mikor ezt elhasználod, ide jöhet majd kincs.

- 1 hely: tele luxuscikkel (whisky, konzerv vagy csoki)

- 1 hely: 20 kötél (sivatagban 20 víz)

- 1 hely: 20 machete (sivatagban 20 víz)

- 1 hely: 3-4 fáklya (ha kell hely a kincsnek, ezt szoktam eldobni)

- 1 hely: apróságok, üveggolyók ajándékba az őslakosoknak

- 2 hely: a csapathoz illő dolgok. Ha van festő vagy antropológus, akkor kell kezdetben üres hely a tanulmányoknak, kell hely az üres vásznaknak és az elkészült festményeknek, ha harcolni akar a csapat, akkor kell hely eltenni a csapat szakácsának finom ételeit, állatokból nyert trófeákat, stb.

 

 

Ez így elsőre kissé olyan, mint egy euro társasjáték: full tervezhető. Ha egy adott útvonalon nyomulsz be a vadonba a térképen X-szel jelölt helyig, akkor a visszaút onnan teljesen tervezhető ("oké, 2 hegyvidéki és 1 mocsár hex lesz a visszaúton, az mínusz 2 mászófelszerelés és mínusz 1 kötél, és már kint is vagyunk). Egy felfedezésre és túlélésre építő játékban az nem tűnik túl izgalmasnak, nem? Vagy a hexeken át történő haladás során vannak véletlen táblázatok, szívások, képzettségpróba sikerén múló következmények is?

 

Itt három dolog van.
Az egyik a lépték. Nem egészen 2 hegy + 1 mocsár, elég nagyok a térképek. Ez itt nagyjából egy régió, az expedíciók 4-6-9 ilyen régióból állnak.

Spoiler

 

A második dolog az, hogy az utat csak a visszaúton látod, az odaúton nem. Simán előfordulhat, hogy elindulsz a sivatagba, de ahogy felfedezed a belső részeket hegyekkel találkozol, és nem vittél magaddal dinamitot/mászófelszerelést egyáltalán.

 

A harmadik pedig az, hogy a legfájdalommentesebb út megtervezését a játékosnak meg kell tanulni, ha ez megvan, akkor élvezheti ennek a hasznát. Néha egyébként furcsán jön ki, ha nincs mászófelszerelésed, és a hegyet meg lehet kerülni síkságon, akkor célszerűbb körbemenni.

(a legfájdalommentesebb út egyébként nem mindig járható, mert fosztogatás közben lehet katasztrófákat okozni, lehetnek a pályán vulkánok amik kitörnek, mérges gázt eregető repedések a földkérgen, portyázó vadállatok.)



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2580 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.18, 07:27

ItJ-ben a stresszlimit fölött minden dobás hátránnyal megy (2 közül a rosszabb, nem részletezik, hogy sebzéskockára is érvényes-e (az ItJ kevés dobálgatástípusaiból talán a legfontosabb), a szerző fórumos tanácsában "nem használná")). Mindenkinek külön van, miért lenne csapatnak?

 

Cuccokra STR-vel egyenlő slot van, kis tárgyak egyet foglalnak, nagyok (pl. puska) kettőt, STR felett hátrány van ismét. 


Módosította Marvin: 2020.04.18, 07:30


Nocturna

Nocturna

    Night-time Spirit

  • Fórumita
  • 3366 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.17, 22:17

Érdekes összefoglaló újfent, köszi!

 

- önmagában az utazás erodálja ezt az értéket. Ha egész nap esik, ha piócákkal teli folyón kell átkelni, ha nem tudsz izzadni sem a pára miatt, ha nélkülözöl, szomjazol. Ezt kiegészíti még az egyéb kellemetlenség, például megtalálni egy csontvázat, belesétálni egy kelepcébe, stb. Egyszerűen folyamatosan közelebb kerülsz a kétségbeeséshez, ez felfedezés közben elkerülhetetlen.

Mi történik akkor, ha a stressz eléri a limitet? Minden karakternek eltérő stressz értéke van, vagy a csapatnak van, egységesen?

 

- a felszerelés unalmas részét egyik játék sem kezeli (kivéve: CE-ben a sivatagon átkeléshez vinni kell a vizet), és valójában jól van így.

Ezzel szemben alább azt részletezed, hogy mindenféle "unalmas cuccot" kell beáldozni a haladásért. Ha ezeket nem írod fel tételesen, akkor hogyan áldozod fel őket?

 

Továbbá: hogy kezeli a játék a kapacitást (inventory slotokat), a cuccok helyigényét? Ez ki van dolgozva öszvérre, hordárra, stb. is?

 

(...) minden típusú terephez tartozik két épelme költség A nagyobbik költség akkor érvényes, ha felszerelés nélkül vágsz át a hexen, a kisebb pedig akkor, ha feláldozol egy magaddal hozott felszerelést a hexen áthaladáskor.

(...)

Ennek van egy olyan hatása, hogy elég nagy legény lehetsz, amíg tele vannak a málhás állatok vízzel meg kötéllel, de előbb-utóbb elfogy. Tovább nehezíti a helyzetet amikor kincset találsz, és hogy vissza tudd vinni a hajóhoz, ki kell selejtezni valamit: "a visszaúton nem valószínű, hogy kelleni fog tartalék víz, nem sok sivatagot láttam eddig"

 

Ez így elsőre kissé olyan, mint egy euro társasjáték: full tervezhető. Ha egy adott útvonalon nyomulsz be a vadonba a térképen X-szel jelölt helyig, akkor a visszaút onnan teljesen tervezhető ("oké, 2 hegyvidéki és 1 mocsár hex lesz a visszaúton, az mínusz 2 mászófelszerelés és mínusz 1 kötél, és már kint is vagyunk). Egy felfedezésre és túlélésre építő játékban az nem tűnik túl izgalmasnak, nem? Vagy a hexeken át történő haladás során vannak véletlen táblázatok, szívások, képzettségpróba sikerén múló következmények is?


Módosította Nocturna: 2020.04.17, 22:17


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4987 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.17, 17:30

Akartam írni egy összefoglalót a (nagyszerű!) Curious Expedition vadonbeli kalandozásáról, de elolvastam az Into the Jungle című (szintén kiváló!) játékot, ami nagyjából megegyezik. Nincs új a nap alatt :)


Miről van szó:
- mindkét játék teljesen absztrakt módon kezeli az utazást. Az ItJ-ben növekvő stressz, a CE-ben csökkenő épelme van, de a lényege megegyezik.

- önmagában az utazás erodálja ezt az értéket. Ha egész nap esik, ha piócákkal teli folyón kell átkelni, ha nem tudsz izzadni sem a pára miatt, ha nélkülözöl, szomjazol. Ezt kiegészíti még az egyéb kellemetlenség, például megtalálni egy csontvázat, belesétálni egy kelepcébe, stb. Egyszerűen folyamatosan közelebb kerülsz a kétségbeeséshez, ez felfedezés közben elkerülhetetlen.

- van viszont lehetőség az épelme visszanyerésére/stressz csökkentésére, és fura módon mindkét játék ugyanazt az eszközt választotta, ez pedig a luxuscikkek fogyasztása és a pihenés. ItJ-ben egy kis kikapcsolódás Saigonban, alvás egy katonák által őrzött bázison, meg persze a drogok. Curious Expeditionben a magaddal hurcolt, egyébként felesleges dolgok érik el ugyanezt a hatást: megbontani egy üveg skót whisky-t, találni a doboz alján néhány tábla csokit, vagy elrágcsálni a helyiekkel cserélt kokalevelet.

 

- a felszerelés unalmas részét egyik játék sem kezeli (kivéve: CE-ben a sivatagon átkeléshez vinni kell a vizet), és valójában jól van így.


Egyetlen különbség van. A CE kifejezetten hex alapú felfedezőjáték, ahol minden típusú terephez tartozik két épelme költség A nagyobbik költség akkor érvényes, ha felszerelés nélkül vágsz át a hexen, a kisebb pedig akkor, ha feláldozol egy magaddal hozott felszerelést a hexen áthaladáskor.

Kötelet mocsárban, vizet sivatagban, mászófelszerelést hegységben, machetét és száraz ruhát (igazából jungle supplies) dzsungelben. Speciális eset a dinamit, amivel átjárót lehet robbantani egy teljesen átjárhatatlan hegységen keresztül (a helyi őslakosok gyűlölni fognak cserébe)

Ennek van egy olyan hatása, hogy elég nagy legény lehetsz, amíg tele vannak a málhás állatok vízzel meg kötéllel, de előbb-utóbb elfogy. Tovább nehezíti a helyzetet amikor kincset találsz, és hogy vissza tudd vinni a hajóhoz, ki kell selejtezni valamit: "a visszaúton nem valószínű, hogy kelleni fog tartalék víz, nem sok sivatagot láttam eddig"

 

 

Szerintem érdekes módszer lehet annak, aki szeretne erdei túlélést mesélni, de nem akar tételesen minden fél kiló kenyeret és karika kolbászt könyveltetni a játékosokkal.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4987 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.06, 21:38

Ami nem teljesen világos: a 4-5. pont
Ha jól értem, akkor a 4. pont után látják a játékosok, hogy mi lesz a csata várható végkimenetele, ha nem lépnek közbe valahol? Ez alapján úgy tűnik, hogy ha a különbség nem max. 3-4 pont (mivel d20-szal dobunk, erre azért nagy esély van...), akkor már semmi értelme szólózni. Számít az, hogy mennyire kapnak ki, azaz érdemes még megpróbálni szépíteni?


Ezt elírtam, elvileg +/-2 pontot ér ez is. Netto három sikeres próbálkozással már feljebb lehet vinni eggyel a hadvezér által elért kategóriát.

Csak egy próbacsatát játszottunk, de ott is az jött ki, hogy egy győzelmet el kellett érni (egy pont kellett volna a hadvezérnek egy jobb kategóriához), ami elsőre meg is lett. A többiek így nem kockáztattak, mert a következő kategóriát nem tudták volna elérni.


 

Itt a játékosok milyen infó alapján dönthetnek? Bármivel előállhatnak, vagy mesélőként te sorolsz nekik x db. opciót?
Pl. a hídfő elfoglalása az pl. így néz ki, hogy "Elverekedtétek magatokat a hídfőig, az azt védő ellenséges katonák zöme megfutott: már csak egy maroknyi elit katona védi elszántan. Ha 3 kör alatt végeztek velük, akkor nem tudnak erősítést hívni, és a hídfő a tiétek."



Ez nincs szigorúan meghatározva, szó szerint így van:
Before the results are tallied, however, the characters can now decide to flee, to take on a side mission under cover of the fight, or to leap in and change the course of the battle.

Alaposan átolvasva leginkább a mesélőre számít. Például ha a fosztogatók pajzsfala a hajóik előtt sértetlen, akkor értelemszerűen nem lehet felgyújtani a hajókat.

 

Főképp azért számít a játékosok ötletére (és a mesélő jóváhagyására), mert előfordulhat, hogy egy vagy több karakter nincs is a frontvonalban. A mi példánkban is az volt, hogy a varázsló felvitte a gyerekeket és a nőket egy búvóhelyre. De akár lehetett volna az is, hogy íjász milicistákkal felmegy egy dombra vagy valami. Mivel az előkészületek fázis nagyon szabad, így nem nagyon tudsz írni "csata forgatagában" táblázatot. (azt hiszem a Tél királyában van az, hogy mikor a szászok elengedik a harci kutyákat, akkor előlép Nimué, és kienged a csatatérre vagy két tucat tüzelő szukát. Így pajzsfalbontás helyett csak röhögés lesz)

 

Mondjuk az igaz, hogy biztosan lesz 1-2-3 karakter, aki önként megy az első sorba, úgyhogy valószínűleg nem menne kárba a dolog :)

 

 

A mi tesztünkön egyébként egyszerűen azt választottam, hogy oké, most kiderül mennyit ér az ember, itt a csodás lehetőség, megpróbálhatsz szemből feltörni egy pajzsfalat. Mikor a fosztogatók hadúrként azonosítanak, azonnal védekező harcba kezdenek. Van három köröd.

 

Lehet-e itt olyat választani, ami a sikerlistán is szerepel? Pl. "megöljük a trollt" ( = egy egység felmorzsolódása), "elfogjuk az alvezért" (fontos személy fogságba ejtése), stb. Mert ha igen, akkor az egy kicsit a végeredmény megkerülése - ha viszont nem, akkor hol húzod meg a határt a kettő között?

 

Ebbe nem gondoltam bele, a könyvből van a példa. 

 

Logikusan olyan akció nem választható, amiért később választást kellene feláldozni, de szó szerint ez nincs így leírva sehol.

 

Az első eset könnyen javítható, ha beteszel még egy lépcsőt: az egyszemélyes csapat legyen erősebb, mint a troll, mondjuk sárkány/démon. Ha a trollok már hármasával járnak, azt nem fogja tudni lenyomni egy játékos egy-az-egyben. (ha pedig meg tud ölni egy sárkányt egy az egyben, három kör alatt, akkor már mindegy :D)

 

A fogságba ejtés határeset. Én engedném, hogy ejtsenek foglyokat ilyenkor, de azt nem, hogy a vezért (az kerüljön választásba)

 

Végül, ezt nem értem, mi ez az 1-2, stb...?

 

Minél jobb a hadvezér és a hősök közös végeredménye, annál több esély van, hogy kedvezőbb választásokat kapjanak.

 

A legrosszabb eset az 1 siker, három szívás, a legjobb eset a három siker egy szívás. A többi kimenetel a kettő között valahol (egy siker - két szívás, egy siker - egy szívás, két siker - egy szívás)

 

Egyébként kis eséllyel, de az is előfordulhat, hogy mindkét oldal brillírozik és 3 sikert + 1 szívást kap. Ekkor az a helyzet áll elő, hogy a siker választásaik nagy eséllyel ki fogják oltani egymást (foglyot ejtek - kiszabadítom, két egység visszavonul - tőled is)

 

 

 

Ahol semmiképp nem fog működni: ha több résztvevő van. Szerintem már három résztvevővel sem igazán átlátható.

 

Nagyon részletes szabályra ne számíts, a BtW azért elég retro-minimál játék :) A szabály mögötti gondolat (fázisok + nem lehet veszteség nélkül megúszni) viszont szerintem használható egy saját szabályhoz, ha ez nem elég részletes.


Módosította galu22: 2020.04.06, 21:41


Nocturna

Nocturna

    Night-time Spirit

  • Fórumita
  • 3366 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.04.06, 19:29

Szerintem érdekes mass battle módszer. Csak két féllel működik, öt sereg csatájára nem jó.
(...)

Egyébként a Beyond the Wall szerepjáték ingyenes, from distant lands nevű kiegészítőjéből van.

 

Köszi a részletes összefoglalót! Nagyon jók ezek a bejegyzések.

Ez tényleg érdekes módszer, tetszik, ahogy ki-be zoomolva kombinálja az akciójeleneteket és a stratégiai játékokat. Ráadásul az (1) előkészületek és a (2) nyers erő részek simán lejátszhatóak, vagy lehetnek korábbi játékülések eredményei (pl. ha segítettek egy falun, vagy leköteleztek egy óriást, azok most csapatokként csatlakoznak a harchoz).

 

Ami nem teljesen világos: a 4-5. pont

Ha jól értem, akkor a 4. pont után látják a játékosok, hogy mi lesz a csata várható végkimenetele, ha nem lépnek közbe valahol? Ez alapján úgy tűnik, hogy ha a különbség nem max. 3-4 pont (mivel d20-szal dobunk, erre azért nagy esély van...), akkor már semmi értelme szólózni. Számít az, hogy mennyire kapnak ki, azaz érdemes még megpróbálni szépíteni?

 

 

5: egyéni hősiesség

Ezek minden esetben rövid, 2-3 harci körös akciók. Pl. zászló megszerzése, egy kulcspozíció megszerzése, stb.

Ezek a rövid akciók +1/-1 pontot érnek sikerük függvényében, amivel feljebb tornázhatják a hadvezér eredményét.

 

Itt a játékosok milyen infó alapján dönthetnek? Bármivel előállhatnak, vagy mesélőként te sorolsz nekik x db. opciót?

Pl. a hídfő elfoglalása az pl. így néz ki, hogy "Elverekedtétek magatokat a hídfőig, az azt védő ellenséges katonák zöme megfutott: már csak egy maroknyi elit katona védi elszántan. Ha 3 kör alatt végeztek velük, akkor nem tudnak erősítést hívni, és a hídfő a tiétek."

Lehet-e itt olyat választani, ami a sikerlistán is szerepel? Pl. "megöljük a trollt" ( = egy egység felmorzsolódása), "elfogjuk az alvezért" (fontos személy fogságba ejtése), stb. Mert ha igen, akkor az egy kicsit a végeredmény megkerülése - ha viszont nem, akkor hol húzod meg a határt a kettő között?

 

 

(...) Kard és Mágiára fordítva:

Sikertelen: 1 győzelem, 3 veszteség 

Könnyű próba: 1 - 2, Normál: 1 - 1, Nehéz: 2-1, Hősies 3-1

Végül, ezt nem értem, mi ez az 1-2, stb...?



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4987 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.28, 22:42

Szerintem érdekes mass battle módszer. Csak két féllel működik, öt sereg csatájára nem jó.

1: előkészületek
a csata előtt minden karakter (és karakterenként egy ellenfél) próbálkozhat egy egy hadicsellel. Egy osztaggal az ellenség oldalában rejtőzik, megtölt kövekkel 4-5 szekeret és a pajzsfal felé indítja őket, stb.
Ennek hatékonysága egy próbadobáson múlik -2/-1/+1/+2 módosítót ad a csapat erejéhez.

2: nyers erő
összeszámoljuk a csapatokat. Ezek csapatonként +1 módosítót jelentenek. (30 vasvillára kapott paraszt, 4 lovag és 1 troll ugyanúgy egy-egy csapat)

3: terep
megnézzük, hogy a terep befolyásolja-e a csatát. Folyóparton vagy magaslaton +2, partraszállás -4, védművek-erőd +4-8 pont, oldalba vagy hátba támadás +1...

Összegzés: ebből kijön két elég nagy szám, mondjuk +17 és +12. A gyengébbik fél nem kap módosítót, az erősebbik pedig a különbséget kapja meg (17-12 = +5)


4: a csatadobás
a két hadvezér dob, az egyik módosító nélkül, a másik az előbb megállapított bónusszal. Nem ellendobás, mindkettő normál dobást tesz. Ennek az eredménynek a tudatában, a játékosok megpróbálhatnak áldozatokat vállalni, ha van értelme kockáztatni.

 

5: egyéni hősiesség

Ezek minden esetben rövid, 2-3 harci körös akciók. Pl. zászló megszerzése, egy kulcspozíció megszerzése, stb.

Ezek a rövid akciók +1/-1 pontot érnek sikerük függvényében, amivel feljebb tornázhatják a hadvezér eredményét.

 

6: a csata vége

A végeredmény ismeretében mindkét fél kap "győzelem" és "veszteség" választásokat. Kard és Mágiára fordítva:

Sikertelen: 1 győzelem, 3 veszteség 

Könnyű próba: 1 - 2, Normál: 1 - 1, Nehéz: 2-1, Hősies 3-1

 

Választható győzelmek (a két fél felváltva "lép"):

egy ellenséges egység felmorzsolódik, két ellenséges egység megfutamodik, fontos személy fogságba ejtése (PC-k ellen is használható), fontos személy kiszabadítása, fontos hely elfoglalása, loot, járulékos kár (pl. magtár felgyújtása), járulékos kár elhárítása

Választható veszteségek:

egy saját egység megsemmisül, két saját egység megfutamodik, fontos hely feladása, loot elveszítése, fogoly elveszítése.

 

Mivel felváltva lép a két fél, előfordulhat, hogy egy karakter fogságba esik, majd rögtön ki is szabadítják.

 

 

 

Pro:

- nem kell terepasztal

- a karakterek a főszereplők, az ötleteik sokat számítanak

- ugyanakkor nem csak rajtuk múlik, mégiscsak d20-szal dob a hadvezér

- egy csatát nem lehet sértetlenül megúszni, mindenképp vállalni kell egy szívást is

- nagyon jól használható kétségbeesett manőverekre, mikor nagy áldozatot vállal az egyik fél, hogy egy konkrét dolgot el tudjanak intézni (ha sikertelen is a próba, hagyhatják utolsónak az egyetlen győzelmüket, és az ellenfél már nem tudja megszüntetni a hatást, mert vége)

 

Kontra:

- a hősi áldozatvállalásokhoz kellene egy random tábla, hogy konkrétan mi legyen a jelenet

- a játékosok, ha tudatosan olyan előkészítő feladatokat választanak, amire nagy eséllyel megdobják a próbát, tudnak kompenzálni egész komoly túlerőt. (4 játékos 4 ellenséges egységnek megfelelő bónuszt össze tud hozni még úgy is, hogy az NPC-k is próbálkozhatnak hadicsellel)

 

 

 

Egyébként a Beyond the Wall szerepjáték ingyenes, from distant lands nevű kiegészítőjéből van.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8447 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.20, 09:40

http://lfg.hu/95757/hirek/huszoldalu-vasarlas-piac-felhivas/

 

Nem minden arany, ami fénylik; és van, mi arany, bár nem fénylik. Ezt jó, ha szem előtt tartjuk, ha vásárra megyünk, különben komoly galibába is keveredhetünk. Egzotikum, változatosság, kiszámíthatatlanság, kiismerhetetlenség – ezek a vásárok. Mesélőként milyen lehetőségeket látsz bennük?
A Húszoldalú – Magyar D&D Fanzin szerkesztősége szeretettel várja a III. évfolyam 2. számának összeállításához a hazai D&D-sek saját anyagait Vásárlás & Piac témában.

Beküldési határidő: 2020. április 26. vasárnap éjfél!

 

img_5e6ecd31caee8.png



morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 686 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.09, 21:51

Na, akkor a tomboló fiatalság (legalábbis a fóórom átlag életkorához képest, mert ugye a legtöbben itt már "öregemberek"), azaz az egyetemisták szemszögéből is benyögnék pár dolgot, hátha releváns.

 

Alapvetően személy szerint én egy eléggé érdekes helyzetben vagyok, mert a korosztályomban -nagyon sokan- (arányában véve persze, niche hobbi azért) érdeklődnek a játék iránt. Nem csak hogy -tudják nagyjából miről van szó- hanem tipikusan a szerepjáték -szerep- része érdekli őket.

 

Aki szép nagy számokat akar látni meg gyakni, annak vannak más lehetőségek, alapvetően a lehető legkevesebb ilyen jellegű játékossal találkoztam. A videójátékok elég jól szűrik ezeket.

 

Alapvetően  sok ponton egyetértek galuval, ezek a pontok nagyjából 1:1 így vannak szerintem is:

 

Spoiler

 

Annyit viszont mindenképpen megemlítenék, hogy -van- fogékonyság a régebbi világokra, Ynev-re, Forgotten Realmsre, Formalhautra, Shadowrunra stb., ha az ember kicsit ráncfelvarrja őket. Szóval nem kell temetni őket. Ugyanez elmondható a játékstílusokra is, csak az embereket meg kell ismertenti vele, és láss csodát van fogékonyság egy Vampire-re és tervezgetős árnyvadászatra is. Ahogy Kard és Mágiás hexcrawlra is lehet ember találni. Az a fránya ifjúság mégsem oly nagyon más! :D

 

Személyesen azt adnám hozzá, hogy mivel elég fiatalon kezdtem picit furcsa hogy nekem már lassan évtizedes tapasztalatom lesz, mire a hozzám hasonló korúak most kezdenek el játszani. Eléggé érdekes szituációkhoz vezet néha, volt olyan aki konkrétan ezt az infót jegyezte meg rólam mielőtt személyesen találkoztunk volna. Picit furcsa hogy emiatt gyakran kényszerülök "mentor" szerepbe, mert nekem már kialakult véleményeim/ízlésem van a dologgal kapcsolatban.

 

Habár nem érzem azt, hogy bárki is sokat veszítene azzal, hogy a 12-13-éves "szerepjátékos" élményei nincsenek meg. :)

 

 

 

 


Módosította strato: 2020.03.10, 09:47


strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8447 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.09, 10:43

A saját élményeim:

- Az előző munkahelyemen, ahol majdnem 10 évet húztam le 3 évvel ezelőttig, a 20-30 főből egyetlen (nálam idősebb) srác volt, aki szerepjátékozott. A többiek nem tudták, mi az. Ha előttük előjött a téma, néhány körülíró mondat és némi feszengős csend után általában más témára váltottunk.

A mostani munkahelyemen huszonéves a többség (szintén 20-30 fő), és közülük többen tudják, hogy miről van szó (elsősorban sorozatokon és videojátékokon keresztül), van aktív játékos és több érdeklődő is rajtam kívül, és már felmerült egy céges party gondolata is.

- A Magyar D&D Facebook csoportban 1-2 hetente látok az alábbihoz hasonló bejegyzéseket:

5IGnlZX.png



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4987 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.08, 13:37

(Megosztanám itt is értékes gondolataim, mert félek, hogy a Kockák & Sárkányokon nem kapják meg a kellő figyelmet.)

 

Bármennyit is szokás manapság lelkendezni a szerepjáték "reneszánszáról" a popkultúrából átszűrődő hájpolás kapcsán, ez sztem nem több mint optikai csalódás, önámítás, vagy lehet hogy csak nem figyelek eléggé, de valahogy nem látom a tömegeket, amint lelkesen rohannak mondjuk KéM-ezni (direkt a népszerűsítés céljából készült, egyszerű játék), csak mert látták a tévében, hogy Stranger Things, vagy hogy a körberöhögés tárgyát képező nagyfejűek az Agymenőkben néha ezzel a fura izével játszanak. Nézzünk már körül, hányan játszanak ma hazánkban rendszeresen asztali kockadobálós rpg-t? Pár százan? A kilencvenes évekhez (több tízezer példányban eladott M* alapkönyv, klubok mindenhol, újságok) képest ez kb. semmi, ősgyíkok génbankja. Az innovatívabb, sőt bármilyen kiadványokat a szerzők magyarul már KI SEM ADJÁK, mert az önköltség sem jön be. A DnD5e megjelenése ezen változtathat, már ha a t. kiadó a marketingre is hajlandó szánni szabad szemmel is látható pénzmennyiséget és nem csak a szektának prédikál szokás szerint.

 

 

A kilencvenes évek elejéhez képest nem tudok viszonyítani (83-as évjárat), viszont a 2000 körüli állapotokhoz képest sokkal jobb a helyzet.

 

Sok olyan érdeklődő van, aki nem ismeri az online lelőhelyeket, nincs jelen fórumon. (a szakblogokat már meg sem említem, azokat én is elengedtem, lehetetlen követni)

 

 

Saját élmény, nem támasztja alá semmi:

- Sokkal több érdeklődő van, mint 2000 körül. Akkoriban ha nem volt állandó csapatod, nem tudtál játszani sehol. Most azért könnyű toborozni egy munkahelyi csapatot.

- azonban elsősorban olyanokat érdekel, akik szívesen kipróbálják a dolgot, ha be tudnak szállni valahova, de maguktól nem fektetnek bele annyi energiát, mint mondjuk én régen: meg kellett keresni a fórumokat (Miskolcon szerepjáték klubot ismerősök nélkül nem volt egyszerű), beszerezni a játékot, megtanulni a szabályokat, belevágni a mesélésbe, saját csapatot toborozni

- sokkal több új játékos van, mint mesélő. Akit érdekel a mesélő szerep, utánanéz a neten, és beparázik. (kicsit úgy, mint mikor utánanézel egy tünetnek online, és úgy áll fel, hogy csoda lesz, ha még két hétig kihúzod)

- viszonylag sok újoncot ismertem meg, akinek már volt társasjátékos/kártyás háttere, és emiatt könnyebben bevonható (komplexebb szabályok, esetleg ismer 1-2 világot. Az Arkham horror talán a leggyakoribb "kapu")

- teljesen meglepő helyeken hallok fél füllel a témáról. A héten két munkatársamat hallottam a konyhában. Az egyik 30 körüli értékesítő, a másik 40 körüli csoportvezető, és megörültek egymásnak, hogy mindketten szoktak mesélni, és meg is szerveztek melóban egy öt fős csapatot. Azt tudtam, hogy melóban könnyen megy, de azt nem gondoltam, hogy rajtam kívül ezt más is fogja csinálni. (~100 -120 fős irodáról van szó, ebben a létszámban van 3-4 állandó játékos, és 6-10 érdeklődő)

- a klasszikus settingeket (a mindenhol hallható vanilla fantasy-ról és népszerű pc játékokon kívül) nehéz nekik elmagyarázni, mert nem ismerik a vonatkozó kliséket. Conan legfeljebb "az a gagyi Schwarzi film?", Elric, a Szürke Egerész és társaik pedig teljes homály. Fura módon ugyanígy nem ismert a Frankenstein (Ravenloft) vagy az általában irodalomra épített játékvilág. 


Módosította galu22: 2020.03.08, 13:40


Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1344 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 23:50

Az innovatívabb, sőt bármilyen kiadványokat a szerzők magyarul már KI SEM ADJÁK, mert az önköltség sem jön be.

 

Ez amúgy nem teljesen igaz, mert az E.M.D.T. jelentetett meg magyarul Kard és Mágia modulokat, nem is keveset. Igazából, ha bárki ír a közösségünkből egy jó modult KéMhez, nem hiszem, hogy elGabor elzárkózik a magyar nyelvű kiadásától (persze nem akarok itt a nevében beszélni). S a jövőben is várható magyar megjelenés az E.M.D.T.-nél. 



Eldoxar

Eldoxar

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 70 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 23:07

(Megosztanám itt is értékes gondolataim, mert félek, hogy a Kockák & Sárkányokon nem kapják meg a kellő figyelmet.)

 

Bármennyit is szokás manapság lelkendezni a szerepjáték "reneszánszáról" a popkultúrából átszűrődő hájpolás kapcsán, ez sztem nem több mint optikai csalódás, önámítás, vagy lehet hogy csak nem figyelek eléggé, de valahogy nem látom a tömegeket, amint lelkesen rohannak mondjuk KéM-ezni (direkt a népszerűsítés céljából készült, egyszerű játék), csak mert látták a tévében, hogy Stranger Things, vagy hogy a körberöhögés tárgyát képező nagyfejűek az Agymenőkben néha ezzel a fura izével játszanak. Nézzünk már körül, hányan játszanak ma hazánkban rendszeresen asztali kockadobálós rpg-t? Pár százan? A kilencvenes évekhez (több tízezer példányban eladott M* alapkönyv, klubok mindenhol, újságok) képest ez kb. semmi, ősgyíkok génbankja. Az innovatívabb, sőt bármilyen kiadványokat a szerzők magyarul már KI SEM ADJÁK, mert az önköltség sem jön be. A DnD5e megjelenése ezen változtathat, már ha a t. kiadó a marketingre is hajlandó szánni szabad szemmel is látható pénzmennyiséget és nem csak a szektának prédikál szokás szerint.

 

Tavaly ősszel indítottunk a munkahelyemen (~2000 fő) egy szerepjátékos közösséget. 30-40 körüli játékosunk szokott lenni egy alkalmon.

 

4 és fél éve vagyok aktív tagja egy egyetemi kollégiumi szerepjáték klubnak. Most a tavaszi félévvel 10 újonc jött hozzánk, ősszel pedig 13. Korábbi években ezek a számok 2-4, illetve 8-10 között változtak.

 

Marci


Módosította Eldoxar: 2020.03.07, 23:08


elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4433 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 22:13

Ez utóbbit én nagyon várom. Print on demand on first day! :)

 

ElGabor: illusztráció-ügyileg kell segítség?

Nem lesz Print on Demand, csak Print Before Demand. De messze van ez még, nem akarok M.Á.S.O.K.H.O.Z. hasonló felelőtlen ígéreteket tenni. Lesz, amikor lesz. :)

 

Illusztrátorokkal viszonylag jól el vagyok látva, és roppant specifikus ízlésem van. De ha valakinek megtetszenek a dolgai, akkor szívesen fizetek neki annyit, amennyit az amerikai illusztrátoroknak is.


Módosította elGabor: 2020.03.07, 22:13


Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 285 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 21:31

A Mi a szerepjáték topikban éppen itt a lehetőség egy kis népszerűsítésre! ;)

 

Már meg is van! :)



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1234 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 21:25

A Mi a szerepjáték topikban éppen itt a lehetőség egy kis népszerűsítésre! ;)

Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 285 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 21:08

Én is arra gondoltam, hogy hiába vezet be valamibe, ha hozzá nem vezet el semmi.

 

 KéM (előbb-utóbb megérkező 2. kiadása)

 

 

Ez utóbbit én nagyon várom. Print on demand on first day! :)

 

ElGabor: illusztráció-ügyileg kell segítség?

 

*A mai fiatalok szerintem már inkább megnéznek egy youtube-videót, semhogy elolvassanak egy A4-es oldalnyi szöveget.

 

:bezzeg: :)



Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1344 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 20:47

Fefe: tán mert a KéM pont erre készült, egyszerű, olcsó és könnyen hozzáférhető bevezető játéknak, bár az idő jelen pontján valszeg elmondhatjuk, hogy a gettó falát neki sem sikerült áttörnie.

 

A KéM nincs ott a könyvesboltokban, nincs szem előtt. Ma már az LFG.HU sem az a szerepjátékos központ, mi egykor volt. A legtöbben a facebookon gyűlnek össze, s ott újra és újra fel kell hívni a D&D közösségen belül is a figyelmet, hogy amúgy van itt egy KéM, hozzá egy Mesélői Irányelvek, rengeteg modul stb.  Emellett talán pont az szól a KéM ellen, hogy ingyenes... Sokan csak azt becsülik, ami pénzbe kerül (még akkor is, ha csak ellopják).
Akárhogy is, ha berobban az 5e, reményeim szerint sokan fognak egy idő után a KéM (előbb-utóbb megérkező 2. kiadása) felé fordulni. Ebben bizonyosan nekünk is lesz szerepünk, csapatokat kell szervezzünk, KéM-et kell meséljünk új embereknek, rendezvényekre kell elvigyük a játékot, beszámolókat kell írjunk, videókban* is meg kéne mutatni a játékot stb. 

*A mai fiatalok szerintem már inkább megnéznek egy youtube-videót, semhogy elolvassanak egy A4-es oldalnyi szöveget.

 

szerk. Most látom, hogy Bulldy már válaszolt, bocsi, nem láttam, mikor még írtam.


Módosította Narmor: 2020.03.07, 20:48


Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6716 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.03.07, 20:32

Fefe: tán mert a KéM pont erre készült, egyszerű, olcsó és könnyen hozzáférhető bevezető játéknak, bár az idő jelen pontján valszeg elmondhatjuk, hogy a gettó falát neki sem sikerült áttörnie.

 

A KéM elérhető, hiszen ingyen van, de nem szem előtt lévő. Nincs reklámja a neten, nincsenek KéM-táborok, nem lehet levenni a boltok polcairól. Tök jó játék, de a laikus érdeklődő sehol sem találkozik vele.

 

A D&D-vel sem lehet összefutni a szakboltokon kívül sehol, ráadásul angolul is van (egyelőre), de a médiából (youtube, sorozatok, gamer oldalak) elég jól szivárog, így könnyű összefutni a nevével.

 

Azért ez nagyon nem mindegy.

 

Bulldy




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]