Ugrás tartalomhoz


Fotó

Shadowrun kérdések és válaszok


  • Válasz írásához lépj be
4139 hozzászólás érkezett eddig

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6529 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.18, 09:20

Fura mód nekem meg mindig a fegyverek & mágia jött be SR-ben. A kedvencem egy két Uzi-s ork utcai szamuráj volt, de sokszor voltam varázslóval is, jellemzően hermetikus mágussal, de volt egy patkány sámánom is.

Ami sosem jött be igazán, az a járműves harc (sokszor elolvastam és kezelhetetlennek tartom) és a mátrix.

Ezeket mesélőként is hanyagoltam: a járműves harcot főleg azért, mert csak kis részét tette volna ki a kalandnak és jelentős időt vitt volna el a sok szabály miatt.
Ugyanez volt a mátrix is. Bár az asztrálsík is külön világ, ott valahogy gyorsabban pörögtek az események. Valószínűleg az is hozzátett, hogy egy varázsló fizikai harcban is hasznos volt, míg egy dekás nem igazán (alapesetben), így népszerűbb volt.

Bulldy

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.18, 08:15

Mondjuk ez elég fura számomra, az egész világ a mágiára épül, mindig van valami mágikus szarság, amibe a csapat belebotlik. Csak a tudományos mágia nem fekszik vagy a fantasy sem? Tény, hogy az x véle varázslat van, valamivel kiszámíthatóbb, mint a lehet szellem, mágus, paraállat, ami bármikor rádugorhat, ha nem látsz asztrálban.

 

Tök érdekes ez. Nem ma volt (még középiskola környékén játszottunk sokat), így kicsit ködösek már az emlékeim, de pl. egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány paraállattal találkoztunk. Így jobban belegondolva, talán csak egy játékosunk volt, aki teljesen a kebelére ölelte a mágiát (sokszor hozott sámán vagy mágus karaktert, foglalkozott a beavatásokkal, szellemekkel stb.), a többiek mindig világi mesterségű karaktereket hoztak (én is, leszámítva a fizikai adeptust, bár már az is szürke zóna). Valahogy nem sikerült játék közben jól beillesztenünk a mágia tényezőit abba a világba, ami oly közel áll a való világhoz. Szánalmas, de utólag visszanézve mi lényegében trollokkal és törpékkel játszottunk Cyberpunkot. Olykor volt pokoltűz, meg asztrális projekció, de egyáltalán nem vittük túlzásba. A szénné pimpelt fegyverek és járgányok valahogy jobban megragadták mindenki figyelmét.

 

Fantasy játékokban ebből sosem volt gond. Ott valahogy mindenki azonnal 100%-ig a világ szerves részének érezte a mágiát, és tudott idomulni hozzá, ötletelni vele.



Selmo

Selmo

    Lochost kvesztor

  • Fórumita
  • 2059 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 18:16

Igen, erre céloztam, akinek nem kell mágia, ott a CP.

Mondjuk ez elég fura számomra, az egész világ a mágiára épül, mindig van valami mágikus szarság, amibe a csapat belebotlik. Az orkomból így lett félig vámpír. :D Csak a tudományos mágia nem fekszik vagy a fantasy sem? Tény, hogy az x véle varázslat van, valamivel kiszámíthatóbb, mint a lehet szellem, mágus, paraállat, ami bármikor rádugorhat, ha nem látsz asztrálban.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 16:29

Azt mondjuk nem értem, mi értelme Srunt játszani mágia nélkül? Ez olyan mint valami lovagos settinget játszani lovagok nélkül.


A Cyberpunk 2020 köszöni kérdésed, jól van. :)

Amúgy nem játszottunk mi mágia nélkül, csak én voltam olyan a csapatból, akinek nehezére esett a mágiával együtt gondolkozni (pl. egy melónál számításba venni azt is, hogy milyen mágikus védelem lehet a helyszínen). Innen indult részemről a beszélgetés. :)

Selmo

Selmo

    Lochost kvesztor

  • Fórumita
  • 2059 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 16:08

Elsőre nem egyszerű, de a 3. kiadásban egyszerűsítettek rajta, és azért annyira nem bonyolult. Azt mondjuk nem értem, mi értelme Srunt játszani mágia nélkül? Ez olyan mint valami lovagos settinget játszani lovagok nélkül.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 14:34

Lehet, hogy csak én nem vettem soha eléggé a fáradságot, hogy befogadjam és elsajátítsam a mágia fejezetben leírtakat. Nekem csak címszavakba leírva is soknak tűnik:

Korlátok és védőburkok, ezek felépítése, erőssége, támadása és lebontása, szellemek és szolgálatok, óriás szellem, szellem/paraképességek, fókuszok megjelenése, támadhatósága az asztrál és a fizikai térben, projekció vs. asztrálba nézés, időbeli különbségek, beavatási szintek, mágikus könyvtárak, totemállat, orikalkum, erősség, kifáradás...



Selmo

Selmo

    Lochost kvesztor

  • Fórumita
  • 2059 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 14:20

Pedig a mágia pofonegyszerű: a legtöbb helyet asztális védőburok védi, hogy ne tudjon minden jöttment varázsló begrasszálni és körbenézni. Ez meg csak simán egy akadály, mint a külső kerítés. Még a mátrix is veszélyesebb nála, ha van pár JG. Ahol meg már aktív mágikus védelem van, ott nagyon komoly erőforrások állnak a háttérben, legyen az mágus, paralény, vagy járőröző szellemek. Szóval ilyen ellen a, a megbízónak is vannak hasonló erőforrásai és tesz ellene valamit, b, a csapat nincs olyan hülye, hogy önként és dalolva bemegy a vágóhídra. Azt meg mesélői szemmel mindig nettó kibaszásnak gondoltam, ha direkt lehetetlen helyzetbe küldöm a csapatot. Ha maguk keverik magukat bele, az egy másik történet. De alapvetően a felhajtók feladata az lenne, hogy a csapat erejének megfelelő dolgokat hajtanak fel, mert abból nekik nincs üzlet, ha meghalnak a közvetített vadászai, mert pár ilyen alkalom után, a legelkeseredettebb vadász se fogja neki felvenni a telefont és Mr. Johnson is megkéri a titkárnőjét, hogy törölje a telefonkönyvből.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 12:07

A mesélőnek (szvsz) mindig hagyni kell egy minimális kaput, mert ha a (sokszor) hatalmas erőforrásokkal rendelkező ellenfél tényleg mindent bevetne, akár csak simán mezei védelem szinten, akkor valószínűleg instant game over minden vadászat  :) . A projectáló mágiahasználók tényleg minden tervet dugába tudnak borítani  :) .

 

Őszintén szólva a mágia az, ami igazán egyedivé teszi a Sahdowrunt a cyberpunk settingek között, számomra azonban mindig is baromi nehéz volt úgy gondolkozni/tervezni, hogy ezt is számításba vegyem, akár játékosi akár mesélői székben ültem. Valahogy sosem állt rá az agyam, hogy a fizikai világ és a mátrix mellett az asztrális síkot is megfelelően számításba vegyem, kezelni tudjam.

Egyszerre találom elvi szinten érdekesnek a fizikai és az asztrális sík kapcsolatát, és nehézkesnek a vonatkozó szabályokkal játék közben foglalkozni. Jó kis ambivalencia.

Sosem játszottam mágus/sámán karaktert (adeptusom is csak egy volt), és mindig problémásnak éreztem, ha ilyen karaktereknek kellett mesélnem. Ha onnan nézzük, nálam ezzel lényegében biztosítva volt az általad említett kiskapu a csapat számára. :)



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5617 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 11:04

A mesélőnek (szvsz) mindig hagyni kell egy minimális kaput, mert ha a (sokszor) hatalmas erőforrásokkal rendelkező ellenfél tényleg mindent bevetne, akár csak simán mezei védelem szinten, akkor valószínűleg instant game over minden vadászat :) . A projectáló mágiahasználók tényleg minden tervet dugába tudnak borítani :) .



auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5190 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.17, 06:14

Amint látom, külföldi fórumokon is ez a kettősség jellemzi az 5e-t, picit mintha a D&D 4e (amit papíron én imádom :pajzs: ) szelleme köszönne vissza a szeretik/gyűlölik tengelyen.

 

A kőkemény részhez még nem értem el (Matrix/Magic), de szvsz nekem nem tűnik (alapvető mechanika, karakteralkotás, skillek, harc) elsőre kegyetlenül vészesnek, ráadásul tényleg tele van nagyon jó példákkal, amiért sok plusz pont jár nekik. Aztán persze, lehet, hogy gyakorlatban teljesen más, de alapvetően régen sem zavart egy sok változós, számolós rendszer :) .

 

A (jelenleg még tervként sem létező) 6e esetében volt, aki nem is a rendszer egyszerűsítését, hanem egy timeline rebootot szeretne.

 

Szerintem az gond hogy nagyon sok kis apró szabály van. Nem mindig egyértelmű, egy helyen leírva és átsiklik felette az ember. Volt hogy harcon kívül próbáltunk gyógyítani, aztán inkább rögtöztünk vmit mert a mágikus hagyományos gyógyítás kombó túl komplex volt nem érte meg szöszölni vele.

 

Illetve egyik barátom megjegyzése, ez inkább világ mint rendszer: az a gond (játékosként) hogy nem lehet mindenre gondolni. Pl be akarunk hatolni vhova (szabvány SR kaland ugyebár). Kell aki kinyitja a zárat, valaki mátrixban fedez (mi ezt szerveztük ki NJK-nak) kell aki asztrálisan, nem ártanak a drónok sem, meg persze ha harc lesz...  Ha a km komolyan tervez valamit akkor a csapat egyszerűen elcsúszik amennyi apró kis nüansz lehet.

Megtörtént példa: este magányos épület: odalpokaodom, van lopakodásom. És ha van egy troll aki lát a sötétben? Azért van thermo álca a ruhában. És az éjjelátó? az ellen a lopakodás. És ha van egy sámánjuk? Akkor megszívtuk.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.16, 15:12

A (jelenleg még tervként sem létező) 6e esetében volt, aki nem is a rendszer egyszerűsítését, hanem egy timeline rebootot szeretne.

 

A 4. kiadáshoz jött ki egy kiegészítő, ami a korábbi kiadások (SR 2-3) korára húzza rá az új szabályokat, hogy akinek jobban tetszett a klasszikus drótos/becsatlakozós cyberpunk feeling, az játszhasson ott is. Talán felhasználható az 5-ös kiadáshoz is némi munka árán. Ha foglalkoztat a dolog, nézz utána!



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5617 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.16, 12:42

Amint látom, külföldi fórumokon is ez a kettősség jellemzi az 5e-t, picit mintha a D&D 4e (amit papíron én imádom :pajzs: ) szelleme köszönne vissza a szeretik/gyűlölik tengelyen.

 

A kőkemény részhez még nem értem el (Matrix/Magic), de szvsz nekem nem tűnik (alapvető mechanika, karakteralkotás, skillek, harc) elsőre kegyetlenül vészesnek, ráadásul tényleg tele van nagyon jó példákkal, amiért sok plusz pont jár nekik. Aztán persze, lehet, hogy gyakorlatban teljesen más, de alapvetően régen sem zavart egy sok változós, számolós rendszer :) .

 

A (jelenleg még tervként sem létező) 6e esetében volt, aki nem is a rendszer egyszerűsítését, hanem egy timeline rebootot szeretne.



auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5190 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.04, 12:12

Köszi mindenkinek :) . [Strato + :pajzs: ]
Az kimaradt, hogy én 2e/3e-t játszottam eddig (meg is van mindkét könyv), 4e teljesen kimaradt, 5e-t pdf szintjén lapozgattam/nézegettem.
A hardcovert dolgot azért kérdeztem, mert (ahogy Strato is jelezte) nem egy helyen láttam a neten softcover verziót belőle, ami a 490 oldal tükrében nem egy életbiztosítás :) .

auer: olvastam a cikked, és amit utólag írtál alá (Anarchy), kíváncsivá is tett. Átpörgettem és valóban egy elég gyors (mezei kockatartalékos) és (nekem) egyszerű rendszernek tűnik, ami akár játszható "hagyományos" rpg módon is?

 

Igen, játszható nem igényel nagy belenyúlást, egyszerűen elhagyjátok ami nem tetszik.



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5617 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.04, 12:05

Köszi mindenkinek :) . [Strato + :pajzs: ]
Az kimaradt, hogy én 2e/3e-t játszottam eddig (meg is van mindkét könyv), 4e teljesen kimaradt, 5e-t pdf szintjén lapozgattam/nézegettem.
A hardcovert dolgot azért kérdeztem, mert (ahogy Strato is jelezte) nem egy helyen láttam a neten softcover verziót belőle, ami a 490 oldal tükrében nem egy életbiztosítás :) .

auer: olvastam a cikked, és amit utólag írtál alá (Anarchy), kíváncsivá is tett. Átpörgettem és valóban egy elég gyors (mezei kockatartalékos) és (nekem) egyszerű rendszernek tűnik, ami akár játszható "hagyományos" rpg módon is?



Thirlen

Thirlen

    Browncoat

  • Fórumita
  • 1125 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.07.03, 11:44

1) Nekem a 3e a kedvencem, de az első kivételével gyakorlatival mindegyikkel játszottam. 4-5e már nagyon más hangulat, nemcsak a világ, de rendszer terén is.

2-3) Fizikailag az 5e egy kemény borítós tégla, amelyik olyan vastag, hogy a polcon állva nem bírja el a lapok súlyát, és azok szépen lassan elkezdenek lefelé csúszni a kötésben. Ha jobban szeretsz papíron olvasni vagy támogatni a kiadót, mindenképpen érvényes rá beruházni, játékon sem árt, ha van legalább egy az asztalnál, de macerás cipelni és még otthon is azt vettem észre, hogy sokszor inkább megnézem a gépen, mintsem levegyem a polcról.

4) Legjobb tudomásom szerint eddig még nem volt róla hír.



mipet5

mipet5

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 63 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.06.28, 14:56

Sziasztok

 

Kérdés özön :) .

1) Szerintetek melyik a legjobb SR rendszer / Nektek melyik tetszik a legjobban?

2) Az előző kérdéshez kapcsolódóan... Az 5. kiadásra megéri beruházni?

3) Az 5. kiadás kemény borítóval jelent meg?

4) Várható a közeljövőben 6. kiadás?

 

Saját részről:

1) 3-4-5 tapasztalatom van, ami alapján a négyest kihagynám. A hármas legnagyobb előnye, hogy magyarul elérhetőek a kiegészítők. Az ötödikhez is már van annyi kegészítő, de sok olyan húzás van benne, ami számomra, s talán a régi játékosok számára nem szimpatikus, új játékosok számára nem zavaró. Rendszerileg mindkettőnek van előnye és hátránya is, minél több kiegészítőt használtok, annál bonyolultabb minden :)

 

2) Ha mindenki képes átolvasni legalább az alapkönyvet angolul és legalább 3 kiegészítőt átfutni, igen. Ha magyarul könnyebb, akkor inkább 3. kiadás. Nyomtatásban ezért 2x gondold meg.

 

3) Igen, egyik játékos társamnak van.

4) Szerintem nem.



Selmo

Selmo

    Lochost kvesztor

  • Fórumita
  • 2059 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.06.28, 13:15

Sziasztok

 

Kérdés özön :) .

1) Szerintetek melyik a legjobb SR rendszer / Nektek melyik tetszik a legjobban?

 

Amit saját magam tákoltam össze a 3. és 5. kiadásból, meg a játékokból. De alapvetően a 3. jobb, mint a 2. az 5. meg eléggé túlbonyolított.

 



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.06.28, 11:57

Sziasztok

 

Kérdés özön :) .

1) Szerintetek melyik a legjobb SR rendszer / Nektek melyik tetszik a legjobban?

2) Az előző kérdéshez kapcsolódóan... Az 5. kiadásra megéri beruházni?

3) Az 5. kiadás kemény borítóval jelent meg?

4) Várható a közeljövőben 6. kiadás?

 

1) Én csak a 2-essel és a 3-assal játszottam. A 4-es sokak szerint átléphető az 5-ös tükrében, de láttam már olyat is, aki a 4-esre esküdött. Akik játszottak az 5-össel, azoknak tetszeni szokott, de azt tudni kell, hogy mindegyik elég összetett, bonyolult. Ha nyelvi akadály nincs a csapatnál, az 5-öst szokták javasolni a magyarul is megjelent 3-as helyett.

2) Fogsz vele játszani, vagy csak a polcra kell? :P

3) Ez alapján hardcover, de volt belőle többféle kiadás is. Tippre amúgy mindegyik hardcover.

4) Nincs erről jelenleg semmi infó sehol. Szerintem a következő néhány évben nem várható. Vannak pletykák 2022-ről, de nem alapoznék rájuk.



auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5190 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.06.28, 11:50

Sziasztok

 

Kérdés özön :) .

1) Szerintetek melyik a legjobb SR rendszer / Nektek melyik tetszik a legjobban?

2) Az előző kérdéshez kapcsolódóan... Az 5. kiadásra megéri beruházni?

3) Az 5. kiadás kemény borítóval jelent meg?

4) Várható a közeljövőben 6. kiadás?

 

Az én két centem:

2) Ezzel játszottam csak (5.) Szerintem NEM éri meg beruházni. Nagyon komplex és ha csapat nem vevő rá (hogy külön úszás és víz taposás próbát dobjanak ami 1-1 oldalban van kifejtve) vagy hogy számon tartsa hány tár van a fegyverekhez akkor nem lesz népszerű (mármint üres tár, amiben a lövedék még egy külön érték). Plusz ugye van hozzá egy rahedli külön kiegészítő könyv... Maga a rendszer nehézkes gyakorlatban nem gördülékeny.

4) Szerintem nem. Kipróbálták a SR Anarchyt ami egy könnyített rendszer (sztem felemás sikerrel). Itt a főoldalon írtam is róla ismertetőt pár éve.

 

Többi pont passz.



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5617 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.06.28, 11:37

Sziasztok

 

Kérdés özön :) .

1) Szerintetek melyik a legjobb SR rendszer / Nektek melyik tetszik a legjobban?

2) Az előző kérdéshez kapcsolódóan... Az 5. kiadásra megéri beruházni?

3) Az 5. kiadás kemény borítóval jelent meg?

4) Várható a közeljövőben 6. kiadás?




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]