Tehat, nehany gyakorlati tapasztalatokon alapulo meglatas karaktergeneralas ugyben:
-Tobb jatekosnal tapasztaltam, hogy a karakteralkotas komplex muveletebol bizonyos lepeseket egyszeruen kihagy. A szamomra bevalt lepessor a kovetkezo:
-Karakter es partykoncepcio: eletut jatek soran mindenkeppen elkerulhetetlennek tartom hogy a party eloszor is rendelkezzen egyfajta kozos motivummal, osszetarto elemmel, amihez minden karakternek van valami koze. Ez elsore a "szabad" szerepjatek korlatozasanak tunik, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy a teljesen "random" partykat millio belso ellentmondas fesziti, es hamar eljohet az a pont, amikor a jatekosok megkerdezik maguktol - "Mi a fenet keres az en karakterem ezeknek az alakoknak a kozeleben?". Celszeru tehat valamifele vezerelvet kitalalni, ami kore a party epul. "Eles" jatekban ket megoldast teszteltem, azt amikor a party tagjai egy azon szervezet (lovagrend, boszorkanyszekta, egyhaz, tolvajceh) kulonbozo feldatokra szakosodott tagjai, es azt amikor a karakterek kozott rokoni/szarmazasbeli kapcsolatok vannak (a pap a lovag unokatestvere, a harcos apja a lovag apjanak a birtok-intezoje, a bard az idosebb lovag altal patronalt fiatal muvesz) - mindketto kivaloan mukodott, egyaltalan nem korlatozta a jatekot, hanem eppen hogy uj elemekkel bovitette es biztos fogodzot adott az ala/fole rendeltsegi viszonyok, szemelyes kapcsolatok tekinteteben.
A partykoncepcio ismerteteben es a jatekosok szamatol fuggoen a csapat egyutt meghatarozza milyen "posztok" varnak betoltesre a partyban, ezt szetosztja a jatekosok kozott, akik pedig eloallnak egy-egy karakterkoncepcioval.
Kasztrendszeru szerepjatekok eseteben gyakori hiba hogy itt rogton kasztokban kezdenek gondolkodni az emberek. Bizonyos esetekben ez helyenvalo (a fejvadaszrenden alapulo partyban eselyes hogy a harcot fejvadasz kasztu karakter fogja intezni), de nem erdemes kizarni vagy eroltetni egy-egy kasztot csupan a "forma" kedveert. A magikus tamogatast peldaul varazstudo karakterek szeles skalaj kepes megoldani, persze a maga modszereivel. A csapat jellegehez jobban igazodo kaszt jobb valasztas mint a "taposabbnak" erosebbnek tartott: peldaul egy tolvajceh elit osztaga valoszinuleg inkabb boszorkanymesterre hagyatkozik, leven a magasan kepzett varazslot nem alacsonyodnak le kozejuk - hacsak...

A karakterkoncepcio, ami a jatek ezen szakaszaban szuksegeltetik inkabb a karakter jellegere vonatkozik. Nagydarab, eros no vagy csak egy gyenge, de hajlekony ferfi? Es igy tovabb. Ha elottunk van, mifele szerzettel is akarunk jatszani, johet a kovetkezo lepes:
-A koncepcio(k) vilagba illesztese: mind a karakter mind a partykoncepcional nagyon fontos hogy ne a levegoben logjanak, hanem integrans reszet kepezzek az adott szerepjatek vilaganak. A tolvajklannak mukodesi terulet, (irott vagy iratlan) szabalyok, felepites, tortenet, ellensegek es baratok szuksegeltetnek egy jo nev mellett. Celszeru a jellemzo nem jatekos karaktereknek is legalabb nevet adni, elkerulendo a "kapcsolatba lepek a mesteremmel - Mi a neve?" jellegu kinos helyzeteket. A meselonek oda kell figyelnie hogy az alakulo szekta vagy lovagrend ne rendelkezzen irrealis nagysagu eroforrasokkal, ha pedig az erosebbek kozul valo, legyen ellatva boven ellensegekkel.
A karakterek vilagba illesztesere a Shadowrun egyik magyarul megjelent kiadasaban talalkoztam a "Husz kerdes"-sel, ez egy nagyon jol kitalalt modszer, a lenyege hogy kerdesek megvalaszolasaval keszteti a jatekost a karakter eloeletenek felterkepezesere. Kik voltak a szulei, hol telt a gyermekkora, stb. Rendkivul fontos lepes, habar nem kell eppen a regennyi terjedelemre vagy a haromevesen vegrehajtott elso sarkanyolesre torekedni.
-Jatekertekek: ha eddig meg nem valt egyertelmuve, itt kell kasztot valasztani a megalmodott szokeszakallu kekszemu torp hajadonunknak aki egy kalozhajon toltotte a gyermekkorat, igy haletelek elkeszitese teren es ertekbecslesben verhetetlen - a "szabad" kepzettsegek felvetelenel maris oriasi segitseg hogy tudjuk egyaltalan milyen jellegu oktatashoz tapasztalathoz ferhetett hozza alakulo alteregonk. A nevadas jelentoseget nem lehet elegge hangsulyozni, egy jo, a karakter fajahoz, szarmazasahoz jol illeszkedo nev komoly utokartya, egy rossz, lathato igenytelenseggel odacsapott nev orok belyeg egy karakteren. Ne feledkezzunk meg a karakterlap felszereles es kulso rovatarol sem, ezek a meglevo koncepcio alapjan magatol ertetodoek lesznek.
-Utomunka: ha elkeszult uj kedvencunk, ne feledkezzunk meg nehany trukkrol ami sokat javithat jatekunk elvezhetosegen. Varazshasznalo karaktereknek indulasnal szinte kotelezo a kis listacska a bevetheto buvigek alapveto ertekeivel es neveivel - a varazslat leirasara eleg oldalszammal utalni az alapkonyvben. A tapasztalatok szerint a "lapozgatas" jelentos resze ugyanis ketsegbeesett keresgeles, hogy az adott szituaciora van e hasznalhato varazslat a karakater arzenaljaban. Nem ennyire fontos, de semmikeppen nem artalmas a kulonbozo harci manoverek ertekeinek osszefoglalasa a harcorientalt karakterek reszere.
Sokat segit ha jatekon kivul "teszteljuk" a karakterunket, elkepzelunk nehany jellemzo jatekhelyzetet es kitalaljuk mimodon tudunk erre reagalni. Ha a karakterkoncepcio osszekalapalasa soran erre esetleg nem tertunk volna ki, ilyenkor meg felruhazhatjuk karakterunket nehany szokassal, jellegzetesseggel (dohanyzik, morog, kopkod, stb.) mintegy utolso simitas gyanant.
