Ugrás tartalomhoz


Fotó

Hard fantasy - Csak keményen, vagy lehet máshogy is?


  • Válasz írásához lépj be
638 hozzászólás érkezett eddig

seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1045 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.05.01, 20:25

Ezzel az lehet a probléma, hogy a játékosoknak nem szól senki hogy bábok egy nagy játszmában, és elteszik láb alól a főbb szereplőket.

Én már többször jártam úgy, hogy a jó kis városi settingem nagyon hamar leégett, vagy hogy a karakterek ki voltak tiltva onnan.


Viszont, ha valaki szól nekik, akkor már nem bábok. :)

Illetve nem olyan nagy játszma ez, mint mondjuk a Trónok Harcában, elvégre nem világméretű konfliktusról van szó, hanem városméretűről.

Kitiltva nem lennének sehonnan, legalábbis nem mesélői önkénnyel, hanem értelemszerűen jól őrzött palota, templom, stb... lenne az olyan helyszín, ahol a fontosabb személyek éldegélnek. Szóval nem lehet csak úgy ki-be sétálni hozzájuk, hogy simán kinyírjanak mindenkit. Néhány személyt persze eltesznek az útból, az tuti, sőt be is van kalkulálva az eseményekbe, elvégre a hatalomátvétel nem zajlik vértelenül.

És itt jön be a dilemmám: Csak hagyatkozzak a bevett klisékre, amik jellemzik a műfajt, hogy a hősök felbukkannak a semmiből, jól megkavarják a dolgokat, ellopnak valami értékeset, levágnak 3 tucat őrt/fanatikust, stb..., vagy inkább merüljenek el egy közepes nagyságú város dekadens hétköznapjaiba, és időzzenek ott egy kicsit, meglátva, hogy mi sül ki a dologból. Bár az utóbbi talán már túlmutat a sword and sorcery alapjain, a novella hosszúságú, nem összefüggő történeteken.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 5110 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.05.01, 19:44

Orastes: A cikket már anno olvastam, de majd még átnézem párszor.

Abdul:Nem akarok übernindzsááá, fejvadászokat, meg gorvikiakat megszégyenítő árnyékháborút. Isten mentsen meg attól, hogy a S&S-t lezüllesszem a Mókus színvonalára!

Varázslókarakter egyelőre mindössze egy van, az is csak a különféle fajta lótuszokból készít porokat, italokat, stb... Inkább intrikus, áskálódó szemétláda, akiről nem is tudják, hogy mire képes valójában. Álcázásképpen egy szerájt vezet, ő egy amolyan helyi Kisujj lesz.

Igazából az érdekelne, hogy mennyire lenne érdemes az egész kampányt egy város intrikáira építeni, több alkalmon keresztül, úgy, hogy a JK-k nem kötődnek szervesen a városhoz. Vagy esetleg helyi karakterek lennének, akik a vezető réteghez tartoznának, de ez meg szembe megy a S&S alapvetésével, hogy a főszereplők zsoldos, szerencsevadász senkiháziak, akik a saját boldogulásukat keresik mindenfelé.

Mert a jelenlegi vázlatok szerint inkább csak bábok lennének a hősök, akiket dróton rángatnának, ami valószínűleg vérfürdőbe torkollna. Ezért meg nem biztos, hogy szükség van logikusan felépített helyszínre, eseményekre, részletesebb mellékszereplőkre.



Ezzel az lehet a probléma, hogy a játékosoknak nem szól senki hogy bábok egy nagy játszmában, és elteszik láb alól a főbb szereplőket.

Én már többször jártam úgy, hogy a jó kis városi settingem nagyon hamar leégett, vagy hogy a karakterek ki voltak tiltva onnan.

seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1045 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.05.01, 09:28

Orastes: A cikket már anno olvastam, de majd még átnézem párszor.

Abdul:Nem akarok übernindzsááá, fejvadászokat, meg gorvikiakat megszégyenítő árnyékháborút. Isten mentsen meg attól, hogy a S&S-t lezüllesszem a Mókus színvonalára!

Varázslókarakter egyelőre mindössze egy van, az is csak a különféle fajta lótuszokból készít porokat, italokat, stb... Inkább intrikus, áskálódó szemétláda, akiről nem is tudják, hogy mire képes valójában. Álcázásképpen egy szerájt vezet, ő egy amolyan helyi Kisujj lesz.

Igazából az érdekelne, hogy mennyire lenne érdemes az egész kampányt egy város intrikáira építeni, több alkalmon keresztül, úgy, hogy a JK-k nem kötődnek szervesen a városhoz. Vagy esetleg helyi karakterek lennének, akik a vezető réteghez tartoznának, de ez meg szembe megy a S&S alapvetésével, hogy a főszereplők zsoldos, szerencsevadász senkiháziak, akik a saját boldogulásukat keresik mindenfelé.

Mert a jelenlegi vázlatok szerint inkább csak bábok lennének a hősök, akiket dróton rángatnának, ami valószínűleg vérfürdőbe torkollna. Ezért meg nem biztos, hogy szükség van logikusan felépített helyszínre, eseményekre, részletesebb mellékszereplőkre.

Abdul

Abdul

    Jetipásztor

  • Fórumita
  • 406 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.04.30, 21:48

Szerintem simán. Elvégre az S&S sztorikban elég gyakran szerepet kapnak a különböző ősi és dekadens városok még ősibb és még dekadensebb (és sokszor kimondottan pitiáner) nemeseinek kavarása a tűnékeny hatalomért, ah, de költői.

Persze nem a tetőkön repkedő überninnyafejvadászok hordái, és árnyékháborúk szintjén, hanem emberi léptékekben. Mérgezések (fekete lótusz pora, délvidéki óriáspók mérge a borba, kígyó a párna alá, etc, etc, ami a zsánerben előfordul), elvtelen eunuch-szolga megvesztegetése, köpönyeges összeesküvők fáklyákkal a város alatti ciszternákban sunnyogása, felfedett kém tetszőleges, de felismerhető testrészének ébenfa dobozkában visszaküldése a gazdájának, kínzókamrák, mély kutak és befalazások, aljas zsarolások, hamis levelekkel való kavarás, meg ilyenek. A mágiát is érdemes imo misztikusabbra venni, pölö hosszan tartó, kíméletlen hatású átok, gyötrő álmok, félőrült udvari misztikus, aki tükrökből figyeli a másik nemest (múltját, jelenét, jövőjét, talán még ő sem tudja), illúziók, meg ilyesmik. Szóval tipikusan olyan dolgok, amikkel szembesülve a jellemző S&S hős először csak néz, meg erőlködik, hogy felfogja, mi a franc is történik a háttérben, aztán inkább meglóbálja a csatabárdot, és annyi fejet zúz be, amennyit csak lehetséges. :)

Módosította Abdul: 2013.04.30, 21:50


Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6637 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.04.30, 21:43

Üdv!

Szerintetek mennyire fér bele egy sword and sorcery sztoriba a komoly intrika? Csak azért kérdem, mert szeretnék egy rövidebb S&S kampányt mesélni két személynek a Beasts and Barbarians Savage Worlds szettingben, és most ott tartok, hogy a szokásos kliséken túl már van 10 NJK, akik a várost irányító nemesek, kereskedők, méregkeverők, stb...

A JK-k lényegében belecsöppennek a város ügyeibe, de meglesz rá a lehetőségük, hogy fenekestül forgassák fel a helyi erőviszonyokat, teljesen átrendezve azokat, akár komoly szeletet kihasítva maguknak a tortából.

Ami most engem igazán ebbe az irányba terelt, az a Spartacus sorozat, és ha nem is mélyedek bele annyira a témába, azért szeretnék valamennyit visszaadni az ottani hangulatból. Ami előny, hogy tudomásom szerint egyik játékos sem látta a sorozatot, így pofátlanul mintázhatok NJK-kat a film karaktereiről. :)


csekkold esetleg egy régebbi írásomat, a címe "Hard fantasy és szerepjáték" a google kidobja, ha mögé írod, hogy "lfg"

Módosította Orastes: 2013.04.30, 21:44


seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1045 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.04.30, 18:00

Üdv!

Szerintetek mennyire fér bele egy sword and sorcery sztoriba a komoly intrika? Csak azért kérdem, mert szeretnék egy rövidebb S&S kampányt mesélni két személynek a Beasts and Barbarians Savage Worlds szettingben, és most ott tartok, hogy a szokásos kliséken túl már van 10 NJK, akik a várost irányító nemesek, kereskedők, méregkeverők, stb...

A JK-k lényegében belecsöppennek a város ügyeibe, de meglesz rá a lehetőségük, hogy fenekestül forgassák fel a helyi erőviszonyokat, teljesen átrendezve azokat, akár komoly szeletet kihasítva maguknak a tortából.

Ami most engem igazán ebbe az irányba terelt, az a Spartacus sorozat, és ha nem is mélyedek bele annyira a témába, azért szeretnék valamennyit visszaadni az ottani hangulatból. Ami előny, hogy tudomásom szerint egyik játékos sem látta a sorozatot, így pofátlanul mintázhatok NJK-kat a film karaktereiről. :)

seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1045 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.27, 14:58

Köszi a tippeket, mindenképpen megnézem az említett könyveket.

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6637 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.27, 13:17

Lankhmar szintén egész jó választás, sok cuccot le lehet tölteni, ha a google a barátod. :)

Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1105 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.27, 12:51

Ebben a topikban különböző ötleteket gyűjtöttek össze sword-and-sorcery városokkal kapcsolatban.

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6815 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.27, 09:01

Tudna valaki ajánlani bármiféle városleírást, ami tipikus Sword & Sorcery hangulatú?


City state of the Invincible Overlord

Ez a Wilderlands (of High Fantasy) "világ" része, de nem a faerűni hájhfentezi -t kell érteni alatta, inkább S&S stílusú. De legfeljebb jönnek nálam hozzáértőbbek és megcáfolnak.

Esetleg a Kaland, Játék, Kockázat könyvek Feketehomok kikötője?

Bulldy

seti

seti

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1045 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.26, 15:57

Üdvözlet!

Tudna valaki ajánlani bármiféle városleírást, ami tipikus Sword & Sorcery hangulatú?
Rendszer nem számít, csak az a lényeg, hogy ne valami high fantasy város legyen. Lehet rajongói cucc is. A KéM-hez megjelent Khosura az megvan, de igazából engem olyan leírás érdekelne, ami teljesen világfüggetlen. Van egyáltalán valami ilyesmi?

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 5110 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.05, 11:47

Nekem semmi bajom a +2-es szablyával. Amivel nagyobb bajom lenne az a +1-es szablya, mert úgy gondolom, hogy ha már mágia, akkor annak legyen érdemi jelentősége.
A +2-es szablyának adni kell egy nevet, valami extra kinézetet, némi hátteret, és máris tökéletesen illeszkedik a kemény képzelet műfajába.



A +2 szablyát úgy értettem hogy "előtörténet nélküli standard fantasy fegyver".

A varázstárgyak vannak annyira ritkák, hogy legyen mindegyik egyedi. Ha az, akkor jöhet.

hyperman25

hyperman25

    Rendszeres fórumozó

  • Inactive / Invalid
  • 301 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.03, 09:42

Nekem semmi bajom a +2-es szablyával. Amivel nagyobb bajom lenne az a +1-es szablya, mert úgy gondolom, hogy ha már mágia, akkor annak legyen érdemi jelentősége.
A +2-es szablyának adni kell egy nevet, valami extra kinézetet, némi hátteret, és máris tökéletesen illeszkedik a kemény képzelet műfajába.

Ez milyen igaz! A +1-es fegyver nekem is inkább csak egy mestermunka, mintsem mágikus fegyver.

Birbin

Birbin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1859 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.02, 13:55

Nekem semmi bajom a +2-es szablyával. Amivel nagyobb bajom lenne az a +1-es szablya, mert úgy gondolom, hogy ha már mágia, akkor annak legyen érdemi jelentősége.
A +2-es szablyának adni kell egy nevet, valami extra kinézetet, némi hátteret, és máris tökéletesen illeszkedik a kemény képzelet műfajába.

Birbin

Birbin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1859 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.02, 13:43

Egy megváltozott varázslatlistával, a harci képességeinek a felhúzásával simán belefér.
Én adnék neki d8 HP-t, közepes harcértéket (mint a kalandor), könnyű és közepes vért használatot, pusztító, buffoló és gyógyító varázslatok nélküli mágia-repertoárt.

Harcos/varázsló?
A mágia szabályokat lehet úgy megállapítani, hogy nem mindig érdemes a varázsló kasztjában szintet lépni, mert mondjuk nincs új tudásanyag/varázskönyv, anélkül pedig hasznavehetetlen a szintlépés. Így a mesélő tud sakkozni vele, hogy mennyire legyen erős a varázsló jk, mi fér bele a koncepcióba, nem kell átírni a vonatkozó szabályokat, amit játékosként senki se szeret.
Kritikus rontásra viszont szükség van, hogy a játékos érezze a rizikót, meggondolja a varázslást. Pl varázslatonként 5% esély, hogy egy hétig démonok rágják a lelkét és emiatt minden cselekvésre -4 módosítója van. Ez elég sok büntetés és a kalandból sem esik ki teljesen. Ha ilyen állapotban még egyszer kijön a rontás, akkor végleg elemésztik.

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6815 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.01, 14:50

No, nem zárom én ki a jk kasztok közül a varázslót, csak akkor, ha módosítatlan formában akarjuk átemelni D&D-ből.

Egy megváltozott varázslatlistával, a harci képességeinek a felhúzásával simán belefér.
Én adnék neki d8 HP-t, közepes harcértéket (mint a kalandor), könnyű és közepes vért használatot, pusztító, buffoló és gyógyító varázslatok nélküli mágia-repertoárt.

Elsőre húzósan táposnak tűnik, de vagy vért, vagy varázslat (vagy megemelt varázslatszintek Mozdulatlan Varázslássas) és a harcosok még mindig képesek leküzdeni, ha csak küzdelem van, de mégsem esélytelen a varázsló, ha közelharcba kerül. Ha meg magasabb szintű, mint a harcos, akkor minimális a különbség harcértékben, ráadásul a varázslónak varázslatai is vannak.

Harcosból meg lehet 3-4 fajta (harcos, barbár, íjász, tengerész), ott a Tolvaj (neki is adhatunk d8 HP-t) és a varázsló.

A papság meg státusz és hivatás, nem kaszt.

Bulldy

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 5110 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.01, 14:12

Ezt konkrétan mire írtad?

Hogy belefér a HF-ba a varázsló JK (én) vagy arra hogy ne legyen JK a kaszt tagja (Bulldy)?



A papi gyógyítás egyébként nekem világtól és hangulattól független nyűgöm, nem nagyon van irodalmi előképe. Az egyetlen eset ami most hirtelen beugrik az a Jordan-féle Idő kerekében a nemtom milyen szín (sárga talán), amit egyébként a főszereplők nem kedveltek. (fájdalmat nem csillapít, de visszaugrik a helyére az izom, stb. Csak súlyos esetben volt értelme)

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1557 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.01, 13:55

Bár nem a kedvenc szerzőm, de alapvetően kedvelem Howardot és elismerem érdemeit.

Azonban azt gondolom, hogy az általa használt erőszint/világkoncepció/stb. nem igazán alkalmas hagyományos értelemben vett szerepjátékra. Emiatt szerintem nem is érdemes az egy-az egyben vett átültetésen erőlködni. Irodalmi előképek feldolgozásakor általában sokkal nagyobb haszonnal jár ennél a toposzok és használható ötletdarabok átültetése. A baj csak az, hogy ezt Howard esetén már kismilliószor megtették. Lerágott csont eset, leginkább személyes értéke lehet.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 5110 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2011.12.01, 10:57

Más! Nem értek egyet azon hozzászólókkal, hogy nem lehet varázstudókat JK-ként szerepeltetni Hard fantasy-ben. Számos ellenpélda van az irodalmi előképekben, de a'szem, még kalandmodul szinten is (akár a TSR Conan Unchained! és Conan Against Darkness, akár elGábor remekbe szabott Kard és Mágia moduljait vesszük alapul).



Szerintem is jöhetnek varázslók.
Csak a szokásos DnD szerű varázslók nem illenek a képbe. A DnD-szerűt úgy érzem, hogy a naponta több varázslat, sőt, naponta több gyorsan bevethető, látványos varázslat nem HF szerintem.
Nekem főleg az átkok, a megidézett és megbéklyózott rémségek, "gonosz" varázstárgyak, védőjelek, és az illuziók ugranak be elsősorban.
Ráadásul úgy, hogy valamivel a mágiahasználók rá legyen kényszerítve arra, hogy ne mindent varázslattal oldjanak meg. Pl. kifáradás, saját véráldozat vagy valami. A Conan novellákban szerintem nem ritka, hogy a mágiahasználók nem varázsolnak, hanem egyéb trükkökkel élnek, és csak vészhelyzetben folyamodnak a mágiához. Egyéb trükkök alatt előzetesen kikevert varázslöttyöket, mérgeket, hipnózist, illuziókat (bűvész értelemben) meg ilyesmiket értek.
Ugyanígy ha tudnak is mágiával gyógyítani, még a legerősebb varázslók is inkább hagyományos módszerekkel (sebkötözés, gyógyfüvek) próbálkoznak először.


Véleményem szerint a Hard fantasy-ben nem tragédia a lassú fejlődés közepesen erős karakterek esetén - egyszerűen, mert épp az a fejlettségi szint nyújtja a legtöbb lehetőséget az e műfaj feelingjét visszaadó kalandokhoz


Félreértettél. Nem a lassú fejlődés az ami szerintem a rendszer hátránya, hanem az, hogy a tanulás rendszere miatt, a gyakran használt képzettségeket (kitérés, megfigyelés, rejtőzés, valami fegyver) minden karakter felhoz egy bizonyos szintre, olyan 60%-ig elég könnyen megy a dolog.
Ez azzal jár, hogy minden karakter fog rendelkezni egy 'alapcsomaggal' előbb-utóbb, és így csökken köztük a különbség.

Én jobban szeretem, hogy ha kezdetben megvannak és meg is maradnak a szakterületek.


Hozzátenném, hogy ez olyan szempontból nem baj, hogy a varázsló is fog tudni lopakodni meg harcolni, és ez nagyon azért nem megy szembe a HF irodalommal. Legalábbis Conan elég gyakran találkozott 'nem göthös' varázslókkal. Pl. van az az illuzionista/birkózó fickó aki nyakakat tekert ki valami oltáron, meg a kedvenc Khemsám aki simán letaglózta (és Conan csapásait simán elkerülte), de pl. Miíri Turjan is jó kardforgató volt.



Valóban, de a hard fantasy nem is a varázslókról szól. Aki sok varázsló JK-t akar látni, az nyomjon MAGE-et, Ars Magica-t, vagy valami hasonló, erre fókuszáló játékot. Hard fantasy-ban széles mellkasú csatabárdos barbárokat és sunyi tolvajokat szeretne látni az ember.


Szerintem a gonosz varázsló inkább legyen NPC, de mondjuk egy papi rend növendéke, akit kiküldenek romokhoz hogy hozzon be varázskönyveket, és cserébe megtanítják varázslatok ellen védekezni meg italokat kutyulni belefér.

Ugyanígy nem barbár/tolvaj, de illik a hangulatba még a novellákban gyakran előforduló 'csábító nőci' figura. Ez a lenge öltözetű, mindenhol arannyal és hódolókkal körülvett némber, valamiféle átmenet a tolvaj és a szociális ragadozó között: Elsősorban a kapcsolatait használja ki, de ha arról van szó akkor simán a bordák közé rakja a tőrt.



Ami szerintem nem illik a képbe egyáltalán az a bárd és a paladin.

A pap és a druida érdekes kérdés.
Druidát el tudok képzelni afféle boszorkányként (Zelata a Conan a bosszúállóban).
A pap még érdekesebb. A DnD-féle csodatévő pap szerintem nem illik ide, a regényekben a varázslatot végző papok igazából boszorkányok meg varázslók voltak. A pap kasztot szerintem ilyen 'látó' meg 'sivatagi próféta' 'törzsi sámán' formában tudnám elképzelni.



A HP-t le kell vinni teljesen absztrakt szintre, a D&D4E szintjére. Alapból úgy gyógyul, mint az ideiglenes HP (szint*HP/óra), komoly baj csak akkor van, ha 0 alá ütik a karaktert, ekkor kell pár nap, míg talpra áll. (Standard haldoklás szabályok.)


Ez jó ötlet!


A papok meg olyan karakterek, akik hűséget esküdtek egy istennek, így képesek néhány, az istenség profiljához illeszkedő varázslat használatára.


Nekem ez nem nagyon fér bele, a papság sokszor 'egyéb' foglalkozású emberekből áll, akiknek történetesen van egy papi rangja.


A varázstárgyak között főleg italok, balzsamok és porok vannak, a mágikus fegyverek és páncélok készítését minden esetben megelőzi egy Kapcsolat Más Síkokkal.


A sima +2 szablya az nekem sem tetszik, de el tudok képzelni viszonylag szokásos tárgyakat.
Védő öve volt Khemsának (ami gyanúm szerint mentődobás bónuszt és AC-t ad), volt meteoritból kalapált tőr/sarló amivel meg lehetett sebezni a Vasördögöt, Turjannak volt anti-magic alkarvédője, meg varázslókon mindenféle gyanús karperecek, fülbevalók, gyűrűk.

De tény, hogy a legtöbb varázseszköz az valami alkimista vagy herbalista okoskodás, drágakövek, illetve helyhez kötött valamik (pl. óriások tava).

_hysteria (NPC/NJK)

_hysteria (NPC/NJK)
  • Látogató

Kelt 2011.11.30, 23:52

Jah, és ha már a Hard fantasy-Sword&Sorcery hangulatnál tartunk: remek ihletést lehet szerezni bármely, az aranykorban alkotó fantasy festő munkáiból. Vallejo-t, Rowena Morilt, Frazettát, esetleg Louis Royo-t ajánlom elsősorban!

Más! Nem értek egyet azon hozzászólókkal, hogy nem lehet varázstudókat JK-ként szerepeltetni Hard fantasy-ben. Számos ellenpélda van az irodalmi előképekben, de a'szem, még kalandmodul szinten is (akár a TSR Conan Unchained! és Conan Against Darkness, akár elGábor remekbe szabott Kard és Mágia moduljait vesszük alapul).

A fajokra adott tolkieni sztereotípiák szerepeltetését ellenben én is ellenzem. Szintén a RuneQuestre tudok hivatkozni (meglehet, már unjátok, hogy mindig ezt teszem :D), ahol is az emberi nemet az alábbi négy kultúrkörre osztják: primitív, nomád, barbár és civilizált - ezek megadnak egy csomó választási lehetőséget karakteralkotáskor, gyakorlatilag olyan eltérések tapasztalhatóak a négy életforma közt, hogy ha teszem azt ezek így a D&D-ben szerepelnének, simán lehetne külön fajként szerepeltetni őket. Az általam igen nagyra tartott Kard és Mágia rpg. is alkalmazza ezt a felosztást, csak némileg máshogy nevezi meg a kultúrköröket, és elGábor a fenti négyest ügyesen kiegészíti még a "dekadens" kultúrkörrel (birodalmiak).

Megint más! Az ellenfél varázstudónál pedig bátran alkalmazzuk az ősmágiát, ha igazán félelmetes, és nagy potenciállal bíró főg(e)cit akarunk. Howardnál ott van pl. Akherón hagyatéka. Nevezzük valami "loverafti-cthulhuoid" néven (esetleg biblikusan teszem azt Namareth-nek, vagy Khain-Shagornak), ez igazán hangulatos, és hatásvadász tud lenni.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]