Ugrás tartalomhoz


Fotó

Gonosz karakterek


  • Válasz írásához lépj be
827 hozzászólás érkezett eddig

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.06.01, 15:58

Akit zavar az (A)D&D jellemrendszere, annak javaslom a Schwartz-féle értékalapú pszichológiai tengely megfeleltetését. Egyáltalán nem merev, ráadásul tudományos kutatáson alapul. Persze ez alapján a "gonosz" már nem is igazán gonosz, viszont a szisztéma segítségével sokkal többféle lelkialkat kialakítható, mint amelyekre alapvetően gondolni szokás. Szerintem nagyon ötletes.

Bővebben lásd az alábbi magyarnyelvű cikket (cikk vége, illetve a felső hozzászólások némelyike)

alister

alister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3449 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.06.01, 13:07

Van egy kapmányunk, ahol mindenki deklaráltan gonosz karaktereket játszik, egy titkos társaság tagjait. Viszont ez nem jelenti, hogy ne tudnának együttműködni, vagy hogy folyamatosan vérengzenének, sőt, az egyiküket pölö a királyság egyik tartományában amolyan Robin Hood-szerű népi hősnek tartják. Konkrét példák:
- Osmund bíboros-érsek (SG) a jóságos nagyapó szerepében tetszeleg, miközben gyakorlatilag egy parazita, aki mások hitén élősködik, és a legsötétebb démonimádószekták előtt tetszeleg sötét istenségként;
- Villiers báró (TG), a királyság egyik leghatalmasabb zászlósura tőről metszett felvilágosult zsarnok, aki azért tartja jól a jobbágyait, hogy még több adót passzírozhasson kibelőle, és folyamatosan törvényes királya ellen intrikál;
- Thyra grófnő (KG) talán kivétel - velejéig szociopata és súlyos szenvedélybeteg, függősége tárgya a minél véresebb bosszúállás; titkos alteregóját három királyságban és két szabad tartományban keresik a hatóságok, erős életösztönről tanúskodó lomhasággal;
- Kurkuasz magiszter (SG) az ég alatti világ egyik leghatalmasabb varázstudója, aki a szó klasszikus értelmében túlvan már a gonoszságon, és lelkületét tekintve inkább a lovecrafti szörnyekre hajaz;
- Armand de Boyant lovag (TG) szívós aknamunkával sikeresen romlásba döntötte nevelőszülei családját, hogy megszerezze a birtokaikat - jelenleg egy titkos kultusz utáni hajtóvadászat örve alatt megmaradt rokonait és hűséges csatlósaikat irtja ki;
- Karl Ritter birodalmi szabad polgár (SG) megszállott, monomániás és önként vállalt küldetésén kívül semmi sem érdekli - a saját kényelne éppolyan kevéssé, mint mások úgynevezett jogai a tulajdonukhoz vagy akár az életükhöz;
- Zekron (SG) csak egy kis utcakölyök volt, de istenekadta (sőt, természetfölötti) tehetsége van a késeléshez; ő a leginkább klasszikus értelembe vett gonosztevő, ám sokkal jobban érdekli önnön képességei kibontakoztatása, mint az ölés - más kérdés, hogy tehetsége természeténél fogva ez egy Hasfelmetsző Jack-szerű irányba tolja el a karakterét.

Thyra grófnő kivételével egyikük sem keresi mások megölésének lehetőségét (Zekron esetében is inkább mellékhatás), bár igaz, ami igaz, vissza sem rettennek tőle. Kisebb-nagyobb pszichológiai defektjük többüknek van, de dühöngő őrült nincs közöttük, és a csapadmunka (ilyen-olyan okokbó) egyiküktől sem áll távol.

bakosh

bakosh

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 493 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.06.01, 12:05

Igen, eléggé megvannak a félreértések. Plusz szvsz maguk a szerzők is kicsit sablonosan adták meg a jellemeket. Bár ha jobban meggondolom, maga a jellemrendszer mint olyan csak sablonos lehet. Az AD&D/D&D jellemei emellett nem csak sablonosak, hanem emberközpontúak is. Pl. egy vörös sárkányt azért tartunk gonosznak, mert embereket öl (ráadásul sokszor megeszi őket, vagyis nem is ok nélkül teszi). Az ő szempontjából nézve tulajdonképpen idegesítő kis töpörtyűkről van szó, amelyikeknek a kincse kell neki (az ember is öl meg egereket, és ettől nem lesz gonoszabb).

Úgyhogy szerintem bonyolultabb dolog a gonoszság fogalma. Persze vannak határozottan gonosz karakterek, ahol ez nem vita. Az opportunista, önközpontú dög egyébként szerintem a legkellemesebben játszható karaktertípus, ráadásul szórakoztatóbb is, mint a fogkrémreklám "hú de jó vagyok, mindenki szeret" típusú paladinok, vagy akár a mániákus gyilkosok. (Mindkettő igencsak egysíkúvá válik egy idő után). Én a magam részéről nem vagyok nagy barátja a jellemeknek, de ha már jellemek is vannak a játékban, abszolút a semleges híve vagyok.

Dor

Dor

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 409 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.06.01, 10:26

A témát illetően az a véleményem, hogy gonosz karakterrel a legnehezebb játszani, viszont ha valaki tud vele játszani, akkor nagyon szórakoztató színfolt lehet. (A gonosz alatt nem csak az elvetemült tömeg mészárosokra gondolok!) Nem szabok gátat a gonosz karakterek indításának, de mindig figyelmeztetem a játékosát, hogy nehéz dolga lesz.
Mi is a dolga? A baráti társaság összejön szórakozni, közös felelősség, hogy ez mindenkinek felhőtlen szórakozás legyen, na meg hogy egyáltalán a fantázia világunkban is együtt tudjon maradni a csapat, mert ha nem, akkor oda a mi szórakozásunk. A karakter lehet konfliktusok előidézője, sőt…, de ezt a játékosnak valahogy tudnia kell kezelni, hogy játszható maradjon a csapat számára és még jobb, ha szórakoztató mindenki számára. Az még hozzátartozik, hogy sok esetben kell a csapat segítsége is a megfelelő kezeléshez.

Ha valakinek a gonosz karaktere miatt olyan helyzet alakul ki, hogy egy másik JK-t mészárol le (vagy az őt), vagy a csapat inkább búcsút vesz attól a karaktertől (a játékos meg új karaktert tölt), akkor az a játékos nem tudta kezelni megfelelően a karakterét.
Hosszabb kampányokról beszélek, az egy-két alkalmas esetekről más a véleményem.

Thorwald

Thorwald

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 493 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.31, 14:34


CE - Nah o az artatlanokat gondolkodas nelkul felkoncolo, mindenfajta gatlastol es gondolkodastol mentes gonosz. Aki szabadjara engedi duhet ha akarja...



Vagy a saját és mások szabadságáért semmilyen áldozatot nem sajnáló szabadságharcos, aki amúgy kerüli a vérontást, de ha nem lát más megoldást akkor ártatlanokat is megöl :)

Nah az azert eleg elvetemult:D De vegulis jah:)

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4445 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.31, 14:28

CE - Nah o az artatlanokat gondolkodas nelkul felkoncolo, mindenfajta gatlastol es gondolkodastol mentes gonosz. Aki szabadjara engedi duhet ha akarja...



Vagy a saját és mások szabadságáért semmilyen áldozatot nem sajnáló szabadságharcos, aki amúgy kerüli a vérontást, de ha nem lát más megoldást akkor ártatlanokat is megöl :)

Thorwald

Thorwald

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 493 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.31, 14:10

A gonoszsag teren szerintem azert boven vannak felreertesek foleg az adnd altal meghatarozott negyszogben.
Jellemzoen szerintem a kovetkezok:
LE - Szavatarto, de kiskapukat kereso, intrikat kedvelo, sajat elorejutasat torvenyes, vagy legalabbisnem szavaszegoen minden mas elott tarto ember
NE - A leggonoszabb fajta. Ha kell szavat szegi, mindenkin keresztulgazol, de gondolkodva teszi mindezt. Megszerzni ami neki kell, nem azonnal bok hatba valamiert, hanem var es majd amikor kedvezo az alkalom benyujtja a szamlat.
CE - Nah o az artatlanokat gondolkodas nelkul felkoncolo, mindenfajta gatlastol es gondolkodastol mentes gonosz. Aki szabadjara engedi duhet ha akarja...

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6145 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.31, 13:51

régebben ugyan jellemileg nem kimondottan gonosz (nem ártatlanokat mészároló, meg ilyesmik) hanem egyszerűen kapzsi, opportunista férgeket játszottam, mostanában a -föleg harcos- kicsit erőszakosabb, de alapvetően harcot és konfliktust nem kerülő karakterek jöttek be.

üdítő kivételként alkottam egy teljesen semleges swordsage-t (kardmester, mindenféle manőverekel és stílusokkal kombinálva) aki paraszti származású, egy feudális világban, és mindenkivel szemben rendkívül tisztelettudó :buszke: (tisztelettudóan, veszélyt szimatolva átengedi az első csapás lehetőségét is)
na persze, amikor a predatorba oltott, regenerálódó, szupergyors és emberi alakot fölvenni képes élőholt (mesélő agyszüleménye, szerintem) szörnyek egy mozdulattal belezték ki a varázslónkat, aki eszmélni se tudott, akkor ős is mindent bevetett, hogy elmeneküljön, miután fölmérte, hogy harcban kevés a lényhez.

Módosította Orastes: 2012.05.31, 13:51


Thorwald

Thorwald

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 493 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.31, 09:50

Mondjuk ez a jellem dolog kezd farasztani, nem igazan tetszik mar. Foleg a LG-oktol elvart angyali viselkedes...
Emlekszem pl egy LN kensai-al sokkal tobbet szoptam, mintha LG lett volna. Volt egy jo kis listam mikert jar minusz honor es mikert plusz. Mondanom sem kell, hogy a nagy zabalasert mar minusz jart, amit kb ilyen heroikus tettel lehetett volna kivaltani...
Durva volt.
(A tobbi jatekos persze hulyult, hogy te kensai, nem vagy gyilkos? vagy ninja? (ezek mindegyikenek mar a gyanusitasaert is minusz jart... ravenloftra kerulve egy gyogyito hazaban altatot kevertek az italomba, a tobbiek otthagytak, a gyogyitot meg leolte egy verfarkas falka... engem vmiert meghagytak persze a nepek fel akartak koncolni masnap reggel...) Meg "ferde szemmel neztem" mindenkire.... mindig tul sokat ettem a tobbiek szerint.. stb stb jatekosi szivatasok:))

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.30, 14:40

A semleges jellemű karakter játékosi szempontból igen kényelmes választás, én is gyakran alkalmazom :)

Az utóbbi időben viszont kifejezetten vonzanak a (legalább részben) önzetlen karakterjellemek. Ez részben lázadás a szűk környezetemben "bevett", alapvetően önző PC típus ellen, másrészt én magam is elkezdtem hiányolni a saját játékomból bizonyos dolgokat:

There are long stretches in Lyonesse that are a lot like long stretches in the Cugel stories, with the difference being that Aillas of Lyonesse has compassion and a genuine sense of justice, and Cugel doesn't.



Thorwald

Thorwald

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 493 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.30, 12:19

Nalunk regen volt egy srac (igazabol testverpar) akik jellemzoen gonosz karakterekkel toltak. Ok mar nem tartoznak a csapathoz:).
Olyan karakter aki altalaban gonoszt jatszik nincs. Vannak jatekosok akik megragadtak egy egy szerepkornel pl az egyik sracbol mindig kijon a kaotikus semleges, a masik mindig barbar akarmivel jatszon is, a harmadik beceneve Torpe (kell reszletezni?:D)...
Nekem speciel volt mar gonosz karakterem (tolvaj varazslo neutral evil adnd) elveztem es marha jo volt vele jatszani. De jellemzoen nem gonoszak, sokkal inkabb semlegesek a karaktereim. A csapat pedig a semleges tengely felett figyel. Ritka a hofeher lelku karakter is:)

Kyarra

Kyarra

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 79 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.11, 17:29

Valahogy én is így vagyok vele. a legtöbb karakterem semleges esetleg jó irányultságú.
Nálunk sr-ben volt, hogy mindenki hozta a normális nem túl elvetemült kariját és jött egy srác, aki kifejezetten ellenszenves karit hozott ,valami agresszív szexuális bűnőzőt és mivel két lány is volt a partiban rögtön kiutáltuk. Persze a kaland se volt épp egy leányálom hozzá kell tenni. Ugyanolyan állat bandatagok után nyomoztunk, mint ami a jk karija is volt. A kalandmester nem volt igazán képben, azt hiszem, amikor engedte azt a karit.

Módosította Kyarra: 2012.05.11, 17:31


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4445 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.11, 16:52

Nálunk a többség inkább a szürke valamelyik változata a szokásos.

A szőke herceg fehér lovon legalább annyira ritka, mint az velejéig romlott karakter.

seti

seti

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 926 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.10, 13:36

Mi éppen egy pár hete beszélgettük ezt a témát. Lassan 18 éve szerepjátékozunk, és még igazából senki sem volt kimondottan gonosz karakterrel, csak amolyan kaotikus semleges, és hasonló jellemmel bíró karaktereink voltak. Ez persze csak a fantasy játékokra igaz, de például Shadowrunban, esetleg Vampire-ben is mindenki igyekezett jófiú lenni, már amennyire ezt ki lehetett hozni azokból a rendszerekből, világokból.
Talán nekem volt egy gonoszhoz közeli Toreador antitribu karakterem, aki a Katárok Ösvényén járt, de az sem volt az a kimondottan gonosz személyiség.
Most ha sikerülne elindítani azt a sztorit, akkor Pathfinderben kipróbálnék valamilyen gonosz pap/orgyilkos jellegű karaktert, de ez a mesélőtől is függ. Én szívesen játszanék valami rohadék féreg karaktert, aki csak önmagával törődik. Bár erre inkább alkalmas egy 1 on 1 játék, mint egy nagyobb létszámú parti tagjának lenni, ahol előbb utobb JK-k közti konfliktussá fajulna az egyet nem értés.

aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1669 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.10, 13:29

Nálunk az etikátlan/ sötétszürke valóban dominál, de ezek a karakterek is komplex személyiségek, akik nem gondolnak magukra kifejezetten gonoszként.

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5132 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.10, 13:20

Saját körben nem igaz. A játékosok többsége általában a szürke kategóriába sorolható karakterekkel jön. Kimondottan gonosz karakter ritka, az ilyen nem túlságosan csapatjátékos alkat. Persze függ az adott rpg-től, csapattól sok mindentől. De azt erősen kétlem ha játékosok többsége mindig gonosz karit hozna. (a mi számít gonosznak témától eltekintek a trollok keressenek máshol táplálékot :))

Kyarra

Kyarra

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 79 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.05.10, 13:13

Nemrég belefutottam egy kis rpg-s közvéleménykutatásba. Erről eszembe jutott hogy azért itt megkérdem. Szerintetek több olyan gémer van akik a gonosz -Ténylegesen sötét, nem a szürke v. semleges-karaktereikkel jönnek mindig játszani?
Többen vannak e a gonosz partyk/karakterek, vagy ez csak egy nagyon szubjektív dolog a kérdező részről? Ti hogy tapasztaljátok/gondoljátok?

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2009.05.11, 12:18

Igen, azt még ki kell találni, hogy ekkora erő, hogyan marad rejtve. Ezen még dolgozom.


Én ereklyének nem nevezném, inkább csak átkozott tárgynak (sem a hatalma, amit biztosít, sem a származása nem indokolja ereklye mivoltát). És hogy hogyan rejti el az erejét? Egy köznapi varázshasználó legfeljebb egy pillantást vethet rá Mágia Érzékelésével és megtudhatja, hogy erős bűbájmágiát sugároz. Minden más varázslathoz meg kell kaparintania és komolyabban tanulmányoznia kell.

Szerintem a legnagyobb hibája, hogy gyorsan végez a viselővel. Egy átlagos embert 2,5-3 hónap alatt megöl, ami szvsz nagyon feltűnő.

Hogy mennyire jól sül el ez a tárgy, az nagyon parti függő. Ha egy paranoiás, "mindent Azonosítunk, mielőtt használnánk" csapat kezébe kerül, akkor a mentalitásuktól függően eldobják/megsemmisítik/elajándékozzák egy "érdemes" személynek. Szvsz az átkozott tárgyak nagyon jók, főleg azok, amik ki tudnak lépni a "felvetted a kardot, nem tudod letenni, -2 támadás/sebzés" kategóriából. Nálunk egy Fojtás Nyakláncát talált a csapat (Mágia Észlelésével járkálnak a nagyobb vásárokra, hogy kiszúrják az esetleges mágikus árút), amit eltettek "vész esetére". De érdekes kérdés lehet egy kard is, amitől úgy őrjönghet a használója, mint egy barbár (+támadás/sebzés, -védelem), de elkapja a hév és nem tud különbséget tenni barát és ellenség között. :)

Bulldy

Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1752 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2009.05.07, 10:41

Üdv!

Az egyik lehetséges módja a gonoszításnak a pszichológiai megközelítés, amikor a karakterben valami belül már elromlott (pl ítélőképesség), és ennek a hatásai megjelennek rajta, és széen olyanokat tesz, amit egyébként nem. Ahogy lentebb is szerepelt.

A másik pedig hogy a személyes motivációin keresztül olyan tettekre kényszerítjük, ami szükséges, de rossz. Ha belátja hogy szükséges, és megcselekszi, akkor azért gonoszul el, ha pedig nem látja be, akkor később szembekerül a következményeivel, hogy akkor ő megtehette volna, amit kellett, és azért rossz. Tehát tulajdonképpen csak a döntés illúziója van meg, és a játékos valódi dilemmázás után biztosan rossz utat választ. Viszont nagyon fontos, hogy a játékos és a karakter is tudja, hogy mi fog történni, és döntenie kelljen, ahol persze a nem döntés is döntés, ráadásul előre tudhatóan rossz döntés.
"Lemészároljuk e a falu lakosságát, ha tudjuk, hogy élőholtakká fognak változni, és sok-sok embert megölnek?", "Megéri e egy ember halála, hogy sokan megmeneküljenek?" Pláne, ha mesélői szeszélyből következően később úgyis bekövetkezik a rossz, ha megpróbálták a legjobbat kihozni belőle.

Ha ezek halmozódnak, akkor előbb utóbb száguldani fog az illető lefelé a morális lejtőn. Más kérdés, hogy mennyire fogják a játékosok élvezni.

hajnalkrisztian

hajnalkrisztian

    Rendszeres fórumozó

  • Archívum
  • 171 Hozzászólás
Hírnevek
                                

Kelt 2009.05.07, 10:23

Igen, azt még ki kell találni, hogy ekkora erő, hogyan marad rejtve. Ezen még dolgozom.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]