Ugrás tartalomhoz


Fotó

Mesélői problémák


  • Válasz írásához lépj be
3748 hozzászólás érkezett eddig

morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 338 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.17, 22:31

 

Igazat megvallva lehet tényleg piszkosul rosszul fogalmazok. Vagy nem írom le a felét a dolgoknak amit gondolok. Mindenesetre örülök neki, hogy ennyien hozzászóltak.

 

Tehát, nem egy konkrét problémával állunk szemben, nem arról van szó, hogy a játékosok folyamatosan érzékelés próbát akarnának dobni, vagy minden lyukba belenéznek hátha. Sőt, alapvetően más se hozta fel mint hiba, kb. mindenki beletörődött a dologba de én nem akarom annyiban hagyni.

 

Alapvetően én hasonló dologban gondolkodom mint amit Dronner/alu felvetett, egyszerűen a karakterek értékeik alapján egy már megszűrt valóságot kapnak és csak akkor dobatok ha a) valamiért akarom  hogy legyen esélyük hibázni/pont észrevenni valamit (rajtaütés, fontos lopakodás) b) ha konkrétan egy specifikus dologra koncentrálnak (nem szokott felénk baj lenni abból, hogy valaki mindig "figyel").

 

Ezt tervezem is tesztelni a  következő kalandban, de tapasztalatok hiányában még nem tudok róla nyilatkozni.

 

Viszont ezzel csak az aktív dobások mennyiségét szorítom vissza, azt nem, hogy -ténylegesen- kevesebb szükség lenne rá. Ugyanígy a problémát nem oldja meg az se (habár tüneti kezelésnek nem rossz), ha merőben más fajta érzékelés típusokat használok (Empátia, Insight,  szociális kérdésben, valamiféle koncentrációs dobás varázslásra/kutatásra stb.). Ugyanígy kiemelhetem is (MAGUS például így kezeli), vagy integrálhatom egy másik nagyobb (és nem olyan könnyen fejleszthető) jellemzőbe (mint a Shadowrun 3ed). Tulajdonképpen ezek se rossz megoldások, de egyiket se érzem kielégítőnek. 

 

 

Alapvetően az a problémád, hogy sok a meta-játék az észlelés dobásokból adódóan, vagy az, hogy maga az észlelés, mint skill, szerinted túlhangsúlyozott?

 

Ha az első, arra tudok majd tanáccsal szolgálni (de nem kezdem el leírni, ha nem ez a gond, mert ahhoz meg hosszú), ha a második, akkor logikusan jön a kérdés, hogy miért gond, hogy ilyen fontos? Alapvetően konfliktusok és veszélyes, a hétköznapi embertől nagyon távol álló szituációk tömegén át halad a karakterek útja, naná, hogy a túlélés szempontjából nagyon fontos az érzékszervek és a jó megfigyelés képessége! Gyakorlatilag ez is egy "természetes" szelekciónak vehető, aki ebben nagyon gyenge (és mondjuk nem vigyáztak rá), az előbb-utóbb elbukott valamin. 

Ha az a problémád, hogy egyetlen skill foglalja ezt az egészet össze, akkor rendszertől függetlenül szét is bonthatod többre, többféle értéket (tulajdonság bónuszok stb), rendelhetsz hozzá, és konkrétan szabályozhatod, melyiket milyen szituban kell alkalmazni. De ilyenkor is oda kell figyelni, hogy ne ess a skill-tax-ing csapdájába. Az, hogy mi alapján bontod fel, teljesen a rendszer igényeitől, és a megcélzott hangulattól függ, pl. egy Dnd-esq felfedezős játékban nem véletlen a perception- search/investigation felbontás, csak az alapkönyvek nem túl érthetően tálalják, melyiket mikor is alkalmazd.

Ha arra gondolsz, hogy van teljesen passzív érzékszervi befogadás (mész a folyosón, és kiszúrod-e időben a padlón a bukódrótot), az aktív szkennelés (végigvizslatod a falakat, és oda nem illő  repedéseket, réseket vizsgálsz), és a konkrét kutatás (átforgatod a szobában látható törmeléket, végigtapogatod a falakat, kopogtatod a ládát duplafeneket keresve, stbstb.), az egy jó kiindulás lehet a besorolásban.

 

 

Alapvetően abszolút nem a játékosokkal volt probléma, ahogy azt írtam már lentebb, hanem nekem nem tetszett az érzékelések fontossága/milyen gyakran kell őket dobni. Szóval, nem egy konkrét égető problémára kerestem megoldást, csak egy olyanra, ami szavar.

 

Szerencsére már szerintem megtaláltam a számomra megfelelő választ, amit a közeljövőben tesztelésre is fog kerülni. Mégpedig a tulajdonságok/képességek (ahol van ilyen) általi információszűrést/esetleg rejtett dobást. Ezzel redukálni tudom a dobások számát/jelentőségét. Plusz nagyobb buli ha nem tudod, hogy ez egy sikeres próba volt vagy nem (a játékosaim szerint is, mert természetesen beszéltem nekik a dologról).

 

Egyébként, mit javasolnál ha az első pont probléma lenne? Mostmár kíváncsi vagyok :D



turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3227 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.17, 11:53

Igazat megvallva lehet tényleg piszkosul rosszul fogalmazok. Vagy nem írom le a felét a dolgoknak amit gondolok. Mindenesetre örülök neki, hogy ennyien hozzászóltak.

 

Tehát, nem egy konkrét problémával állunk szemben, nem arról van szó, hogy a játékosok folyamatosan érzékelés próbát akarnának dobni, vagy minden lyukba belenéznek hátha. Sőt, alapvetően más se hozta fel mint hiba, kb. mindenki beletörődött a dologba de én nem akarom annyiban hagyni.

 

Alapvetően én hasonló dologban gondolkodom mint amit Dronner/alu felvetett, egyszerűen a karakterek értékeik alapján egy már megszűrt valóságot kapnak és csak akkor dobatok ha a) valamiért akarom  hogy legyen esélyük hibázni/pont észrevenni valamit (rajtaütés, fontos lopakodás) b) ha konkrétan egy specifikus dologra koncentrálnak (nem szokott felénk baj lenni abból, hogy valaki mindig "figyel").

 

Ezt tervezem is tesztelni a  következő kalandban, de tapasztalatok hiányában még nem tudok róla nyilatkozni.

 

Viszont ezzel csak az aktív dobások mennyiségét szorítom vissza, azt nem, hogy -ténylegesen- kevesebb szükség lenne rá. Ugyanígy a problémát nem oldja meg az se (habár tüneti kezelésnek nem rossz), ha merőben más fajta érzékelés típusokat használok (Empátia, Insight,  szociális kérdésben, valamiféle koncentrációs dobás varázslásra/kutatásra stb.). Ugyanígy kiemelhetem is (MAGUS például így kezeli), vagy integrálhatom egy másik nagyobb (és nem olyan könnyen fejleszthető) jellemzőbe (mint a Shadowrun 3ed). Tulajdonképpen ezek se rossz megoldások, de egyiket se érzem kielégítőnek. 

 

 

Alapvetően az a problémád, hogy sok a meta-játék az észlelés dobásokból adódóan, vagy az, hogy maga az észlelés, mint skill, szerinted túlhangsúlyozott?

 

Ha az első, arra tudok majd tanáccsal szolgálni (de nem kezdem el leírni, ha nem ez a gond, mert ahhoz meg hosszú), ha a második, akkor logikusan jön a kérdés, hogy miért gond, hogy ilyen fontos? Alapvetően konfliktusok és veszélyes, a hétköznapi embertől nagyon távol álló szituációk tömegén át halad a karakterek útja, naná, hogy a túlélés szempontjából nagyon fontos az érzékszervek és a jó megfigyelés képessége! Gyakorlatilag ez is egy "természetes" szelekciónak vehető, aki ebben nagyon gyenge (és mondjuk nem vigyáztak rá), az előbb-utóbb elbukott valamin. 

Ha az a problémád, hogy egyetlen skill foglalja ezt az egészet össze, akkor rendszertől függetlenül szét is bonthatod többre, többféle értéket (tulajdonság bónuszok stb), rendelhetsz hozzá, és konkrétan szabályozhatod, melyiket milyen szituban kell alkalmazni. De ilyenkor is oda kell figyelni, hogy ne ess a skill-tax-ing csapdájába. Az, hogy mi alapján bontod fel, teljesen a rendszer igényeitől, és a megcélzott hangulattól függ, pl. egy Dnd-esq felfedezős játékban nem véletlen a perception- search/investigation felbontás, csak az alapkönyvek nem túl érthetően tálalják, melyiket mikor is alkalmazd.

Ha arra gondolsz, hogy van teljesen passzív érzékszervi befogadás (mész a folyosón, és kiszúrod-e időben a padlón a bukódrótot), az aktív szkennelés (végigvizslatod a falakat, és oda nem illő  repedéseket, réseket vizsgálsz), és a konkrét kutatás (átforgatod a szobában látható törmeléket, végigtapogatod a falakat, kopogtatod a ládát duplafeneket keresve, stbstb.), az egy jó kiindulás lehet a besorolásban.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4660 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.08, 17:58

Ez tök jó lenne, csak mint mondottam volt kifejezetten -nem jött fel a probléma így-. Engem zavart inkább amikor játszottam/meséltem, hogy túlságosan nagy súlya van az érzékelés próbáknak.
 
Kaptam pár jó ötletet, amit köszönök és a következő kampányban tesztelem hogyan működnek (persze ki személyre szabással).



Még egy utolsó próbálkozás arra, hogy több minden legyen ingyen. Ez a megfogalmazás az SRD-ben:
"For example, you might try to hear a conversation through a closed door, eavesdrop under an open window, or hear monsters moving stealthily in the forest. Or you might try to spot things that are obscured or easy to miss, whether they are orcs lying in ambush on a road, thugs hiding in the shadows of an alley, or candlelight under a closed secret door."

 

 

Azok alapján, hogy mikre kell perception-t dobni, elég jól be lehet lőni, hogy baromi sok mindenhez viszont nem kell.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 926 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.08, 17:33

Kíváncsi vagyok a tapasztalataidra, majd írd meg, hogy mi mennyire vált be!

morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 338 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.08, 17:13

 

 

Tehát, nem egy konkrét problémával állunk szemben, nem arról van szó, hogy a játékosok folyamatosan érzékelés próbát akarnának dobni, vagy minden lyukba belenéznek hátha.

A vizsgálódásnak van időigénye, legyenek időnyomás alatt, és ha sokat kutakodnak, késsenek le valami fontosat.

 

Meg ha nagyon kutakodnak, gyanúsak lesznek (tolvajok?). Adj melléjük egy NPC/NJK-t aki furán néz, hogy mindenhol kutakodnak, esetleg akár egy beépített embert, aki ezt a szokásukat kihasználva állít nekik csapdát (lopott értékek elrejtése olyan helyen, ahol normális esetben nem találnának rá, hogy megtalálják és a hatóságok rájuk küldése után magyarázkodhatnak egy abszurd történettel, hogy ők csak találták egy irreális helyen), stb.

 

 

Ez tök jó lenne, csak mint mondottam volt kifejezetten -nem jött fel a probléma így-. Engem zavart inkább amikor játszottam/meséltem, hogy túlságosan nagy súlya van az érzékelés próbáknak.

 

Kaptam pár jó ötletet, amit köszönök és a következő kampányban tesztelem hogyan működnek (persze ki személyre szabással).



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 301 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.07, 21:18

Esetleg fontoljátok meg a DETEKTÍV (GUMSHOE) rendszer megoldását: ha a karakter ért hozzá, akkor felfedezi. Van egy általános "bizonyítékgyűjtés" képesség, amivel a kaland megoldásához feltétlenül szükséges nyomokat automatikusan észreveszi. A lábnyomokat a nyomkereső, a csapdákat a csapdához értő ember, és így tovább. A bónusz nyomokért lehet dobálgatni.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 926 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.06, 11:10

Garabonciás, ha jól értem, nem a kocka elhajítása a gond, hanem, hogy mindent át akarnak kutatni, és már túlzásba viszik.


Igen, de szerintem ez hozza magával a gondolkodásuk megváltoztatását. Ha megszokják, hogy kellő idővel úgyis megkapják a szükséges információkat, akkor kevésbé fognak pattogni. De könnyen lehet, hogy nem minden játékosnál működik. :)

Dronner

Dronner

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5396 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.06, 10:20

Garabonciás, ha jól értem, nem a kocka elhajítása a gond, hanem, hogy mindent át akarnak kutatni, és már túlzásba viszik.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 926 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.06, 08:04

Az időigény gondolatát továbbgörgetve:
Ha nem sürgeti őket semmi, és van bőven idő a tevékenységre, akkor ne dobass rá, vedd automatikus sikernek! A dobásra akkor legyen szükség, ha a sürgető körülmények hátráltatnák a dolgot!

Dronner

Dronner

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5396 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.06, 07:13

 

Tehát, nem egy konkrét problémával állunk szemben, nem arról van szó, hogy a játékosok folyamatosan érzékelés próbát akarnának dobni, vagy minden lyukba belenéznek hátha.

A vizsgálódásnak van időigénye, legyenek időnyomás alatt, és ha sokat kutakodnak, késsenek le valami fontosat.

 

Meg ha nagyon kutakodnak, gyanúsak lesznek (tolvajok?). Adj melléjük egy NPC/NJK-t aki furán néz, hogy mindenhol kutakodnak, esetleg akár egy beépített embert, aki ezt a szokásukat kihasználva állít nekik csapdát (lopott értékek elrejtése olyan helyen, ahol normális esetben nem találnának rá, hogy megtalálják és a hatóságok rájuk küldése után magyarázkodhatnak egy abszurd történettel, hogy ők csak találták egy irreális helyen), stb.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4660 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 20:59

Alapvetően én hasonló dologban gondolkodom mint amit Dronner/alu felvetett, egyszerűen a karakterek értékeik alapján egy már megszűrt valóságot kapnak és csak akkor dobatok ha a) valamiért akarom  hogy legyen esélyük hibázni/pont észrevenni valamit (rajtaütés, fontos lopakodás) b) ha konkrétan egy specifikus dologra koncentrálnak (nem szokott felénk baj lenni abból, hogy valaki mindig "figyel").



Én is csak ezt tudnám tanácsolni. A fontos információkat add oda a játékosaidnak "ingyen".
Ne a karakter értékei alapján megszűrten, hanem konkrétan egyben mindent.


Akkor mire jó az érzékelés? (Savage Worlds-ben így van)
A fontos információkon túl nyújt segítséget.
- az információ, hogy a bor fura ízű ingyenes, de a furcsaság beazonosítása próbadobáshoz kötött
- az információ amit az NPC átad ingyenes, az is, hogy feszült, de az, hogy nem teljes igazságot mondja el, már próbadobást követel
- az, hogy valakik beszélgetnek a zárt ajtó mögött ingyen van, az, hogy hányan beszélgetnek (azaz minimum hányan vannak bent) észlelés próba (vagy hallgatózás, ha van)
- ha a karakterektől lopni akarnak, vagy mögéjük akarnak kerülni egy csata közben, dobatnék észlelést (afféle mentődobásként)

 

 

Ezt tervezem is tesztelni a  következő kalandban, de tapasztalatok hiányában még nem tudok róla nyilatkozni.

Tökéletesen működik, méghozzá azért, mert általában az érzékelés mögé rejtett információk felhasználása a lényeg, nem a megtalálása.

Van ott egy bazi nagy csapda, hogy kerüljük ki, hogy semlegesítjük? Fura szag van a szobában, mi ez méreg? Oké, találtunk egy portugál hajónaplót egy titkos rekeszben, kinek adjuk el?
 

 

Van azonban kivétel. A legjobb példa ami hirtelen eszembe jut, a karakter számára rutint jelentő kis mechanikus csapda. Igazából nem sok érdekesség van, nem sokat ad hozzá a játékhoz egy zárnyitás próba közben mérgező tű. Ráadásul az is feltételezhető, hogy a tolvaj azért megnézi azt a zárat, és feltűnik neki, ha már ez a szakmája. Feltűnik neki akkor is, ha a mesélő nem jelzi előre. Ilyen esetben jó egy észlelés vagy csapdakeresés próba. (ha ilyen gagyi csapdát tettem egy kincsesládára, akkor szoktam kérni egy mentődobás-jellegű csapdakeresést akkor is, ha előre nem szól a játékos és hivatalosan belenyúlna a csapdába. A karakter jobb ennél)

Ezt is lehet amúgy érdekes csinálni. Ha mondjuk találkoznak a kazamatában egy halott tolvajjal, akinek savnyomok vannak a kezén, és a tolvaj felvesz egy vastag kesztyűt zárnyitáshoz emiatt, akkor megússza a savazást dobás nélkül. De ez csak akkor működik, ha mesélőként eszembe jut valami nem szájbarágós módon jelezni a csapdát. (nem mindig van így)

 

Ellenben van-e bárkinek olyan felvetése ami az egész "dobj X-re" vagy "ennyi a passzív érzékelésed tehát észreveszed/vagy nem" rendszert kikerüli? Esetleg olyan rendszer ami ezt már meg is valósította? Lehet az én kreativitásom kevés, de eddig magamtól nem találtam ki alternatívát rá.

 

Szerintem nálad beválna az is, ha az érzékelés főjellemző lenne, nem pedig skill. Van egy csomó játék, ahol eleve így van, nem ördögtől való dolog.

 

 

Még valami. Eleinte nem értettem a titkosajtó-keresést, csapdakeresést D&D-ben. Mi értelme van ennek? Nem sok. Akkor lesz értelme, ha méred az időt, és használsz véletlen találkozást. Én mostanában így szoktam: minden nagyobb keresés egy "kazamata forduló". Minden fordulóban dobok (ha jól emlékszem necropraxis blogon olvastam):

1: véletlen találkozás, 2: véletlen találkozás előrejelzése (pl. hangok), 3: leesnek a fenntartható varázslatok (így nem kell számolni hány kör óta aktív), 4: gyújts új fáklyát 5: egy adag olaj a lámpásba, vagy ha fáklya világít, gyújts újat. 6: fáradtság/éhség (egy helyet lefoglal a hátizsákban, ha nem tudsz leülni és harapni valamit)

 

Ha valami hasonló trükköt alkalmazol az idő mérésére, akkor kevesebb lesz az életszerűtlen, szuper-aprólékos helyszínelő munka.


Módosította galu22: 2019.07.05, 21:06


morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 338 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 20:06

Igazat megvallva lehet tényleg piszkosul rosszul fogalmazok. Vagy nem írom le a felét a dolgoknak amit gondolok. Mindenesetre örülök neki, hogy ennyien hozzászóltak.

 

Tehát, nem egy konkrét problémával állunk szemben, nem arról van szó, hogy a játékosok folyamatosan érzékelés próbát akarnának dobni, vagy minden lyukba belenéznek hátha. Sőt, alapvetően más se hozta fel mint hiba, kb. mindenki beletörődött a dologba de én nem akarom annyiban hagyni.

 

Alapvetően én hasonló dologban gondolkodom mint amit Dronner/alu felvetett, egyszerűen a karakterek értékeik alapján egy már megszűrt valóságot kapnak és csak akkor dobatok ha a) valamiért akarom  hogy legyen esélyük hibázni/pont észrevenni valamit (rajtaütés, fontos lopakodás) b) ha konkrétan egy specifikus dologra koncentrálnak (nem szokott felénk baj lenni abból, hogy valaki mindig "figyel").

 

Ezt tervezem is tesztelni a  következő kalandban, de tapasztalatok hiányában még nem tudok róla nyilatkozni.

 

Viszont ezzel csak az aktív dobások mennyiségét szorítom vissza, azt nem, hogy -ténylegesen- kevesebb szükség lenne rá. Ugyanígy a problémát nem oldja meg az se (habár tüneti kezelésnek nem rossz), ha merőben más fajta érzékelés típusokat használok (Empátia, Insight,  szociális kérdésben, valamiféle koncentrációs dobás varázslásra/kutatásra stb.). Ugyanígy kiemelhetem is (MAGUS például így kezeli), vagy integrálhatom egy másik nagyobb (és nem olyan könnyen fejleszthető) jellemzőbe (mint a Shadowrun 3ed). Tulajdonképpen ezek se rossz megoldások, de egyiket se érzem kielégítőnek. 

 

Garabonciás:

 

Az ötlet érdekes és tetszik, habár inkább jobb lenne ha mesélő dobná ki, mert ha játékos (akár tényleg véletlenül) nem felejti el a dobások eredményét, abból könnyen akaratlan meta lehet. Egyszer lehet ki fogom próbálni.

 

Marvin:

 

Az nálunk alapvetés, hogy nem "dobok egy érzékelést", hanem "megnézem, hogy a hordónak aljában van-e rejtett rekesz". Szóval ennyiben már megvagyunk (remélem erre gondoltál). 

 

Kukac:

 

A cél az érzékelés súlyának csökkentése lenne, hogy ne legyen annyira létszükséglet, hogy nettó önszívatás nem rendelkezni vele. Ez természetesen járna azzal, hogy kevésbé lennének képzettek az NJK-k, JK-k.

 

Ellenben van-e bárkinek olyan felvetése ami az egész "dobj X-re" vagy "ennyi a passzív érzékelésed tehát észreveszed/vagy nem" rendszert kikerüli? Esetleg olyan rendszer ami ezt már meg is valósította? Lehet az én kreativitásom kevés, de eddig magamtól nem találtam ki alternatívát rá.

 



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6515 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 17:33

Nem kell mindenre dobatni. Az észlelés túlhasznált lesz, ha minden vicik-vacakra dobni kell. Ha azt akarod, hogy a karakterek megvizsgálják az erdőben a füst forrását, akkor ne dobass velük, hogy észreveszik-e. Észrevették. Pont. Majd eldöntik, hogy érdekli-e őket vagy mennek tovább.

Ugyanígy egy nyomozásnál ne dobass észlelést, hogy megtalálják-e a nyomot. Amilyen "szerencséje" a mesélőnek van, pont ekkor fog mindenki rosszat dobni, te meg küzdhetsz, hogy miként add át mégis az infót. Helyette találják meg dobás nélkül a nyomot és az értelmezéséhez kérj vonatkozó próbát.

Jó példa a Trónok Harca tőre, amivel Brant készültek megölni. Maga a tárgy simán meglett (nem kellett észlelést dobni), de kellett fegyverismeret, hogy megmondják, hogy a tőr valíriai acél, illetve a nemesség ismerete, hogy kié lehetett eredetileg.

Én arra álltam rá, hogy az észlelést leginkább a lopakodás ellenszereként használom. Így nem kell sokkal többször, mint bármi más.

Bulldy

Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 926 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 15:33

Nem csak erre a problémára, de sok minden másra is megoldás lehet, ha játék előtt dobatsz a játékosaiddal egy csomót, és az eredményeket egymás után leírod egy lapra. Ahogy halad a játék, úgy használod el ezeket, és ilyenkor kocka helyett csak ki kell húznod az aktuálisat. Drasztikusan mg fogja változtatni mid a játékosaid hozzáállását, mind a tiédet.



Dronner

Dronner

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5396 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 14:09

Ha jól értem, alapvetően nem az aktív, hanem a passzív képesség/képzettséghasználattal van gond.

 

A nyűg abból van szerintem, hogy folyamatosan figyelnie kell a DM/KM-nek, hogy a kül. karakterek közül ki mit vesz észre a játék minden percében.

 

Szerintem ezt úgy lehet kezelni, hogy a passzív használatot kiveszed a az ülés alatti játékból, azzal. hogy a karakterek ismeretében előre ledobod azokat a próbákat, amiknek jelentősége van. Pl. ha a mese szempontjából előre eldöntött, és nem imprózott az ominózus mérgezési próbálkozás, akkor azt az ülés előtt ledobod, és ezzel a narratívába áthelyezed a passzív használatot (persze, ezt előre kell közölni a játékosokkal). Így csak az akív használattal kell foglalkozni, illetve az imprózott helyzetek esetén.

 

A másik, hogy nem tudom, a kard kétélű-e, azaz az nem játékos karakterek is használják-e nálad ezt a képességet/képzettséget. Miért ne bukhatna el a játékos karakterek terve egy ilyen próbán? 

 

Én anno M*-ban a mérgekkel voltam így - a JK-k túlzásba vitték a mérgek használatát, mire közöltem, hogy ok, de akkor az NJK-k is aktívabbak lesznek ezen a téren, amire a JK-k visszafogták magukat. Szóval a konszenzusos megállapodás a "fegyverzet-korlátozásról" működött.



Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2423 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 13:16

Teljesen mesélőfüggő ez azt hiszem (kivéve talán a CoC, ahol a klasszikus kalandok tele vannak Spot hidden-dobásokkal), ha nem találni semmi érdemlegest az érzékelések gurigatásával, vagy legalábbis sokkal kevesebbet, mint aktív kereséssel, idővel valszeg a játékosok is leszoknak róla. Nahát!


Módosította Marvin: 2019.07.05, 13:16


aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1762 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 12:40

Arra keresek megoldást, hogy hogyan lehetne visszaszorítani az érzékelés súlyát , mivel tapasztalatom szerint a mesélői stílus/a játék tematikája igen keveset számít. Shadowrun, WoD, DnD stb. bárhol ahol van konkrét érzékelés, ott nagyon fontossá szokott válni.

Ha több információt adsz a játékosaidnak automatikusan (vagy ahhoz kötve, hogy jól kérdeznek), az pl. vissza fogja szorítani az érzékelés mint képzettség relatív hasznosságát, és a játékosok számára elérhető információ mennyiségét sem változtatja (mert ugye azzal az alapfeltevéssel dobatsz érzékelést, hogy az egész partinak maxra van húzva, tehát valakinek csak sikerül).



kukac

kukac

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 885 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 12:12

Ha például levágod/megcsonkítod a karakterek (vagy a játékosok :D ) összes érzékszervét, az jó kezdet. Az érzékelés, az érzékszerved a legelső és legfontosabb interfészed, amivel a körülötted lévő világ kapcsolatba tud lépni veled - nincs érzékelés, nem tudsz következtetéseket levonni, nem tudsz reagálni. És a ezt elég nehéz szerepjátékban visszaadni, de ez a KM egyik legfontosabb feladata.

 

Egyébként milyen végeredményt szeretnél elérni a módosítással? Nehezebb legyen érzékelni? Ne skilltől függjön? Ne legyen mindenkinek érzékelése?



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 338 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 12:04

http://www.giantitp.com/comics/oots0030.html

 

Megoldási javaslat? Mire?

 

Számítógépes játékoknál számít valamennyire, de asztali játéknál már elég fejlett mesterséges intelligenciák vannak az asztal körül, hogy szituáció szinten meg tudják oldani. Általában elég annyi, hogy "a muki a szobájában rejtette el a kulcsot", a karakterek bemennek, és aktív keresésre dobnak. Vagy egy bokorban ott lapul a goblin, a KM pedig dob a passzív érzékelésre hogy észre veszi-e. Amikor pedig a báró a markában egy mérgezett tűt tart, ezért kivételesen minden ujja helyett csak három ujjával dobog idegesen az asztalon, arra lehet passzívat dobni, vagy ha a játékos bejelenti, hogy meg akarja nézni hogy a báró nem-e akarja átdobni őket a palánkon, akkor dobhat még egy aktív észrevételt is rá.

 

Mivel szituációfüggő, nehéz szabályt alkotni rá.

 

Akkor lehet hogy nem fogalmaztam elég érthetően, elnézést érte.

 

Az alapvető probléma amit felvetettem az lenne, hogy az érzékelés mint tulajdonság/képzettség gyakran túlságosan fontossá válik, szinte rendszertől, KM-től, és stílustól függetlenül. Olyannyira, hogy kvázi kötelező egy karakternek legalább elfogadhatónak lennie benne. Miközben elméletben ez is csak egy dolog a sok közül amihez érthet a JK (elméletben).

 

Tökéletesen tudom hogy magát a próbát mire dobják a karakterek. Pont az lenne a probléma veleje, hogy ez annyira univerzális a használata és annyira meghatározó, hogy bőven a legfontosabb nem harci képzettséggé válik. Miközben a legtöbb rendszer feltételezi, hogy a skillek/tulajdonságok/akármi ahogyan hívja többé-kevésbé mind hasonló értéket képviselnek. 

 

Arra keresek megoldást, hogy hogyan lehetne visszaszorítani az érzékelés súlyát , mivel tapasztalatom szerint a mesélői stílus/a játék tematikája igen keveset számít. Shadowrun, WoD, DnD stb. bárhol ahol van konkrét érzékelés, ott nagyon fontossá szokott válni. 



kukac

kukac

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 885 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2019.07.05, 08:06

http://www.giantitp.com/comics/oots0030.html

 

Megoldási javaslat? Mire?

 

Számítógépes játékoknál számít valamennyire, de asztali játéknál már elég fejlett mesterséges intelligenciák vannak az asztal körül, hogy szituáció szinten meg tudják oldani. Általában elég annyi, hogy "a muki a szobájában rejtette el a kulcsot", a karakterek bemennek, és aktív keresésre dobnak. Vagy egy bokorban ott lapul a goblin, a KM pedig dob a passzív érzékelésre hogy észre veszi-e. Amikor pedig a báró a markában egy mérgezett tűt tart, ezért kivételesen minden ujja helyett csak három ujjával dobog idegesen az asztalon, arra lehet passzívat dobni, vagy ha a játékos bejelenti, hogy meg akarja nézni hogy a báró nem-e akarja átdobni őket a palánkon, akkor dobhat még egy aktív észrevételt is rá.

 

Mivel szituációfüggő, nehéz szabályt alkotni rá.




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]