Ugrás tartalomhoz


Fotó

DnD 4. kiadás


  • Válasz írásához lépj be
5036 hozzászólás érkezett eddig

Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1092 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.02, 19:02

(OFF)

Ezt, meg a szörnyek egyszerűen mesélhető, de változatos képességeit szerintem bármilyen D&D varinánsba könnyű, és szerintem érdemes is implementálni.[/size]

 
Élesben nem próbáltam, de anno a Grey Six csinált hasonlót kb. Swords & Wizardry erőszintjén.(/OFF)


Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.02, 11:37

Felnőtt kategóriától már a suttyó fehér sárkánynak (ez a legbutább fajta) is van legendás akciója, ami pont ezt tudja: két játékos köre között csap a farkával vagy szárnycsapással fellök, sebez és elrepül.

Ezen kívül vannak lakhely akciók (lair action), amik a lény kisugárzása miatt, de tőle független (20-as kezdeménynél automatikusan bekövetkező) hatások. Ezek általában pont azokat a nehezítéseket, változó csatateret eredményezik, amit korábban írtam.

A fehér suttyónál pl fagyos köd ereszkedik egy területre, hatalmas jégcsapok szakadnak a parti nyakába vagy jégfal emelkedik körülöttük.

Ezek pont azt segítik elő, hogy egy főellenfél úgy is veszélyes és hatékony legyen, hogy nincs kismillió csatlósa. Persze lehet az is, de így szerintem könnyebb a mesélőnek, hogy tudja, van körönként egy automatikis hatás, csak a területét kell kijelölni, a főszörny a szokásos támadásaival, illetve körközben még 1-2-t cselekedhet.

Pont most volt egy gigászi csatánk kéttucatnyi ellennel, 8. szinten. 47 perc alatt két kör sem ment le, megegyeztünk, hogy egy d6 dobás dönt a sorsunkról inkább. Az ilyenek elkerülésére kiválló a sok hp + legendás akciók + lakhely akciók.

Bulldy

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.02, 10:39

Nagyon ki volt hegyezve a harcokra, de legalább az élvezetesre volt összerakva. Az encountereken kívüli része -legalábbis nálunk- meglehetősen sovány volt, de ezt nem is bántuk.

 

A harcon kívüli rész alapvetően nem probléma. Sőt, azt hiszem még könnyebbség is a mesélőnek, hogy a szokásos gondokat nem powerekkel tudják megoldani a játékosok, hanem gondolkodni kell.

 

Én a "bloodied" státuszt emelném ki, szerintem elég érdekes ötlet, hogy a lény extra dolgokat csinál amikor a fél HP-ja elfogy.

 

Ezt, meg a szörnyek egyszerűen mesélhető, de változatos képességeit szerintem bármilyen D&D varinánsba könnyű, és szerintem érdemes is implementálni.

 

Pl. Goblin, 1 HP, támadás +0, sebzés 1d6. Ha nem talál, akkor nem fedi fel az álcáját. Ha megtámadják és nem találják el, néhány lépést visszavonul. 

De például a 4E sárkány is érdekesebb, mint az 5E. Utóbbi kb. rengeteg HP, nagy sebzés és néha egy tűzlehellet. Ehhez képest a 4E farokcsapás (a játékosok körében, ha valaki mögötte van) egy egyszerű, de vicces módosítás.

 

Röviden: igen, a 4E szörnykönyvek jó vételt jelentenek, bármilyen d20 rendszerben mesélsz.



morgorito

morgorito

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 687 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 19:28

Én a "bloodied" státuszt emelném ki, szerintem elég érdekes ötlet, hogy a lény extra dolgokat csinál amikor a fél HP-ja elfogy.

 

Kicsit számítógépes "boss fight stage" íze van, de szerintem attól még pofás tud lenni.

 

Plusz egyes kasztok képességeihez is hozzá lehet kötni (mint a Rage) ami karaktert ad nekik, illetve taktikai lehetőségeket biztosít. 

 

Kár hogy nem használták többet, a kevés számomra tetsző ötlet egyike volt a negyedik kiadásban.



Bendoin

Bendoin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 380 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 18:33

A 4e egy remek táblás harci játék. Legjobb része szerintem a szörnyek: változatos képességekkel rendelkeznek már egy-egy fajon belül is (pl. ha gnollokkal találkozol, akkor van köztük leader, van brute, pár dárdavető, 1hp-s minionok stb, de a rendszer kifejezetten támogatta azt is, hogy egy-egy encounterben sokféle szörny legyen egyszerre, és a nehézséget is könnyű volt izgalmasra belőni.  Sokféle támadás, sokféle védelem, sokféle effekt (ami pár körre kivett a harcból, vagy mozgatott, stb). Nagyon ki volt hegyezve a harcokra, de legalább az élvezetesre volt összerakva. Az encountereken kívüli része -legalábbis nálunk- meglehetősen sovány volt, de ezt nem is bántuk.

 

Vigyázat, szubjektív sommás vélemény: az 5e sokat átvett a 4e-ből (pl. azt, hogy minden osztálynak cool powerjei vannak - csak éppen kevésbé cool-ak), a sok-sok dobálgatás is megmaradt, viszont  nem annyira színes-szagos, unalmasabb az egész.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 17:52

Ha a végtelen mennyiségben használható varázstrükkök zavarnak, akkor van egy rossz hírem...

 

Spoiler

 

Ami az ismételgetést illeti, 4E-ben is nagyon sokszor fogják ugyanazt a képességet használni. Összesen lesz egy karakternek 2-3 bármikor bevethető képessége, jellemzően azokat fogják nyomni. Nem sokban különbözik attól, hogy 5E-ben a zsivány mindig orvtámadni akar majd, vagy a pap Szent Lángot varázsolni (sacred flame, a nem támadós sebző varázslat).

 

Igazából az van, hogy a statikusan álló ellenfelek ellen nem lesz izgalmasabb a harc. A tapasztalatom az, hogy kell egy varázshasználó, aki kontrollálja a csatateret, vagy valami érdekes környezeti hatás, ami miatt nem állhatnak egy helyben. Ezek nélkül minden csak klasszikus hp-faragás lesz. :(

 

Ha összességében nézem, az 5E-vel jobban jársz:

  • Könnyebben átlátható az egész rendszer, ezért könnyebb ezt-azt kivenni. Jelen esetben pár varázstrükköt kell letiltani. Ettől még mindig jó, ha többet tud valaki, mert lehet szívás, ha csak egy energiatípusú sebzést tudsz kipréselni magadból.
  • Van hozzá online eszköztár, ami nagy segítség a játékosoknak is. Nálunk egy ember kivételével mindenki programozó (a maradék egy meg tüzértiszt volt, szóval ő is jó barátságban van a számokkal) és mégis hajlamosak elszámolni vagy benézni ezt-azt
  • Hamarosan jön magyarul, ami megint csak segítség lehet.

Ha akarsz erről beszélgetni, menjünk át az 5E szobába. :)

 

Bulldy



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 17:29

Kíváncsi vagyok, hogy ha a 4E mesélésre rászánnád magad, mi tart vissza az 5E-től?
 

 

 

Szerintem rossz élmény.

Néhány alkalommal meséltek nekem 5. kiadást, és elég unalmasak voltak benne a harcok. A karaktereknek (3-5. szinten legalábbis) volt egy optimális választásuk, és azt ismételgették egyfolytában. 

Pontosan nem emlékszem, de a papnak volt egy olyan támadása, ami ellen nem védett az AC, hanem gyorsaság mentőt kellett dobni (fegyvert nem is használt egyáltalán). A másik nem rémlik pontosan, de egy zsivány volt, aki szintén mindig ugyanazt ismételgette.

 

Az 5E tartalmaz rengeteg dolgot, ami nekem szimpi (például ilyen az előny/hátrány, a kevés képzettség, és a nem lineárisan növekvő bónuszok). A legnagyobb bajom, hogy a cantripek egy részét le kellene tiltanom, ráz a hideg a végtelen mage hand-től például. (nagyon sok kezdő dungeont triviálissá tesz) Viszont úgy nem szeretnék belefogni, hogy nem ismerem igazán a rendszert.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 17:00

Kíváncsi vagyok, hogy ha a 4E mesélésre rászánnád magad, mi tart vissza az 5E-től?

Ha a játékosaidat érdekli a dolog, szerintem egy pusztán a Heroes of Fallen Lands -et használó kampány mondjuk 1-10 szint között simán jó lehet. Ebben a kiadványban a klasszikus kasztok és fajok vannak, így lehet a megszokott koncepciókban gondolkodni.

Minden kaszthoz pár kombináció van:
Pap: nap vagy vihar szféra
Harcos: lovag (tankolni) vagy mészáros (sebezni)
Tolvaj: sebezni, másik opció nincs, de sok mindenből lehet összeválogatni
Varázsló: illúzionista, bűbájos vagy energiamágus (mind kontroll, első kettő jobban, energiás inkább sebez)

Fajok: a főjellemző bónusz rugalmasabb. Egy fix van (pl elfnek +2 ügy) és egy választható, általában két stat közül (pl elf +2 int vagy böl). Ez az alap 4E-ben fix volt.

Ami különbség, hogy az akao 4E-ben minden kasztnak ugyanannyi bármennyiszer használható, találkozásonkénti és napi képessége volt. Essentials-ben a nem-mágikus kasztok inkább akármikor használható és találkozásonkénti erőkkel dolgoznak, a varázshasználóknál maradt a régi felállás. Ez valakinek jó, mert egyedibbek a kasztok, valaki meg utálja, mert nehezebb összenézni két karakter tudását.

Bulldy

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 13:49

Ha szeretnének szöszölni a harccal, akkor jó a 4E. Ha meg mégis sok lesz nekik, még mindig át lehet állni az 5E-re.

Az 5E annyiból lehet, hogy jobb lenne, hogy ott vannak rendes nem-harci varázslatok. 4E-ben talán képességek 5%-a nem harci. Minden ikyen ki lett vezetve rituálénak, de a rituálék rendszerét az Essentials kidobta.

Itt meg tudod nézni, hogy mik lettek kivezetve rituálénak: https://dnd4.fandom.com/wiki/List_of_Rituals

Szerintem érdekes rendszer volt, de a 5E szerintem ebben is meghaladta. A varázsporrá törhető varázdtárgyak és ezen por felhasználása rituálékhoz és egyéb varázsmágikus dolgokhoz sajnos nem tért vissza. (Lehet csak nekem hiányzik, de én WoW-ban is szerettem szétkapni a tárgyakat és rendezgetni az összetevőket.)

Bulldy

 

Még nem biztos, hogy 4E lesz, de lehet lopok belőle néhány elemet.

 

A bestiárium például zseniális. Még ha a játékosi opciókat egyáltalán nem használom, akkor is nagyon feldobja a lényeket az a mindössze néhány képesség, amit kapnak. Lehet önmagában ez már elég is lenne.

 

Az 5E nekem nem fekszik sajnos. Játszani beszállnék, de mesélni nincs kedvem. Már többször nekifutottam, hogy átolvasom/mesélek, de mindig arra jutottam, hogy nem nekem való.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 13:22

Ha szeretnének szöszölni a harccal, akkor jó a 4E. Ha meg mégis sok lesz nekik, még mindig át lehet állni az 5E-re.

Az 5E annyiból lehet, hogy jobb lenne, hogy ott vannak rendes nem-harci varázslatok. 4E-ben talán képességek 5%-a nem harci. Minden ikyen ki lett vezetve rituálénak, de a rituálék rendszerét az Essentials kidobta.

Itt meg tudod nézni, hogy mik lettek kivezetve rituálénak: https://dnd4.fandom.com/wiki/List_of_Rituals

Szerintem érdekes rendszer volt, de a 5E szerintem ebben is meghaladta. A varázsporrá törhető varázdtárgyak és ezen por felhasználása rituálékhoz és egyéb varázsmágikus dolgokhoz sajnos nem tért vissza. (Lehet csak nekem hiányzik, de én WoW-ban is szerettem szétkapni a tárgyakat és rendezgetni az összetevőket.)

Bulldy

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 11:29

Köszi!

 

Ez egyébként a varázsló szeretne gyakrabban varázsolni beszélgetés folyamata lesz. A játékosokkal beszélgettem az egyik alkalom után, és azt mondták, hogy szeretnek beszélgetni az NPC-kel, szeretik a feladványokat, de jó lenne, ha a harcok érdekesebbek lennének. A leírásaik elég jók, de sok dolgot nem lehet megjeleníteni (játéktechnikában) OSR verziókban.

 

Erre volt több ötletem, de azt hiszem ebből a szempontból a 4E volt az etalon. (a fate-en gondolkodtam, de elég meta nekik) Nem meséltem még, párszor játékosként játszottam, és talán a 4E a legélvezetesebb ebből a szempontból.

Játékosként viszonylag egyszerű volt, azt a 2-3 at-will képességet még kívülállóként is tudtam használni.

 

Amire emlékszem, hogy sok idő volt egy komplexebb csata, de ennél a csapatnál nem jellemző, hogy egynél több bunyó van, kifejezetten a diplomáciára mennek mindig. Ami tud beszélni, az kap egy esélyt: legutóbb kipróbáltam egy óriáspókkal, és még vele is leálltak bandázni.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 10:58

Az "eredeti" 4E érzéshez a szokásos PHB-DMG-MM triót.

Ha a kicsit újragondolt, kasztokat megvariált, némileg egyszerűsített verziót szeretnéd, akkor az Essentials vonal a tiéd:

JK fajok és kasztok:
- Heroes of the Fallen Lands
- Heroes of the Forgotten Kingdoms

Alapszabályok:
- Rules Compendium

Mesélői dolgok:
- Dungeon Master's Kit

Szörnyek:
- Monster Vault

Ha ezek megvoltak Essentials-ből, akkor a további fajokat és kasztokat taglaló két nagyon jó könyv:
- Heroes of the Feywild
- Heroes of Shadows

Én az Essentials vonalon indulnék. Egyszerűbb, jobban definiált kasztok, a fajok kicsit rugalmasabbak.

Ami mindenképp kell:
- Rules Compendium, ebben van a 4E működése szépen összeszedve.

- Heroes of the Fallen Lands: harcos, tolvaj, pap, varázsló kasztok, ember, félszerzet, törpe, elf fajok.

- Monster Vault: szörnyek!

Bulldy

Módosította Bulldy: 2020.05.01, 11:01


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4988 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.05.01, 10:42

Sziasztok,

 

Ha érdekelne a 4E, melyik kiadványokat kell beszezni hozzá? Mesélői tanácsok nem kellenek, de játékos karakterosztályok, varázslatok, szörnyek igen.

 

Így visszakeresve elég átláthatatlan, hogy melyik kiadványban mi található, nehezítve azzal, hogy úgy néz ki az essentials vonalnál kivették a rituálékat ha jól értem?

 

Köszi!



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.02.19, 15:49

Vagyis akkor a tökéletes flanking taktika :) . Köszi :sor: :) .



Azael

Azael

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 172 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.02.19, 15:01

Range-n belül kell lenni, csak akkor használható a power.



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2017.02.19, 14:21

Sziasztok :)

 

Martial Power 43. oldal, Enclose the Prey (Ranger Encounter)

A range leírása alapján, a támadás célpontjának elérhető távolságban kell lennie + a bestiához szomszédos mezőn kell állnia.

Az effect részben mindkettejüknek engedélyez egy 2-es shiftet a támadás előtt.

 

Az lenne a kérdésem, hogy melyik "van hamarabb"? Az egész támadás alapja, hogy a range feltétel teljesüljön és utána jöhet a shift és a támadás, vagy a shift felhasználható arra, hogy a range teljesüljön?



iceride

iceride

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3646 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2015.05.12, 08:49

Ha van elég 5E rendezvény, akkor elfér egy 4E is, hiszen eléggé különbözik a kettő ahhoz, hogy érdekes legyen az új verzió mellett is.

Elférni elfér, még akkor is, ha nincs 5e rendezvény. Számomra inkább az a kérdés hogy melyik érdekel.

Illetve az se. :D



chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2018 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2015.05.12, 08:04

A felmérés elemzése és a "hogyan tovább" alapos és mindenféle szempontokat figyelembe vevő megvitatása után majd nyilván lesz hivatalos coming out, de még nem tartunk ott. Egyelőre meg kell írnunk és le kell nyomnunk egy Jo'hara4-et. ;)



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6726 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2015.05.12, 07:59

Hát, játszhatjátok akár Harc és Varázslatban is, csak éppen sok értelme nincs amikor van kéznél új és általában kedvelt rendszer.

 

Ha van elég 5E rendezvény, akkor elfér egy 4E is, hiszen eléggé különbözik a kettő ahhoz, hogy érdekes legyen az új verzió mellett is.

 

A kérdés, hogy a szervezők érzik-e még az erőt 4E kalandok írására...?

 

Bulldy



iceride

iceride

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3646 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2015.05.11, 23:56

Hát, játszhatjátok akár Harc és Varázslatban is, csak éppen sok értelme nincs amikor van kéznél új és általában kedvelt rendszer.




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]