alister @ 2010.03.08. 03:09
Mondjuk nekem a "Mozaikmágia" az nem a Magus (nem csak a rendszer gyengeségei, hanem az ótvar mágiakép miatt is); hanem a Codex Grimoire-ban szereplő "a mágia Második Köre".
Birbin @ 2010.03.06. 21:19
alister
"Mondom: más játékosi képességeket, ebből fakadóan más problémamegoldási szemléletet tükröznek. A memorizálás több előregondolkodást és -tervezést igényel (neadjaég jobb előzetes információszerzést), míg a mozaikmágia inkább az improvizációs készséget támogatja. "

SOHA nem találtunk ki helyben varázslatokat. Jó előre kellett gondolkodni és beszerezni a szükséges kellékeket. Azaz gyakorlatilag megalkottuk saját "varázskönyvünket".
Az az egy előnye tényleg megvolt, hogy a butább játékos nem talált ki ilyeneket soha, így velük szemben érezhettük intellektuális fölényünket. :D
A mókus féle mozaikmágia túl behatárolt ahhoz, hogy spontán lehessen alkalmazni.
Az Ars Magica vagy a Mage mágiája alkalmas erre.

De azt hiszem ennek köze sincs már a cikkhez...
kabal @ 2010.03.06. 08:11
A memorizálós szisztémának megvan a maga bája- emlékezetes jelenet a Káosz Szavában, mikor Skandar Graun úgy jön rá, hogy szintet lépett, hogy plusz egy varázslatot tud memorizálni...
A ritkán használt varázslatok problémájára ott vannak az őket szimuláló tekercsek, italok. És persze lehet feltalálni új varázslatokat, készíteni permanens varázstárgyakat, millió új kalandlehetőséget teremtve.
Lepus @ 2010.03.06. 00:37
Azért ne felejtsük el hogy a MAGUS mozaikmágiája az gyakorlatilag egy vicc. Felhánytak pár basic varázslatot, olyan szinten, hogy {tűz,víz,föld,levegő,erő} {gömb,fal,kitörés,csóva,nyíl,kupola}. Ugyanígy mentálban van {gondolat,emlék,látás,hallás,érzés,ízlelés,mittomén} {olvasás,írás}. Ha ettől lesz rugalmas, akkor inkább legyen merev. Ez még gépi ontológiának is olyan unalmas lenne mint a halál. A mesterséges intelligencia is felakasztaná magát kínjában ha bevenné.

Valódi rugalmasság meg? Próbáld meg mondjuk a "prismatic spray" varázslatot megvalósítani MAGUS mozaikmágia alatt. Frankón nem fog menni. Esetleg majd kijön a "Csövesek, Kéregetők" c. kiegészítőben egy crantai ősmágus által alkotott mágikus "mozaik", ami lényegében a prismatic spray varázslat egy az egyben. Mozaik a tököm. Ennyire a DnD3 metamagic featjei is mozaikmágia, talán még jobban is.

Szóval a mozaikmágia az nem tudom milyen készségeket támogat, de az improvizációs készség nincs köztük, legalábbis nem jobban mint a szerepjátékban úgy általánosan. Én nagyon szeretem a DnD személyiséggel rendelkező, egymástól speciális apróságokban eltérő varázslatait. Hogy pl. az egyik legolcsóbb és legpuruttyább varázslat, a magic missile, magas szinten az egyik leghalálosabb orgyilkos fegyverré válik. Hogy a megfelelő varázslattal adott esetben meg tudod kerülni az ellenfél brute force védelmét. Ilyesmi. Ez MAGUSban nincs.

Amúgy ha a memorizációhoz Vance nyomán hozzávesszük azt, hogy kellő idő és nyugalom birtokában a varázsló bármikor memorizálhat varázslatot a kiürült helyekre, akkor a kifogásaim jelentős része meg is szűnt.
alister @ 2010.03.05. 17:32
Birbin: "A mozaikmágia nagyon piszkálta az agyunkat amikor kijött a mókus, hogy miket lehet megcsinálni és hogyan. A sablonvarázslatok soha."
Mondom: más játékosi képességeket, ebből fakadóan más problémamegoldási szemléletet tükröznek. A memorizálás több előregondolkodást és -tervezést igényel (neadjaég jobb előzetes információszerzést), míg a mozaikmágia inkább az improvizációs készséget támogatja.
Lusta/ötlettelen játékos kezében meg így is-úgy is "csak tűzgolyó" lesz belőle. :)
Urban @ 2010.03.05. 14:15
Az expedicios (= epizodikus!) kalandszerkezet kedvez a keves idovel rendelkezoknek, a casual playereknek. Ez egy olyan szorakozasformat tukroz, amelyhez nem kell sem elokepzettseg sem pedig elkotelezettseg, hanem barki szamara azonnal szorakoztato lehet. Ez a szempont pedig szamomra mindennel fontosabb, mert a szerepjatekot nem ezoterikus tevekenysegnek tekitnem.

Az OD&D karaktergeneralasa pedig a kartyajatekok osztasahoz hasonlithato (neha jobb lapokat kapsz, neha rosszabbakat - azzal kell gazdalkodni, ami megadatott), de ez a szerencsejatek-elem nem valik terhelove, mert gyakori a karaktercsere :) es a rendszer minimalis tulajdonsagbonuszokkal dolgozik. Maganvelemeny: A tulajdonsagok majdnemhogy elhagyhatoak, elsosorban a szemnek, a jatekosnak vannak.
Lepus @ 2010.03.05. 12:09
Urban: Így már valamelyest érthető. :) Számomra az az elgondolás, hogy elsőnek dobod ki a tulajdonságokat, és ahhoz választasz fajt és kasztot, már olyan anakronisztikusnak hat mint a geocentrikus világkép. Hiába, még én is fiatalnak számítok az igazi nagy vénekhez képest. :)

Azt hiszem sokminden akkor nyer értelmet a DnD szabályai közül, ha jól behatárolható expedíciókra osztjuk a játékot, mint annak idején tették.
Nem mondom hogy "open ended" játékhoz alkalmatlan lenne, de ott szükség lehet pár módosításra, némi streamliningra. Nekem az tetszik, hogy a retroclone játékok egy része megtette ezt a lépést, és végrehajtották a szükséges finomításokat, tuningot.

Szép kocsi a régi Fiat 600, de mennyivel szebb metálfénnyel, alufelnivel + elsőhátsó tárcsafékkel és motortuninggal megtoldva! És a legszebb benne, hogy az még mindig egy régi Fiat 600!

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>
Urban @ 2010.03.05. 11:18
Chomy, a 'vegeredmeny' tenyleg tulzas volt, egyebkent egyetertek, a kompromisszumkeszsegednek pedig kifejezetten orulok. :)
morkar @ 2010.03.05. 09:14
Érdekes dolog, mikor egy adott játék fanatikusait emlegetik egy fórumon, véleményem szerint még a legangyobb old schoolerek is elég visszafogottan és kultúráltan fejezik ki, hogy miért nem tetszik nekik egy-egy másik rpg (ők gyakran korrekt ismertőket írnak róluk és azon belül konkrétan rámutatnak, hogy mi nem teszik nekik), és általában hozzáfűzik hogy ez csak az ő véleményük. Kíváló példa erre a Grognardia blog írója, illetve Németország talán legnagyobb old school (Labyrinth Lord) rajongója Moritz Mehlem, aki blogjában is írja, hogy hiába mániákus classic D&D (pontosabban Lablord) rajongó, lelkesen gyűjti a D&D4 összes kiadványát is. Tehát ezek az emberkék sem szemellenzővel rohangálnak, csak lelkesen támogatják a kedvenc rpg-jüket (Moritz Mehlem például igyekszik minden számára elérhető németországi rpg con-on reklámozni kedvenc játékát próbajátékokkal, saját kalandmodúlokkal stb.), és ez az aktív lelkesedés nagyon dícsértes, sőtt százszor többet tesz hozzá a rpg műfajának életben tartásához, mint amikor valaki fórumokon egyszerűen lehúz (gyakran alaptalanul) egyes rendszereket (itt most nem szeretnék senkire célozni, nem vita kezdeményezése a célom).
Birbin @ 2010.03.05. 00:20
Fishblood:
"Próbáltad már a WHFRPG 2.Ed-et? Szerintem az teljesen megfelel az általad felállított kritériumoknak. wink.gif"

Talált. Itt van a polcomon. :) Talán az volt az első játék, amit annak idején úgy olvastam, hogy na ehhez nem tudnék hozzátenni semmit. Játszani éppcsak valamennyit sikerült.

"Tehát szerintem piszokul hangulatos is a rendszer, de persze Vance-rajongó vagyok és más helytelen dolgokat is szeretek, ami gondolom sokat megmagyaráz. "

Vance regényeiben soha nem fordult az elő, hogy egy szereplő több példányban memorizálja ugyanazt a varázslatot.
Úgy már lehet változatos a kollekció. :) Továbbá ott a kisütött varázslatok helyére bármikor tudtak újat memózni, nem kellett megvárni a következő reggelt.

(OFF)
Bulldy: írtam SW-hez új fegyver és páncél táblázatot. Már csak ki kell próbálni.
Ágyútölteléknek is nyugodtan lehetne 2 sebzésszintje.
(/OFF)

alister:
A mozaikmágia nagyon piszkálta az agyunkat amikor kijött a mókus, hogy miket lehet megcsinálni és hogyan. A sablonvarázslatok soha.