dekszter @ 2014.04.22. 17:29

„Ugyan, ki állítana meg egy tejeskocsit…?”

--James--

 

Barry Jackson - fiatal, de nagyszerű pókerjátékos. Furcsa módon, az idegei csak az asztal mellett jók, civilben összeomlásra hajlamos alak, ami annak tükrében érthető is, hogy az adott negyed legnagyobb gengszterének, Danny McCloudnak tartozik. Nem kevéssel.

 

James Chucks - Barry társa, aki hozzá hasonlóan kiváló pókeres. Zseniális ötleteivel próbálja kihúzni a párost a Danny McCloudnak való tartozásból. A problémák akkor indulnak be igazán, amikor a határidő közeledtével, James egy tejeskocsit nyer és nagyon beindul az agya. Tejeskocsi és kannabisz.

 

Ronald ’Ron’ Jackson - Barry bátyja, aki egy ügyvédi irodának dolgozik, mint nyomozó. Racionális, elszánt… és simlis múltja miatt jó kapcsolatokkal rendelkezik, ami adott esetben megoldás lehet a Danny szülte tejeskocsi-fű ügyben is. Ugyanazen simlis múlt helyett, azonban ha elgurul a gyógyszere…

 

Dr. Roger Smith - James nem kevésbé simlis ügyvédje, aki természetesen London bizonyos környékének összes piszkos ügyletében benne van. James őt is bevonja a „hatalmas tervbe”, ezzel minden irányból (partnerek, testvérek) összefutnak a szálak és hirtelen úgy érzik, hogy Londonban mindenki az ő nyakukra akar lépni.

 

Ekkor még senki sem sejti, hogy egy lepukkant tejeskocsi mekkora fiaskót képes szülni…

 

Teljesen fejesugrásos módszerrel játszottunk. Én olvastam a „szabályokat” és láttam a TableTop epizódot (párszor…), de a többiek most hallottak először a játékról. Az már a kapcsolatok kiépítésekor látszott, hogy mindenkinek tetszeni fog a dolog. Ment az agyalás és persze a röhögés.

Az első körben összehoztuk a fenti dolgokból, hogy ki mennyire ismeri a másikat és előjöttek az ötletek, de konkrét dolog még nem alakult ki -

James előállt a tejeskocsival, elindult bevonni a közeledő nagy kannabisz bizniszbe Rogert, aki Ron segítségét is kérte a fű kapcsán - Barry elindult az idegösszeomlás gyors útján.

James és Roger bevették magukat egy egyetemre, ahol egy ottani „védett” helyen kezdhettek a cucc „fejlesztésébe”, de mint kiderült, az anyag nagyon hulladék minőségű… és nem volt mit tenni, lenyúlták Danny egyik szállítmányát - amit nekik kellett volna elszállítani egy másik városba -, hogy azzal erősítsék a sajátjukat.

A nagy szállításos/adósság rendezéses szállítás napján a, fatális marhaságból mentőautóvá(!) festett tejeskocsival Barry és James éppen az átadás helyére tartottak, amikor egy karambol(!) után a rendőrség(!) eredt a nyomukba. Az autó megsérült(!), defektet kapott(!), kigyulladt(!) végül a Temzében(!) végezte - közben telefüstölve fél Londont… Tippünk szerint, ha ebből film lenne, ez a jelenet lenne a plakáton XD .

A két szerencsétlen sofőr túlélte a dolgot, de rács mögé kerültek, ahonnan Roger hozta ki őket.

Ron higgadtan átment Rambo üzemmódba, és amolyan angolos (vagy Vinnie Jones-os?) meglátogatta Danny-t, aki éppen oroszokkal tárgyalt. A végeredmény egy csomó halott. Danny és az oroszok kipurcantak. Ron ugyan megsérült, de sikerült még elmásznia Roger irodájába, ahol egyes emberek frászt kaptak (Barry), mások már a következő dolgon agyaltak (James és Roger).

Természetesen bevillantak az oroszok, hogy átveszik Danny piacát és mostmár nekik tartozunk. Innen már csak egy újabb megfúrt üzlet kellett, amit egy rosszkor rossz helyen jamaikai pasi jelentette. Őt lenyúlva végül az oroszok ki lettek fizetve, Danny ugyebár megpurcant, a jamaicai meg főtt a levében… és végül valaki még mindig tartozik valakinek.

 

A fentiek nagyon soknak tűnnek - főleg ha leosztjuk a négy jelenet/játékos arányra -, ennek oka a sok esetben hosszú jelenetek lettek. Néha talán túl sokat akartunk markolni.

A 2-2 jelenet körönként elsőre talán kevésnek tűnhet, ezért tényleg úgy kell csinálni, mintha egy sok fordulattal rendelkező film legfontosabb jeleneteire ugranánk be. Ezt nem könnyű összehozni - főleg elsőre nem -, de pici agyalással azt hiszem nem lehet gond, így elkerülhető a hangulatos, de kissé felesleges jelenet.

Talán pici hiba volt, hogy nem tartottunk szünetet, ahogy a „szabályokban” tanácsolják. Biztos vagyok benne, hogy egy kis szünet és közben egy kis közös agyalás sokat segít.

Érdekes észrevétel volt még, hogy a mesélői megszokásokat (négy játékosból hárman szoktak mesélősködni is) elsőre nagyon nehéz levetkőzni. Ez érdekes dolog, mert ezt nem tudom pontosan megfogalmazni, de a jelenetek megalkotásakor mégis érződött, hogy mesélő a játékos.

Csináltunk olyan jelenetet is, ahol egy játékos volt jelen, a többiek pedig a jelenlévő három NPC-t (Danny és verőlegények) játszották. Teljesen jól működött ez is és illett is a sztoriba, mégis picit üresjáratnak, szinte feleslegesnek tűnt. Hangulatos volt, de drámai módon nem vitte előre a sztorit egy teljes jelenet árán.

Ha itt-ott néha talán meg is akadtunk (pl. az én hibámból, ahol a Rambo-s jelenetet csináltam havernak), inkább a kockák szúrtak ki velünk a legvégén. NAGYON. Az arányok (jó-rossz) teljesen elcseszték az egészet, így mindenkinek teljesen pozitív vége lett. Nekem lett a legalacsonyabb pontom (Fekete 10), de még azzal is gond nélkül kint voltam mindenből.

Pontosítok. Rosszul-rosszkor fejeztük be. Ideális esetben a legnagyobb szarlavina kellős közepén kellene a végjátéknak becsattannia, de mi lekéstük, vagyis inkább „megoldottuk”. Talán ez is egyfajta beidegződés, de legalább tudjuk, hogy legközelebb mire kell jobban ügyelnünk. Hiába voltam tisztában a két körrel és a körönkénti két jelenettel, hiába vázoltam, hogy ilyen lesz a játék, amíg ki nem próbáljuk élesben, addig nehéz felmérni az iramot.

A megoldás gondot okozhatta az is, hogy nem volt a csapatban szakadás. Testvér, simlis társ, munkatárs. Az érdekeink teljesen ugyanazok voltak a balhé kitörése után: valahogy lapítva túlélni. A TableTop játékhoz hasonlóan a több érdek, vagy egymás keresztezése sokkal viccesebb és elsz@rtabb helyzeteket generálhatott volna - legközelebb erre is ügyelünk majd. Így utólag olyan érzésem van, mintha mi rohangáltunk volna mint pók a falon, a rosszfiúk meg az ajtó előtt toporogva várták a sorukat :D .

 

Ezeket leszámítva azonban a játék eleje (válogatás) és az első körök már akkora hangulatot csináltak, hogy egészen biztos vagyok benne, hogy előkerül még jó pár másik készlet is.

Zseniális  játék :) !

 

Gangster London (Két simlis, két balek és egy füstölgő tejeskocsi…)

 

*Én, és valaki a munkahelyemről (Ron és Roger)

*Én, és az ügyvédem (James és Roger)

*Szerencsejátékosok (Barry és James)

*Testvérek (Ron és Barry)

 

*Megbecsülést nyerni a londoni alvilágtól (tartozás Danny McCloudnak)

 

*Grabber Nightclub (James és Barry törzshelye)

 

*Hidropón kannabisz termelő épület (a hatalmas terv része) [az én javaslatom itt a „holttest” lett volna]

 

*Tejesautó (Barry első agysejtjeinek baljóslatú gyilkosa) [az én javaslatom itt a „jellegtelen fehér furgon” lett volna]

dekszter @ 2014.04.17. 20:17

Ugyanakkor ha az utolsó két kocka mondjuk világos, akkor az utolsóelőtti jelenetnek csak világos vége lehet.

 

Igen :) . Végül csak megtaláltam pont az előbb:

 

If you end up with a white die, the outcome should be positive for your guy. If you end up with a black die, the outcome should be negative.

Az utolsó kocka pedig tényleg wild - ez mindig kimegy a fejemből.

QuippeR @ 2014.04.17. 20:01

Az utolsó kocka "adu", nem számít a tényleges színe, csak hogy mit akarnak adni a játékosok.

 

Ugyanakkor ha az utolsó két kocka mondjuk világos, akkor az utolsóelőtti jelenetnek csak világos vége lehet. Az utolsónak viszont bármilyen. (Majd szól valaki, ha rosszul emlékszem, de szerintem így van a szabályokban.)

dekszter @ 2014.04.17. 18:20

A kocka színe meghatározhatja, hogy a játékos számára hogyan kell végződnia a jelenetnek? Ha Act 2 végén már csak az egyik színű kocka van a játékosok előtt ami kiosztásra vár, akkor a jelenet kimenetelét befolyásolja a mindenképpen kapott kocka? Például egy rettenetes körülmények között lévő karakter, aki egy másik karakterrel való jelenet után még inkább kilátástalan helyzetbe kerül... mégis pozitív színű kockát kap, hiszen nincs másfajta. Vagy ezt írjuk a végső jelenet kiszámíthatatlanságára?

Urban @ 2014.02.06. 00:54

Én egy fordítási kísérletről tudok, de amúgy lassan kész van még 2 playbook magyarul: a rocksztáros és a bookhoundsos, ha meglesznek, csokorba rendezhetnénk őket.

strato @ 2014.02.06. 00:47

Ha valakinek van erről fordítása, nem tudná közreadni, vagy legalább hozzám eljuttatni vhogy? ;-)


Szerintem a szabálykönyvet nem fordította le senki. Csak néhany playset érhető el magyarul.
szolo @ 2014.02.05. 21:49
Ha valakinek van erről fordítása, nem tudná közreadni, vagy legalább hozzám eljuttatni vhogy? ;-)
dekszter @ 2013.10.30. 11:17

Végső soron ez a játék az egymáshoz való igazodásról, egymás ötleteinek kiegészítéséről szól, hogy a végén egy minél ütősebb cselekmény kerekedjen ki belőle. Nem az egyéni célok, hanem a közös történet a fontos. Ezt kell felfognia a játékosoknak.

:bravo:

Egy kis bevállalósdi mindenképpen kell, főleg, ha totális drámát szeretne az ember. Ezt úgy értem, hogy (talán hülye kifejezés) egy minimális "szerepjátékos" tapasztalat nem árt hozzá. Persze, ilyenkor szoktak jönni a meglepetések, hogy a gép előtt kockuló srác micsoda fantáziával megáldott egyén :) . Vagy jön a másik meglepetés, és a sok éve szerepjátszó ember rontja el az egészet. Tényleg, ki kellene próbálni, mert nem merek már spekulálni :D .

Ezen kívül nálunk például kizárt, hogy legyen női játékos, és ezzel egy csomó lehetőség ugrott - nem vagyok a pasi játszik női figurát dolog híve.
strato @ 2013.10.30. 11:05

De ha már a Tabletop féle Fiasco (amit bevallom, én az elmúlt hetekben többször is megnéztem) : Alison diszkógömbös befejezése Oscar díj :D !

Igen, az valóban nagyon hatásos lett, de szerintem a két srácé is teljesen okéra sikerült, és végül is Lily befejezése is passzol a zsánerhez. Annak ellenére, hogy az őt alakító írónő végig "nyerni" akart, nem rontotta el a többiek élményét, ügyesen illesztette be az elképzeléseit a csapatéba. Persze érzésem szerint kellett hozzá az, hogy a többiek ezt elfogadják, és a saját elképzeléseiket ehhez igazítsák.
Végső soron ez a játék az egymáshoz való igazodásról, egymás ötleteinek kiegészítéséről szól, hogy a végén egy minél ütősebb cselekmény kerekedjen ki belőle. Nem az egyéni célok, hanem a közös történet a fontos. Ezt kell felfognia a játékosoknak.

Amire én inkább kíváncsi vagyok, hogyha leülök mondjuk egy villamosmérnökökből és informatikusokból álló csapattal játszani, akkor nem siklik-e ki sokkal könnyebben a történet, vagy nem lesz-e gond egyáltalán felépíteni azt. Arra tippelek, hogy valószínűleg nem lesz olyan flott a játék, mint a Tabletopos társaság esetén, de ha jól belőjük az elején a megcélzott filmek körét, és mindenki felfogja, hogy itt nem a nyerés a lényeg, akkor szerintem nem lesz gond.
Mindenképpen ki akarom próbálni, és eltökélt célom nem RPG játékosokat is bevonni. :ugri:
auer @ 2013.10.30. 10:53
Igen, dekszter jól megfogalmazza a lényeget.