Pett-moondevil @ 2011.06.04. 12:04
Tetszik a prezentáció, nagyon sokat megtudtam belőle.
chomy @ 2011.05.31. 14:28
Éberen Őrködő: nem, akkor kezdtük a kampányt, mikor az alap 4E szentháromsága (PHB-DMG-MM) megjelent, és az Essentials megjelenése után sem váltottunk.

Pár komoly problémám volt már a 4E-vel, mire az Essentials kijött, úgyhogy nagyon vártam rá. Az első Heroes of... könyvet beszereztem a megjelenésekor (meg a többi Essentials könyv... hm, "preview" változatát is), szóval a lehetőség a kompatibilitás miatt nyitott volt, de egyik játékosom sem élt vele (még). Az okok:
- a játékosaim nagy része ugyanúgy nem volt (vagy még most sincs) tisztában vele, miért is jó az Essentials, mint más 4E játékosok egy jelentős hányada
- rég volt karakterhalál/új játékos bemesélése, mindenki szereti a jelenlegi karakterét
- a legtöbb játékosom a 4E-vel kezdett játszani, őket a választások sokasága jobban vonzza, mint az Essentials konzervatívabb vonala

Bevallom, direkt az előadás kedvéért vettem a fáradságot, hogy végignyálazzak minden Essentials kiadványt, és a fejlesztők nyilatkozatainak is alaposan utánanézzek. A gyűjteményemből (fizikai valójukban) még hiányzó kiadványok azóta úton vannak a bookdepository-ról. (Második Heroes of... könyv, Monster Vault, Dungeon tiles master sets.)

A Monster Vault még jól fog jönni a kampány hátralévő részén, kevesebbszer kell majd laptopot használni. A miniket meg azután is használni akarom, bármilyen rendszerben mesélek is (egy KéM-kampányt fontolgatok), szóval a Dungeon tiles sem pénzkidobás.
Eberen_Orkodo @ 2011.05.31. 14:01
És a Harn Hősei kampány (http://rocknrole.blog.hu) az essetials szerint ment, vagy sima 4e szerint vagy félúton váltottatok?
GODPOWER @ 2011.05.30. 19:47
Sajnálom, hogy nem sikerült sort keríteni az előadásra. Az idő nagy ellenségünk volt. A következő rendezvényen több idő lesz játszani. Igyekeztünk színesé tenni az előadásokat is, és szerettünk volna a kezdőknek is támogatást adni.
Gratulálok a prezentációhoz. Nagyon jó lett.

uff!
Sanctus @ 2011.05.30. 12:20
Azagar's Book of Rituals? Valaki? Egész jó könyv, rengeteg hangulatos, régivágású rituáléval. S még olcsó is, igaz, nem a Wotc csinálta, hanem a Goodman Games.
Glowface @ 2011.05.30. 11:46
Igen, az AD&D karaktereknek, néhány osztálynak (pl. monk) a 3. kiadásban sokkal kötöttebb útja volt. A szintlépés olyan volt, mint a karácsony: előtte izgatottan vártad, aztán amikor eljött, kibontottad az ajándékcsomagot, megnézed, mit kaptál azon a szinten, és örültél neki.

A DnD4 karakereknek, és a 3. kiadás nagyobbik részének is már sokkal inkább "LEGO" érzése volt: van egy hatalmas lavórod, bene ezerféle színű és formájú téglával, és ízlés szerint rakosgatod belőle a karaktert folyamatosan.

Nyilván mindkét megközelítésnek vannak előnyei és hátrányai. Az allegória hihetetlenül pontos: például a LEGOval is az a helyzet, hogy amíg csak néhány maréknyi tégla van benne, elég kezelhető; de ha már ötszázféle elem van teljesen összekeveredve egy lavórban, akkor már nem olyan szórakoztató megkeresni mindig azt az egyet, ami a legjobb neked.

Ja, és persze sarkítunk alaposan kiadás-példákkal. Hiszen az essentials "lecsupaszított" karaktereivel még mindig 30 szint alatt 18+ featet veszel fel, ami már önmagában elég komoly legózásra ad lehetőséget - szinte nagyobb testreszabhatóság, mint a 3. kiadás legszabadabb kasztjainál. Csak míg a 3. kiadásban a featek igen komoly meghatározói voltak a karakter harci lehetőségeinek és képességeinek (power attack, [combat] expertise, dodge, whirlwind attack, spring attack, rapid shot, stb), addig az essentials könyvekben felsorolt featek inkább kisebb módosításokat, állandó bónuszokat, mellékmódosítókat tartalmaznak. De a "hagyományos" negyedik kiadásban is kisebb a hangsúly a feateken: a powerek átvették az izgalmasabb featek helyét.
chomy @ 2011.05.30. 11:18
Bulldy: kézenfekvő volna, én meg is venném, nem egy rossz ötlet. De az már nem az Essentials-termékvonal része lenne. :)

A kasztokkal a fejlesztők kijelentései alapján az volt a cél, hogy ritkán kelljen dönteni, de annak nagyobb legyen a súlya. Nem tudom, mennyire sikerült ez jól, de az alapötlet tetszik. 4E-ben a karakteralkotás- és fejlesztés folyamán featek százai közül válogathatsz - zavarba ejtő a bőség, de lényegi, fontos hatása tán egyiknek sincs, különbséget alig jelent, hogy mit választasz.

Ha megnézed pl. az Essentials rangert, sokkal ritkábban választhat bármit, ugyanakkor a képességeit szabadabban használhatja; van pl. valami (nem leszek pontos) at will célzott lövés képessége, aminek a hatása annak a függvénye, hogy hová céloz.

Ehhez képest a hagyományos 4E ranger eldönthette, hogy melyik két-három at will képességet veszi fel, amelyeknek fix hatása volt (és sokszor úgyis predesztinálta, hogy mire akarod specializálni - íjásszal sose vennél fel beastmasternek "szánt" képességet).

Glowface-szel beszélgettünk róla pár hete, hogy ez a fajta karakteralkotás sokkal közelebb áll a korábbi kiadásokhoz, mint a - szintén brutális mennyiségű opciót kínáló - 3. kiadáshoz. Lásd: AD&D2E-ben nem sok opciód volt játéktechnikailag harcosként. Az Essentials megközelítése ráadásul kissé életszerűbbé is teszi a kasztok működését, mint a standard 4E. (A preziben említettem a harcos kasztok vs. daily powerek problémáját.)

Szóval érdekes, de benyomásom szerint a limitált lehetőségek száma egyáltalán nem limitálja a karakter lehetőségeit, sőt... mivel kevesebb képességet specifikál, több ajtót hagy nyitva. (Hogy is volt ez a dolog a szabályinflációról, Sanctus? :))
Bulldy @ 2011.05.30. 10:57
Chomy: Complete book of Rituals, hehe... :)

Én csak egyszer játszottam 4E-t, de a legjobban talán azt a részt élveztem a karakteralkotásban, mikor hangulatos rituálékat böngésztem a karakteremnek - és még találtam is!

Az Essentials-t nézegettem, a Heroes of... könyvekben csak az zavart, hogy a kasztok 1-2 célra vannak kihegyezve, nem lehet magamnak összeválogatni, hogy milyen képességeket szeretnék.
A szándékot persze értem: segíteni akarnak a játékosoknak, hogy ne legyenek "broken" karakterek, akik félrenyúltak egy-egy választással és így a harc terén a karakter ereje csökken - az elvárthoz/tervezetthez képest. Nekem viszont hiányzik a "márpedig úgy rakom össze a karaktert, ahogy én akarom" érzés. Ha jól értem a dolgokat, akkor ha ezt szeretném, akkor azért kell a régi PHB.

Mondjuk valahol jól számol a WotC, mert egy pusztán elméleti 4E partiban a mi csapatunkban (6 fő) körülbelül 4 ember teljesen meg lenne elégedve azzal, hogy mindenképp "működőképes" karaktere lesz és nem kell estéket rászánnia, hogy működön a dolog. A maradék két emberből egy meg ha teheti, úgyis megveszi a többi kiadványt is (ez vagyok én :)), a másik "böngészős" meg kölcsönkérné tőlem. ;)

Update-kérdés: szépen terelgetik az embereket a fizetős online felület felé. Érthető, nekik az fix haszon hónapról hónapra és még értelmes statisztikákat is lehet belőle csinálni, ami segít a márka továbbvitelében. Csak nehéz rászoktatni a (magamfajta) p&p játékosokat, hogy papír könyv helyett a monitort olvasgassam.
elGabor @ 2011.05.30. 10:29
A prezi.com-ot nem sikerült megértenem, viszont az anyag maga jó. :)
chomy @ 2011.05.30. 09:22
Köszi mindenkinek a dícséretet, +BePének a lehetőséget a megjelenésre. :)

@Éberen Őrködő: érezhető, hogy megpróbáltak a régi játékosok kedvére tenni. Nagyon sokakat zavart a túlzott absztrakció a szabályok terén, a drasztikus szakítás korábbi "tradíciókkal". Alighanem ebben hozta az Essentials a legkomolyabb újítást (és közben a már meglévő 4E-játékosokkal sem cseszett ki). Ezt példákkal, összehasonlítással nem könnyű bemutatni, át kell olvasni hozzá a könyvet.

@Bulldy: ja, számomra is érthetetlen ez a húzás. Advanced gameplay (elvileg) nem lesz, az Essentials dizájnfilozófiája az új irányvonal, erre tart a játék. (Természetesen a kompatibilitás teljes megőrzése mellett.) Rituálékat tehát továbbra is használhatsz az eredeti kiadás szerint (ahogy minden mást is), de ahhoz szükséged van legalább az alap PHB-ra.

@Glow: köszi a kiegészítést, jogos, választhattam volna olyan update-et, amit tartalmaz a Rules Compendium javítva, ill. említhettem volna, hogy az RC-ben nincs meg minden, ami szükséges a játékhoz (kasztok, fajok). :)

@Narmor: talán olyan komoly mértékben már nem is lesz átírva a játék szabályrendszere, hogy problémát okozzon, ha elhagyod a további update-eket. Azok viszont, akik az elejétől fogva tolják a 4E-t, eléggé szívnak update-ek nélkül, főleg úgy 10. tapasztalati szinttől fölfelé. Ezért is mondom, hogy az Essentials néhány eleme (Rules Compendium, Monster Vault) nélkülözhetetlen a 4E játékosoknak/mesélőknek. Hacsak nincs valami zseniális módszerük az update-ek spontán használatára a játékasztalnál. (Ilyet elképzelni sem tudok.)