@ 2013.10.16. 06:10
Borzasztó dolgot követett el az EA a Mass Effect 3-mal. A befejezéssel sikerült szétverniük egy értékes franchise-t. Hasonló eredményt értek el, mint a Gearbox a Duke Nukem, és az Aliens franchise-zal. Legközelebb a Mass Effect-rajongó kétszer is meggondolja, mielőtt előrendel, vagy megvesz egy Mass Effect-folytatást.
Arcul köpték mindazon játékosokat, akik egy igazán epikus befejezést vártak a Mass Effect franchise utolsó részétől, legalábbis ami Shepard történetét illeti. Hasonlót ahhoz, amilyen a kettő befejezése volt, ahol közvetlenül a játékos döntésein múlt ki éli túl az utolsó csatát.
A sztori erősen hajazott Stephen Baxter Xeelee-sorozatára (magyarul nem jelent meg), főleg miután utólag kiszivárgott az eredetileg tervezett befejezés. Ugyancsak utólag derült ki, hogy - ahogy az egyébként gyanítható volt - Hudsonék az utolsó pillanatokban csapták össze a befejezést. Hudson diktált, Walters csak azért volt ott, hogy a végeredménynek legalább távolról legyen valami köze a történetíráshoz.
Az EA ahelyett, hogy a kettőre építkezett volna, olyan játékmechanikai változtatásokat eszközölt, amivel a játék sokkal kedvezőbb lett a casual játékosoknak, illetve az akciójátékok kedvelőinek. Az akció sokkal gyorsabb, pörgősebb, a ME2 jól eltalált fedezékkezelését átvette a fedezékből fedezékbe ugrálós mechanika, szkriptelt akciójelenetek amik csak akkor érnek véget, ha elfogy a lőszered. Szerencsére a macot nem vezették vissza, tekintve hogy a ME1 után szinte mindenki köpködött rá.
Bevezettek egyfajta multiplayer-módot, ami a legprimitívebb az összes közül, de a casual játékosok igényeinek megfelel. Jönnek az ellenfelek, neked meg le kell lövöldöznöd mindet.
A gátlástalan húzáson, miszerint kénytelen vagy multiplayer-játékra, hogy jó eredménnyel fejezd be az egyjátékos módot, már meg sem lepődünk. Felháborító, akár az első napon kiadott DLC, aminek egy része rajta volt a játék gyári lemezén. Felháborító, de az EA-től ez megszokott, szinte már kötelező.
Sajnos az a benyomása támad az embernek, hogy az EA igyekszik megszabadulni az intelligensen gondolkodó ok-okozati összefüggéseket felismerő játékosoktól, akik kritizálnak, ha valamilyen problémát találnak.
Sigmund @ 2012.06.30. 12:40
Ellenpontnak a Binary Domaint tudom ajánlani. Nem RPG, sima fedezékes lövölde. Robotos, mesterséges intelligenciás sztorija van, szerintem elég érdekes. Sajnos ebből is többet ki lehetett volna hozni, rengeteg blőd dialógus és kínosan pocsék jelenet keveredik elgondolkodtató és izgalmas részekkel. Emellett valamiért a legtöbb jelenet azzal ér véget, hogy a kamera rázoomol a főszereplő marcona arcára, ahogy a fegyverét emeli keményen.
Ugyanakkor a történet végig követhető, saját magához képest logikus, és a befejezés is tökéletesen illeszkedik mind az addigi témákhoz, mind a szereplők jelleméhez, mind a játék hangulatához. Ezzel nálam sikeresen felülmúlta a Mass Effectet, pedig imádtam azt a sorozatot.
Aedalas @ 2012.06.29. 18:54

Aedalas:
Vitathatatlan, hogy a játék fő erényének nem a harcot szerették volna, de szvsz mégis az lett. Pörgős, ötletes, szép és egy szitut sokféleképpen meg lehet oldani (persze biztos nem mindenkinek jön be, de az ne is játsszon vele).


Akkor most miről is beszélünk? :) A 3-ra tényleg kiforrott egy pörgős harcrendszer, de az előbb még a sorozatról vetetted fel ezt, ami teljes mértékben cáfolható. Ha az összképet nézzük persze, fejlődött, de erre is elmondhatjuk, hogy ezerszer láttuk már máshol. A ME3 harcrendszere - ha jól emlékszem - erősen egy bizonyos xboxos sikerszériára hajaz (talán az első résszel játszottam is PC-n).
Igen, meglehet oldani többféleképpen az adott szituációt. Azonban ha valaki egyféle megoldóképletet erőltet (kilyuggat mindenkit), az nem egy túl bonyolult jellem...


A biowearről meg csak annyit, hogy szerintem korábban sem voltak a játékaikban zseniálisnak és szuper-egyedinek nevezhető történetek (inkább kliséhalmaz és sablon újraszínezés sokkal inkább). Ettől függetlenül szerintem egy játéknak nem kell arisztotelészi, vagy shakespeare-i magasságokba emelkedni, hogy jó legyen.


Az lehet, de úgy hasznosítják újra, úgy kombinálják ezeket az ötleteket, hogy mégis egyedit és hangulatosat hoznak létre vele. A Bioware nagyon sokáig garancia volt a minőségre - hogy mostanában mi ütött beléjük, azt nem tudom.
Steel @ 2012.06.29. 16:29
Herbie, így persze sértés. Remélem azért nem sírják el magukat! :rohog:

Aedalas:
Vitathatatlan, hogy a játék fő erényének nem a harcot szerették volna, de szvsz mégis az lett. Pörgős, ötletes, szép és egy szitut sokféleképpen meg lehet oldani (persze biztos nem mindenkinek jön be, de az ne is játsszon vele).
A biowearről meg csak annyit, hogy szerintem korábban sem voltak a játékaikban zseniálisnak és szuper-egyedinek nevezhető történetek (inkább kliséhalmaz és sablon újraszínezés sokkal inkább). Ettől függetlenül szerintem egy játéknak nem kell arisztotelészi, vagy shakespeare-i magasságokba emelkedni, hogy jó legyen. Egy szó mint száz, nem vártam sokat a játéktól, de azt megkaptam! :D
Herbie @ 2012.06.29. 15:23
Steel: A készítők a sztorit A-kategóriás sci-fi eposznak SZÁNTÁK, ami a Star Wars-szal és a Star Trekkel vetekszik. Erre céloztam, amikor azt írtam, ennél nagyobb sértést keresve sem találhattál volna. :D

Savior: A Kaszások (Reaperek) elég burkolatlan Chtulhu-utalások a Mass Effectben.
Savior @ 2012.06.29. 13:49
Hát nem tudom, szerintem Lovecrafthoz elég kevés köze van a játéknak, ellentétben a Star Control I-II-höz viszont jóval több. Ott egyébként konkrét Lovecraft referenciák vannak.
Avaaris @ 2012.06.29. 10:28
Godfrid:
[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3]"A DLC mérete, pedig minden bizonnyal a videók különböző felbontású képeiből fakadnak."[/size][/font][/color]

:) Azt nem hinném... képzeld, ha ez a kis fika a végén ennyit foglal, akkor az alapjátéknak mekkorának kéne lennie... vagy ha a videók végén az állóképekre gondolsz, azt is igencsak lehetetlennek tartom

(lehet h le kéne töltenem, és fel kéne boncolnom, ha már ennyire izgat...)
Aedalas @ 2012.06.29. 07:02

A lényeg, hogy a ME sorozat erénye a játékmenet és a harci részek. Aki dramaturgiai zsenialitást, forgatókönyv gyöngyszemeket, vagy logikus és mindenkit kielégítő történetvezetést várt az szerintem egy kicsit túlértékelte a Bioweart. Amúgy jó a cikk!


Csakhogy ennek a játéknak alapvetően nem a harci rész - lenne - a lényege. Az csupán másodlagos. Nézd meg mennyi időt töltesz el lövöldözéssel, és mennyit a világgal való egyéb interakcióval. Jó példa, hogy szép számmal akadnak olyan küldetések, ahol a fegyveredet sem kell elővenned.
Emlékezz egyébként vissza az egyre, abban borzalmasan frusztrálók voltak a fegyveres részek - ez alapján pont, hogy nem nevezném a sorozat erényének a harcot.

A Bioware-t illető megállapításod pedig azért értelmetlen, mert a Biowaretől pont azt várta mindenki a korábbi teljesítménye alapján. Az a csoda, hogy a legutolsó két (vagy három?) játékuk ekkora negatív hullámokat váltott ki a közönségben.
Steel @ 2012.06.28. 20:57
Herbie, félreérthetően fogalmaztam. A játék sztorijának nagy része és a párbeszédek egy "B" kategóriás sci-fi film szintjét ütik meg (ami nem feltétlenül baj). A játék maga szerintem nagyon jó és "A" kategóriás! :-)
A lényeg, hogy a ME sorozat erénye a játékmenet és a harci részek. Aki dramaturgiai zsenialitást, forgatókönyv gyöngyszemeket, vagy logikus és mindenkit kielégítő történetvezetést várt az szerintem egy kicsit túlértékelte a Bioweart. Amúgy jó a cikk!
Godfrid @ 2012.06.28. 18:40
A vége nagy csalódás volt nekem is. Azt megértem, hogy valóban minden döntésnek komoly szerepet adni, de még csak 3 igazi elágazás bépítése is iszonyatosan nagy munka, de pont a végén tehették volna meg, ahol a döntések beérnek, - révén nem kell tovább írni utána a dinamikus döntéseknek megfelelően a dolgot- hogy több végkimenetelt raknak be, amik egymástól nagy mértékben eltérnek.
A játékmechanika egész jó lett az utolsó részre, de ordas nagy hibának ítélem, hogy 1-2shotgunt és 1-2 mesterlövészpuskát leszámítva nincs értelme más fegyvert használni. A rohampuskák és a géppisztolyok tökéletesen használhatatlanok, és a pisztolyoknak is elég kevés értelme van. Tehát eladták régi/új tartalomnak a fegyverek nagy számát, a moddingolhatóságát, csak hát nem jó semmire az egész.

A DLC mérete, pedig minden bizonnyal a videók különböző felbontású képeiből fakadnak.