alister @ 2013.11.26. 09:29

Laikusok bevezetése szerepjátékba, ha 0 tapasztalatuk van az alanyoknak:
...
(ez Kard és mágia és Helvéczia, és hasonlóan egyszerű rendszerek esetén szerintem beválhat)

Megerősíthetem, hogy ez egy működőképes módszer lehet: másfél hónapja sincs, hogy eredményesen alkalmaztam valami nagyon hasonlót. :)
elGabor @ 2013.11.26. 09:12

elGabor: A játék bemutatása miből állt? Tudtak játszani vele helyben az érdeklődők? Volt kidolgozott egyszeri (one-shot) kaland, vagy csak bele lehetett lapozni a könyvbe?

(OFF)Talán annyi szabályismertetés elég, hogy megmondod, hogy nagy vonalakban mi a karakterkoncepció, előnyök, hátrányok (mint pl.: Fate rendszerben a fő aspektusok). Innentől kezdve a játékos elmondja, hogy mit szeretne csinálni a karaktere, te meg mondod, hogy milyen eszközökkel tudja ezt elérni (pl.: dobj d20+Ügyesség módosítóval).

galu22: sok "convention game" témával foglalkozó ember azt tanácsolja (itt a neten), hogy ilyenkor érdemes előre megalkotott karaktereket szétosztani a játékosok között.(/OFF)


A legtöbb esetben elmondtam, hogy hogyan működik egy szerepjáték, vagyisJátszani egyszer játszottunk, két tizennégy-tizenöt körüli sráccal (akik a CRPG-ket sem ismerték), és a kiadómmal. A szerepjáték lényegének elmagyarázása után ez így ment:A minikaland egyébként bekerül a mesélői útmutatóba, mesélői tanácsokkal alaposan ellátva.
galu22 @ 2013.11.26. 08:26


Én annál rövidebbet sosem tudtam összehozni.

Talán mert soha nem is kellett? Feltételezem, nem laikusok voltak a célközönséged.



Kezdetben, kábé főiskola végéig inkább én tanultam másoktól, ott ugye nem kellett újaknak magyarázni. Viszont a mostani csoportom olyan haverokból áll, akik az első alkalom előtt nem játszottak egyáltalán.

Az első játék előtt sikerült egy kábé két oldalas dokumentumot összedobni (mindenkinek egy karakterlap, egy másikon a szabályok - hogyan dobunk mentődobást, támadást, stb. - illetve a specialitások - varázslatok)

Ez első játékra elég, a lentebb említett kivonat alatt inkább egy olyan pdf-et értettem, amiből (a második alkalomra) már tudott magának csinálni egy karaktert az, aki szeretett volna sajátot.


sok "convention game" témával foglalkozó ember azt tanácsolja (itt a neten), hogy ilyenkor érdemes előre megalkotott karaktereket szétosztani a játékosok között


Én is ezt csináltam végül :)


Laikusok bevezetése szerepjátékba, ha 0 tapasztalatuk van az alanyoknak:
-el kell modnani, hogy mi a szerepjáték, és nyilván azt is, hogy igényel egy minimális absztrakciót, de nem kell hozzá színésznek lenni.
-a világ rövid bemutatása, és pár példával illusztrálása
-a karakerlap megmutatása, és ha azon kiigazodnak és kedvet kapnak, máris egyszerűbb, mint szabálymagyarázatokba belebonyolódni. Akár el is lehet kezdeni játszani, és ha dobás van menet közben, akkor a mesélő elmondja két mondatban a miértet, és a mikéntet.


Nálam ami bevált:

- már "toborzás" fázisban elmondani, hogy mire lehet számítani. Esetleg meg lehet támogatni egy youtube video-val.

- világ bemutatással (tök kezdők esetén) sosem szoktam vesződni. Szerintem ennél sokkal hatékonyabb, hogy ha a bemutatójáték mindenki által ismert környezetben játszódik. Első alkalomra például jó lehet egy bűnügyi történet vagy egy tinihorror.
Ha a bemutató alapján vannak vevők a dologra, akkor utána közösen eldönthetik, hogy mit szeretnének játszani. Itt nyilván pislogás lesz, mert biztosan nem ismerik a kínálatot, de néhány kérdéssel megoldható. Az űropera, sci-fi, fantasy, bűnügyi, poszt-apokaliptikus, kalózos, kategóriák egy-két filmes példával már elegendőek arra, hogy a csapat fő csapásirányát be tudjuk lőni. Utána finomítunk kicsit (tegyük fel, hogy sci-fit választottak), és mondhatunk példákat a BSG-től a Firefly-ig. Ha megvan, akkor általában már ki is tudjuk választani a rendelkezésünkre álló rendszerek közül a megfelelőt.

- a bemutatójáték alatt a szabálymagyarázat minimális, csak a legszükségesebb dolgokra térek ki. "ha például el akarod látni valaki sebeit, dobsz két hat oldalú kockával, ha az egyik legalább 4, akkor sikerült"
"egy szerencsepont elköltésével újra dobhatsz"
"a karakter gyáva. minden alkalommal, amikor egy gyáva cselekedete miatt hátrány éri, kap egy szerencsepontot. Azaz ha szerencsepontot akarsz szerezni, viselkedj gyáván"
kábé ennyi.
A karakteralkotás (főleg varázsló) szokott lenni egy kritikus pont, szóval ezt a lépést megpróbálom addig késleltetni ameddig lehet :)
Urban @ 2013.11.26. 01:22
Amit te írsz, Orastes, az csak azoknál működik igazán, akik alapvetően fogékonyak az általunk játszott "hobbista" szerepjátékokra. Ők lényegében "látens" szerepjátékosnak is tekinthetőek, csak még nem tudják ezt magukról. Ideális utánpótlást nyújtanak önmagunk számára :)

Akiket laikusnak neveztem (lehet zavaró a szóhasználat!), azoknak még a Kard és Mágia szintű szabálykönnyű játékok is túlbonyolítottak. Ezek az emberek egy hatalmas és heterogén tömeget alkotnak. Könnyen lehet, hogy sokukat maga a szerepjáték élménye határozottan vonzaná, de egyszerűen a legtöbb hagyományos szerepjátékok által nyújtotta túl szűk keresztmetszet esélyt sem ad nekik. Jó néhány ilyen embert ismerek személyesen is.

A Helvéczia számomra nem csak azért tűnik ígéretesnek, mert egy jól megírt, érdekes koncepciójú szerepjáték, hanem mert lehetőségéhez képest ezeket a határokat is feszegeti.
Orastes @ 2013.11.25. 23:31
Laikusok bevezetése szerepjátékba, ha 0 tapasztalatuk van az alanyoknak:
-el kell modnani, hogy mi a szerepjáték, és nyilván azt is, hogy igényel egy minimális absztrakciót, de nem kell hozzá színésznek lenni.
-a világ rövid bemutatása, és pár példával illusztrálása
-a karakerlap megmutatása, és ha azon kiigazodnak és kedvet kapnak, máris egyszerűbb, mint szabálymagyarázatokba belebonyolódni. Akár el is lehet kezdeni játszani, és ha dobás van menet közben, akkor a mesélő elmondja két mondatban a miértet, és a mikéntet.
(ez Kard és mágia és Helvéczia, és hasonlóan egyszerű rendszerek esetén szerintem beválhat)
nonfiction @ 2013.11.25. 22:50
elGabor: A játék bemutatása miből állt? Tudtak játszani vele helyben az érdeklődők? Volt kidolgozott egyszeri (one-shot) kaland, vagy csak bele lehetett lapozni a könyvbe?

(OFF)Talán annyi szabályismertetés elég, hogy megmondod, hogy nagy vonalakban mi a karakterkoncepció, előnyök, hátrányok (mint pl.: Fate rendszerben a fő aspektusok). Innentől kezdve a játékos elmondja, hogy mit szeretne csinálni a karaktere, te meg mondod, hogy milyen eszközökkel tudja ezt elérni (pl.: dobj d20+Ügyesség módosítóval).

galu22: sok "convention game" témával foglalkozó ember azt tanácsolja (itt a neten), hogy ilyenkor érdemes előre megalkotott karaktereket szétosztani a játékosok között.(/OFF)
Urban @ 2013.11.25. 19:03

Én annál rövidebbet sosem tudtam összehozni.

Talán mert soha nem is kellett? Feltételezem, nem laikusok voltak a célközönséged.
galu22 @ 2013.11.25. 18:50

a játékosnak egy 10-15 oldalas

Én még ezt is soknak tartom, de hát radikálisan laikus párti vagyok.



Én annál rövidebbet sosem tudtam összehozni.
Alap szabályok + karakteralkotás.

Egyébként rendszerint a karakteralkotás a leghosszabb. (előnyök/hátrányok/varázslatok/felszerelés)



Egyszerűbb rendszerekben persze meg lehet oldani, például az Apocalypse World-ben ott vannak a két oldalas karakterlapok, meg azon kívül talán egy oldal tudnivaló. (de az ilyesmik azért elég speciális rendszerek, képzettségek, varázslatok, stb. nélkül)
Urban @ 2013.11.25. 17:42

a játékosnak egy 10-15 oldalas

Én még ezt is soknak tartom, de hát radikálisan laikus párti vagyok.
galu22 @ 2013.11.25. 15:51



Ez a saját tapasztalatom is.
Persze az is igaz, hogy ha van tapasztalt ismerős (aki mesél), akkor a játékosnak egy 10-15 oldalas kivonat elég kell legyen, nem kell megtanulniuk minden szabályt.