strato @ 2014.01.10. 11:42

LFX-en javasolták az alábbi magyar nyelvű ismertető videókat a Fantasy Grounds 2 alkalmazásról.

Nem kevés pénzt elkérnek a licencekért. Az ingyenes alternatívák mellett elsőre nekem ez nem tűnik olyan jó biznisznek...
Az viszont teljesen jó, hogy Fecó vette a fáradságot és készített egy többrészes bemutatót hozzá. Így mindenki könnyebben döntheti el, hogy ez a szoftver kell-e neki.
Urban @ 2014.01.10. 11:13
LFX-en javasolták az alábbi magyar nyelvű ismertető videókat a Fantasy Grounds 2 alkalmazásról. Link: http://www.youtube.com/channel/UCj1GgiwgYAprX5UsSrorSXg?feature=watch
strato @ 2014.01.10. 00:45
Köszi!
Ha lesz időm, kicsit jobban utánanézek ennek a MapToolnak, bár elsőre bonyolultabbnak tűnik annál, mint amit szívesen megtanulnék kezelni.
Avaaris @ 2014.01.07. 18:39
Üdv!

Akkor a felkérésre reagálva leírnám a tapasztalataimat a MapTool-lal kapcsolatban. Előrebocsátanám, hogy összehasonlítási alapom nem igazán van, mert ezen kívül csak egy másik terepasztal programot próbáltam ki, ami nem igazán tetszett meg, már a nevére sem emlékszem.

Technikai problémák:

- Windows 7, illetve java 7 alatt louncherrel nem indul, nem tudom miért, így a felhasználható memória mennyiségét nem tudjuk beállítani. Az alapértelmezett a 256 MB, ez nagyobb, sok szereplős térképnél probléma lehet annyiban, hogy lassú lesz a program. Ezért azt javaslom, hogy több kisebb mappal operáljunk. (a program lehetővé teszi egy teljes kampány összes mapjának tárolását, és az azok közti váltogatást, de ahhoz kell a memória) Régebben, amíg tudtam, addig én 1 GB-ot adtam meg, az megfelelőnek bizonyult. (valahogy biztos át lehet írni így is, kis ügyeskedéssel)

- online kapcsolat... Akadozás lassabb net kapcsolat, és processzor esetén előfordul, de a játékosok spontán ledobálása nem jellemző. Routeren keresztül hostolni kész művészet, vagy megy, vagy nem.

Na de most akkor arról, hogy miért is jó ez a program:

Ennél jobb szemléltetőeszközzel eddig még nem találkoztam. Online játékhoz pedig szinte elengedhetetlennek tartom, sokkal gördülékenyebbé teszi a játékot. Nem szükséges mindent elmondania a mesélőnek a helyszínről (mint ahogy ofline akár többször is), hiszen mindent nyilvánvaló módon meg lehet jeleníteni a programban.
Négy réteg áll rendelkezésünkre, ezek a: Background, Object, Hidden, Token. A backgroundba teendőek a tileok, ha nem egy előre elkészített mappal dolgozunk, illetve a díszítőelemek, melyeknek nincs komolyabb jelentősége. És itt tudjuk beállítani a térkép szempontjából legfontosabb dolgot (illetve én ekkor szoktam, mivel a funkció nincs réteghez kötve), a takarást. A következő szint az Object, ide pakolhatjuk fel azokat a tereptárgyakat, melyekkel a karakterek manipulálhatnak. Ezeknek a tárgyaknak adhatunk neveket, és leírásokat, amit a játékosok ha rákattintanak, akkor azonnal láthatnak (és nincs az hogy KM, mi ez meg ez... esetenként újra és újra). Ezek után van még a Hidden, és a Token réteg. A Hiddenbe azokat a tokeneket, és tárgyakat érdemes pakolni, melyeket előre el akarunk helyezni, de csak a történések egy bizonyos pontján szeretnénk felfedni, így már egyből ott lesz, csak pár kattintással át kell állítani a dolog láthatóságát. És végül a legérdekesebb rész, a Token réteg. Ide pakoljuk fel az összes karaktert. A tokeneknek elég egyszer megadni az adatait, leírását, amit aztán menthetünk is, és ha netán tömegverekedésre készülünk, akkor az adott mobot ctrl+c ctrl+v combóval könnyedén sokszorosíthatjuk, és mivel a másolás a kurzor helyére történik, már el is helyezhetjük. A program ezeket automatikusan megszámozza, így azzal nem kell külön foglalkoznunk. A játékosok azokat a tokeneket irányíthatják, melyekre a mesélő jogosulttá tette őket, ha ennek a tokennek van látás beállítva, akkor ők azt látják csak a térképből, amit a karakterük lát, megfelelően a látási viszonyoknak (világítótestek, éjjel vagy nappal, éjjellátás, infralátás...stb). Itt javasolnám, hogy látást csak a játékosoknak állítsunk be, mert ha minden mobnak van, az lassíthatja a programot karakterváltásnál. Ha mégis kételyei vannak a KM-nek hogy az adott mob láthatja-e az adott karaktert, akkor pár kattintással ki be lehet neki kapcsolni. A takarás beállításokhoz hasonlóan a Fog of War is layerfüggetlen (természetesen), de beállítható, hogy a játékosok a tokenjeik mozgatásával automatikusan felfedjék azt, ugyanakkor a KM is bármikor bele tud piszkálni és tehet vissza, vagy vehet el belőle (pl füstbombát dobnak a karakterekre, esetleg egy kis takarás módosítással megspékelve jól tud kinézni, vagy lemodellezhető azzal is, ha minden karakternek 1 négyzetesre állítjuk a látómezejét).

Hogy kinek ajánlom, vagy nem:

Első sorban online játékra, mert jó eszköz lehet ez személyes játéknál is, de úgy azért talán mégsem annyira éri meg a fáradtságot. Viszont online játéknál sokkal gördülékenyebbé teszi a dolgokat, mert mindenki számára azonnal egyértelmű mi történik (mint ha személyes játéknál asztalra pakolnánk fel figurákat, vagy firkálgatnánk lapokra, csak ez szebben néz ki). Olyan mesélőnek nem ajánlom, aki nem szeret sokat készülni egy-egy alkalomra, vagy kalandra, mert ez eléggé időrabló tud lenni (én miután belejöttem a dologba, egy teljes kalandot az összes mappal, olyan 3-4 óra alatt készítettem el). Rengeteg funkcióval rendelkezik, nagyon sok olyannal melyeket mi sem használtunk ki, és ha mondjuk csak egy nyers térképet, és pár tokent alkalmazunk, már akkor is jobban használható, mint külön térképeket vezetgetni, és sok felkészülési idő sem megy el vele.

Egy szemléltető videó:


Hírtelen ennyi jutott eszembe, ha valakinek van valami kérdése, akkor nyugodtan!
Bendoin @ 2014.01.07. 13:09
A roll20 előnyét abban látom, hogy be lehet importálni egy térképet, és aztán azon rajzolni, tokeneket húzogatni. Ez, és az online kockadobálás. Ennél jobban én nem bonyolítanám.
auer @ 2014.01.07. 12:47

A legtöbbet a képek keresésével szórakozok, hogy mindenhez olyan térképem és képem legyen amit megálmodtam.


Na igen wh40khoz ez a problémás rész. a másik megy ilyen journal bepötyögése, akkor már inkább elmondom szóban (partit ismerve úgyis félszívvel olvasnák el)

Ezek alapján a roll20 főleg előre elkészített kalandok digitalizálásában nagyon jó - sajnos ez nem az én terepem. na mindegy meglátjuk. kösz az információkat.
Adamssohn @ 2014.01.07. 12:39
Erre csak azt tudom elmondani, hogy általánosságban én hogyan szoktam felkészülni egy mesélésre (D&D 4E, Star Wars d20), nekem ez a módszer jön be:

Encounter tervezése
- keresek valami hangulatos térképet, akár a roll20 saját Art Library részében, akár feltöltök sajátot. Ahhoz néha még hozzáadok pár tereptárgyat (pl. pókháló, hordó. hulla, stb.), minden megy a "Map Layer"-be
- keresek pár tokent és ay encounter térkép mellé felsorakoztatom, mindenki majd kiválasztja a harc elején a neki szimpatikusat, utána meg az marad végig, a többi csatánál is. Ez "Token Layer" lesz, hogy mozgathassák a játékosok is.
- felpakolom a térképre az ellenséget és a "GM Layer"-be rakom, hogy a játékosok ne lássák kapásból.
- tokenekkel nem szórakozok sokat, általában csak a nevét írom be, ellenség esetén a HP-t, hogy ott vezethesem, végül beállítom a hozzáférést és a név láthatóságát a játékosaim számára.

Napló feltöltése
- A roll20 Journal részét imádom, telepakolhatom mindenféle információval, amit fontosnak tartok, hogy megosszam a játékosaimmal.
- Feltöltök egy rövid jellemzést és képet a fontosabb NPC-khez, esetleg helyszínekhez.
- Ha akarok valami handoutot adni a játékosoknak itt elkészítem és az adott pillanatban megosztom. Ilyen volt pl. a Kígyó visszatérben a kapitány naplója.
- Beállítom, hogy a játékosaim mit lássanak alapból, a többit meg addig csak én láthatom.

Lényegében ezzel a két felülettel dolgozok és készülök fel egy játékra. Ez természetesen nem 5 perces munka, de szerintem kis gyakorlattal gyorsan össze lehet dobni az encountereket. A Journal-t meg nagyjából egyszer kell feltölteni. Persze aztán ki kell egészíteni, de az már nem nagy meló. A legtöbbet a képek keresésével szórakozok, hogy mindenhez olyan térképem és képem legyen amit megálmodtam.
auer @ 2014.01.07. 12:38
Kösz. Valszeg ez lesz majd skiccelek vmit aztán kiderül hogy működik
strato @ 2014.01.07. 12:34

Kicsit elmélyedtem a roll20ban. Tapasztalt alapján mennyire szokás pepecselni vele? Mi pl asztalnál is ritkán használunk térképet v négyzetrácsos mezőt, max lefirkantok vmit aztán az alapján látják h kb mi helyzet. De figurákat v jelelőket nagyon ritkán használunk.
Itt viszont lehet csinálni egy csomó tokent értékkel, láthatósággal mozgathatósággal stb... Szóval a kérdés az h megéri-e előre lepepecselni egy encountert (legyen térkép, tokenek, azoknak értékek) vagy élményben kb ugyanaz mintha az ember gyorsan beránt egy térképre pár tokent aztán rajta.

Szerintem ha élőben sem nagyon használtok ilyen segédleteket, nem kell erőltetni online játéknál sem, de tekintve, hogy elég gyorsan és jól lehet használni a térképeket és a rajta mozgatott tokeneket a Roll20-ben, talán érdemes lehet tenni egy-két próbát vele, hátha megtetszik a társaságnak. Az, hogy megéri-e a pepecselést elsősorban rajtad és a játékosaidon múlik, hogy mennyire vagytok nyitottak rá, mennyire tetszik meg nektek. Amúgy menet közben ebben is lehet gyorsan firkáln ezt-azti, ha nem akarsz sokat készülni a térképekkel és tokenekkel.

Nálunk offline játékban is bevált, hogy újabban a harcokat LEGO figurákkal és négyzetrácsos tereppel modelezzük, így ha mi valaha online játszanánk, én szerintem a komolyabb csatákat mindenképp megpróbálnám lemodellezni a Roll20-ben is (vagy a MapToolban). Aztán persze lehet, hogy kiderülne, hogy a módosítókat meg az életerőket jobban tudjuk papíron vagy fejben kezelni, mint a tokenek értékeinek állítgatásával, de ez csak a puding próbájakor derülne ki.
Mi Savage Worlds-szel játszunk mostanában, ami kifejezetten támogatja a figurás játékot. Nem tudom, hogy más, ezt kevésbé támogató rendszereknél használnám-e a Roll20 ezen lehetőségét, de valószínüleg egy próbát akkor is tennék vele.
auer @ 2014.01.07. 12:24
Mondjuk épp ez az, én saját kútfőből mesélek és a térképek kb legutolsó eszközök nálam (plusz wh40k lenne ami tartalomban se olyan egyszerű) szóval valszeg nem szívatnám magam azzal h térképpel pepecseljek