Vorador @ 2014.11.21. 22:22
Kösz az ismertetőt!
chomy @ 2014.11.21. 14:21

DiMalto: képzettségrendszer van az RC-ben, nagyjából pont 4 oldalas. :) Az AD&D 2nd ed nonweapon proficiencies ("békés jártasságok") rendszeréhez hasonlóan működik, főjellemző-aládobással.

 

Hozzáteszem: ezt a rendszert annó a '90-es években mindenki a vérbe kutyázta, mert hát akkor az volt a menő, hogy minél részletesebben személyre lehessen szabni a karakterek szakértelmeit, pontelosztogatással, meg "reális" fejlődéssel, meg hasonlók. Pedig marha jól működik, és azt is ügyesen modellezi, ha valaki tehetségesebb az adott területen. Annyival szoktam megháziszabályozni, hogy az is használhat képzettséget, aki nem jártas benne, de ebben az esetben a hozzátartozó főjellemző fele a célszám.

 

A feat-ek, előnyök-hátrányok nekem nagyon rendszeridegenek volnának, de új kiteket (illetve osztályokat) létrehozni elég gyorsan és fájdalommentesen lehetne hozzá.

Narmor @ 2014.11.21. 09:49

Narmor!
Neked is köszönöm a cikkel való közreműködést a DnegyvenD sorozatban. :sor:
Egészen kellemesnek tűnik ez az áramvonalasabb D&D vonal. Megvallom, korábban felmerült bennem, hogy a KéK-et is felhasználom a csapatomnál egy-két gyors kalandhoz, de végül nem így alakult. A második kiadás mikorra varható? Esetleg van olyan munkaanyag, amibe bele lehet kukkantani? :aboci:

 

Örülök, hogy részt vehettem, s köszönöm a szerkesztői munkád! :)
A KéK második kiadása készülget, de egyelőre annak is örülnék, ha decemberben lenne annyi időm, hogy felpörgessem a Kazamata 3. számának munkálatait, s idén kijöhetne. Igazából otdk, szakdoga, kutatói munka és doktorira való bejutás köt le idén s a jövő félévben is. Emellett csak nagyon lassan halad minden szerepjátékos dolog. Szóval ki tudja, jövő ilyenkorra talán elkészül. Jó lenne. De nem akarok ígérgetni, mert nagyon nem megy a határidők tartása.

A kukkantás kapcsán írok privátban. ;)

DiMalto @ 2014.11.21. 08:57

Üdv!

 

Szeretném én is köszönetemet kifejezni a cikksorozatért, hasznos, igényes, és érdekes olvasmány mindegyik darabja, annak ellenére, hogy a CU-n már lehetett olvasni ezt-azt a témáról.

 

Bár csak felületesen tanulmányoztam a Rules Cyclopedia-t (és régen is volt már), de szvsz elég kompakt játéknak tűnt: ha hozzácsapnának egy kb. 4 oldalas képzettségrendszert, egy lájtos és rugalmas előny-hátrány rendszert, plusz kit-ekkel is el lenne látva, akkor bőven elég lenne ma is!

strato @ 2014.11.20. 23:19
Narmor!
Neked is köszönöm a cikkel való közreműködést a DnegyvenD sorozatban. :sor:
Egészen kellemesnek tűnik ez az áramvonalasabb D&D vonal. Megvallom, korábban felmerült bennem, hogy a KéK-et is felhasználom a csapatomnál egy-két gyors kalandhoz, de végül nem így alakult. A második kiadás mikorra varható? Esetleg van olyan munkaanyag, amibe bele lehet kukkantani? :aboci:
strato @ 2014.11.19. 12:28

Hol érhető ez el? (Akár fizetős pdf formában is.) Egy pontos linket, ha kérhetek, nehogy rosszat töltsek le/vegyek meg.

 

We've got you covered a cikk végén. ;)

Ravenheart @ 2014.11.19. 11:02

Hol érhető ez el? (Akár fizetős pdf formában is.) Egy pontos linket, ha kérhetek, nehogy rosszat töltsek le/vegyek meg.

 

Bulldy

 

Moldvay Basic

Moldvay Expert

Rules Cyclopedia

 

Meg még sok más minden megtalálható itt.

Bulldy @ 2014.11.19. 10:20

Hol érhető ez el? (Akár fizetős pdf formában is.) Egy pontos linket, ha kérhetek, nehogy rosszat töltsek le/vegyek meg.

 

Bulldy

kabal @ 2014.11.19. 09:58
Én csak jóval az AD&D után ismertem meg (szintén Rules Cyclopedia), de sokkal jobban tetszett, mint a "nagy testvér".
chomy @ 2014.11.19. 09:15

Sajnos eredeti nyomtatott példányhoz sosem volt szerencsém, így nem tudhatom, hogy jó minőségű lapjai voltak-e.

 

Alkalmi vétel révén hozzájutottam az expertnek ehhez a verziójához - jó minőségű, viszonylag vastag és strapabíró lapjai vannak, de nem "fényesek" - szemben a Rules Cyclopedia vékony, de szintén elég ellenálló, "műanyagos" lapjaival. Nem tudom, a kora miatt van-e, kicsit sárgásak (már). :)

 

A Keep on the Borderlands-et, ha jól tudom, dobozban (vagy: dobozban is?) adták a Moldvay Basic mellé. 

 

Játéktapasztalatom nekem is inkább a Rules Cyclopediával van. Őszintén meglepődtem rajta annó, mennyire jól átgondolt, letisztult, szinte "áramvonalas" rendszer, persze a korához képest. Pl. az AD&D vonallal szemben sokkal kevesebb alrendszer bonyolítja, de az is érdekes, hogy a főjellemzők által biztosított bónuszok, akár a 3E-től kezdve, itt is egységes skálán működnek.

 

A fegyverspecializáció elsőre nekem agyrém volt - a saját meséimben nem is használtuk -, de Tyr kampányában rájöttem, hogy annyira nem is bonyolult. A harcosokkal (és bizonyos demihumánokkal) egyébként igen nagyvonalú a könyv, magas szinten kapnak mindenféle tápos manővert, amivel tarthatják a lépést a varázslókkal - ilyen pl. a Smash, ami afféle "power attack", csak épp találat esetén a támadó a teljes Erő főjellemzőjét hozzáadhatja a sebzéshez.

 

Az XP-osztásra vonatkozó alapszabályokról szuperlatívuszokban tudok csak beszélni. Mint a cikk is említi, a szörnyek legyakása - a D&D utolsó ~három iterációjával szemben - a megszerezhető XP-nek csupán töredékét adja. A rendszer jutalmazza a kincsek megszerzését, az aktív, kezdeményező játékosi viselkedést, a "szerepjátékot", egyéni célok elérését, és a különleges tetteket, pl. még más játékosok megmentését is - ráadásul ezek komoly részét a következő szinthez szükséges xp arányában (általában max. a szükséges XP 1/20-ában van meghatározva). Magas szinten ez sokkal meghatározóbb lehet a gyakásnál.

 

A varázslatokból a választék tényleg alacsony, ám a legtöbb varázslat többféle módon is használható, némelyik kimondottan igényli a kreativitást. A varázslókról - különösen az alacsony szintűekről - sokat elmond, hogy egy második szintű partiban az anti-oldschool arc folyamatosan rítt, hogy a varázslója szar és haszontalan, majd a végén egyetlen altatással lenullázta a dungeon fő kihívását jelentő szobát a tucatnyi goblinnal, erre a játék végén azt találta kritizálni, hogy a játék szar, mert a varázsló OP. Végül arra a következtetésre jutottam, hogy ez a játék nem feltétlen azoknak való, akik a folyamatos, egyenletes kihívást és hosszú harcokat kedvelik, amihez minden résztvevő mindig azonos mértékben kontributál. :)

 

Egyszerűen minden klasszikus D&D-izmus felvonul a játékban - henchmen, morál, mass combat, domain rules, és még sorolhatnánk -, ráadásul meglepően könnyen emészthető, gyorsan feldolgozható és jól használható szabályrendszer alatt. Imádom. :)

 

És hozzátennék mégegy apróságot: a 4E, de legalábbis az Essentials vonal érzésem szerint nagyon sokat merített a Basic-ből, bár a fent említett D&D-izmusok jelentős része kimaradt belőle, és gyökeresen más játékstílust képvisel.