strato @ 2015.02.02. 21:24
A Sony eladta a SOE-et:
http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-02-soe-has-been-sold-off-can-now-develop-multi-platform-games
Biohazard @ 2015.02.02. 15:23
Azért nem szabad mindent egy kalap alá vonni szvsz. Nem minden early access feltétlenül xar. Lentebb írták, hogy az igazán tetszetős/indie játékokba érdemes lehet beruházni.
Nagyon egyet tudok érteni a steam-es leárazós/bundle vadász hozzáállással, de igazság szerint ez inkább a pénztárcánk következménye :) (mondom ezt úgy, hogy 300+ játékom van és néhányról az sem tudom micsoda)

Kicsit ilyen orosz rulett érzésem van időnként a dologgal kapcsolatban.
Fogsz x pénzt és megelőlegezed a minőséget/szórakozást..aztán vagy örülsz, vagy káromkodsz..de még mindig olcsóbban jössz ki, mint ha teljes áron vennéd.
Csak itt azért jól is ki lehet jönni a dologból, ha az adott játék végül jó lesz. Szóval, végső soron én továbbra is támogatom ezt a fajta kiadást, de mint ahogy alant is írták, bizonyos kiadókat messze el kell kerülni és kész.
btw, amiről tudni lehet hogy a mély/komlpex tartalom teszi érdekessé, azt nem biztos hogy meg kell venni túl korán..vagy lehet reménykedni hogy nem fog megállni a fejlesztés az első nagy kaszálás után :)
Vorador @ 2015.01.19. 22:36

 

Például ha az ember szeretné, hogy kedvenc indie fejlesztője folytassa a munkásságát, nem árt, ha nem fél dollárért veszi meg egy évvel később bundle-ben a játékot (amiből a készítő csak centeket kap), hanem valamivel korábban és többért.

 

 

Általában én is leárazva veszem a játékokat, de a fenti ok miatt néha nem sajnálom kifizetni a teljes árat, pl. legutóbb a Sentinels of the Multiverse című társasjáték digitális változatáért.

Egyrészt a fejlesztők naponta többször is válaszoltak a fórumon a játékosok kérdéseire és sok órányi videót töltöttek fel a youtubera, amiben teljes meccseket játszottak végig, kommentálva és magyarázva a látottakat. Ezzel eléggé pozitív benyomást keltettek magukról és a játék minőségéről is, így jó szívvel vettem meg a játékukat (ami egyébként várakozásaimnak megfelelően hozta is az eredeti társasjáték kiváló színvonalát. Szerintem egyedül vagy kooperatívan játszható kártyajáték terén ennél nincs igazán jobb. És még szuperhősös is :) ).

Másrészt nem akartam, hogy az alacsony eladások miatt a fejlesztők úgy döntsenek, hogy nem éri meg digitálisan kiadniuk a társasjáték kiegészítőit. (Szerencsére úgy látszik, hogy jól fogy a játék, mert már be is jelentették, hogy nekilátnak a kiegészítőknek is, amiknek ráadásul kifejezetten szerény lesz az ára.)
 

DiMalto @ 2015.01.19. 20:50

Persze, ha az ember csak az árat veszi figyelembe, akkor ez egy jó taktika. Vannak azonban más szempontok is. Például ha az ember szeretné, hogy kedvenc indie fejlesztője folytassa a munkásságát, nem árt, ha nem fél dollárért veszi meg egy évvel később bundle-ben a játékot (amiből a készítő csak centeket kap), hanem valamivel korábban és többért.

...

Az más kérdés, hogy a nagyok is rákaptak a korai "kiadásra", és aztán évekig tartják mesterségesen alfában meg bétában a játékukat, hogy ne kelljen akkora felelősséget vállalniuk. "Hibás? Persze, mert ez még alfa! Ezért kerül "csak" 30 Euróba." Sok kiadó részéről inkább ez a kommunikáció, mint egy Assassin's Creed Unity jellegű fiaskó, ahol félkészen jött ki a játék, de késznek nevezték. Még jó, hogy felháborodott mindenki, aki 50-60 dolcsiért beleugrott a kiadás napján (vagy még előbb).

...

Alapvetően én is  bundle-vásárló olcsójános vagyok, de ennek részben életmódbeli okai vannak (kevés a játékra fordítható szabadidő).

Van 1-2 játék, aminél alapból én is rátenyerlek a "Pre-order"-gombra, de ezek száma elenyésző (idén / jövőre ilyen lesz pl. a Space Hulk: Deathwing. :hc:

Ezen túlmenően a jótékony támogatást meghagyom a fizetőképesebb országok játékosainak.

...

Lehet azért érezni, hogy melyik kiadó / játék esetében cinkes az elővásárlás: Ubisoft-játékra egy lyukas garast nem fizetnék előre a Watchdogs-fiaskó, meg egyéb viselt dolgaik után. Na persze, ha jönne a Beyond Good & Evil 2... :napersze:

...

Abszolút +1, én is a hasonló akciókra utazom, gyakran teljesen fölöslegesen. Elhűltem, amikor megláttam az acc-om elemzését SteamCalculator-ban, mégis a programoknak csak a töredékével fogok játszani. Mondjuk nem izgatom magam, erre szoktam mondani, hogy ez a fordított kalózkodás: ahelyett, hogy olyan játékokat tolnék, amiért nem fizettem, olyan játékokat vásárolok, amelyekkel sosem fogok játszani. Amit anno diákként lewarezoltam, annak az értékét többszörösen adom vissza a játékiparnak, anélkül hogy élnék a szolgáltatásaikkal. És ezzel messze nem vagyok egyedül, sőt! :medital:

Ravenheart @ 2015.01.19. 12:55

SOE. Tipikus.

 

*visszamegy Everquestezni*

Bulldy @ 2015.01.19. 12:08

Strato,

 

Miden igaz, amit írtál, kiemelném, vastagítanám és aláhúznám a tudatos vásárlással kapcsolatos részt! :)

 

Semmi gondom az early access és a kickstarter megoldásokkal. Az early access -nek biztos nem vagyok a célközönsége, mert ami időm játszani van, azt szeretném egy kiforrott játékkal eltölteni, nem pedig teszteléssel és káromkodással. Biztosan van olyan, akinek sok szabadideje van (pl. én gimis vagy főiskolás koromban :)), esetleg annyira elkötelezett egy játék iránt (ilyen még sosem voltam).

 

A Kickstarternél pedig még sosem találkoztam olyan projekttel, amire azt mondtam volna, hogy "musthave". Valószínűleg az lelkialkat kérdése.

 

Igazából mindig meglepődök az emberi butaságon, hogy befizet early access -be, aztán csodálkozik, hogy még nem az igazi...

 

...mintha odaállnál egy készülő bográcsgulyás mellé, fizetnél a szakácsnak, hogy majd kaphass kaját, ha elkészül. A szakács megengedi, hogy megkóstold készülés közben, te meg lázongassz, hogy "Nem is jó az íze!" Ja, hát, mit vártál? A fűszerek fele még hiányzik és össze sem főtt az egész. De szólhatsz, hogy szerinted több paprika kell bele. Cserébe amikor elkészül, ha finom lesz, elmondhatod, hogy rajtad is múlt.

 

Bulldy

strato @ 2015.01.19. 11:41

75%-os Steam-kedvezmény a minimum, vagy kulcs valami apróhirdetéses emberkétől. Már Indie címeket sem érdemes venni a megjelenéskori 20%-os kedvezménnyel, fél éven belül úgyis belekerül valami bundliba.

 

Persze, ha az ember csak az árat veszi figyelembe, akkor ez egy jó taktika. Vannak azonban más szempontok is. Például ha az ember szeretné, hogy kedvenc indie fejlesztője folytassa a munkásságát, nem árt, ha nem fél dollárért veszi meg egy évvel később bundle-ben a játékot (amiből a készítő csak centeket kap), hanem valamivel korábban és többért.

Igazából az Early Access meg az alfák korai kiadása mind az indie-k felemelkedésével jöttek elő, aminek pont az az értelme, hogyha tetszik egy ötlet/elképzelés, akkor a korai beruházással támogassuk a játék befejezését, ugyanakkor még a megjelenés előtt olcsóbban hozzájutva ki is próbálhassuk azt, és a visszajelzéseinkkel befolyásoljuk is a végeredményt. Igazából ez elvi szinten egy win-win szituáció, de persze nem szabad elfelejteni, hogy ezt a korai hozzáférést elég sokféleképpen meg lehet közelíteni eladói és vásáróli oldalon is.

(Egyébként a Kickstarter is hasonló elven működik, ha végiggondoljuk.)

 

Az más kérdés, hogy a nagyok is rákaptak a korai "kiadásra", és aztán évekig tartják mesterségesen alfában meg bétában a játékukat, hogy ne kelljen akkora felelősséget vállalniuk. "Hibás? Persze, mert ez még alfa! Ezért kerül "csak" 30 Euróba." Sok kiadó részéről inkább ez a kommunikáció, mint egy Assassin's Creed Unity jellegű fiaskó, ahol félkészen jött ki a játék, de késznek nevezték. Még jó, hogy felháborodott mindenki, aki 50-60 dolcsiért beleugrott a kiadás napján (vagy még előbb).

A kínálatot a kereslet határozza meg. Amíg van elég előrendelő meg Early Accessbe gondolkodás és utánajárás nélkül beleugró birka, addig lesznek pre-order DLC-k meg évekig félkész játékok is. A vásárlásunkkal véleményt is formálunk a piacról.

Én azt mondom, hogy az ember mindig tájékozódjon vásárlás előtt. Igen, a videojátékoknál is, nem csak a hűtőszekrénynél vagy a mobiltelefonnál. Nagy kiadók alfa fejősteheneit nem biztos, hogy érdemes továbbpumpálni, de egy eredeti ötletet szívvel-lélekkel pátyolgató független csapatnak így adhatunk esélyt a befejezésre. Így is érhetnek kellemetlen meglepetések, de hát a befektetői élet pénzügyi és egyéb kockázatokkal jár. Aki ezt vállalja, az ne lepődjön meg, ha a fejlesztés közben többször törlik a mentett állásait verzióváltás miatt, vagy, hogy a projekt kifullad félúton, mert elfogy a pénz vagy a kreatív energia.

 

Én például a DayZ-be nem tennék bele 28 Eurót (főleg, hogy Dean Hall most ment el a cégtől), de egy ilyen Besiege jellegű aranyosságnál elgondolkodom a 7 Dolláron. A fa nem nagy, a fejsze meg ettől a sokszor kis összegtől is válhat elegendően naggyá, hogy átvágja.

Alapvetően én is  bundle-vásárló olcsójános vagyok, de ennek részben életmódbeli okai vannak (kevés a játékra fordítható szabadidő). Ha látok egy jó ötletet vagy egy szívemnek kedves témát, mindig megremeg az ujjam a Donate/Support gomb fölött. Általában megdobom a mentőt, mondván, hogy úgyse lenne időm játszani vele, de fordult már elő olyan, hogy csak azért is beruháztam, mert támogatni akartam az ötletet vagy a fejlesztőt.

Szóval a "mit mennyiért érdemes megvenni?" kérdése szerintem nem szimplán árfüggő, de senkire nem fogok csúnyán nézni, ha másképp gondolja. ;)

DiMalto @ 2015.01.19. 09:05

Egy újabb mmo, aminek döcögősen indul a rajtja?

Egy újabb early access játék, ami tele van bogarakkal?

Egy újabb zombis játék, ami...

 

Nocsak, miket nem mondanak! :punny:

 

Nem véletlenül alakult ki bennem az a vásárlói magatartás, hogy játékot csak egy évvel a megjelenés után, lehetőség szerint akciósan veszek meg. (Cserébe viszont nem kalózkodok.)
 

+1 :sor:

75%-os Steam-kedvezmény a minimum, vagy kulcs valami apróhirdetéses emberkétől. Már Indie címeket sem érdemes venni a megjelenéskori 20%-os kedvezménnyel, fél éven belül úgyis belekerül valami bundliba.

beornmaci @ 2015.01.19. 08:43
Pontosan! Inkább megveszem én is az akkor már kedvezményesebb árú ezüst-arany-gyémánt verzióját egy gammának fél-egy évvel később, amihez jó eséllyel már csomagolnak némi DLC-t is, mint hogy a félkész terméket dühös sarokba hajítás okán abbahagyjam. :)
Bulldy @ 2015.01.19. 08:28

Nem értem. Az early access tulajdonképpen nem más, mint hogy fizetsz azért, hogy tesztelhesd a játékot, nem pedig headstart, hogy elővásárlóként néhány nappal hamarabb kezdheted a már kész játékot.

Mi az elvárás egy open beta állapotban lévő játéktól? Főleg abban a világban, ahol elméletileg kész, teljes árú játékok jönnek ki open beta állapotban.

Nem véletlenül alakult ki bennem az a vásárlói magatartás, hogy játékot csak egy évvel a megjelenés után, lehetőség szerint akciósan veszek meg. (Cserébe viszont nem kalózkodok.)

Bulldy