mogrodas @ 2015.08.24. 15:35

Ennek az átfogó műnek az elkészítésére gondoltam én az előző hozzászólásomban.

Mint egy folyamatábra vagy az egyik diákmunkás helyemen hívták egész jól (persze lehet csak szerintem) döntésfa. Ilyen alap programozói dolog lehet (nem vagyok otthon ebben az igen szép tudományban) If meg Then ,,parancsokkal''.

Említettétek, hogy függ a játékülés a játékosok pillanatnyi hangulatától, amihez tartozhatna egy olyan ág ebben az ábrában, hogy pár kérdéssel ezt felmérni.

Talán a kiinduló felépítés az egész ábrára vonatkozóan lehetne olyan, mint egy rendes rovarnál:

1. (fej) Játék előtt (a játszásra való igény felmerülésétől az ülés helyszínére való megérkezésen át az konkrét játék megkezdéséig).

2. (tor) Játék alatt (ebben vannak szerintem játékrendszerfüggő dolgok, amiket az adott szabálykönyvek tisztáznak, meg vannak általános elvek, amiket sokan sok helyen tárgyaltak már (összegyűjteni, idézni őket), de lehet nem lehet elégszer leírni, illetve a játékosok játék közbeni viselkedésének kezelése, amire a cikk is utal. ez a konkrét játék befejezéséig tartó fázis)

3. (potroh) Játék után (értékelés oda-vissza, esetleg következő játékalkalom megszervezése stb.?)

Véleményem szerint ez egy önmagában is tanulságos munka lenne. Nagy segítség a játék gördülékenységének előmozdításában. Gondolom, hogy sokaknak meg vannak a maga módszereik, meg összeszokott társaságoknál már kevés lenne egy ilyen műnek a hozzáadott értéke a játéküléshez. Önmagunk és a másik megismeréséhez és esetleg az asszertív kommunikáció megtanulásához, kialakításához is hozzájárulhatna a szerepjátékosi területen. Én benne vagyok egy ilyenben. :D

Urban @ 2015.08.24. 09:25

Szerintem voltak ebben a cikkben fontos gondolatok, amelyeket jó, ha átgondol minden játékos! Köszönet a fordításért!

 

Kár, hogy valóban kevés volt a konkrét kontent. A megoldás persze mindig a kommunikáció, ahogy írtátok is, de ha az olyan könnyű volna, nem is lenne gond, nem? Szóval arról kéne többet tudnunk, hogy miképpen érdemes kommunikálnunk.

 

GothPunkkal ellentétben én tudom, hogy már léteznek erre nem csak általános kommunikációelméleti, de konkrét szerepjátékos elvek, technikák is, de átfogó, minden helyzetet megoldó megoldásról nekem sincs tudomásom :(

QuippeR @ 2015.08.21. 09:26
Szerintem meg ez egy játék, aminek mindannyian ismerjük a szabályait, és okosan ki is tudjuk használni azokat, ez a játékoknak az egyik ismérve. Néha ezt valóban kerüljük (legtöbbször nincs rá szükség, néha meg fárasztó, éppen más érdekesebb lenne stb.), de azért visszásnak tartom, amikor eltartott kisujjal nyavalyog valaki, hogy az ő művészi alakítása többet ér a (szó szerint vett) játéknál. Aki nem a játékkal akar játszani, menjen színjátszókörbe, az egy másik hobbi.
KLM @ 2015.08.21. 07:59

 

A sárkány immúnis a tűzre, de a featem ezt negálja így mentőt kell dobnia a felezett sebzésre, ami jó esetben 3. varázslatra kritikus állapotba viszi, akkor negatív lesz a támadására tehát a harcosnak 3 körig kell tankolni, aki legroszabb esetben 3xátlag20 hp-t sérül, neki van 72 szóval elvileg védve vagyunk a varázslat idejére.

 

Metagame. Én szoktam rendszeresen, mert fáraszt mindezt in-game '"nyálasan" átadni, és a számokkal nehéz vitatkozni (persze ettől be lehet nézni dolgokat... )

 

 

Ha ehhez a karakter valahogy beszerzi az információkat, akkor maximum jutalmazom azt, ha sikerül

"irodalmibban" megfogalmazni - nem pedig büntetem a partit vagy adok a csóri gyíknak még pár 

dolgot, ami nincs benne a manualban.

 

Tudniillik elég sok - kőkemény táblázatokkal és grafikonokkal megtűzdelt - anyagot láttam már IRL technológiai hadviselésről, sőt két világháború közötti hadi társasjátékból is ilyen kalkulációs részeket.

 

Egy olyan világban meg, ahol ezer év óta töretlen mágikus oktatás van, igenis lehet ilyesmi - nekem például a Drizt könyvekből rémlik az, hogy egy drow varázsló egy felszíni portyán megsütött valakit

a csapatból és sikeresen hivatkozott arra, hogy ő ugyan pontosan pozicionálta a tűzgolyót, de valami anomália miatt nem a szabvány hatósugárral működött. Tehát van szabványos hatósugár.

Vagy épp az ArM mérlegen mért vis-e, ugyebár...

Kérdés, hogy ki kell-e dolgozni az in-game tudományos anyagot, a saját szakszavaival és mértékegységeivel? Szerintem lehet, de semmiképp sem muszáj.

 

A másik része ugye az, hogy - pláne némi fejlődés-szintlépés után - a parti egyre komolyabb tényező, miért ne juthatnának el oda, hogy akár egy sárkányt is különösebb kockázat nélkül

méretre vágjanak, pláne "rákészülve".

 

A harmadik meg a WoD-os mesélői anyagokból származik - nem szabad erőltetni, hogy egy beszédet elmondjon a játékos, mikor a karaktere egyébként képes rá. 

Ugye a 20-as erejű barbár játékosával sem nyomatunk ki másfél mázsát...

Glowface @ 2015.08.20. 20:02
Valahol ugyanaz a gyökere a kettőnek: a játékos szándékosan nem a karakter feje alapján hozza meg a játékbeli döntéseit, hanem olyan tényezőket vesz figyelembe, amiket csak ő, játékosként tud, vagy csajk őt játékost érdekli, a karakterét nem.
A metagaming igen széles skálán mozog, és nem mindig negatív jelenség. Valóban, a "lendüljünk túl néha a tökéletes szerepkijátszászon, és érezzük jól magunkat" döntésektől kezdve ("jó, akkor a lovagom hajlandó együtt kalandozni a pogány elffel"), egészen a relatíve ártalmatlan karakterépítési ügyekig ("felveszek +1 erőt a karakteremnek, hogy utána fel tudjam majd venni a Power Attack featet") egészen a durva metagaminges harci játékig (lehet a lenti számpélda, vagy egyszerűen az, hogy "akkor burning handset lövök a trollra, nem magic missilet, mert a tűz jó ellene").
Narmi @ 2015.08.20. 18:24

"a karaktered nem megy a maga feje után a kaland első három órájában, mondván, hogy ő nem ismeri a többieket és semmi IC oka sincs velük tartani, mert azzal csak a mesélőnek csinálsz pluszmunkát és akadályozod a többiek szórakozását, amíg ők a te magánszámodat hallgatják"

Erre mondják nálunk, hogy, idézem magamat: "Ne legyél troll. Ez egy társasjáték." :)
Auer szöveges matekpéldája, amitől kirázott a hideg, vajmi kevés összefüggést mutat a te leírásoddal, de elhiszem, hogy ez egy nagyon átfogó kifejezés. :)

aluminiumtrioxid @ 2015.08.19. 22:05

 

Ez a „metagame” pedig a leghangulatgyilkosabb dolog, amihez valaha balszerencsém volt. :para:

 

 

A metagame nem csak ezt jelenti, hanem olyan dolgokat is, mint pl. "a karaktered nem megy a maga feje után a kaland első három órájában, mondván, hogy ő nem ismeri a többieket és semmi IC oka sincs velük tartani, mert azzal csak a mesélőnek csinálsz pluszmunkát és akadályozod a többiek szórakozását, amíg ők a te magánszámodat hallgatják". (Ezt persze meg lehet kerülni, de volt már olyan játékosom, aki a gondolatától is irtózott, hogy a karaktere esetleg ismerheti a többieket, hogy ne kelljen összemeséléssel szenvedni.) Meg olyat is, hogy Call of Cthulhuban nem azzal reagálsz a szörnyűségek első jelére, hogy értesíted a hatóságokat és messziről elkerülöd az egészet, hiába lenne ez a reális válasz, mert abból nehéz érdekes kalandot kihozni. Vagy L5R-ben nem belezed ki a másik játékos kehes és harcképtelen karakterét, ha az a becsületedbe gázol, még akkor sem, ha egy NPC-vel simán megtennéd. Satöbbi.

Narmi @ 2015.08.19. 21:47

És ha jó játékosok vannak egy játékülésben, akkor az jó mindenkinek? (wow)

 

Rátapintottál a lényegre. :)

A fordítás pedig konkrét tanácsokat ad: Ne legyél troll. Ez egy társasjáték, nem rólad szól. Dolgozz a karaktereden, hogy ne csak egy mozijegy értékű papír legyen, amivel megváltod a széked.
A filmes, zenés példa jó, én is szoktam így hangolódni. Ethan Hunt, James Bond, Jason Bourne mindig segít. :)

Ez a „metagame” pedig a leghangulatgyilkosabb dolog, amihez valaha balszerencsém volt. :para:

 

Arflo @ 2015.08.19. 11:52
Szerintem egy játékos is kêszülhet a mesére képek, zene, sorozat, film, könyv, cikkek segíthetik a ráhangolódást a játékra a karakterre. Ez is egy fajta technika. Bár a cikket és a hozzászólásokat olvasva döbbentem rá, hogy a csapatom nagy rêsze finoman szólva a társaságért jön nem pedig a játékêrt. Szomorú :(
strato @ 2015.08.18. 13:25

Kész is a follow-up cikkem játékosmotivációk és típusoktól, és velük való tenni valókról, DnD4-es DMG és DMG2 nyomán, saját kútfőn átszűrve. Este küldöm is be, csak még az elírások miatt egyszer átnézem.

 

Király. Akartam is írni, hogy ebből is lehetne egy kifejtősebb cikk, csak az ár továbbsodort. Küldd, amikor kész, érdeklődve várom!