auer @ 2015.12.01. 16:13
Tegnap kipróbáltam a játékot, a fejlesztője - Magnus - mesélt.

Benyomások röviden:
- nagyon halálos rendszer, egyetlen szerencsés pisztolylövés is kicsinálhat. A feljebb írt testrészek sebeződése nem annyira vészes a támadás alapból törzsre megy a többi rész ritkábban kerül elő.
- a d6-os szisztéma puritánsága ellenére meglepően jól használható (valószínűleg a könyvben kicsit túl van magyarázva)
- a volshan járatok tech mentes része ad egy pluszt ízt, pl amikor az átszálló kalózok magnéziumfáklyákkal integetnek egymásnak.
- a szó szerinti értelemben nem sci-fi játék a hanem űropera. Ezt magnus is elismerte (ha jól értettem) itt inkább keresi rá még a jó szót
- a játék fő témája a bolygókolonizálás, ezt egy rövid ülés alatt nem tudtuk felmérni. Magnus mesélt érdekes ötleteket de személy szerint csak ez a téma nem fogott meg. Mivel célzottan nincsenek idegenek (értelmes, és állati sem) illetve nyomok korábbi civilizációkra így elég beszűkült a mesélői tér egy-egy új bolygón. Leginkább az emberek közti dolgokra koncentrál esetleg egy-egy szökött AI kacsinthat be.

Konklúzió: jelent pillanatban egy jól játszható, pörgős magyar, firefly/star wars hangulatot árasztó szerepjáték.
uxuxux @ 2015.10.11. 20:21
Eleinte nem értettem de minél többet olvasok róla, annál inkább tetszik. Ez a bioszámítógépes téma a V-járatokban is nagyon oldschool, elég letisztult érzésű az egész világ.
Arflo @ 2015.10.05. 17:34
Köszönöm a választ! Az LFXen valaki hírdetett alkalmat, így van esêly a próbázásra!
Magnus_H @ 2015.10.04. 05:25

"Az emberek hogy képesek "üzemelni" a járatokban? Mivel az idegrendszer elektromos impulzosokkal dolgozik."

     [Játékosok Könyve: 25. oldal] "A Volshan hatás:

     A Volshan járatban létrejött mezőt olyan folyamatosan fennálló EMP hatásként érdemes kezelni, ami nem árnyékolható (nincs ellene védekezési lehetőség), nem süti ki az elektronikus berendezéseket, csak időlegesen működésképtelenné teszi. Ez a leírás a legtöbb esetben segít kezelni a játéktechnikailag előforduló helyzeteket."

 

     Ne feledd, hogy ilyen hatás nem ismert, ezért a leírása teljesen fiktív, ahogyan az egész V-járat is. Az EMP hatáshoz hasonlítás az elképzelhetőség kedvéért van, hiszen az is tönkreteszi az elektronikát, de nem nem öli meg az élőlényeket. Az élőlényekre ez a kitalált V-hatás nem hat.

 

    A fenti helyzet azzal keveredve, hogy az összes V-pont csillagászatilag veszélytelen helyre és teljesen steril rendszerekre nyílik találgatásokra ad okot. Miért steril minden rendszer? Miért csak az elektronika megy tönkre? Esetleg egy másik civilizáció hozta létre őket? Amelyik biológiai elven működik? Miért zárta akkor ki a technikát? Volt egy olyan civilizáció amelyik technológiai volt? Akkor annak van egy másik, független hálózata? (És még lehetne tucatnyi kérdést sorolni) A 81. oldalon a Volshan Társaság világa erre épül (Lehet, hogy igazuk van?)

 

     Ne feledd, hogy a V-járat a játék fiction része!

 

"Illetve a hajókat full manuálisan kell irányítani?"

[Játékosok Könyve 27. oldal] "Bioszámítógépek a járatban
     Rendszeresek a kísérletek, hogy egy olyan mezőt hozzanak létre, vagy olyan anyaggal vonják be a hajókat, hogy a hagyományos elektronika működőképes maradjon, de ezek mindez idáig kudarcot vallottak, sőt, még részleges eredményeket sem tudtak felmutatni. A járatokban az elektronika működésképtelensége miatt bioszámítógépeket használnak, melyeket mechanikus kiegészítőkkel látnak el. Ezek teljesítménye messze elmarad az elektronikus eszközökétől és folyamatos nehézségeket okoz a perifériákkal való kapcsolat és a karbantartás. Amint kilépnek a járatból visszakapcsolnak az elektronikus eszközök.
     A NanoImp-ek a hagyományos elektronikai eszközök kategóriába sorolhatók, így a Volshan járatokban működésképtelenek. Ez sok esetben okozhat problémát, de súlyosabb esetekben, amennyiben a létfenntartáshoz szükséges a NanoImp működése, akkor nem szabad a járatba lépni, mert megszűnik a működése és a felhasználó meghal. Amennyiben sürgős esetről van szó, úgy lehetséges életfenntartó tartályokban közlekedni, ami kifejezetten az utazóra van alakítva, de ezek mellett orvosi jelenlét és állandó felügyelet szükséges.
     Az űrhajók elektronikáját a járatokban a bioszámítógépek és a kémiai és mechanikus elemek helyettesítik. Az emberi személyzettel a váratlan helyzetek és meghibásodások jelentősen csökkenthetők, ezért a járat pilótáknak nagy a megbecsültsége. A futárhajók a feltérképezések miatt kisebb, a kartográfus hajók már nagy hibaszázalékkal (értsd: megsemmisülési aránnyal) dolgoznak."

 

Azaz a pilóták bioszámítógépekkel együtt próbálják irányítani a hajókat.

Arflo @ 2015.10.03. 19:17
Nekem volna egy ilyen boncolgató kérdésem, igaz nem olvastam el a könyvet. Az emberek hogy képesek "üzemelni" a járatokban? Mivel az idegrendszer elektromos impulzosokkal dolgozik. Illetve a hajókat full manuálisan kell irányítani?

Bevallom nekem így elsőre olvasva nagyon tetszik a koncepciója. Családos ember révén nekem fontos a nyelv így örülök, hogy magyarnyelvű. Felveszem a kikéne próbálni listára.
Bulldy @ 2015.10.01. 20:23

KaTára vele! :)

 

Bulldy

Magnus_H @ 2015.10.01. 16:04

Egy kicsit megfordítom a kérdéseket, mert úgy talán érhetőbbek lesznek a válaszok is.

@Orastes
"Jónak tűnik, kérdéseim:
-mitől lesz más/több, mint az eddig megjelent ilyesmi játékok?"

A játék alapvetései:

- minden legyen elképzelhető: azaz mindennek legyen meg a ma is létező előképe, a játékban lévő dolgok ezek továbbgondolásai, hatásainak lenyomatai.

- végtelenség érzete: a legtöbb játék egy galaxisban, egy bolygón, egy valamiben játszódik, a határok elég egyértelműek

- a változásokból következő konfliktusok/társadalmi hatások kivetítése: gyakorlatilag a történelem, a fejlődés, a technológia kötelezően egymásra kell épüljön nincs "varázslatos hatás" "deus ex machina"

 

Ezeket az elveket betartva született meg pár dolog:

- a terraformálás leírása: kevés energia kalkulációval, kémiai háttérrel, biológiai konzultációval egy lehetséges, akár "így is történhetne" megoldás

- gravitáció forgással és nem mesterséges gravitáció

- harc az űrben zavarókkal, csalikkal de nem pajzzsal

- nem lehet "csak úgy" leszállni a bolygókra, hiszen plazmahajtóművel soha nem szállsz fel újra: űrliftek, landolóplatformok stb

- automaták/robotok/MI alkalmazása: mikor, hol milyen területen, miért alkalmazzák a robotokat - pl egy űrhajón hogyan működik az osztott intelligenciájú rendszer, milyen erőforrásokat használnak stb. (alapvetően automatizálással foglalkozom, ha van kérdés talán erre tudok a legjobban válaszolni)

- ... (sokat lehetne még írni, de a fenti 3 dolog az alap, minden abból jön)

 

Volshan járatok:

Ez az egyetlen dolog, ami jelenlegi tudásunk szerint nem létezhet, a "játék kedvéért" van benne, egy kis csavarral, ez pedig az, hogy az elektronika nem működik a járatokban. Ha már ott van, akkor élő, lélegző rendszer lett belőle (mivel nem instant az utazás, ezért lehetnek akciók ott is, kell egy másfajta energia és irányító rendszer stb)

 

További differenciálás:

A cletaniak és a Sun Tze kiváló lehetőségek a kifejtésre, a fenti alapvetések figyelembevételével. Az alapjáték "sandbox" jellegű, szerintem a Zafír Flottához hasonló dolgok még élőbbé tehetik - egyben pont a sandbox jelleg sok teret hagy a mesélőnek/játékosoknak - nem kell egyfajta dologban gondolkodni.

 

Úgy vélem, hogy ilyen mixben hasonló játék még nem született, azaz különbözik minden mástól

"-lehet tudni, hogy milyen irodalmi vagy más háttér (filmes, vagy esetleg digitális játék) voltak az inspirációs források?"
Amikor elkezdtem írni, akkor rengeteget olvastam '90 előtt íródott sci-fi-ket. Ha az a kérdés, hogy mondjuk Star Wars/Avatar vagy hasonló mainstream filmek inspiráltak-e, akkor a válasz egyértelműen nem. Az online/számítógépes játékok megint csak nem, bár tény, hogy van pár köztük, ami máig nagy kedvencem, de az összes stratégiai játék, nem rpg jellegű :)

"-idegen fajok (nem) is lesznek benne játszhatóak? (Ilyenkor nekem mindig kedvem támad egy "idegenfaj-generátor" táblázathoz, miszerint random is ki lehessen dobni a lábak/csápok/szemek/légzési módok/stb számát :nos:  )"
Semmiképpen sem lesznek. Ha megnézed a játék alapvetéseit, akkor ellentmondana neki (kivéve, ha életre akadnak az Európán, akkor majd annak fényében lesz kieg)

A misztikus részt erősítve az összes V-járat olyan rendszerbe nyílik, ami alkalmassá tehető valamilyen módon emberi életre (azaz fekete lyuk, nóva stb nem játszik) DE minden rendszer teljesen steril. És akkor lehet találgatni (meg a mesélőknek is elég tág teret ad)
 

Marvin @ 2015.10.01. 09:26
Örülök, hogy lett valami a kezdeményezésből, kéne vele valamit kezdeni a "na jó, ilyen is van magyarul"-szintű vállveregetésen túl, mondjuk elolvasni, netán még játszani is vele.
Orastes @ 2015.09.30. 21:19

Jónak tűnik, kérdéseim:

-lehet tudni, hogy milyen irodalmi vagy más háttér (filmes, vagy esetleg digitális játék) voltak az inspirációs források?

-idegen fajok (nem) is lesznek benne játszhatóak? (Ilyenkor nekem mindig kedvem támad egy "idegenfaj-generátor" táblázathoz, miszerint random is ki lehessen dobni a lábak/csápok/szemek/légzési módok/stb számát :nos:  )

-mitől lesz más/több, mint az eddig megjelent ilyesmi játékok?

Magnus_H @ 2015.09.30. 19:59
Először is köszönöm Auernek a korrekt ismertetőt - az ilyenek ötletet adnak, és egyben madártávlatú rátekintést is - mivel én túl közelről látom ami készül :)
Van néhány teljesen szubjektív megjegyzésem, amire örömmel várnám a kommenteket!

(Teljesen szubjektív)megjegyzéseim:
- Szeretném hangsúlyozni, hogy ez Béta 1, szóval messze van a tökéletestől, nem egy "megjelent kiadványról" van szó.

- Szereplő alkotás: Köszönöm a visszajelzést - ezen el kell gondolkozni, hogyan lehet javítani rajta. A szándék az volt, hogy aki nem először csinál szereplőt, az kapjon egy tömör összefoglalót, csak ahhoz a részhez kelljen lapoznia, amire nem emlékszik. Nagyon érdekes, hogy erre a részre eddig nem volt panasz, elég pozitív visszajelzések születtek róla (mondjuk könnyen lehet, hogy befolyásolja mivel játszottak előtte). A kérdés, hogy ez a rész generálisan sok vagy szerkesztésileg nem megfelelő? (Ugyanis szerkesztve még nincsen az anyag)

- Tulajdonságok: A játékban eredetileg (és most sem) szerepelnek tulajdonságok. Elvileg mindegyik Előnynek vagy Hátránynak számít, azaz, ha van 0-tól eltérő érték az mondjuk Kiemelkedő Erő +1. Többen azt kérték, hogy az áttekinthetőség kedvéért a szereplő adatlapon is külön szerepeljen (ha megnézed ott is kiemelkedő tulajdonságok néven fut). Azaz a rendszer teljesen képzettség alapú lenne, a kiemelkedő tulajdonság csak módosítóként szerepel - ha van. Ennek ellenére könnyen lehet, hogy ez csak szójáték, bár nem ez a szándék

- NanoImp: Az Alfa 1-es változatban máshogyan volt korlátozva - ott a szervezet kilökhette a NanoImp-et, de ez a fajta "durva" korlátozás gyakorlatilag a tesztelők nagy százalékának nem tetszett. Ezért jelentősen szoftosítva lett. Ezen a "csúszkán" elég könnyű változtatni a visszajelzések alapján

- Kalandgenerátor: inkább kezdő mesélőknek lett szánva, nehogy valaki azt gondolja, hogy erre egy tapasztalt mesélőnek feltétlenül szüksége van. Ez mankó, segédlet, és még sorolhatnám mi. Csak azért írom ezt, nehogy flame legyen belőle a fórumon feleslegesen.

- Űropera: a szándékom az lett volna, hogy kicsit inkább a hard sci-fi irányába menjen (ne nagyon, hogy a játszhatóság rovására ne menjen). De mondjuk az, hogy nincsen mesterséges gravitáció, hanem gyorsulással, forgással állítják elő, az utazás a naprendszerben nem "hiperugrás" hanem több hét/hónap, a terraformálás több száz év, minden technológiának van jelenlegi előképe stb, ezek szándék szerint errefelé tolnák kicsit a játékot. Kérdés, hogy ez nem elég hangsúlyos, hogy ennyire egyértelműen űropera jellegűnek van nevezve? Tény, hogy a Zafír Flottához hasonlóan egy Szun Ce-re és/vagy a cletaniakra kihegyezett, "kiegészítő"(?) segíthetne ezen az "általános" érzeten.

- "nem lóg ki a többi generic űropera közül semmilyen téren. Megvan minden benne ami ahhoz kell hogy játszani lehessen vele, viszont nem ad választ arra hogy miért ezt válasszuk a Star Wars, Stars without numbers, Traveller, Serenity/Firefly vagy a Rogue Trader közül."
Egy kicsit irulok-pirulok, de őszintén megmondom ezt most nagyon nagy dícséretnek érzem. :) Főleg, hogy még Béta 1 és lehet vele mit tenni, hogy jobb legyen és én is merjem ezt mondani. Mivel a jelzett játékok mindegyikét ismerem, mindegyikkel játszottam, néhányat meséltem is, ezért érteni vélem mit akarsz mondani vele. Ez egyben azt is jelenti, hogy el lehet kezdeni ezekkel összehasonlítani(?) - a léc adott - csak meg kell ugrani. Nekem az, hogy magyar, nem szignifikáns előny (őszintén szólva ezzel nem is számoltam)

- "Talán ez a legnagyobb baj a játékkal, mert 2 éve az első bemutatáskor is ez a kérdés merült fel, amire nem jött kielégítő válasz."
Remélem, hogy a differenciáló "kiegészítők" adnak majd választ erre. Egyedi konfliktusokat, világot, szemléletet, történeteket.

- "Ami segíthetne, ha jelenne meg hozzá némi irodalmi anyag novellák, esetleg (kép)regények amik meghoznák a lelkesedést."
MAXIMÁLISAN EGYETÉRTEK.

+1 megjegyzésem: Kérek mindenkit, aki csak tud és lelkesedéséből telik, olvassa el és küldjön visszajelzést, ötleteket. Az is jó, ha csak annyit írtok: Novellákat, regényeket szeretnék olvasni :)


Auer: Nagyon köszönöm az energiát és időt amit beleöltél az ismertető megírásába, valamint a visszajelzést is.