ybnruszta @ 2019.11.19. 01:30
Lehet, hogy az előző hozzászólásban túlságosan egyértelmű dolgokról beszéltem túl hosszan:) Természetesen nem kioktató célzattal tettem.
Saját tapasztalat, hogy sok év játék után nagyot dobhat a magus fantasy jellegén, ha ezekre a dolgokra odafigyel az ember.
A lényeget összefoglalva: - Újdonság varázsa (KM, légy kreativ!)
- Minimálisra csökkenteni a szabályok feletti polemizálást, hogy a játékosok átadhassák magukat a szerepjátszás élvezetének. (KM, légy kreativ!)
ybnruszta @ 2019.11.19. 01:13
c: amivel kapcsolatban nincs ötletem sem: "hogyan tudunk fantasztikumot csempészni a mágusba" téma. Ebben mindenépp jó lenne néhány tipp (túlmutatva az Elátkozott vidék/it's magic/alakváltó akvír sablonokon), de ebben sosem voltam jó, ha a mágus hangulathoz akartam igazítani. Szóval itt csak segítséget kérnék, de tanácsot nem tudok adni.

Ezzel kapcsolatban egy észrevétel: Még tapasztalt szerepjátékosoknak is nehéz elvonatkoztatni attól, amit ők tudnak a játékról. Gondolok itt a harcrendszer szabályaira, varázslatokra, bestiáriumra stb.
Természetesen fontos ezeket néha akár játékon belül is tudatositani, és terelgetni őket a role playing irányába.(Sarkitva: Attól, hogy te olvastad a bestiáriumot, a kétbites izomagy karaktered nem fogja ismerni a démonúr gyengeségeit.)
Viszont teljesen semmiképp sem lehet ignorálni a háttértudást. 'Tudat alatt' ezek mindig ott lesznek a játékos fejében.

Az én tanácsom erre, hogy lepd meg a játékosokat! Ha ők maguk elbizonytlanodnak, sokkal könnyebben élhetik bele magukat a 'csodás', 'misztikus' hangulatba, amikbe a karaktereik kerültek.
Erre az én módszereim a következők:

- Nyugodtan módosits a szabályokon. Egyébként is próbálj minél kevesebbet hivatkozni a szabálykönyvekre, és még kevésbé engedd, hogy a játékosok ezt tegyék! /Ha azt mondod, hogy pl. a zuhanástól elveszti valaki az eszméletét, akkor nem veszik elő a nagy zöldet, hogy magasságot meg fp%-ot számolgassanak./
Egy idő után hozzászoknak majd, hogy nem tudják teljes mértékben kontrollálni az eseményeket, és hidd el, jobban fogják majd élvezni a játékot.

- Fokozottan érvényes ez a mágiára. Mindig izgalmasnak kell lennie, nem szabad, hogy hétköznapi rutinná váljon.
A varázshasználó karakterek esetében a manaregeneráció, a kifáradás egy fontos elem lehet. Nyugodtan legyen nehézkesebb, mint a szabálykönyvekben. Manamentes területek, varázshasználat tilalma, a mágiahasználókkal szembeni bizalmatlanság stb. mind új, váratlan szituációkat eredményezhet.

- Találj ki és alkalmazz új varázslatokat vagy akár mágiaformákat! ha a játékosok nem ismerik fel, hogy mivel állnak szemben, nem fognak automatikusan kombinálni és számolgatni. Igy arra reagálnak majd, ami a lényeg: Amit a karakterek látnak, hallanak, éreznek.

- Kezeld nagyvonalúan a bestiáriumot. Nincs lehangolóbb annál, mint mikor egy grandiózus szörnyharc unalmas kockadobálásba fullad, mert mindenki fejből tudja, hogy az alany egy kőevő, aminek mentális mágiaellenállása csupán 15:)
Nyugodtan találj ki, vagy vess el jellemzőket, ird át az értékeket stb.
Még jobb, ha kitalálsz új, a játékosok számára ismeretlen lényeket.

-Általános tanács, hogy ne spórold meg a varázslatok, szörnyek leirását azzal, hogy valamelyik szabálykönyvre hivatkozol.
Például ha a parti egy ismeretlen, baljós hangulatú erdőben észrevesz egy teljesen hétköznapi szarvast, akkor nyugodtan mondhatod, hogy ott egy szarvas, mivel mindenki tudja, hogy mi az. (A karakterek is)
De ha egy hatlábú, bikatestű, vadkanfejű fenevadat pillantanak meg, akkor ne úgy hivatkozz rá, hogy "káoszlény".
Ugyanez a helyzet a varázslatokkal/varázshasználókkal is.
galu22 @ 2019.11.02. 16:53

Üdv!

Köszönöm a visszajelzéseket galu22! Nagyon sok jogos kérdés és hasznos tanács van benne. Ha egyszer készítek egy bővített verziót a Bagolyudvarból, mindenképpen megfontolom őket. Néhány dologra reagálnék.



Örülök, ha találtál benne megfontolandó gondolatot :)


Az njk-k nem azért lettek 7. szint körülre belőve, mert az a javasolt erőszint (13. szintű meg csak az egy szem Vén Bagoly benne, neki meg a háttere miatt ez szerintem belefér), hanem mert úgy gondoltam, a szervezet vezetőségéhez az egy reális szint.


Abban igazad van, hogy ez ízlésbeli kérdés. Hozzám közelebb állnak a halandó kalandozók és halandó ellenfelek. (illetve sok játékra szánt időt meg lehet spórolni, ha nem 113 FP-t kell leverni 1d10-esével harcban, hanem csak 23-at :D)



Maga a Bagolyudvar eredetileg saját meséimhez készült küldetéseket adó szervezetnek, s valóban nem túl nagy extra. Én a fő újdonságát amikor megírtam abban láttam, hogy egy hosszú távú politikai koncepciójuk van, amire rengeteg kalandot fel lehet fűzni. Amikor megírtam ilyen hosszabb kiegészítőnek, akkor azt volt a cél, hogy ha valakinek tetszik, egyből tudja használni egy kaland vagy akár egy egész kampány hátterének. Ezért írtam benne olyan sokat njk-król, juttatásokról és célokról. Abban igazad van, hogy a legtöbb mesélő simán kitalál hasonló szervezetet magának, s ha valaki úgy dönt, hogy mégis átveszi és használja ezt, annak jól jönne hozzá néhány tanács, tippek és trükkök ilyen kalandok meséléséhez.



Az alapötlet egyébként jó, én is próbálkoztam már ilyen típusú mesékkel, bár nem mágusban. (cseréljük le a királyt, de ne izomból, hanem úgy, hogy a puccs után a mi jelöltünknek teljes támogatottsága legyen.)

A saját tapasztalatom az, hogy a nehézséget nem egy viszonylag hihető szervezet kitalálása jelenti (bár biztosan vannak, akiknek ez az átgondolt példa segít majd!), hanem a konkrét mesék összeállítása.
Mit érdemes előkészíteni, átgondolni, ha nyomozós mesére készülünk?
Hogyan reagálnak az NPC-k ellenséges (PC) akciókra? (oké, anti-magic varázsjellel és erőszakkal, de használhatnak mást is: megfélemlítés, zsarolás, megvesztegetés, stb.) Ilyesmik.

Mágusban nekem egyébként is gondot jelent, hogy nagyon ember- és birodalomközpontú, az ismert keretek között nehezen tudok helyet szorítani igazán fantasztikus dolgoknak. (erre a problémára megoldásom sincs, csak az, hogy nem mesélek Yneven, vagy ha igen, akkor egy civilizálatlan "fehér foltban")


A mesélőknek nyújtandó valós segítség legegyszerűbb formája az, ha a meséidből írsz egy-egy játékbeszámolót. Egy-két bekezdésben hogy mi volt a kaland, mit tettek a játékosok, hogy mit készítettél elő a meséhez, hogy mi működött és mi nem. (most is van a címlapon egy ilyen sorozat, Warhammer 40k)
Lord-Nova @ 2019.11.02. 16:04
Üdv!

Köszönöm a visszajelzéseket galu22! Nagyon sok jogos kérdés és hasznos tanács van benne. Ha egyszer készítek egy bővített verziót a Bagolyudvarból, mindenképpen megfontolom őket. Néhány dologra reagálnék.

Az njk-k nem azért lettek 7. szint körülre belőve, mert az a javasolt erőszint (13. szintű meg csak az egy szem Vén Bagoly benne, neki meg a háttere miatt ez szerintem belefér), hanem mert úgy gondoltam, a szervezet vezetőségéhez az egy reális szint. Én magam egyébként ezzel a háttérrel 4-7. szintű jk-knak meséltem. Hozzá kell tenni, hogy ez valamelyest világképfüggő is, én 4. szint alatt nem nagyon szeretek mesélni, cserébe nálam egy átlagos katona is 1-2. szintű harcos, a veterán katona meg lehet 3-4. szintű harcos is lehet simán. Például meséltem ezzel a megbízói háttérrel olyan kalandot, ahol az ellenfelek egy városállamban ténykedő, az egykori Gorvikból (ami a hivatkozott kalandok jelenében már Új-Godon) menekült ranagoliták voltak, s a boszorkánymester, Ranagol-pap, néhány fejvadász és siedon hasonló szintre voltak belőve és kidolgozva, mint a játékos karakterek. Igaz az ex-gorvikiak többen voltak, de a jk-k szükség esetén kérhettek erősítést. Ez egy viszonylag jól működő egyensúlyt teremtett.

Maga a Bagolyudvar eredetileg saját meséimhez készült küldetéseket adó szervezetnek, s valóban nem túl nagy extra. Én a fő újdonságát amikor megírtam abban láttam, hogy egy hosszú távú politikai koncepciójuk van, amire rengeteg kalandot fel lehet fűzni. Amikor megírtam ilyen hosszabb kiegészítőnek, akkor azt volt a cél, hogy ha valakinek tetszik, egyből tudja használni egy kaland vagy akár egy egész kampány hátterének. Ezért írtam benne olyan sokat njk-król, juttatásokról és célokról. Abban igazad van, hogy a legtöbb mesélő simán kitalál hasonló szervezetet magának, s ha valaki úgy dönt, hogy mégis átveszi és használja ezt, annak jól jönne hozzá néhány tanács, tippek és trükkök ilyen kalandok meséléséhez.
galu22 @ 2019.11.01. 17:28
Elolvastam az írást, de a hivatkozott kalandmodulokat nem ismerem. Nem vagyok benne biztos, hogy így át tud jönni a megcélzott hangulat.
Ezért minden előtt egy mondat arról, hogy én mit hámoztam ki belőle: A leírás alapján a megcélzott hangulat egy afféle középkori John le Carré kémkedés.
 
Mi található az anyagban:
- lazán egymáshoz kapcsolódó, szervezetek ismertetése egy-egy bekezdésben, amik afféle rendszeren kívüli, párhuzamos titkosszolgálatot alkotnak (kb. mint a Delta Green, csak mundán fenyegetések ellen)
- a vezetők rövid leírása (elég jellemző, hogy szerintük "jobban tudják nálad", kicsit túlteng a birodalmi tudat)
- a szervezet által biztosított juttatások
- a szervezet konkrét céljai, amik fura módon nagyrészt kormányzati projektek (nomádok megtérítése, kalózok letelepítése és társadalomba integrálása, végvárrendszer fejlesztése)
- kicsit magasnak találom a javasolt erőszintet (7-13. szintű NPC-k), főleg, ha jól értettem a megcélzott hangulatot (utcai szintű kémkedés 1-4.szinten jobban működik)
 
Önmagában nem rossz, azt a szintet hozza, amit otthon néhány perc gondolkodással összehoz egy mesélő, talán a pénz kell hozzá és idő célok kivételével (nekem ilyenek nem jutnának eszembe). Igazán fantasztikus ötletek nem merülnek fel, nem teszi meg a következő lépést, azaz nem ad olyan tippeket a mesélőnek, amik viszont nem jönnek maguktól. Olyasmire gondolok, hogy mik az ilyen kalandok buktatói, milyen mesélői trükkök léteznek, stb.
 
 
 
Hisztizni mindeki tud, hogy kicsit konstruktívabb legyek, néhány gondolat, ha esetleg tervezel revíziót.
 
1: van egy kalandtípus, ami eléggé adja magát, van egy ilyen megbízó is a szervezet listáján (a kutató Krad-pap NPC) de nem tárgyalja az írás: ereklyék, mágikus fókuszok, szekták azonosítása (opcionálisan megszerzése, semlegesítése, felszámolása). Ez lehetőséget nyújtana a mágusban megszokottnál fantasztikusabb helyszínek, lények szerepeltetésére. Szerintem megérne egy oldalt, ha szereted az ilyesmit, akkor esetleg néhány jelentés felderítőktől vagy végrehajtóktól. Afféle Dark Heresy/Warhammer Fantasy 1E mágusban.
 
2: ha mindenképp maradni szeretnél az alacsony szintű kémkedésnél, akkor érdemes lenne nyitni egy mesélési tanácsok részt. Ugyanis ezeknek a kalandoknak van néhány alaptípusa (objektumba behatolás, szöktetés, kém lebuktatása, stb.), amik néhány trükkel könnyebben mesélhetők.
 
a: mivel van mágia, ráadásul mágusban ezeket a játékosok annyira ismerhetik, mint a szorzótáblát, kellene egy lista a problémásabb varázslatokról, és hogy nyomozós vagy rejtőzködős játékokban hogyan készülhetnek ezek ellen az NPC-k. (játékosként azért az frusztráló, hogy XY varázsjel mindig megszünteti, mikor számítana) Ilyenek például a hazugságot érzékelő varázslatok, a múltba tekintő varázslatok (élő történelem pl.), illúziók, jellemérzékelés. Ha ezek össze vannak gyűjtve, akkor a mesélőnek jó sorvezető, hogy mit érdemes végiggondolni felkészülés közben, ugyanis a legtöbb kivédhető egy kis gondolkodással (pl. attól hogy valaki halál jellemű, még lehet ártatlan, hazugságérzékelésen átmész ha téged is átvertek, stb.)
 
b: kellene néhány tipp nyomozásokhoz. A szekták azonosítása és a kém lebuktatása nagyon hasonló nyomozás, de néha nehéz lehet elkerülni az 'a nyom vezet B-be, az meg C-be' linearitást. Ehhez néhány cikket kigyűjtöttem neked:
 
csomópont alapú nyomozás (Urban fordítása)
http://lfg.hu/48318/rpg/tavirattal-erkezett-csomopontalapu-kalandtervezes/
http://lfg.hu/48434/rpg/tavirattal-erkezett-csomopont-alapu-kalandtervezes/
 
kalandstruktúra sorozat:
nyomozás társasági eseményen, kötött helyszínen (pl. bál vagy hajóút)
https://thealexandrian.net/wordpress/37995/roleplaying-games/game-structure-party-planning
 
"verseny" kik érik el a célt hamarabb (pl. Indiana Jones 3)
https://thealexandrian.net/wordpress/39958/roleplaying-games/scenario-structure-challenge-2-star-wars-underworld
 
"raid" bejutás egy erősségbe, majd ott valami teendő (Leia kiszabadítása az alap példa)
https://thealexandrian.net/wordpress/39950/roleplaying-games/scenario-structure-challenge-1-raiding-the-death-star
 
"rablás" (ocean's 11). Elegánsabb, mint az erőszak, de több tervezés szükséges.
https://thealexandrian.net/wordpress/42867/roleplaying-games/scenario-structure-challenge-4-heists
 
 
c: amivel kapcsolatban nincs ötletem sem: "hogyan tudunk fantasztikumot csempészni a mágusba" téma. Ebben mindenépp jó lenne néhány tipp (túlmutatva az Elátkozott vidék/it's magic/alakváltó akvír sablonokon), de ebben sosem voltam jó, ha a mágus hangulathoz akartam igazítani. Szóval itt csak segítséget kérnék, de tanácsot nem tudok adni.
 
 
3: végül pedig: ha már titkosszolgálat, kellene egy-két oldal a biztonsági intézkedésekről. Hogyan lehet infókat átadni találkozás nélkül (titkos "postaláda" XY jelzéssel, ha van benne valami), hogyan juthat gyorsan pénzhez egy ügynök (előre telepített túlélő csomagokban), milyenek a jó álcák és mi a feltétele (pl. koldus álcánál ne legyen náluk mágikus kacat, ami megbukik egy vizsgálaton :)). Milyen virágnyelvet használhatnak nyilvános helyen a kommunikációra.
Utóbbira példa: pókerparti, beugró 5 arany, hozhatod az asszonyt is (zsarolás a munka, 5 arany fizetség, hozhatsz külsőst) 20-25 ilyen kifejezés már hangulatos tud lenni. Amit érdemes elnevezni így: fizetség, munka típusa, bizalmas/jöhet külsős is, mennyire veszélyes, hol beszéljük meg a részleteket, mikor beszéljük meg a részleteket. (6 téma, fél oldalban meg lehet oldani)
strato @ 2019.10.22. 22:10

Látszik, hogy szívvel-lélekkel, időt nem kímélve készítetted a kiadványt, de én már olyan régen MAGUS-oztam utoljára, hogy a Bagolyudvart sem aktív játékba, sem megfelelően éles emlékek által körülrajzolt passzív lore ismeretbe nem tudnám illően beilleszteni. Sajnos nem én leszek az, aki egy Batman-utaláson kívül többet is tudna írni, de bízom benne, hogy lesz olyan, aki elolvassa, és érdemben vissza is fog jelezni neked.

:sor:

Lord-Nova @ 2019.10.22. 17:12
Üdv!

Igen, ezt más is felvetette már akiknek először elküldtem elolvasásra. Én a Batman rajzfilmeket és képregényeket annyira nem ismerem, nekem nem volt meg alapból a Court of Owls, mire meg már szóltak, hogy ez olyan, addigra már nem akartam megváltoztatni, mivel sok háttérelemet is erre építettem fel.

Ugyanakkor ha ezen a név-problémán sikerül túljutni, akkor érdekelnének a vélemények a cikk bővebb tartalmáról is. Nagyon ritkán szánom rá magam, hogy a mesélőként kitalált és használt háttér-dolgokat ilyen szinten kidolgozzam, de ha már ez alkalommal megtettem, érdekelne, hogy használnátok-e például ezt a kiegészítőt otthoni mesélésben.

Tisztelettel: Lord Nova
dekszter @ 2019.10.22. 09:04

Első gondolatom: Batman, Court of Owls :). Mások a céljaik, de az alapok (titkos/"titkos" csoportosulás) és a név nagyon hajaz :) .

 

Szerk.: addig-addig szöszöltem, amíg strato beelőzött :D :D :D .

strato @ 2019.10.22. 08:42

Nekem a cikket olvasva bevillant a Court of Owls. Véletlen?